על האבות המייסדים של הספרות הבדיונית פנטאסטית
פבל יצקוב

הביוגראפיות של ה.ר.ר. טולקין וה.פ. לאבקראפט מעניקות הצצה לעולמם של האבות המייסדים של הפנטסיה המודרנית. בכתבה ראשונה ב-ISF מביא לכם פבל יצקוב על קצה המזלג את קוי הדמיון והשוני בין שני טייקונים של תרבות.







יש להניח שלרוב קוראי ומבקרי האתר הזה אין צורך להציג את טולקין ועבודתו ואם מישהו מהם חפץ בכך יש די והותר כתבות מעמיקות בנושא המופיעות באינטרנט. לגבי ה.פ. לאבקרופט ועבודתו לא ניתן לומר את אותם דברים.



האווארד פיליפס לאבקראפט (1890-1937) הנו סופר אמריקאי אשר נולד וחי את מרבית חייו בעיירה פרובידנס שברוד- איילנד (למעט תקופה של שנתיים שבהם עבר לגור בניו-יורק בעקבות נישואיו, שבסופם נמלט חזרה לרוד- איילנד).



במהלך חייו הקצרים הספיק לאבקראפט לכתוב בעצמו (ובשיתוף פעולה עם אחרים) יותר מ- 65 סיפורים, עשרות כתבות ומאמרים ומאות שירים. רוב יצירתו משתייכת לתחום האימה, ולא סתם אימה, אלא אימה מיוחדת שאי אפשר לטעות בזיהוי מאפייניה, להבדיל מכל סוג אחר של אימה. גיבורי סיפוריו הם לרוב אנשים שבכוונה או במקרה מגלים את האמת שמאחורי עולמנו המוכר כביכול ומאחורי המציאות שהמדע המודרני עדיין מתקשה להסבירה : אלים עתיקים ונוראיים, גזעים של מפלצות וכתות של בני אדם אשר סוגדים להם ושואפים להעירם ולהביאם לעולמנו על מנת להחיש את בואו הבלתי- נמנע של התוהו, של הכאוס, כפי שנחזה בכוכבים.



כתיבתו של לאבקראפט השפיע רבות על כל סופרי האימה והפנטזיה האפלה המודרניים לרבות הידועים שבהם כגון סטיבן קינג ומייקל מורקוק. המונחים "המיתוס של קת'ולהו" (על שם אחד האלים העתיקים מסיפוריו) או "אימה לאבקראפטיאנית" אשר הוטבעו ע"י מעריציו וממשיכיו לאחר מותו, הם השמות המקובלים לכינוי תת-הז'אנר של האימה אשר הושפע מכתיבתו.



לאבקראפט נחשב לאבי ז'אנר האימה הקוסמית, אחד מהז'אנרים הקרובים ביותר לפנטזיה בספרות והוא סופר נערץ, אולי לא במידה של טולקין, אך אין ספק שיש לו חוג מעריצים לא קטן ברחבי העולם. מרתק לראות את הדמיון המפתיע בין שני אבות הספרות הבדיונית-פנטסטית שלא הכירו האחד את יצירתו של השני.



טולקין ולאבקראפט נולדו באותה התקופה בהפרש של שנתיים בלבד, בעשור האחרון של המאה ה-19.
שניהם התייתמו מאב כשהיו בני 3: אביו של טולקין נפטר ובעקבות זה משפחתו עקרה מדרום- אפריקה לבריטניה ואילו אביו של לאבקראפט אושפז בבי"ח ושהה בו עד מותו ב- 1898. שניהם גודלו בעיקר ע"י הדודים והדודות: במקרה של טולקין, לאחר שאמו נפטרה מסכרת כשהיה בן 13 ובמקרה של לאבקראפט ע"י הסבא , הסבתא והדודות, איתן חזר לחיות לאחר כישלון נישואיו ומותה של אמו. השקפות העולם ותחומי ההתעניינות של שניהם נחשבו למיושנים ע"י בני זמנם כפי שמעיד כל מי שהכיר אותם. לאבקראפט אף נקרא "הג'נטלמן הקשיש" ע"י מעריציו. טולקין בשפות ואגדות- עם נורדיות ואירופיות, ואילו לאבקראפט במיתולוגיות ומיתוסים עתיקים של מצרים, העולם הקלאסי וימי- הביניים. השמרנות של דעותיהם והכמיהה העזה לעבר ניכרת בכתביהם של שני הסופרים: כתביו של טולקין משופעים ברמזים לאמונה הדתית העמוקה של מחברו ולדעותיו הפרו- מלוכניות, וכך גם סיפוריו של לאבקראפט שרבים מהם עוסקים בעבר ובהשפעותיו על ההווה. למרות זאת, ברבים מסיפוריו של האחרון, לעתיקות יש אופי אפל ומרושע, אך זה כבר יותר נוגע לאופי ולנושאי הכתיבה של לאבקראפט.

שניהם יצרו בדמיונם מיתולוגיה קוסמית שלמה בעלת פנתיאון אלים מיוחד ויצורים דמיוניים אשר סוגדים להם, עולם נסתר עשיר עם חוקי טבע משלו והיסטוריה ייחודית.

ניתן לומר שדעותיהם של שניהם והכתיבה שלהם הייתה בעצם ריאקציה לשינויים המהירים שהתרחשו בעולם בתקופתם, שינויים ששני הסופרים לא אהבו.




למרות הדמיון הרב, ישנו הבדל אחד גדול בסיפור חייהם המשתקף הייטב בסיפוריהם: למרות ההתחלה הדומה, סיפור חייהם של שני הסופרים מתפתח בצורה שונה מאוד וזאת בגלל הבדלי האופי המשמעותיים ביניהם. טולקין הוא אדם בריא בנפשו אשר מפתח קריירה אקדמית מרשימה כפרופסור לבלשנות אנגלו- סקסונית עוד לפני שהוא מתחיל לכתוב בצורה מסודרת, מתחתן עם אהובת נעוריו ונולדים להם ילדים. השתקפות של חייו, המוצלחים ללא כל ספק של טולקין, אפשר למצוא בסיפוריו: למרות שהם מתארים מאבק קשה בין הטוב לרע, גיבוריו של טולקין תמיד מייצגים את הצד של האור, הם חדורי אמונה בניצחונם, ואכן מנצחים בסופו של דבר.



לעומת טולקין, לאבקראפט היה אדם מוזר מאוד בעיני אחרים, הוא סבל לעתים קרובות מהתמוטטויות עצבים שאף מנעו ממנו לסיים את בית-הספר, ובנוסף סבל מפוביות חריפות מכל מה שקשור לים, מהיפוכונדרייה ואם כל זה אינו מספיק, ניהל אורח חיים כללי של אדם זקן עוד כשהיה צעיר.

גם בתחום המקצועי והאישי הוא נחל כישלונות רבים: כמה מסיפוריו הטובים ביותר נדחו בידי המו"ל של המגזין בו נהג לפרסם את סיפוריו והתפרסמו מאוחר יותר תחת שמות בדויים. את עיקר פרנסתו הזעומה הרוויח לאבקראפט מכתיבת ספרים בשביל אנשים אחרים שפרסמו אותם תחת שמם (כך למשל ב-1924 כתב ספר עבור הארי הודיני, הקוסם המהולל, שפרסם אותו תחת השם שלו) וכך בעצם נמנע ממנו הפרסום והיוקרה שהיו מנת חלקו של טולקין עוד בימי חייו.

סיפוריו וכתיבתו של לאבקראפט הפכו למושא-התעניינות ולספרות-פולחן הרבה אחרי מותו, בעיקר הודות לפעולתם של קובץ מעריצים נאמנים אשר המשיכו לפרסם את סיפוריו ואף כתבו סיפורים משלהם בנושאים שבהם הוא דן וע"י כך תרמו להתפתחות "המיתוס של קת'ולהו" והפיכתו למה שהוא כיום – ז'אנר האימה הספרותי המשפיע ביותר של המאה ה-20, אשר השפעתו חורגת מתחום הספרות וגולשת לתחומים כמו מוזיקה, קולנוע ומשחקי תפקידים.

גם בחייו האישיים נחל לאבקראפט כישלונות. נישואיו הצליחו להחזיק מעמד שנתיים בלבד לפני שהוא "ברח" מאשתו ומחייהם המשותפים בניו- יורק שאותה לא סבל, חזרה לעיר הולדתו ברוד- איילנד. לאחר מכן חי כרווק עד יום מותו ולא השאיר אחריו ילדים.

סיפור חייו הטראגי ניכר היטב בכתיבתו: גיבורי כתביו הם אנשים מפוחדים ומיואשים מפני אי-יכולתם לעצור את הרוע המתקרב ולרוב משמשים כצופים מהצד אשר פשוט מתארים את האירועים שקורים, ללא יכולת להשפיע. רבים מגיבוריו מוצאים עצמם מאושפזים בבית-חולים פסיכיאטרי בסוף הסיפור כתוצאה מהמפגש עם הדברים האיומים אותם גילו.



שוני נוסף בין שני הסופרים הוא מקור ההשראה שלהם: טולקין הושפע בעיקר ממיתולוגיות ואגדות עם אירופיות, קלטיות ונורדיות, שאותן הכיר היטב וכן מסופרים שהושפעו אף הם מאגדות אלו והשתייכו לזרם "התחייה הקלטית", כמו הלורד דאנסייני.



לעומתו, לאבקראפט, שגם הוא הכיר את יצירתם של סופרים כמו דאנסייני, שאב את השראתו ממקורות אחרים. מקורות אלו היו הרומן הגותי האירופי הקלאסי של המאות ה-18 וה-19 עם סיפורי הטירות המאיימים שלו וכן יצירתו של אדגר אלן פו האמריקני, שאותו אפשר להחשיב כאביו הרוחני של לאבקראפט.



לפיכך, כתיבתו של טולקין מתארת עולם קסום ונהדר אשר אם גם מתרחשים בו כמה דברים אפלים, הם אינם מצליחים לשנות את המהות המופלאה ומלאת החיוניות של העולם, שכן מאחוריו עומדת פילוסופיה והשקפת עולם מונותיאיסטית וכל מה שקורה, קורה בסופו של דבר לפי תוכניתו של הבורא המיטיב ארו- אילובטר גם אם אין הוא משתתף ישירות בעלילה.



לעומת זאת, לאבקראפט מתאר את העולם שלנו, בעיקר את אזור צפון מזרח ארצות הברית של שנות ה-20, אך לפי לאבקראפט העולם הזה הוא רק אשליה שברירית שבה האנושות מתחבאת מפני ההיסטוריה האמיתית של היקום ומפני האמת על מה שמתרחש סביבנו.

והאמת היא נוראה מכל דמיון: אנו חיים ביקום של תוהו שבו שולטים אלים עתיקים ונוראים ממימדים וגלקסיות רחוקות אשר אינם מצייתים לחוקי הטבע לפיהם אנו חיים, אלים אדישים במקרה הטוב, ולרוב עוינים את בני האדם.

האנושות היא רק טעות קצרת יומין, חסרת סיכוי אל מול הגאות של התוהו הבלתי נמנע, של ההרס ושל החורבן שאין בכוחה למנוע.


אפילוג


לאוהבי טולקין ולאוהבי הספרות בכלל, מומלץ בחום רב לקרוא את סיפוריו של ה.פ. לאבקראפט שכמה מהם ראו אור בתרגום עברי בהוצאת אודיסיאה לפני כשנה תחת השם "התוהו המזדחל", בתרגומו של דניאל ברק, מכיוון שסיפוריו הם בין הדברים הטובים והאינטליגנטיים ביותר שיכול להציע ז'אנר האימה.




ביבליוגרפיה

1. Supernatural Horror in Literature by H.P. Lovecraft.

2. Call of Cthulhu horror role playing by Chaousim Inc.

3. A Guide to Tolkien by David Day.













לידיעה זו התפרסמו  4  תגובות
תגובות
1   מעט חוסר איזון...
11:56:00  30/07/2004 יערה   
אהבתי מאוד את הרעיון של הכתבה, אך נראה לי שקיפחת מעט את טולקין חביבנו.
התחלתי לקרוא כמה סיפורים מהספר "התוהו המזדחל", אך לא התלהבתי יותר מדי. אולי אתן עוד צ'אנס לסיפורים נוספים - יש לך משהו מומלץ?
ח"ח על הלינקים!

2   דן צלקה וה.פ. לובקראפט
22:22:00  30/07/2004 אלי 666   
מעניין לציין שבכתבה , אולי ראשונה מסוגה בעברית על ספרות המדע הבדיוני שהופיעה ב"מעריב לנוער" של 1961 (בתקופה שעוד היו שם דברים בעלי ערך לקריאה בניגוד מוחלט לימינו ) כתב הסופר דן צלקה ( כן ההוא שזכה לאחרונה בפרס ספיר ) שלובקראפט הוא אבי ספרות המדע הבדיוני המודרנית .
מסופקני אם רבים יסכימו עימו או יסווגו את לובקראפט כסופר מדע בדיוני אבל זאת נקודת השקפה מעניינת . ומעניינת עוד יותר העובדה שהיה מישהו בישראל שהיכיר את לובקראפט כבר ב-1961 וכתב עליו בעיתון לנוער.

3   תגובה ליערה
16:19:00  01/08/2004 פבל    
הייתי ממליץ לך על הסיפורים הבאים של לאבקראפט:
"קריאתו של קתולהו", "חלומות בבית המכשפה", "המודל של פיקמן" ו"הצל מעל אינסמאות'".

4   לפבל
1:25:00  03/08/2004 אלי הרשטיין   
כנראה שכתובת הדואר האלקטרוני ממנה שלחת לי את הכתבה אינה פעילה שכן היא מחזירה שוב ושוב את מה שאני שולח לך.

אנא, בטובך, שלח לי כתובת דואר אלקטרוני רלוונטית אליה אוכל לשלוח לך דואר.


לתחילת הכתבה
 
קישורים
שר של אש ושל קרח - השוואה בין יצירתו של טולקין לזו של ג'ורג' מרטין

הארכיב של לאבקראפט

טולקין און-ליין

ההיסטוריה של שר הטבעות


חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב