ראיון עם אופיר טוּשֶה גַפְלָה
אור ביאליק

ספרו הראשון של אופיר טושה גלפה, "עולם הסוף", נמצא כבר חודש ברשימת עשרת רבי המכר בישראל. מדובר בספר מקור, וספר מקור אשר ניצב לו היטב בתוך הסוגה הספקולטיבית. יצאתי לפגוש את היוצר ולנסות להבין, קצת, את הסוד של "עולם הסוף".

גפלה הוא בן שלושים ושש, רווק, מורה לאנגלית בפרויקטים למצוינות, אך חסר תואר אקדמי.
נפגשנו בבית קפה בראשון לציון, עיר הולדתו ומגוריו כיום.

ש. כמה זמן אתה כותב? מה גרם לך להתחיל לכתוב?
ת. אני כותב מגיל שבע.
מה גרם לי להתחיל לכתוב? האמת, זה שלמדתי לכתוב. המחשבה של לחבר אותיות למילה, והמילה מקבלת תוקף במציאות. שי"ן ו"ו למ"ד חי"ת נו"ן, זה הדהים אותי, אני מחבר חמש אותיות ופתאום זה דבר מוחשי, שולחן.

ש. "עולם הסוף" הוא היצירה הראשונה שלך שרואה אור. האם מדובר ביצירה הראשונה שלך או שנסיונות נוספים קדמו לה?
ת. המון דברים קדמו ל"עולם הסוף", מה שאני קורא "המגילות הגנוזות".

ש. כמה זמן עבדת עליו?
ת. התחלתי לעבוד על "עולם הסוף" בשנת אלפיים, כשסיימתי את הספר הקודם שעבדתי עליו (ונדחה על ידי ההוצאות) וסיימתי את העבודה עליו ביוני אלפיים ושתים.

ש. מתוך מה נבע "עולם הסוף"?
ת. מפרסומת בטלוויזיה. הפרסומת הציגה גבר, אישה וילד על חוף פסטורלי. אני זוכר שראיתי את הפרסומת ולא האמנתי שאידיליה כזאת באמת יכולה להתקיים בעולם שלנו. משם ישר קפץ העולם האחר ומשם עלתה משפחת מנדלסון ומשם החל להתגלגל הסיפור.
מעבר לכך, עניינה אותי סוגית הסוף, ובמשחק מילים לא מוצלח, לברר אותה עד תומה. גם עניין אותי להתחיל סיפור מסוף, ממוות.

ש. הרבה סופרים ישראלים מואשמים בחטא הכתיבה האוטוביוגרפית. האם אתה מרגיש שזה נכון גם ביחס אליך? כמה ממך יש בבן, במריאן ובשאר הדמויות הספר?
ת. לחלוטין לא, הפרט הביוגרפי היחידי בספר הוא האהבה לסולמן רושדי. יש לא מעט ממני בדמויות, אך לא במודע. אם יש דמות בספר שאולי מתכתבת איתי מעט, זאת מריאן, בהתמכרות שלה לתרבות.

ש. הזכרת "ההתמכרות לתרבות", איזו תרבות אתה צורך, ספרות לדוגמא?
ת. אה, כמה זמן יש לך? אני קורא המון, בעיקר ספרות אנגלית מודרנית. רושדי, איין פירס, ג'ונתן קו, מריו וארגס יוסה וכו' וכו' וכו'. כל סוגי הספרות.

ש. לספר שלך אין שיוך לסוגה, לאיזו סוגה את משייך אותו? לפי דעתך, עוד קיימת עילה לקיום סוגות ספרותיות נפרדות?
ת. סיפורת.
אני לא יודע, זה תלוי.
לדוגמא לסיפור הבלשי יש חוקים וכללים שהוא פועל בהם ולפיכך יש לו מקום. זה תלוי בסופר ובסיפור. פ. ד. ג'ימס, אולי הסופרת הבלשית האנגלית הטובה ביותר שבנמצא, כשאני קורא את הספרים שלה אני מתייחס אליהם כיותר מאשר רומן בלשי, לעיתים טקסט פילוסופי ולפעמים תיאטרון כורסא, ולכן אני אומר שזה תלוי בסופר.
כשאני כותב אני לא מחליט מראש על סוגה, במיוחד לאור העובדה שחיינו לא פועלים על פי סוגות. כמו שהחיים הם לא ז'אנר אחד, גם יצירה לא צריכה להיות ז'אנר אחד.

ש. ישנם כותבים שונים שאפשר להרגיש ניחוח שלהם ב"עולם הסוף", פיליפ חוזה פארמר, טרי פראצ'ט, הועלת גם טענה בנוגע לאתגר קרת. עד כמה באמת הספר מושפע מיצירות אחרות?
ת. צר לי לאכזב את המלעיזים, אבל כמעט ולא קראתי את קרת. לו השפיע עלי, לא היתה לי בעיה להודות בכך. כנ"ל גם במקרה של פראצ'ט ופארמר.
מי כן? כמה מהיצירות המוקדמות של בריטי בשם לואי דה ברנייר, ורושדי.
כל כתיבה היא התכתבות עם טקסט קיים מתוך רצון לבסס ייחודיות.

ש. הוצאה לאור של ספר, על אחת כמה וכמה כמה בהוצאה כמו "כתר", היא שאיפתם של סופרים מתחילים רבים. האם הגשת את כתב היד מיד כשסיימת אותו או שקדם לכך עוד תהליך? מה היו התגובות עליו?
ת. ישר הגשתי אותו. האמת היא שספר קודם שהגשתי לכל ההוצאות נדחה, והיתה לי הרגשה שכל הדחיות נעשו מבלי שבכלל קראו אותו.
קרה מקרה וחבר הפנה אותו לראיון עם עורך צעיר בשם שמעון אדף, ובראיון הוא חזר שוב ושוב על המילה "פיקשן", זה ישר הקפיץ לי אנטנות. אז עשיתי משהו שלא הייתי עושה וכתבתי לו מכתב שבו בקשתי ממנו לקרוא את שלושת הפרקים הראשון של כתב היד ולתת לי משוב.
הוא אהב את הספר, אך בסוף, מכל מיני סיבות, החלטנו לגנוז אותו.
אבל בשיחה מאוחרת יותר, שמרנו על קשר, ציינתי שסיימתי ספר ושאלתי אם הוא רוצה לקרוא, הוא רצה, שלחתי לו את כתב היד וכעבור חודש הוא אמר לי שהוא רוצה אותו!

ש. אתה חושב שאלמלא היית שולח את המכתב הזה לשמעון אדף, "עולם הסוף" היה רואה אור?
ת. בהחלט.

ש. אמרת להרבה אנשים תודה בסוף הספר, אבל את התודה העיקרית הקדשת לאדף, תיארת אותו כ"עורך מעולם אחר", למה?
ת. שמעון הוא באמת פשוט עורך מעולם אחר.
קיים בו המון אינטלקט והמון רגש, להבדיל מהרבה אנשים אחרים. הוא אדם שחשיבות היצירה קודמת בעיניו לכל.

ש. איך היו העבודה והיחסים ביניכם?
ת. צר לי לאכזב את הקוראים, אבל היא היתה קולחת, נטולת קונפליקטים, הרמונית.
אני חושב שאחד הדברים שגרמו לנו לעבוד כל כך טוב יחד היא היותנו צרכני תרבות כבדים. שמעון הוא אדם מדהים שיכולתי לשוחח איתו והיינו יכולים לעדכן אחד את השני על ספרות וקולנוע, רוב עבודתנו היתה בבתי קפה. הוא בעל הבנה עמוקה וחודרנית של הטקסט, הוא תמיד אהב את מה שאני אהבתי.
אני מאחל עורך כמוהו לכל כותב בישראל.

ש. עד כמה הוא השפיע על הצורה הסופית של הספר?
ת. במקור היו בספר עוד מאתים עמודים שהוא דרש לקצץ, הסכמתי, אבל בתנאי שאני אבחר איזה מאתים עמודים לקצץ.
מעבר לזה, כל החלקים שהתרחשו בישראל, התרחשו במקור באנגליה.

ש. "עולם הסוף" מרגיש כיצירה מאוד לא ישראלית, היא בקלות יכלה גם להיכתב באנגליה, שם, כאמור, מיקמת אותה בתחילה. זאת הייתה הכוונה?
ת. הרגשתי שזה מה שנכון לגבי היצירה, גם כשהעברתי את זה לכאן, די בקלות, חשוב לי שהיצירות יהיו אוניברסאליות.

ש. אתה מרגיש ישראלי, כלומר שייך ל"אני" ישראלי מסוג כלשהו?
ת. רק ברמת השפה.

ש. ישנה הרגשה מסוימת בספר של ביטול מסוים של אמון, מתוך מה זה נובע?
ת. רציתי להראות שגם העולם האחר, שהוא שדרוג של העולם שלנו, הוא לא מושלם, שהוא לא אוטופיה.

ש. אתה מפלרטט עם הסוגה הספקולטיבית לכל אורך הספר. אתה מרגיש זיקה לסוגה הזאת?
ת. כן, לא באופן גורף, אבל כן. אני חושב שהסוגה הספקולטיבית חשובה לאין ערוך, היא מקדמת את הספרות והחשיבה החופשית, כמו, אם לא יותר מיצירות נחשבות. צר לי שמתיחסים אליהם כעמל הכפיים של סופרים מוכשרים אך תימהונים.

ש. כיצד אתה רואה את הספר שלך בתוך הספרות העברית?
ת. אני רואה אותו כיצירה אישית ואם יורשה לי, הוא בדיוק מסוג הספרים שאני אוהב לקרוא.

ש. על הכריכה האחורית כתוב "עולם הסוף הוא ספרו הראשון של אופיר טושה גפלה", האם מצפה לנו עוד ספר של הנ"ל?
ת. אכן מצפה עוד ספר, יהיה אפשר להתחיל לצפות לו החל מסוף שנה הבאה, אבל הוא מאה שמונים מעלות מ"עולם הסוף".




לידיעה זו התפרסמו  4  תגובות
תגובות
1   ספר מעולה
11:17:00  18/09/2004 ilanny   
סיימתי לקרוא את "עולם הסוף"וממש לא יכולתי במהלך הקריאה להניח לספר .
אין ספק שזו היא בלילה עשויה היטב פשוט מארג ספרותי ממדרגה ראשונה-הכל קשור אחד בשני מ-א עד ת וכך גם אני ממליץ לקרוא את הספר -ברצף.
אני מצפה לקרוא את ספרו השני
ilanny

2   לא מרחיב בתשובותיו על יתר המידה הבחור.
22:34:00  20/09/2004 אני   

3   ספר מדהם
21:01:00  14/09/2007 אלי  eli_l@tel-aviv.gov.il 
מרתק בעל דמיון מופלא ותאורים בעלי מעוף מיוחד.
בהצלחה גם בבאות

4   עופיר תושה גאפלע
11:53:00  03/05/2008 פודל ננסי קטן וחמוד  abasavtadoda.net 
אתה תימני לא?
מכיר את ארתור? ואת מר עכבר?
אה ולא לשכוח את בינקי !!!!!!!!
אני חשבתי גם לשאול אותך שאלה .
מה קורה אחי מאמא לא שלי ?
הספר מרהיב מבחינה חיצונית,
אך בפנימיותו הוא דל. אז מיידלע,
בואי נתאחד ותנשים את שיר השלום !!!


לתחילת הכתבה
 

חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב