כוכבים נופלים
רז גרינברג

לכבוד צאתה של טרילוגיית מלחמת הכוכבים ל-DVD, החליט ג'ורג' לוקאס לבצע שינויים נוספים בסדרה המיתולוגית. עבור רז גרינברג הוא הגדיש את הסאה.



לפני כמה חודשים, לאחר דיון סוער אותו ניהלתי בחברת עצמי, הגעתי להחלטה המכרעת ביותר בנוגע למה שאני מתכוון לעשות (או ליתר דיוק, לא לעשות) בקיץ הבא. בקיץ הבא, כידוע לכל מי שחי על הפלנטה שלנו, עתיד לצאת למסכים הסרט "מלחמת הכוכבים, פרק 3: נקמתו של הסית'". אני לא מתכוון לראות אותו. לא בקולנוע. אין לי שום כוונה לשלם 35 ש"ח נטו (לא כולל פופקורן, קולה, ודלק) עבור הפריבילגיה המפוקפקת של בילוי עוד שעתיים וחצי מחיי בחברתו המתחנחנת של היידן כריסטנסן. רק המחשבה על לראות אותו מבצע עוד ג'נוסייד ופורץ לאחר מכן בסדרת יבבות מתחסדת גורמת לי לרוץ לשירותים להקיא. אני מן הסתם אעיף מבט על הסרט כשהוא יצא על DVD או יחלוף באחד מערוצי הסרטים פה. אבל לא דחוף לי לראות אותו בקולנוע. אם אי-פעם פיתחתי התמכרות לסרטי "מלחמת הכוכבים" הסרט האחרון בסדרה, "מתקפת המשובטים", הצליח לגמול אותי ממנה.

ולא רק אותי, אם לשפוט לפי מה שהולך בימים אלה בממלכת לוקאס. לוקאס מתחיל להרגיש, כך נראה, את האדמה רועדת מתחת לרגליו. איזו סיבה, תמהני, גרמה לו להקדים את יציאת מהדורת ה-DVD של הטרילוגיה המקורית לחודש הקרוב, במקום להמתין עד לאחר יציאת הפרק השלישי, כפי שהוא הצהיר בעבר? האם הוא חושש שתעשיית ההייפ אותה הוא מייצר לקראת הסרט החדש לא תעבוד הפעם? שהחוויה הטראומטית של הצפייה ב-"מתקפת המשובטים" גרמה למספיק אנשים להבין ש-"מלחמת הכוכבים" הפכה לפארסה, והגיע הזמן לעבור הלאה? שחלקים גדולים מעדת חסידיו השוטים, לעברם הוא מניף בקביעות אצבע משלושת בשש-שבע השנים האחרונות, עשויים לפתע להתמרד נגד אימפריית הרשע שלו ולהשיב לו באותה מחווה? אולי.
אני, בכל מקרה, מתכוון לדבוק בקו עליו הצהרתי בנוגע ל-"נקמתו של הסית'", ולא להוציא אפילו שקל אחד מכיסי על אוסף ה-DVD של הטרילוגיה המקורית. הפעם זה לא רק בגלל איכויות מפוקפקות כאלה ואחרות, שעליהן אעמוד עוד מעט, אלא בגלל הסאגה המתמשכת של מעשי-סדום דיגיטליים אותם לוקאס מתעקש לבצע בסרטים הנ"ל. ההשתלה הדיגיטלית של כריסטנסן ב-"שובו של הג'די", עליה התבשרנו זה מכבר, היא רק הסימפטום לבעיה. הבעיה האמיתית היא חוסר הנכונות העקשני של לוקאס לכלול את הגרסאות המקוריות של הסרטים על גבי הדיסקים. אם הוא מתעקש לרדת לזנות באמת שאין לי בעיה עם זה, אבל שלפחות לא ייקח את הסרטים שלו אתו בדרך למטה.

זאת לא הנוסטלגיה שמדברת פה ממקלדתי וגורמת לי לצאת להגן על הסרטים בפורמט המקורי שלהם. אין לי נוסטלגיה כזאת. תוך הסתכנות בחשיפת גילי, אציין כאן שנולדתי כמה חודשים טובים לאחר ש-"מלחמת הכוכבים" (פרק 4, תקווה חדשה וכו') יצא במקור לאקרנים, וכל הרעש שמסביבו לא ממש עניין אותי בגיל אפס פלוס. גם על "האימפריה מכה שנית" יצא לי לדלג איכשהו, והמפגש שלי הראשון שלי עם הבשורה על פי לוקאס היה דווקא עם "שובו של הג'דיי" בוידאו, בסביבות גיל עשר. כבר אז, עם חוש ביקורת לא מפותח מדי, הבנתי שלא ממש מדובר בסרט - זו יותר פרסומת מרצ'נדייזינג באורך של שעתיים פלוס, רצף עילג של סצנות המחוברות זו לזו, חלקן מרהיבות, חלקן מגוחכות, רובן משמימות. והאיווקס, ירחם אלוהים על נשמות כולנו.
עד היום אני מתקשה להבין את הבעת הגועל שעולה על פניהם של אנשים למשמע שמו של ג'אר-ג'אר בינקס, בעוד שאזכור האיווקס מביא לעיניהם ניצוץ נוסטלגי. צר לי לבשר לכם, חברים, אבל האיווקס וג'אר-ג'אר הגיעו בדיוק מאותו מאגר גנטי – אם כי הנסיבות מחייבות דווקא שימוש במושג "ביב שופכין". זה לא ממש מפתיע שבמסגרת הפקת המהדורות החדשות, "שובו של הג'דיי" סופג את מרבית ההתעללות הדיגיטלית – לוקאס פשוט מנסה נואשות להוציא מכל העסק סרט טוב, או אפילו סביר. או אפילו סרט. הוא יעסוק בזה, אם יותר לי להסתכן בניחוש פרוע, עד יומו האחרון. כמובן שאחרי "שובו של הג'דיי" באה גם הצפייה ב-"מלחמת הכוכבים" ו-"האימפריה מכה שנית", שהשאירו רושם חיובי בהרבה. לא הופתעתי לגלות, מאוחר יותר, שזה הרבה פחות בגלל לוקאס ויותר בגלל האנשים שהקיפו אותו.

הטיעון אותו מפנים אנשי לוקאס כלפי אלו המלינים על המהדורות החדשות הוא "יש ללוקאס זכות לעשות את זה". זה נכון, אבל לא ממש רלבנטי. ללוקאס יש זכות לעשות מה שהוא רוצה – כפי שהייתה לו זכות לברוא את דמותו של ג'אר ג'אר בינקס, להוסיף (לפי השמועות) סצנה של גונגים חוגגים למהדורה הנוכחית של "שובו של הג'דיי", ולהפיק אי-אז בשנות ה-80 העליזות סרט בשם "הווארד הברווז" (רוצו לאוזן השלישית ותוציאו אותו משם אם עוד לא ראיתם – סרט איום ונורא, אבל גם מסמך אנתרופולוגי מרתק אודות תרבותנו הנרקבת). "זכות" לא מתרגמת ל-"רעיון טוב". ולמען האמת, ללוקאס לא ממש כדאי להתלות על העץ הגבוה של הזכויות שיש לו או אין לו. הוא לא יוצא טוב מהסיפור.

