|
|
|
|
|
|
רוברט שקלי בישראל
אלי אשד
|
|
לפני כשבועיים ביקר סופר המדע הבדיוני רוברט שאקלי בישראל כאורח חברת הכבלים הוט. אלי אשד היה שם כדי לספר מעט על האיש שהפך לאגדה בחייו ולראיין את הסופר.
|
הוט וסופרי מד"ב רוסיים
בימים אלה פתח הערוץ המשותף של הכבלים בישראל "הוט" ערוץ מיוחד לימי הקיץ, ערוץ "הוט ספייס" שמוקדש אך ורק לסרטי וסדרות מדע בדיוני לשמחתם של חובבי המדע הבדיוני בארץ.
אך מסתבר שאנשי "הוט", לאור סקרים שונים שעשו, מצאו שאת המעריצים המרובים והנאמנים ביותר למדע בדיוני בארץ ניתן למצוא דווקא בקרב אנשי הקהילייה הרוסית.
בסקר מיוחד שנעשה התברר שלמעלה מ70% מהם מגלים עניין גבוה במדע בדיוני ומעונינים לצפות בערוץ מעין זה, אחוזים שקשה מאוד למצוא אותם אצל הקהל הישראלי הרחב שהוא אדיש יותר לנושאי מדע בדיוני. כתוצאה החליט "הוט" להתמקד באנשי קהל מיוחד זה בפעולות הפרסום לערוץ.
באירוע שזכה לפרסום עצום בקהילה הרוסית והוזמנו לארץ כמה סופרי מדע בדיוני מרוסיה ואוקראינה כמו סביאטוסלב לוגינוב, זוג הסופרים מרינה וסרגיי דיאצ'נקו, אולג לדיג'נסקי ודמיטרי גרומוב.
כל אלה סופרים ששמותיהם אינם אומרים דבר לקהל הישראלי או המערבי אך מוכרים היטב לקהל הקוראים הרוסי ברוסיה ובארץ. הם הגיעו לאירוע ההשקה של הערוץ במקום המתאים ביותר להשקת ערוץ "חללי", בפלנטריום בתל אביב. הסתובבו שם בכל מקום שחקנים לבושים כחייזרים מסוגים שונים על רקע מוזיקה חללית מסדרות מדע בידיוני ידועות שונות.
מסתבר שסופרים אלה אינם סופרי מדע בדיוני כלל אלא סופרי פנטסיה שממעטים מאוד לעסוק במה שאנו מכנים כ"מדע בדיוני". רוב הסופרים שהוזמנו עוסקים לרוב בעולמות פנטסטיים לחלוטין, מסוג זה שיצר טולקין ב"שר הטבעות" או בפנטסיות היסטוריות המתרחשות בעבר הרחוק של רוסיה ואין להם כל קשר לחלל או לעתיד או לטכנולוגיה – נושאים שמעסיקים בדרך כלל את סופרי המדע הבדיוני המערביים או את הסרטים שיוקרנו בערוץ "הוט ספייס".
דניאל קלוגר, מומחה למד"ב רוסי: "רוסיה היום לא מתעניינת במדע בדיוני וגם לא במדע ובטכנולוגיה בניגוד גמור לתקופת ברית המועצות, אז התעניינו בחקר החלל וכיוצא בזה. כל זה נגמר. היום דומיננטיות ברוסיה חשיבה ניו אייג'ית, מיסטיקה ואסטרולוגיה. כך פורחת שם תעשייה של ספרי פנטסיה המבוססים על כישוף ובכמה מקרים גם על קבלה, אבל ספרי מדע בדיוני של ממש, שעוסקים בתיאור עתיד שמבוסס על התפתחויות שונות במדע ובטכנולוגיה לא תמצא שם יותר. הם לא מתעניינים יותר בעתיד."
א': "האם לדעתך יש לכך השלכות על דרך החשיבה של החברה הרוסית כולה?"
קלוגר: "ודאי. מכל בחינה הם נמצאים עכשיו בשלב של נסיגה לאמונות ימי הביניים. יכול להיות שחובבי המדע הבדיוני הרוסים האחרונים מתגוררים עכשיו כולם בישראל."
המציאות על פי רוברט שקלי
בנוסף לסופרים הרוסיים הגיע לארץ גם סופר מדע בדיוני יהודי-אמריקני בשם רוברט שקלי. שקלי הוזמן כיוון שהוא ידוע ומוכר לקוראים הרוסיים, שמעריצים אותו מאז שספריו תורגמו לרוסית בשנות השישים והשבעים. זאת מכיוון שספריו וסיפוריו, שעסקו בעיקר בסטירה חברתית ובפרודיה על אלמנטים שונים של מדע בדיוני, היו שונים מאוד מספרות המד"ב ה"רצינית" יותר שאותה הכירו עד אז.
רוברט שקלי הוא אכן סופר שמן הראוי שיהיה מוכר היטב בעברית. בכל אופן, בשנים האחרונות תורגמו לעברית לא פחות מ-4 מספריו בידי הוצאת "אודיסיאה " המתמחה בספרות מדע בדיוני, אבל זכו לתשומת לב מועטה יחסית. בשנות החמישים שקלי היה אחד סופרי המד"ב המרכזיים. הוא נודע אז בראש ובראשונה הודות לסיפוריו הקצרים הקומיים, בהם הביא תופעות שונות של החברה הטכנולוגית המודרנית לכדי אבסורד מוחלט, קומי לכאורה, אך למעשה מציג את האימה הנוראה שטמונה בהם לאמיתו של דבר. עם חלוף השנים לא מעטים מסיפוריו של שקלי שנראו כמטורפים לחלוטין בזמן פירסומם קיבלו אופי אחר, נבואי כמעט, ככל שהמציאות התגלתה כמטורפת לא פחות (ולפעמים אף יותר) מכל סיפור של שקלי.
סיפורים קצרים
סיפור נבואי שכזה היה "שכר הסיכון" שפורסם בשנות החמישים ובו תיאר תוכנית טלויזיה עתידנית שמציגה לפני מליוני צופים נלהבים את את הריאליטי שואו האולטימטיבי, מסע ציד אחר בני אדם. הצופים יכולים לקבוע מי הוא "הנרדף" שהם רוצים ביקרו, ומי הוא זה שיוצא להורג בידי הציידים. בסיפור זה חזה שקלי בדייקנות את תוכניות "הראליטי שואו" של היום נוסח "הישרדות". לאמיתו של דבר בארה"ב יש דיבורים כיום על משחק צייד טלוויזיוני בדומה לזה שהוא מתאר. הסיפור, שאי אפשר להגזים במידת האקטואליות שלו היום, עובד לסרט צרפתי ב- 1982 ולדברי רוברט שקלי נעשה לו לאחרונה גם פלגיאט בסרט גרמני ללא רשותו.
סיפור נוסף מסוג זה ואף ידוע יותר היה "הקורבן השביעי" שתיאר אף הוא עולם עתידני שבו ציד בני אדם הוא פעולה חוקית לחלוטין ובו מתבצעים מעין "משחקי ציד" בין ציידים וניצודים, מתוך ההנחה של הממשלות (שככל הנראה אינה נכונה) שרק בדרך זו ניתן לבער את היצר המלחמתי אחת ולתמיד מתוך האנשים שיוציאו את יצריהם האלימים בנתיב זה.
הסיפור הקצר הזה עובד ב-1965 לסרט בהפקה איטלקית-צרפתית משותפת בשם "הקרבן העשירי" (השיקול של המפיקים היה, מן הסתם, שבסרט באורך כזה צריך להוסיף עוד שלושה קורבנות עבוד הקהל צמא הדם) בכיכובם של השחקנים הידועים מרצ'ילו מסטרויאני ואורסולה אנדרס. אלה הופיעו בתור ציידים מתחרים הנאבקים בינהם לעיני מצלמות הטלוויזיה והמוני צופים נרגשים ומרותקים. הסרט הוא בינוני ומטה, אבל שקלי ניצל את ההזדמנות של יציאתו לאקרנים כדי להרחיב את הסיפור הקצר לספר, גם הוא בשם הקרבן העשירי, שמבוסס במידה רבה על עלילת הסרט, ולמעשה היה בגדר "עיבוד ספרותי" שלו. שנים רבות לאחר מכן כתב שקלי שני ספרי המשך " הקרבן המועדף" ו" קרבן צייד" המתרחשים בסיטואציות דומות, באותו עולם של ציידים וניצודים. גם הם תורגמו לעברית בהוצאת "אודיסיאה" לאחרונה. היום מדברים על הסרטה של סדרה זאת ונראה שהיום הסרט זה יהיה עכשווי לעין ערוך מאותה גרסה ישנה משנות השישים, ולא יהיה כל צורך להציגו כעתידני, מעבר לחמש או עשר השנים הקרובות.
דוגמה מייצגת יותר של מיטבו של שאקלי נמצא בספרו "מלכודת אנשים". זהו קובץ ספרים שיצא במקור ב-1969 ובו סיפורים שיצאו עוד בשנות החמישים והשישים, תקופת שיאו של שאקלי כסופר חדשני ומצליח בתחום המד"ב.
אלמוות בע"מ
הרומאן הראשון של שקלי היה אלמוות בע"מ, שיצא ב-1958, על אדם שמת "בזמננו" לאחר תאונת מכונית וקם לתחייה לאחר 150 שנה. בכל פרק בספר הוא עורך הכרות עם אספקט ביזארי אחר של ארה"ב של העתיד ומגלה, בין שאר המוזרויות, שכל התופעות הפרה פסיכולוגיות הוכחו כאמיתיות כולל חיים לאחר המוות ואנשים מקבלים אותן כמובנות מאליהם. מלבד זאת אנשים יכולים להחליף גופות כרצונם (בתנאי שהם עשירים כמובן). גם משחק הציידים והניצודים קיים בעתיד הזה ונראה שנושא זה כנראה מקסים את שאקלי ביחס לפעמים הרבות שהוא מופיע ביצירתו.
אלמוות בע"מ גם עובד לסרט קולנוע בשם Freejack שנים רבות לאחר יציאתו לאור, ב-1992. את הסרט כתב אחד התסריטאים של "הנוסע השמיני" ו"זיכרון גורלי" . הוא מעניין בעיקר בכך שבתור הצייד מופיע שם הזמר מייק ג'אג'ר, פרט לכך זהו עוד חיקוי בינוני ומטה של "בלאד ראנר" של רידלי סקוט. הפעם העלילה מתרחשת "רק" עשרים שנה בעתיד ואחד הדברים המוזרים שם היא הופעתה של חברתו של הגיבור שלא הזדקנה כלל ב-20 השנים שחלפו. מלבד Freejack הזכור לרעה מסתבר ש"אלמוות בע"ם" עובד בגירסה בריטית בסוף שנות השישים ומן הסתם לטלוויזיה . ביקורות על הגרסה הבריטית גורסות כי גרסה זו הייתה קרובה יותר לרוחו של שקלי וטובה יותר מאשר אותו עיבוד עתיר פעלולים והרוגים משנות התשעים.
סיפורים נוספים
מאז ספר זה חיבר שאקלי עוד כמה ספרים מעניינים שלא תורגמו, כמו Mindswap (1962) - בו הגיבור מחליף להפתעתו גופות עם איש מאדים לאחר שגופו המקורי נגנב ממנו בידי שודד גופות ידוע, שיש לו פילוסופית חיים שאומרת "אם אדם אינו יכול לשלוט בגופו, מן הראוי שיאבד אותו". הסיפור עוסק בחיפושיו הנואשים של הגיבור אחרי גופו המקורי, עד שהוא מגיע לתובנה שכל גוף הוא בעצם זמני וחסר חשיבות ושבכל מקרה "שום דבר אינו נצחי חוץ מאשליותינו".
ספר חביב אחר הוא Dimension of Miracles (1958) – בן כדור-הארץ תמים זוכה בטעות בפרס ראשון בתחרות גלקטית ומגלה לתדהמתו שהפרס הוא יצור חי שמסוגל לדבר ולאכול ושהוא עצמו הציִד של ה"טורף" (שמזכיר מאוד את גיבור סדרת סרטי Predator המאוחרת יותר). באותו הזמן הוא עצמו מחפש ברחבי הגלקסיה המוזרה אחרי כדור הארץ, חיפוש שנידון לכישלון. ספר זה, כמו סיפורים אחרים של שאקלי מזכיר מאוד הן בהומור והן בפילוסופיה הסטירית שלו את יצירותיו המאוחרות יותר של דוגלאס אדמס, רק מצחיק בהרבה, וגם הרבה יותר אינטליגנטי וקודר.
שקלי המשיך לחבר סיפורים קצרים רבים. אחד מהם, סיפור מצמרר במיוחד בשם "העלוקה", על יצור זולל כל ובלתי ניתן להשמדה פורסם בעברית בשנות החמישים במגזין המדע הבדיוני "קוסמוס". לא פחות מעשרה מסיפוריו תורגמו לעברית במגזין "פנטסיה 2000" שפורסם בארץ בשנות השבעים והשמונים. שקלי היה אחד הסופרים המתורגמים ביותר שם וכנראה אחד החביבים ביותר על העורכים. הסיפורים שם כללו הדפסה חוזרת של "העלוקה" המצוין , ועוד סיפור מצחיק ומצמרר שכתב עם סופר מד"ב מפורסם אחר – הארלאן אליסון, בשם "אני רואה אדם יושב על כסא והכסא נושך ברגלו".
עוד סרט שנעשה לפי יצירה של שקלי הוא "קונדור מאן" של וולט דיסני – עלילותיו של צייר קומיקס שמוצא את עצמו מעורב בפרשת ריגול קומית עם סוכנים רוסיים מרושעים ונאלץ ללבוש את חליפתו של גיבור הקומיקס "קונדור מאן" על מנת להתמודד עימם. סרט חביב על הדמיון וההבדל בין קומיקס למציאות. הסרט מבוסס על מותחן של שקלי בשם The Game Of X.
עם זאת, בשנים האחרונות ספרי המד"ב שלו היו בעיקר עיבודים והמשכים לסדרות טלוויזיה מצליחות כמו "מסע בין כוכבים - חלל עמוק 9" ו"בבילון 5", או לספרים שנכתבו בידי סופרים ידועים ומצליחים יותר ממנו, כמו סידרת "ביל הגיבור הגלקטי" של הארי האריסון. שלא לדבר על הוריאציות האינסופיות על ספריו הידועים כמו "הקורבן העשירי", אם כי יש להודות שזו תחזית שהגיע זמנה לבסוף.
נקודת השפל, שיש לקוות שהוא לא ירד יותר עמוק ממנה, היתה כאשר פירסם עיבוד ספרותי לסיפור קומיקס שהתבסס על סרטי "הנוסע השמיני". דבר מוזר הוא ששקלי לא היה מעורב בעיבודים וההמשכים השונים לסדרה על הצייד החייזרי "Predator", שנראית כאילו היא מבוססת ביותר משמץ על כמה מרעיונותיו. קריאה של ספריו אלה מעוררת הרהורים נוגים על מה שסופר מזדקן וכבר לא כל כך פופולארי נאלץ לעשות על מנת לשרוד בשוק הספרים האמריקני האכזרי ובעל הזיכרון הקצר מאוד. בעברית הופיעו כמה מיצירות חדשות אלה – בעיקר הטרילוגיה שכתב עם הסופר המוכר יותר רוג'ר זילזאני. כולם הופיעו בהוצאת עם עובד בתרגומה של דורית לנדס ומן הסתם תורגמו בעיקר בגלל שהופיע בהם שמו של זילאזני ולא דווקא בגלל שמו של שאקלי.
הטרילוגיה מורכבת מהספרים "הביאו לי את ראשו של נסיך החלומות", "אם בתחילה לא תצליח" ו"מהתלה לא קלה". טרילוגיה זו סובבת סביב המאבק בין שדים מטופשים ומלאכים מטופשים לא פחות שנמצאים תחת שליטתה של אלה מסתורית בשם אננקה בתקופות שונות בהיסטוריה. הסדרה מזכירה יותר את הסגנון ההומוריסטי של שאקלי מאשר את זה של זילאזני, אבל פרט לכך היא בהחלט אינה מייצגת את שאקלי במיטבו אלא בתקופת שקיעתו, אם כי עדיין יש ניצוצות של ההומור הציני הישן.
ראיון עם מר רוברט שקלי
א.א: מר שקלי, יש את הרושם שאנחנו חיים כיום בעולם שאותו אתה חזית בשנות החמישים עם תוכניות "ריאליטי" שתופסות את מקום המציאות, כאמצעי בידור להמונים.
שקלי: כאשר אני מסתכל היום בתוכניות הריאליטי ששולטות למעשה בטלוויזיה האמריקנית ואני מבין שגם בישראל אני מוצא שיש רק הבדל אחד ויחיד בינהם ובין מה שתיארתי בסיפורי מלפני חמישים שנה.
א.א: ומהו ?
שקלי: אין בהם מתים ואין בהם מפסידים שמוצאים להורג כעונש על כישלונם... עדיין. אבל אני לא אתפלא אם גם זה יגיע לבסוף, כפי שתיארתי בסיפורי משנות החמישים. זה נראה כשלב ההגיוני הבא, ככל שהחברות יחפשו אמצעים חדשים ודרמטיים יותר למשוך צופים.
א. איך נוצר הרעיון לסיפורים אלה על "תוכניות "ריאליטי" קטלניות?
שקלי : בילדותי קראתי סיפור בשם "הצייד המסוכן ביותר" של ריצ'רד קונל, שתיאר ברון רוסי שצד להנאתו בני אדם כשעשוע באחוזתו על אי בודד. חשבתי שיהיה מעניין לפתח את הרעיון הזה אבל עם ההבדל שהצופה והצייד הסדיסט לא יהיה ברון מטורף באי נידח אלא חברה שלמה שמורכבת מסדיסטים צמאי דם. אני חושש שהרעיון הפרוע הזה עלול להתממש לבסוף במציאות.
א.א. האם אתה ממשיך לכתוב סיפורי מדע בדיוני גם היום?
שקלי : כבר לא. הז'אנר משעממם אותי מאחר שאין שום דבר בו שיכול להפתיע אותי. מה אתה יכול לחדש עוד אחרי מה שחזית כדמיון פראי וכהקצנה סאטירית התממש? אני כותב היום בעיקר סיפורי בלשים ואת זכרונותי.
א.א. תודה רבה.
סיפורים וספרים שתורגמו לעברית
שכר הסיכון / רוברט שקלי – תורגם ע"י: עמוס ערן. חוברת "פנטסיה 2000" מס' 42.
הקורבן השביעי / רוברט שקלי – תורגם ע"י: עמוס ערן. חוברת "פנטסיה 2000" מס' 37.
הקרבן העשירי / רוברט שקלי – תורגם ע"י: ל. זיו-האן. הוצאת אודיסיאה, 2001.
הקורבן המועדף / רוברט שאקלי – תורגם ע"י אורי סנדץ'. הוצאת אודיסיאה 2001.
קורבן - צייד / רוברט שאקלי – תורגם ע"י יעל ברנדיס מורז. הוצאת אודיסיאה 2001.
מלכודת אנשים / רוברט שקלי – תורגם ע"י: טל וויס. הוצאת אודיסיאה, 2001.
אלמוות בע"מ / רוברט שקלי – תורגם ע"י: א.דורית. הוצאת מסדה. 1979.
אני רואה אדם יושב על כסא והכסא נושך ברגלו / רוברט שקלי והארלן אליסון. חוברת "פנטסיה 2000" מס' 10.
נסיך החלומות / רוברט שקלי ורוג'ר זילאזני – תורגם ב-1994 ע"י דורית לנדס.
אם בתחילה לא תצליח / רוברט שקלי ורוג'ר זילאזני – תורגם ב-1994 ע"י דורית לנדס.
מהתלה לא קלה / רוברט שקלי ורוג'ר זילאזני – תורגם ב-1996 ע"י דורית לנדס.
הצייד המסוכן ביותר / ריצ'רד קונל – תורגם לעברית באנתולוגיה של סיפורי אימה שערך אלפרד היצ'קוק.
|
|
|
לידיעה זו התפרסמו 1 תגובות
|
תגובות
|
1 כמה מילים...
|
|
22:36:00 14/07/2004
|
אולג סברדלוב
|
oleg AT ols co il
|
באירוע ההפקה של הארוץ היו סופרים פסח עמנואל ודניאל קלוגר. עמנואל כותב מדע בדיוני משנות ה60. לאחרונה פירסם מספר ספרים של מד"ב ברוסית ומספר סיפורים קצרים.
דניאל קלוגר הוא סופר ישראלי שכותב בשפה הרוסית. פרסם 4 ספרים ב 3 שנים האחרונות. הוא גם עורך ראשי של עיתון "ווסטי" , לא רק "מומחה למד"ב רוסי".
|
|
|
|
|
קישורים
|
|
|
חדשות אחרונות
|
קולנוע
|
19/11/2010
|
זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
|
11/09/2010
|
עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
|
14/08/2010
|
חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
|
08/08/2010
|
הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
|
30/07/2010
|
הנוסע השמיני : ההתחלה
|
|
טלויזיה
|
17/10/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
|
30/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
|
27/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
|
20/09/2010
|
פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
|
10/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן- פרק 72
|
|
ספרים
|
06/09/2010
|
הוצאה מחודשת לצלל-אלף
|
30/07/2010
|
אן רייס משתגעת סופית
|
25/07/2010
|
ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
|
14/07/2010
|
הכבוד המיצרי
|
27/06/2010
|
והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן
|
|
סיפורים
|
04/06/2010
|
נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
|
02/05/2008
|
סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
09/08/2007
|
פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
|
06/08/2007
|
תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת
|
|
קומיקס
|
22/07/2010
|
האם היו ערפדים בתורה?
|
13/07/2010
|
הארווי פארקר נפטר בגיל 70
|
15/07/2009
|
קומיקס וירקות לפרס אייזנר
|
05/07/2009
|
מייקל ג'קסון הקומיקס
|
03/06/2009
|
אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch
|
|
מקומי
|
02/09/2010
|
להפחיד בעברית
|
26/07/2010
|
פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
|
24/05/2010
|
קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
|
28/11/2009
|
כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
|
15/08/2009
|
מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון
|
|
מסע בין כוכבים
|
15/05/2009
|
Q כאן
|
12/05/2009
|
צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
|
11/05/2009
|
קפטן גים טי קרי דור ההמשך
|
05/05/2009
|
אבודים במסע בין כוכבים
|
17/04/2009
|
וכך זה התחיל
|
|
אנימה
|
02/09/2008
|
Voltron בדרך למסך הגדול
|
17/04/2008
|
Ghost in the Shell -3D
|
20/03/2008
|
פוניו לא סתם על הצוק
|
19/03/2008
|
'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
|
16/03/2008
|
קיטארו למבוגרים
|
|
אימה
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
13/11/2006
|
הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
|
06/11/2006
|
מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
|
25/10/2006
|
זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
|
24/10/2006
|
פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו
|
|
משחקי תפקידים
|
05/02/2010
|
כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
|
27/09/2007
|
טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
24/07/2007
|
כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
|
26/02/2007
|
כנס ביגור
|
|
עתידנות
|
11/12/2008
|
הלו, שומעים אותי?
|
23/11/2008
|
פריצת דרך בהשתלות
|
05/11/2008
|
אנרגיה סולארית
|
31/10/2008
|
מטוסים גרעיניים?
|
24/10/2008
|
שמש נצחית בראש צלול
|
|
משחקי מחשב
|
25/07/2010
|
הטריילר החדש של DC universe
|
26/06/2009
|
מלחמת הכוכבים לגו
|
19/02/2009
|
Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
|
18/07/2008
|
DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
|
14/06/2008
|
Old Republic 3?
|
כתבות אחרונות
|
קולנוע
|
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.
|
|
טלויזיה
|
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.
|
|
ספרים
|
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.
|
|
סיפורים
|
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?
|
|
קומיקס
|
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.
|
|
מקומי
|
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
|
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים
|
|
מסע בין כוכבים
|
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.
|
|
אנימה
|
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009
|
|
אימה
|
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.
|
|
משחקי תפקידים
|
|
עתידנות
|
|
משחקי מחשב
|
|
|