אחרי הכל, לא לוקאס הוא זה שהגה את רעיון הפיכת "מלחמת הכוכבים" לסדרת סרטים, כשהטרילוגיה המקורית היא האמצעית בהם. הרעיון הזה רשום על שמו של שותפו להפקה דאז, גארי קורץ (והוא עלה, בניגוד לסיפורי-הלוקאס שאולי שמעתם במקומות אחרים, רק לאחר שהתבררה מידת ההצלחה הסרט הראשון, ולא דקה אחת קודם לכן). קורץ נזרק מהפקת סרטי "מלחמת הכוכבים" זמן קצר לאחר "האימפריה מכה שנית". את "האימפריה מכה שנית", הנחשב לסרט המוצלח ביותר בטרילוגיה המקורית, לא ביים לוקאס. ביים אותו אירווין קישנר. גם אתו בחר לוקאס שלא לעבוד לאחר מכן. את התסריט לאותו סרט לא כתב לוקאס – כתב אותו לורנס קאסאדן, תסריטאי עם כמה כישורים שחסרים אצל לוקאס (כתיבת דיאלוגים סבירים, למשל). גם קאסאדן, משום מה, לא היה מעורב בהפקת הטרילוגיה הנוכחית של "מלחמת הכוכבים". ה-"זכויות" של לוקאס לגבי הטרילוגיה המקורית עוברות בעיקר דרך הבנק.

האם זו הסיבה שהחלה את חגיגת "המהדורות החדשות" שהחלה ב-1997 ונמשכת עד עצם היום הזה? האם לוקאס חושב שככל שהוא מוסיף עוד ועוד ירקות דיגיטליים לסרטים הישנים שלו, הוא מחזק את הבעלות שלו עליהם, אגב דחיקת שמם של יתר המעורבים? קצת מצחיק לגלות שעם כל הטענות אותן משמיע לוקאס לגבי ה-"זכויות" שלו, הוא עצמו עדיין לא משוכנע בנכונות של הזכויות הנ"ל.

אבל הניסיון להעלים את הגרסאות המקוריות של הסדרה הוא חמור מסיבה אחרת לגמרי. לסרטים יש ערך היסטורי. לטרילוגיה המקורית של סרטי "מלחמת הכוכבים" יש ערך היסטורי עצום. אלה, במידה רבה, הסרטים שייסדו את התעשיות הטכניות של הוליווד – אפקטים וסאונד – כפי שאנחנו מכירים אותם כיום. הניסיון "לעדכן" את הסרטים האלה, עם אפקטים חדשים, שולל מהם את הערך ההיסטורי הזה. לוקאס אולי רוצה שהסרטים שלו יישארו צעירים לנצח, אבל זה לא יקרה. החלפה של אפקטים ישנים באפקטים עדכניים לא גורמת לסרטים להיראות חדשים, היא גורמת לו להיראות כמו סרטים ישנים עם אפקטים חדשים. ובדרך, היא גם מעקרת כל ניסיון של אלה העוסקים בהיסטוריה של הקולנוע לייחס להם חשיבות כלשהי במהלך אותה היסטוריה. ובניגוד למה שלוקאס אולי חושב, זה לא מעניק לסרטים האלה מעמד על-זמני, אלא עושה בדיוק את ההיפך – משליך אותם לפח האשפה. מה יעשה לוקאס כשהאפקטים החדשים אותם הוא שתל בסרטי הטרילוגיה המקורית יתיישנו? יחליף אותם באפקטים חדשים עוד יותר?

ומלבד הערך ההיסטורי, יש לטרילוגיה המקורית גם ערך אומנותי, שהמהדורות החדשות שלה מוחקות. סצנת הרצח של ג'נט לי ב-"פסיכו" של אלפרד היצ'קוק אולי לא תפחיד היום הרבה אנשים, אבל אף אדם שפוי בדעתו לא ינסה לערוך אותה מחדש או להוסיף לה צבע. האנימציה ב-"שלגיה ושבעת הגמדים" של וולט דיסני אולי לא מצליחה להתחרות בשכלולים הטכנולוגיים שקיימים כיום, אבל צריך להיות מטורף אמיתי כדי להעלות את הרעיון של שכלול האנימציה הנ"ל באמצעים דיגיטליים. זה נכון גם לגבי "מלחמת הכוכבים" – העובדה שלאפקטים בגרסאות המקוריות של סרטי הטרילוגיה קשה להתחרות עם האפקטים העדכניים יותר בשוק לא מבטלת את הערך האומנותי של האפקטים האלה.

העובדה שלוקאס לא מסוגל להבין את כל זה – את הערך ההיסטורי והאומנותי של הסרטים להם הוא עצמו אחראי – מחזקת, באופן מצחיק, את כל הטענות שהושמעו נגדו מאז תחילת הקריירה שלו: שהאיש לא מייצר קולנוע אלא ג'אנק-פוד. הרי אם לוקאס מודה בעצמו שסרטי הטרילוגיה המקורית חסרי ערך ללא אפקטים עדכניים, הוא בעצם מודה שלא הייתה שום סיבה לצפות בסרטים האלה מלבד האפקטים. שצפייה בסרטי "מלחמת הכוכבים" היא המקבילה הקולנועית לאכילת המבורגר ב-"מקדונלדס", עם פחות או יותר אותו ערך תזונתי.

ואם זה המסר שלוקאס מתעקש להעביר לצופים, תסלחו לי אם אני אבחר שלא לשתף פעולה. אין לי שום כוונה, כאמור, לשלם כסף עבור אוסף ה-DVD החדש של הטרילוגיה המשופצת, ואני גם לא מתכוון לחרוש את האינטרנט בחיפוש אחר בוטלגים של הסרטים בגרסתם המקורית – על מעשה נבלה אחד לא מגיבים במעשה נבלה אחר. אני פשוט אתרווח לי עם אוסף ה-DVD של סרטי "אינדיאנה ג'ונס" אותו קניתי בשנה שעברה – סדרת סרטים אחרת בהפקת לוקאס, שהמעורבים האחרים בה (במיוחד הבמאי, סטיבן ספילברג) ריסנו קצת את האגו הגדול שלו, ואפשרו לגרסאות ה-DVD של הסרטים בה לתת כבוד למקור.




לידיעה זו התפרסמו  14  תגובות
תגובות
1   והנה מה שלוקאס עצמו חושב על הקהל שלו:
15:07:00  20/09/2004 רני   
"סרטי פופקורן תמיד שלטו בכפה. מדוע הקהל הולך לראות אותם? מדוע אנשים הם כה טפשים? זו לא אשמתי" (לוקאס בראיון נדיר וחושפני לפיטר ביסקינד, מחבר EASY RIDERS, RAGING BULLS ספר המתאר את הוליווד של שנות השבעים).

ואם לוקאס חושב כך על הקהל שלו, אין פלא שהוא מייצר עבורם סרטים מסוג זה. חבל היה לגלות עד כמה חשפו סרטי הטרילוגיה השניה את לוקס במערומיו, אבל ככה זה. לפחות שפילברג שומר על מעמדו כבמאי אינטיליגנטי שלא מזלזל בקהל שלו.

2   הערה חשובה על לוקאס ומרצ'נדייזינג
11:08:00  21/09/2004 אסף רזון  razon-junk@vipe.stud.technion.ac.il 
רז ודאי יודע את זה, אבל קראתי סיפור שהפך לכמעט אגדה אורבנית.

מתברר שעקב בעיות בהפקה של הסרט המקורי אי-שם ב-1976, לוקאס נאלץ לוותר על שכרו כבימאי. כפיצוי לכך, הוא קיבל את... הזכויות על המרצ'נדייזינג של מלחמת הכוכבים.

כמובן שעיסקה זאת נחשבת לאחת המשתלמות ביותר בכל הזמנים.

וזה מסביר למה יש לו יותר אינטרס למכור בובות פרוותיות מאשר לביים סרט שממילא רוב ההכנסות שלו מגיעות אל האולפן...

3   אסף - לא מדויק
20:53:00  21/09/2004 assafTV  assafTV@tve.co.il  
אף אחד לא האמין שהסרט "מלחמת הכוכבים" יצליח. בפגישה בין לוקאס לראשי האולפן, אלו האחרונים סירבו לדרישותיו הכספיות. בתמורה הם הציעו לו את זכויות המרצ'נדייזינג, פלח שוק זניח באותן שנים. לוקאס הסכים ללא היסוס וראשי האולפנים היו מרוצים שלא היו צריכים לשלם לו ממון רב. לוקאס גם השאיר אצלו את הזכויות לסרטי המשך. לאולפני פוקס המאה ה-20 יש זכויות רק על הסרט הראשון. כל שאר הסרטים - הזכויות (והרווחים) בידי לוקאס שעושה בהם כרצונו. פוקס הם לא יותר מאשר מפיץ לסרטים, מפיץ שגוזר קופון שמן מדמי ההפצה ולכן הם מסכימים לכל דבר שלוקאס יעשה כל עוד הם רואים $$$$$$$$$$

4   כתבה ממש טובה, רז.
22:09:00  21/09/2004 טיילר   
כתבה נהדרת.אני ,בכנות, דיי אהבתי את מלחמת הכוכבים, את שובו של הג'דיי לא אהבתי והוא דיי פגע לי בתחושה לגבי הסדרה,(במיוחד בגלל הסוף)הסרטים החדשעים, 12 הם ממש גרועים.הראשון הוא לא סרט לאף אדם מבוגר, הוא סרט הרפתקאות לילדים.
ה2 הוא ממש טיפשי, המשחק של הטמבל הזה מזעזע,הרעיון לא ממש מחסזיק, מזל שיש את יואן מקרגור שיציל קצת את הסרט.
אני חושב שהלחץ על לוקאס בקשר למעריצים שלו הוא מאד גבוה.עם הוא ייצר סרט יותר חלש מה2 הראשונים, הטרילוגיה "מפוארת" שלו ממש תיפול חזק, וטרילוגיות שר הטבעות תציהיה סופית הטרילוגיה הגדולה מכולם(עם הסנדק).ואז אפילו המעריצים השרופים לא יוכלו להכחיש את זה.ללוקאס יש מבחן מאד גדול השנה, עם הסרט הבאה בסדרה יכשל, הטרילוגיה הניצחית והמפוארת שלו טיפול חזק.
רז הכתבה נהדרת ונכונה אסור לגעת בסרטים, יש להם ערך משלהם,לא רק היסטורית גם לאנשים שממש אוהבים את הסדרה, הם רוצים את מה שהם ראו, לא משהו אחר,אחרת מה הטעם?
רז אני ימשיך לעקוב אחרי כתבותך, בעין הדג, האגודה למדע...וכמובן פה.

5   כוכבים עולים
0:39:00  29/09/2004 anakin  anakin@isf.co.il 
נו טוב, נתתי לך שבוע לנוח על זרי הדפנה אבל הרי לא חשבת שהכתבה הזו תיוותר ללא תגובה ממי שמכנה את עצמו ANAKIN על הודעות הדואר הרשמיות של הוצאת הספרים שלו....

אז צר לי מאוד לנתץ את התיאוריה של אימפריית הרשע שלך, מיתולוגיה שללוקאס יש ללא ספק מניות רבות בבנייתה, אבל...



אין לי כוונה להיכנס איתך לוויכוח בנוגע לטרילוגיית הסרטים החדשה ואין לה נגיעה לנושא שלפנינו והוא זכותו של יוצר לשנות את יצירתו.



נביא הדאדא מרסל דושאן היה חסיד גדול של זכות זו. אחת מיצירותיו הגדולות נקראת הזכוכית הגדולה (אם זכרוני המנוון אינו משבש את השם). יצירה זו עשויה משתי לוחות זכוכית גדולים שמאחוריהם ועליהם מוטמעים דימויים שונים והיא נחשבת לאחת מפסגות יצירותיו. בעת שהועברה היצירה לתערוכה גדולה נשמט הארגז המכיל אותה ואחת הזכוכיות נסדקה. המדובר ביצירה שארכה מיליוני דולרים אך תגובתו של דושאן למעשה, לאחר שראה את הנזק הייתה "סוף סוף הושלמה היצירה".



ובחזרה למדע בדיוני. אינני זוכר את הפעם האחרונה בה התקוממת על ארתור סי קלארק אשר שינה את הפרק הראשון של יצירתו, הנחשבת ליצירתו הגדולה ביותר, "קץ הילדות", בשנת 89 כדי להתאימה לרוח הזמן. גם אינני זוכר את זעקות השבר שהעלית על חברת דיסני שהעזה לשפץ את "פנטסיה" הקלאסי (נכון לא את שלגייה) ואף להוסיף לו פרק. (מטורפים של ממש – אני אומר לך). או לשחזר את פוטיומקין, להכניס צבע ומוסיקה למטרופוליס, לערוך מחדש את נפוליאון והרשימה ממשיכה...



משום מה, יש ללוקאס את היכולת למשוך אש כמו מגנט. כל מה שהיה עובר לשפילברג בקלות רבה (ועוד נגיע לזה) יהפוך לויה-דלורוזה של לוקאס. ממש כמו שמעון פרס – להבדיל אלפי הבדלות. הנה ממש כאן, שפילברג מוזכר כנביא שהביא לעירנו את הדי וי די המושלם של אינדיאנה ג'ונס ולא כנוכל הערמומי שהביא לנו את חילול הקודש הדיגיטאלי, חרפת השכתוב חסר המוסר של "אי טי". גם העובדה שלוקאס הוא בעל הזכויות היחיד של אינדיאנה ג'ונס ולכן היחיד שיכול היה להחליט מה יהיה או לא יהיה בדי וי די הזה מושמטת באופן נוח מהכתבה – נכון, בכתבה שלך זה נשמע ממש טוב וזה מציג את לוקאס באור ממש רע – אבל האמת ידידי – האמת...



לוקאס, אם תאהב את הרעיון או לא, הוא מיוצרי הקולנוע המשפיעים ביותר בקולנוע האמריקני בכל הזמנים. יש לו מניות של כבוד באנימציה הדיגיטלית של ימינו (הוא היה זה שהקים את פיקסאר – למי שאינו זוכר) יש לו מניות של כבוד במעבר ההדרגתי הנוכחי להפקה דיגיטאלית ממוחשבת של סרטים – ועל כך נוטרים לו רוב האולפנים והיוצרים אשר עומדים בפני שוקת שבורה (לא עוד הפקות של 20 מליון דולאר לאדם יושב בחדר ריק...) ויהיו לו מניות כבוד בבתי הקולנוע הדיגיטאליים של העתיד. הסיבה לכך היא שלוקאס עושה וחושב על דברים לפני כולם. הוא מתבונן קדימה במבט שגם אם אינו מוצא חן בעיניך, הוא מבט מפוכח וערני, יצירתית ועסקית.



אם כל הכבוד לקדושה אותה אתה מייחס לעבודותיו המוקדמות של לוקאס, הרי שלמרות דעתך המלומדת, אלו הן עדיין עבודותיו שלו וזכותו לעשות בהן כבשלו. הוא, בניגוד אליך, מבין שאפקטים מלפני עשרים שנה אינם נראים היום טוב על המסך. אין לזה קשר לאיכות הסיפור. נסה היום להקרין את היום בו עמדה האדמה מלכת על מסך הקולנוע ותקבל המון ערך אומנותי ומעט מאוד כרטיסים בקופות. לוקאס מבין את זה ולמען האמת אני סבור שגם אתה מבין את זה – אבל זה לא מתאים לתיאוריה.



לוקאס לא רק מסרב לראות בסרטים שלו היסטוריה (כמו שפילברג שכבר הזכרנו) אלא גם מצליח בכך (בניגוד לחבר שפילברג). מלחמת הכוכבים המשופץ גרף בהקרנות חוזרות בקולנוע מעל 100 מליוני דולארים. זה יותר ממה שגרף סרטו האחרון והחדש של שפילברג ברחבי העולם... וזה הרי בעצם מה שבאמת מרגיז. לא רק שלוקאס חושב שהוא צודק. לא רק שיש לו את היכולת לעשות כרצונו, אלא שלפחות מבחינה מסחרית (כאן הרי לא ניתן להתווכח) הוא גם מוכיח את צדקתו ברבים.



באשר ל-DVD, לוקאס מעוניין ליצור רצף עלילתי וצורני בין שני חלקי הסדרה שלו. מעבר לכך הוא יודע שכל שינוי קטן שיכניס לסרט לא ישנה את איכות הסרט – זו כפי שפענחת כבר – מצוי בתסריט. אך מצד שני כל שינוי כזה יעזור למסע יחסי הציבור שלו וימכור עוד מאה אלף יחידות. זה נשמע ממש יפה לומר שלוקאס מתעניין רק בכסף אבל בקולנוע ידידי, אם אין כסף אין יצירה.



הדרך בה כל פגם בסדרה משויכת על ידך ללוקאס בלבד ואילו כל חלקה טובה היא פועל יוצא של עבודת הצוות שסביבו מעלה חשדות קלים בנוגע לכוונות המאמר. כלומר תחליט, אם אתה אומר שמלחמת הכוכבים והאימפריה מכה שנית הותירו רושם טוב יותר מהג'די, למה אתה מזכיר אחר כך רק את קסדן ככותב התסריט של האימפריה אבל מתעלם באלגנטיות מכך שלוקאס כתב את הסיפור לאימפריה ואת הסיפור והתסריט למלחמת הכוכבים? ואגב, גם בפרק 2 בו אתה מקלס, כתב לוקאס את התסריט עם ג'ונתן היילס אבל שם הרבה יותר קל לייחס את הבעיות ללוקאס – אחרי הכל את הסרט הזה לא אהבת...



ומה עם סדרת אינדיאנה ג'ונס הצעיר, סדרת מופת טלוויזיונית שכל הזכויות עליה שמורות ללוקאס? האם היא נשככה מכיוון שאיננה תואמת את תיאורית הקונספירציה שלך?



ובאשר לערך האומנותי של סרטיו, ובכן אינני זוכר את הפעם האחרונה שבה לוקאס הציג את סרטיו ב MOMA. סרטיו מוקנים בקולנוע ובהצלחה רבה, ואם אתה רוצה לראות בירידה בהכנסות של הסרט השני בסדרה, מתקפת המשובטים, גם התדרדרות אומנותית – שוב כדאי לך להחליט. שכן לפחות לדבריך (עמם אני מסכים הפעם הזאת) האימפריה הוא הסרט הטוב בסדרה – אך גם הכושל בה ביותר מבחינה כלכלית.



אני סבור שלוקאס הבהיר מזמן שהוא מעדיף עוד 100 מליוני דולרים (או מיליארד) על כיסא מרופד ב MOMA. הוא אף פעם לא התכוון לעשות סרטים אומנותיים אלא סרטים מצליחים - לשם הוא חותר ולכן גם הביקורת האומנותית, הפיינשמקרית, המותחת בסרטיו היא קצת לא רלוונטית.



בסך הכל, אין ספק שהטרילוגיה המקורית של מלחמת הכוכבים שונה מאוד מהטרילוגיה העכשווית. אני באופן אישי מחכה בכיליון עיניים לראות את הפרק האחרון ואילו ה-DVD כבר שוכן נאמנה בארון הסרטים שלי.



אבל אתה כמובן לא חייב לבוא ולראות אותו.









6   אכן, טענות כבדות ורציניות אתה מעלה כאן, עורך יקר...
18:31:00  29/09/2004 רז   
רק בעיה אחת יש: אף אחת מהן לא עונה על הטענות אותן אני העליתי.


ראשית, "תיאוריית קונספירציה לגבי אימפריית רשע" זה לא אני. כמו כל יהודי טוב, עשיית כסף מעולם לא הייתה מלאכה בזויה בעיני. גם עשיית כסף מזבל היא לגיטימית בעולמנו, כידוע, למרות שאותה קצת יותר קשה לי לאהוב. מה שאני דן בו בכתבה הוא עשיית כסף אגב הפיכת זהב לזבל - ואת זה, מה לעשות, אני אוהב עוד פחות.


בכתבה (וזה נאמר שם, שחור על גבי לבן) אין שמץ של ערעור על זכותו החוקית של ג'ורג' לוקאס לבצע מעשים מגונים בסרטים עליהם יש לו בעלות פיננסית. נטען בה שגם אם מדובר בזכות חוקית, זה עוד לא הופך את המעשים הנ"ל למוסריים. יש הבדל.


לא אתווכח בנוגע ל-"קץ הילדות" (משום שאינני בקיא בפרטי הפרשה) אך בנוגע לשתי הדוגמאות האחרות שהעלית - תמהני האם טרחת לברר את העניין עד תומו. חברת "דיסני" ספגה אש על ימין ועל שמאל בגלל השינויים וההתעללויות אותן היא העבירה את "פנטסיה" לאורך השנים (ובמיוחד בשל צנזור קטע שלם על מנת להתאים את הסרט לאידיאל רקוב כלשהו של תקינות פוליטית). ואתה מתעלם גם מהפאנץ'-ליין, חוששני: בשנת 2000, עם הוצאת המהדורה החגיגית לציון 60 שנה לסרט, היכו אנשי האולפן הנ"ל על מצחם בזעזוע לאור ההתעללות הנ"ל, וניגשו לחיפוש עותק של הסרט שיהיה *זהה* ככל האפשר לעותק המקורי באורך 124 דקות. המשימה הזאת התבררה כבלתי אפשרית - מאחר ועותקים ישנים מספיק של הסרט לא שרדו.
בנוגע למטרופוליס - אתה צוחק, נכון? הגרסה הצבועה של הסרט, מלווה במיטב להיטי הפופ (קווין ושות') הפכה ללעג וקלס בקרב חובבי קולנוע באשר הם.


בנוגע ללוקאס/שפילברג - שוב, אני תוהה האם אנו קוראים את אותם עיתונים. שפילברג מושך אש על בסיס קבוע, מסיבות מגוונות - בכל פעם בה הוא מנסה לעשות סרט רציני, בכל פעם בה הוא מרים מפעל אלטרואיסטי כזה או אחר, ובכל פעם בה משחיזים מרבית מבקרי הקולנוע (בארץ, לפחות) את העפרונות שלהם לצורך כתיבת ביקורת על סרטיו. והוא בהחלט ספג ביקורת קשה (באבו-אבוה) על החלפת האקדחים בפנסים, הניסיון הדיגיטלי לעשות את גיבור הסרט "חמוד יותר" (כפי שהגדיר זאת עיתונאי אחד למראה התוצאה: "להביא קרח לאלסקה") ושאר רעיונות חולניים במהדורה המיוחדת של "אי.טי.". אז מה בכל זאת ההבדל? במה מותר שפילברג מלוקאס? ובכן, שפילברג עלה על הרעיון הגאוני שאולי לא כולם אוהבים את טיפול ה-10,000 שהוא העניק לסרטו, ולכן הוא כלל גם את הגרסה המקורית של הסרט על מהדורת ה-DVD. זהו. זה *כל* מה שלוקאס היה צריך לעשות כדי שמאמר מהסוג אותו כתבתי פה יהיה מיותר בתכלית - לכלול את פיסת ההיסטוריה שהוא אחראי לה (נגיע לזה, עוד מעט) על גבי הדיסקים למען הדורות הבאים, ואז הוא היה יכול להמשיך ולהתעלל באותה פיסת היסטוריה עד קצה אחרית הימים. אבל לוקאס, להזכירך, לא מוכן לעשות את זה. וזו, כאמור זכותו. למרות שזה עדיין לא רעיון טוב. אבל אני חוזר על עצמי.


וזה, אם תרצה, ההבדל המהותי בין לוקאס ושפילברג: היכולת להגיד "טעיתי". אין ספק שהרבה פחות נוח להגיד "טעיתי" והרבה יותר כיף להגיד "זכותי". מבקר אחד, שכתב על "מתקפת המשובטים" סיכם את הבעיות של הסרט במשפט "מתי בפעם האחרונה מישהו אמר 'לא' לג'ורג' לוקאס?". המשפט הזה נכון גם לגבי שפילברג, כמובן. גם הוא שומע מעט מאוד את המלה 'לא'. אבל הוא מכיר בעובדה שזה לא תמיד יתרון. אני זוכר ראיון עם שפילברג שקראתי באחד העיתונים, ראיון בו הוא נדרש לסרטים שלו שנכשלו קופתית ו/או ביקורתית. שפילברג לא חשב אפילו לרגע להיאחז בתירוצים בנוסח "הקהל לא הבין אותי": הוא עבר על רשימת הסרטים האלה, אחד אחרי השני, ופירט מה לא היה בסדר בהם. צריך הרבה מאוד אומץ בשביל לעשות דבר כזה. היכולת לעשות אותו, אני מניח, היא זאת שגרמה לשפילברג להיות כל-כך רלבנטי, גם היום – למעלה משלושה עשורים לאחר תחילת הקריירה שלו.


אבל למה ללכת כל-כך רחוק? אפשר לבדוק את הסרט התיעודי המתלווה למהדורת ה-DVD של סרטי "אינדיאנה ג'ונס". בפרק העוסק בסרט "המקדש הארור". שפילברג ולוקאס נשמעים בסרט הנ"ל כמו שני אנשים שבאו משתי פלנטות שונות (ולמען האמת, קשה להבין מדבריהם שהם עבדו על אותו סרט). שפילברג מיישר בסופו של אותו סרט תיעודי קו עם הקונצנזוס, ומודה ש-"המקדש הארור" הוא כנראה הסרט הפחות מוצלח בסדרה (מה שנכון, אגב). ללוקאס יש רק דברי שבח והלל לומר עליו, ועל צמד הגאונים שהוא לקח כדי לכתוב את התסריט שלו (אותו צמד שאתו הוא עשה אח"כ את "הווארד הברווז", להזכירך). ומבחינתו, כנראה שהסרט הזה באמת בסדר גמור. כי איכותו של סרט נמדדת בכמות המיליונים שהוא עשה, נכון?


וכן, לוקאס אכן מחזיק בזכויות על סרטי "אינדיאנה ג'ונס". אז למה הסרטים האלה לא עברו את אותה דרך ייסורים כמו סרטי "מלחמת הכוכבים"? אני יכול לנחש בדיוק כמוך. ומאחר וסרטי אינדיאנה ג'ונס נתפסים כמשהו ששייך לשפילברג לפחות באותה מידה (אם לא יותר) בה הם שייכים ללוקאס, אני מנחש ששפילברג לא ראה צורך בשיפוץ שלהם. ולוקאס החליט, כנראה, שלא לריב אתו בנושא.


"לוקאס, אם תאהב את הרעיון או לא, הוא מיוצרי הקולנוע המשפיעים ביותר בקולנוע האמריקני בכל הזמנים" - יש לנו מחלוקת מסוימת על המושג "יוצר", אליו נגיע עוד מעט, אבל בעיקרון אני מסכים אתך: לוקאס הוא אחד מ*אנשי העסקים* המשפיעים ביותר בקולנוע האמריקאי בכל הזמנים, אין ספק. הוא מימן מחשבון הבנק הפרטי שלו, כמה מחתיכות ההיסטוריה החשובות ביותר בתחום ההפקה הדיגיטלית בקולנוע (אם כי פיקסאר, אותם הזכרת, הם דווקא לא ממש דוגמא טובה לצורך העניין - לוקאס נפטר מהם כשנראה היה לו שמדובר במפעל שלא יניב רווחים. הרי לך עוד דוגמה לגבולותיו של חזון). ובהינתן עובדה זו, חייבת להישאל השאלה למה, קיבינימאט, הוא מתעקש לנסות למחוק במו ידיו את התרומה ההיסטורית הזו? למה הוא מתעקש להסתיר מהצופים את העובדה שסרטי "מלחמת הכוכבים" נעשו בתקופה החשוכה בה אנשי-קולנוע נאלצו לקרוע את התחת כדי להציג ניסים ונפלאות על המסך? הרי העובדה הזאת נותנת משנה-תוקף שאין שני לו לתרומה שלו למדיום הקולנועי: היכולת לראות את המעבר מעבודות-היד בטרילוגיה המקורית לאפקטים הדיגיטליים בטרילוגיה החדשה (ובעוד עשרות סרטים אחרים). ואולי חושש אדון לוקאס שהמעבר הזה יניב השוואות לא-מחמיאות מסיבות אחרות לגמרי?


הפסקה הבאה שלך - זאת שעוסקת בזכויותיו של לוקאס, ערך אומנותי, ערך פיננסי ו-"היום בו עמדה הארץ מלכת" - שגויה בכל-כך הרבה רמות, שקשה לי להחליט מאיזו זווית אני ניגש לענות עליה קודם. בנושא זכויותיו של לוקאס כבר טיפלתי (ועוד אטפל בהמשך). בנושא האפקטים מלפני 20 שנה שאינם נראים טוב על המסך - אנא הרץ פעם נוספת במכשיר ה-DVD שלך סרטים כגון "הכוכב האסור" (1956), "כוכב הקופים" (1968), ו-"הנוסע השמיני" (1979). האפקטים בסרטים אלה בשום אופן אינם עומדים בתחרות עם אפקטים בסרטים עדכניים יותר - אבל מכאן ועד לקביעה שהם נראים רע, המרחק גדול. אני מניח שזה מה שמכונה "ערך אומנותי". ואני כופר לחלוטין בהנחה שלך (וגם של לוקאס, כנראה) שערך כזה עומד בסתירה להכנסות קופתיות. כמובן שאין שום דרך לבדוק את הנושא - הרי לוקאס לא הוציא ב-1997 את הסרטים לקולנוע בגרסתם המקורית - ועדיין, אתה מתעלם, משום מה, מהעובדה שקלטות הוידאו של "מלחמת הכוכבים" בגרסתה המקורית, נמכרו יפה מאוד (מה זה יפה מאוד? הביטוי המתבקש כאן הוא "כאילו אין מחר ועוד 20 הוצאות מחודשות בדרך") בעשור ומשהו שקדמו לאותה שנה, עשור ומשהו בהם התחוללו שניים-שלושה שינויים בתעשיית האפקטים ההוליוודית. והאמת, בואך סוף שנות ה-90 ותחילת שנות ה-2000 הדיון הזה עקר למדי - מאחר והוא מבוסס על ההנחה לפיה אנשים לא ירוצו כמו משוגעים לראות בקולנוע כל דבר שהשם "מלחמת הכוכבים" מתנוסס עליו בגאון, או לחליפין - שללוקאס אין מספיק כסף.


ואם כבר בענייני כסף: "מלחמת הכוכבים המשופץ גרף בהקרנות חוזרות בקולנוע מעל 100 מליוני דולארים. זה יותר ממה שגרף סרטו האחרון והחדש של שפילברג ברחבי העולם...". אני מרגיש קצת לא-נוח מעצם העובדה שמשפט אחד מסכן בסופה של הכתבה שלי רידד את הדיון פה לרמה של תחרות בנוסח "מי משתין רחוק יותר - לוקאס או שפילברג". אבל כבר ניסחתי כמה פסקאות בנושא, אז כנראה שאין דרך חזרה: לשפילברג לא הייתה שום בעיה לעשות מאות מיליוני דולרים עם עוד המשכים לסרטי "פארק היורה" (סרטים שאני לא סובל, אגב). הוא בחר שלא לעשות את זה, ולנסות דברים קצת יותר מאתגרים. לא תמיד זה מצליח לו, אבל זה עושה אותו (בעיני, לפחות) ליוצר מרתק יותר. כן, שפילברג מכיר בעובדה שהסרטים שלו הם חלק מההיסטוריה של הקולנוע (כפי שציינת). זה לא מונע ממנו להסתכל קדימה.


ועוד קצת בענייני כסף: "זה נשמע ממש יפה לומר שלוקאס מתעניין רק בכסף אבל בקולנוע ידידי, אם אין כסף אין יצירה." ושוב, אתה יוצא פה מנקודת הנחה מובנית, שלא ברור לי על מה היא נסמכת, לפיה סרטי "מלחמת הכוכבים" לא היו עושים כסף אם הם היו יוצאים בגרסתם המקורית על DVD. וזוהי, כנראה, גם הנחתו המובנית של לוקאס - ואם הוא דוגל בה, הרי הוא מוכיח את כל הטענות שהופנו נגדו מאז תחילת הקריירה שלו (ראה פירוט בכתבה).


"הדרך בה כל פגם בסדרה משויכת על ידך ללוקאס בלבד ואילו כל חלקה טובה היא פועל יוצא של עבודת הצוות שסביבו מעלה חשדות קלים בנוגע לכוונות המאמר." ובכן, את הדיון במניעים האפלים שלי נשמור, ברשותך, לפעם אחרת. בנוגע לעבודתו של לוקאס והצוות שמסביבו, ישנו פתגם מוצלח מאוד, השגור בפיהם של אנשים בהוליווד, והוא מתאים בול לענייננו-


"אתה טוב אך ורק כמו האנשים שמקיפים אותך."


ואין דוגמה יותר טובה מלוקאס. כי בעת העבודה על "תקווה חדשה" ו-"האימפריה מכה שנית", לוקאס היה מוקף באנשים אותם הזכרתי בכתבה - גארי קורץ, לורנס קסדן, אירווין קירשנר. ומלבד הקרדיט שהאנשים האלה חולקים עם לוקאס על הצלחת שני הסרטים הנ"ל, אין לי ספק לרגע שהנוכחות שלהם גם נתנה לו השראה, דרבנה אותו, והוציאה ממנו יותר. כשאתה מוקף בענקים, אתה שואף למעלה. ב-"שובו של הג'דיי" התחיל התהליך ההדרגתי של סילוק הענקים האלה מהסט - החל מגארי קורץ. הידעת, אגב, שקורץ ולוקאס תכננו את הפרק השלישי (או, ליתר דיוק, השישי) בסאגה כסרט רציני, קודר בהרבה וכנראה גם טוב יותר ממה שקיבלנו בסופו של דבר? (זאת הייתה שאלה רטורית. ברור לי שידעת את זה). אתה יכול לטעון, כמובן, שהשיקול הפיננסי עמד בפניו של לוקאס כשהוא הפך את סופה של הטרילוגיה לחגיגת כוכב-המוות-השני-פוגש-את-האיווקס, אבל האם אתה ברצינות מעלה על דעתך שלאחר ההצלחה הפנומנלית של שני הפרקים הקודמים, הסיום הזה היה הופך לכישלון קופתי? הרי בעקבות שני הסרטים הקודמים לוקאס קיבל אשראי עצום מהצופים, אשראי שהוא בזבז אותו, בנדיבות יתרה, בשנים שעברו מאז. ושתי הדוגמאות הבאות שלך - "אינדיאנה ג'ונס הצעיר" מחד, ו-"מתקפת המשובטים" מאידך - מוכיחות את הנקודה שלי ביתר שאת. ב-"אינדיאנה ג'ונס הצעיר" (שאני סבור, אגב, שהתואר "סדרת מופת" גדול עליה בכמה מספרים טובים) היא סדרה שלוקאס חתום עליה כמפיק ותו לא. לעומת זאת, ברשימת הקרדיטים היצירתיים יותר, אפשר למצוא את פרנק דרבאונט, שהתברר לימים כתסריטאי ובמאי מוכשר ("חומות של תקווה"), ובמאים כמו מייק ניואל ("ארבע חתונות ולוויה אחת"), וניקולס רוג ("המבט"). ואת מי לקח לוקאס, מכל הרפרטואר המפואר הזה, לעבוד אתו על "מתקפת המשובטים"? את ג'ונתן היילס, האיש שמאוחר יותר ניפק יצירות מופת דוגמת "מלך העקרבים" ופרקים של "דאלאס". וזה המקום להזכיר גם, שדרבאונט כתב לא-מכבר טיוטה לתסריט של סרט חדש של "אינדיאנה ג'ונס". לוקאס בחר לזרוק את התסריט הנ"ל לפח ולהזמין אחד חדש. אני מקווה מאוד שהוא לא יזמין אותו מהיילס (אני מקווה מאוד שהסרט הזה לא יצא לפועל, נקודה, אבל זה כבר סיפור אחר). הנקודה היא, שבמקום הענקים שהקיפו אותו בעבר, לוקאס מתעקש להקיף את עצמו בגמדים. והתוצאות בהתאם.


ולסיום, בדיוק כפי שאני מתנגד לתפיסה לפיה סרט שנצפה על ידי יותר משישה אנשים הוא בהכרח נטול ערך אומנותי, כך אני סולד מהתפיסה לפיה ערכו האומנותי של סרט נמדד אך ורק על ידי מספר האנשים שצפו בו. אני לא נאחז בביצועיו הקופתיים של "מתקפת המשובטים" כהוכחה להתדרדרות זיכיון "מלחמת הכוכבים" - הצפייה בסרט האומלל ההוא הספיקה כדי לגבש אצלי את הרושם הנ"ל. אני מתייחס אליה כעדות לכך שגם לאשראי שלוקאס קיבל מהצופים יש גבול. הגבול הזה עוד רחוק, אולי (ויעידו המכירות ההיסטריות של מהדורת ה-DVD שזה עתה יצאה, ויעידו התורים הארוכים - בטוחני - מול הקופות בהן יוקרן "נקמתו של הסית'"), אבל הוא בכל זאת עובר איפשהו. ובכתבה למעלה הבהרתי איפה הוא עובר בכל הנוגע אלי.

7   נו טוב, הדיון הזה יכול להמשיך בעוד שמונה מאמרים באורך שכבר נכתב
22:55:00  29/09/2004 anakin  anakin@isf.co.il 
עם זאת, ובקיצור. בשום מקום לא טענתי שאיכותו של סרט נובעת מהצלחתו. מה שטענתי הוא שבסרטים הוליוודיים, ההצלחה חשובה הרבה יותר מאשר האיכות האומנותית. הבסיס של הוליווד הוא כלכלי ולא אומנותי, מסחרי ולא יצירתי. זו הסיבה שהקולנוע ההוליוודי נמצא בדרך למטה, חלק גדול מזה גם בעטיו של לוקאס מיודענו.
עם זאת, אני סבור שללוקאס מגיע הקרדיט על הדברים המעניינים והטובים שיצר בדיוק כמו על הדברים הטובים פחות. אני סבור שהכתבה שלך - שעל פי עדותך נולדה רק מכיוון שלוקאס מסרב להוציא את הגרסאות המקוריות ל-DVD, היא כתבה לא מאוזנת ונוטה להתלהמות יתרה. אני ממש לא חושב שמי שקורא את הכתבה חושב בשורה התחתונה - נו הכותב פשוט חושב שהיה צורך לצרף את הגרסאות המקוריות ל-DVD. זה לא מה שהכתבה אומרת.
אני סבור שרעיונותיו של לוקאס, התפיסה הויזואלית שלו, יכולתו ליצור מראה מקום זר ומוזר ועם זאת אנושי עד אימה - היא יוצאת דופן ופורצת דרך בקולנוע האמריקני.
חוץ מזה, בשום מקום לא כתבתי שהיום בו עמדה האדמה מלכת אינו סרט טוב - הוא סרט מצויין. עם זאת הוא לא יכניס, למרות תקוותיך הנאצלות, אפילו לא מליון אחד בהקרנות חוזרות - ואני סבור שגם מלחמת הכוכבים לא היה עושה זאת ללא השיפוץ של לוקאס.
ודבר אחרון, הרי לך תרחיש שאני רואה בו סבירות גבוהה ביותר. לדעתי, שוב משיקול מסחרי גריידה, לוקאס מסרב ויסרב להוציא את הסרטים המקוריים ל-DVD לפחות עד 2007 או 2008. לאחר שיוציא את מתקפת המשובטים לדי וי די ויגרוף רווח נאה, הוא ייקח פסק זמן של שנה שנתיים ואז יוציא את השלישייה החדשה של הסרטים במארז מהודר שישבור שיאים. לאחר עוד הפסקה של שנה שנתיים הוא יוציא מארז אולטרה מהודר שיכלול את כל ששת הפרקים, ואז, כדי שגם מי שקנה את שתי הטרילוגיות הקודמות ייכנס שוב למאגר הלקוחות הוא יוסיף בונוס מיוחד בדמותם של הסרטים המקוריים. ניפגש ב-2010 ונדבר.

8   טוב, התגובה הזאת תהיה קצרה יותר מקודמתה
16:32:00  01/10/2004 רז   
בעיקר בגלל שאין לי מושג איך לחלק פה תגובות לפסקאות (בתגובה הקודמת מערכת התגובות התעקשה להתעלם מהאנטרים שלי, והפכה את ההודעה המפוארת שהקדשתי שעות לכתיבתה לקווץ'). שוב, לא נולדתי אתמול, ברור לי כי הבסיס לקולנוע ההוליוודי (ולקולנוע בכלל!) הוא כלכלי. השאלה אותה שאלתי היא עד כמה רחוק מותר ללכת בשם העובדה הזאת, והאם היא מצדיקה כל דבר. טענותי כלפי הנסיונות של לוקאס להעלים את ההיסטוריה הקולנועית שהוא יצר במו ידיו היו שרירים וקיימים גם אם הוא היה כולל את הגרסאות המקוריות ש הסרטים על ה-DVD. רק מה - במקרה כזה אפשר היה לשמוט בקלות את השטיח מתחתן עם תגובות בנוסח "אז מה אתה רוצה, יא נודניק - הסרטים המקוריים על ה-DVD, לך תראה אותם." לטיעון כזה, אני מודה, היה לי קשה מאוד למצוא מענה (וזה, ביננו, לא הולך ברגל). כנראה שאתה צודק בנוגע ל-"היום בו עמדה הארץ מלכת" - עם זאת, "מלחמת הכוכבים" איננו "היום בו עמדה הארץ מלכת". למעשה, אני יכול לחשוב על *מעט מאוד* סרטים בעלי אימפקט שדומה לזה של "מלחמת הכוכבים" (ואני אומר זאת כמחמאה). אני סבור שסרטי "מלחמת הכוכבים" היו מצליחים בקופות גם ללא השיפוץ הדיגיטלי שלהם, אבל את זה, כפי שכבר ציינתי, אין שום דרך לבדוק. ובהנחה שכולנו עדיין נהיה פה בשנת 2010 (דבר שנראה פחות ופחות סביר ככל שהזמן עובר, חוששני), אשמח לגלות שהתרחיש שהעלית פה יתברר כנכון. רק שתי הערות קטנות לסיום: ראשית, הכתבה אכן אינה מאוזנת - זהו גילוי דעת, ומטבעו של כזה שלא להיות מאוזן (בדומה למרבית גילויי-הדעת אותם תמצא בעיתונות היומית). שנית, אם נדמה לך כי הכתבה הזאת היא בגדר "השתלחות" צר לי לבשר לך שפשוט לא קראת מספיק מהגיגיי במקומות שונים - באחד מהאחרונים בהם העליתי הצעה פרקטית לעקר את הבמאי פול אנדרסון ("מורטל קומבט", "האויב שבפנים" ובקרוב גם "הנוסע השמיני נגד הטורף") כדי לצמצם את נוכחותם של אורגניזמים שכמותו על הפלנטה שלנו. לוקאס מיודענו, אם כן, יצא אצלי בזול. וזה מזכיר לי - מה קורה עם הכתבה ועדכון החדשות האחרונים ששלחתי לך? אנשים מתחילים לחשוב שמדור האנימה פה הוא ז"ל.

9   אם הוצאתי ממך מחמאה על לוקאס - דייני
19:05:00  02/10/2004 anakin  anakin@isf.co.il 
אם גם הוצאתי ממך פסק הלכה המאפשר ללוקאס קשישא לקיים את מצוות פרו ורבו - על אחת כמה וכמה.
ובנוגע למדור האנימה - נו אתה יודע, לא מתים כל כך מהר - פשוט יש לי לחץ נוראי בצעצוע החדש שלי - אבל זה כנראה נגמר היום כך שאו היום או מחר הכל יחזור לפסים נורמאליים יותר.


10   לעניין שכתוב ההסטוריה ו"מטרופוליס"
18:14:00  13/10/2004 אסף רזון  razon-junk@vipe.stud.technion.ac.il 
כמה דברים.
קודם-כל , השכתובים הרטרואקטיביים זכו להמון ביקורות. אם אתם זוכרים אפילו פארודיה בסרט "גרמלינס 2" ("היום יוקרן הסרט קזבלנקה! בצבע! ועם סוף יותר טוב!") , אבל כמובן בפורומים מכובדים הרבה יותר.

לא ידוע לי עד כמה הגרסה של רומרו ל"מטרופוליס" זכתה ללעג ולקלס. אבל היא דווקא חביבה למדי. מבחינת הפגיעה האומנותית דווקא גרסא כזו מציבה פחות סימני שאלה. הסרט הוא אילם מלכתחילה, וכנראה היה לו פסקול שנוגן בבתי הקולנוע, וזה אבד . לכן ההחלטה להוסיף לו פסקול מוסיקלי אחר עומדת במידה מסוימת בסטנדרטים ובמסורות של התקופה בה נוצר, גם אם הבחירה (שירי פופ מודרניים) גורמת לתדהמה מסויימת...

כמו-כן הסרט לא "נצבע" בדרך של שכתוב הסטורי כך שהפך לסרט צבעוני. חלק מן הסצינות השחור-לבן נצבעו בפילטר חדגוני (אדום,כחול), שנותן אפקט דרמטי מסויים ותו לא. הסרט עדיין מונוכרומטי, ואני מסרב להתרגש משינוי קוסמטי די מינורי כזה.

יותר כואב לי לדוגמה דיסני והצינזור של סצינות עם סטריאוטיפים גזעניים בסרט "שירת הדרום" (כמעט כמו שכואב לי שהן היו שם מלכתחילה).


11   לי דוקא היתה ברורה הטענה המרכזית של הכתבה
2:36:00  18/10/2004 ארן  mail@orenlib.info 
יכול להיות שאני משוחד כי אני נתקלתי בטענה הזו כמה פעמים אבל לענ"ד היה ברור לחלוטין ש80% מהטענות של הכתבה היו נעלמות אם הסרטים המקוריים היו נכללית במארז הDVD

12   יסוד טעותך הוא בכך
13:37:00  17/04/2005 אוכל מיץ  מדריך הטרמפיסט לגלקסיה 
שאתה משלים עם כפיותיו של לוקאס על הצופה.
אתה עד כדי כך בולע את הלוקש שמבשל לוקאס, עד שאתה אפילו מתמרד לסגאת הסרטים הזו, אותה אני מאמין שאתה אהבת בעבר, אחרת מה הטעם לכתוב עליה כתבה שלמה המביע רגשות עזים?!
לוקאס שינה את הסרטים, וכידוע לכולנו, זה מעשה לא קביל בבית משפט, לא קביל בליבנו שלנו ולא קביל בכלל-כי לוקאס פה יצא דביל!
(יצא לי חרוז, מר תפוז!)
טעותך נובעת מכך שאתה מייחס חשיבות עילאית כל כך לשינוי זה של לוקאס, עד כדי שאתה מביא לחרם קולנועי אישי שלך על הסרט הקרב ובא.
נכון, השינוי היה מטופש, אך אין כל הכרח מבחינתך לקנות את המהדורה החדשה.
ייתכן ולא אהבת את הטרילוגיה החדשה עד כה, אך אין זה אומר כלל כי לא תאהב את הסרט הבא, שיכול להציל גם את כבודם של הסרטים הקודמים...
את פרק 4 לא אהבתי במיוחד, הדבר היחיד שטוב בו זה ויידר.
אז חשבתי שמדובר בסדרת סרטים בינונית -. לאחר צפיה בפרק 5, הבנתי שמדובר בסרטים עילאיים, ובעת הצפיה בשובו של הג'די, כבר הבנתי שמדובר בטרילוגיה יפה ומקורית שאיש לא יוכל להתחרות בה.
כעת עם הסרטיםה חדשים, אני יכול רק להגיד שאינני מאוכזב.
אני לא הייתי מאוכזב גם כשהתברר לי שיש ספר נוסף אחרי "היו שלום ותודה על הדגים" החותם את סדרת מדריך הטרמפיסט בצורה מושלמת...
למה?
כי כל המשך סדרה מעת אותו יוצר, פשוט עומד ברמת הסדרה.
ואם נחשוב על זה באמת, כך גם היה עם הטרילוגיה החדשה שמסיימת הקיץ.

אם אתה לא מעוניין לצפות בסרט הזה, אתה רשאי, אך הרשה לי לומר לך שאתה עושה זאת מכל הסיבות הלא נכונות.

תודה, ודיאט ספרייט.

13   לא, לא, לא (לאוכל מיץ)
19:17:00  19/04/2005 רז   
דומני כי לא הבנת: לעובדה שאני לא מתכוון לראות את "נקמת הסית'" בקולנוע אין דבר וחצי דבר עם השינויים אותם עשה לוקאס בטרילוגיה המקורית. היא נובעת לחלוטין מחויית הצפיה ב-"מתקפת המשובטים" וחוסר הרצון הטוטאלי לשחזר את החוויה הנ"ל.

14   אני מבין ללבך, אבל אני לא מסכים
15:42:00  26/04/2005 אוכל מיץ   
משתי סיבות:
-אני חושב שהטרילוגיה החדשה אומנם פחות טובה מבחינה עלילתית ומבחינת המשחק (רק במעט), אך היא אינה פוגמת באיכויותיה של הישנה, ובכך לוקאס הצליח להימנע מלירות ברגלו של עצמו.
אני רואה בטרילוגיה החדשה חלק מהסאגה לגיטימי לכל דבר.

-בנוסף, אני מאמין עדיין שאפשר להפיק מהטרילוגיה החדשה הצלחה היסטרית...ואתה יודע מה,רז, גם אם לא...ברגע שהאווזה כבר לא מטילה ביצי זהב, ומטילה רק ביצים רגילות, לא שוחטים את האווזה.

אם אתה לא מסכים איתי...אני יכול להבין אותך, כבר רביםה אנשים שאמרו לי שאני סתם מנסה להקטין לעצמי את הנזק של הטרילוגיה החדשה...אך הם רחוקים שנות אור מכך...


לתחילת הכתבה
 
קישורים
האתר הרשמי של מלחמת הכוכבים


חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב