רודנברי כבר לא גר כאן יותר
אלי הרשטיין

מה שהיה חזונו של איש אחד לעתיד טוב יותר, נקי יותר, ומעניין הרבה יותר, הופך אט אט למאין סדרת Reality TV, המצליחה ליצור מציאות עתידנית, מכוערת ומטרידה אפילו יותר מהמציאות בה אנו חיים כיום.
"מסע בין כוכבים" מודל 2004 היא סדרה קשת-יום המתמודדת אל מול חרב הרייטינג המתהפכת ובה בעת עוסקת בבעיות מוסריות ועכשוויות אשר מותירות את הצופה פעור פה אל מול המראות. האם זהו החזון אותו ניסה יוצר הסדרה להביא לקהל הצופים? כנראה שלא.



בעת שיצר את "מסע בין כוכבים", כמו גם את "הדור הבא", יצר רודנברי מדריך לכותב אשר הגדיר את העולם על פי "מסע בין כוכבים" מהבחינות הפיזיות כגון מבנה הפדרציה, הגזעים והכוכבים השונים וכד', כמו גם הרעיונות המנחים, עקרונות המוסר והמחשבה, וה"עשה" וה"אל תעשה" על פי תפיסת עולם מוקפדת ומחמירה. בין השאר הוגדרו בספר החוקים הזה העדרה של אלימות גראפית וכללים מיוחדים בכל הנוגע לתפיסת עולמן של דמויות העתיד המבלות את זמנן בעולם נטול כסף, תאווה או המרדף אחר הכוח.



האגדה מספרת כי לפני כחמש עשרה שנים, בעונתה השלישית או הרביעית של "מסע בין כוכבים - הדור הבא", פסל ג'ין רודנברי המנוח, "הציפור הגדולה" של ייקום "מסע בין כוכבים", תסריט לפרק שכן במהלכו היה צריך קפטן פיקארד להוליך שולל קפטן רומולאני. "הקפטן של האנטרפרייז אינו משקר" אמר אז רודנברי ופסל את התסריט כולו.



בין אם פרטי הסיפור נכונים ובין אם לא, הם משקפים באופן מדויק את גישתו הבסיסית של רודנברי ליציר כפיו. העתיד על פי רודנברי היה עתיד אידילי בו שלטו התבונה, המעוף, הדמיון והחוכמה. בני האדם אשר פרצו אל הכוכבים הגיעו לשם נושאים את דגל הצדק (והצביעות) האמריקני, נושאי הבשורה של ערכים נעלים וערכיות שורשית ובלתי מתפשרת.



כל חטאי האנושות נותרו מאחור, והתפיסה הזו הודגשה במיוחד בפרקים בהם נידונים אנשי האנטרפרייז להתמודד עם עברם האפל, כגון בפרק "זרעי חלל", מתוך הסדרה המקורית בו מוצאים קירק ספוק ומקוי ספינה שנמלטה מכדור הארץ של המאה העשרים ואחת כשהיא נושאת בקרבה את קאהן נוניון סינג, המביא עמו את כל חוליי האנושות הישנה והטובה. למי שעדיין לא זיהה המדובר כמובן בפרק שבהמשך לו נעשה הסרט השני בסדרת סרטי הקולנוע, "נקמתו של קאהן".

פרק זה מעמת באופן חד וברור את שני העולמות הערכיים, העולם של ימינו והעולם העתידי על פי ספוק וקירק. כל מי שמטיל ספק בכיוון אליו חותר רודנברי יכול להיזכר מי יוצא תמיד כשידו על העליונה - היד הזאת להזכירכם היא מוסרית בה במידה שהיא פיזית.



העליונות העתידנית הזו מודגשת במיוחד גם בפרק הפתיחה של "הדור הבא" - "מפגש בפארפוינט" - בו מביא לנו רודנברי את משנתו הסדורה. האנושות מושמת על כס הנאשמים, ונשפטת בידיו האמונות של קיו הכל יכול, בהופעתו הראשונה ב"מסע בין כוכבים", על היותה ברברית ואכזרית. ההיסטוריה האנושית כפי שהיא מוצגת בפרק זה, הקדמה בת המאה ה-24 אל מול הבערות, הטיפשות והרשעות של תקופתנו אנו, מציגים במדויק את גישתו ותפיסתו של רודנברי באשר לתמונת העתיד על פי "מסע בין כוכבים".
התוצאה של המשפט נועדה כמובן להבהיר לכל מי שלא הבין זאת קודם לכן, את העליונות המוסרית של העתיד על פי רודנברי.



רודנברי כפה את תפישת עולמו על יקום שלם של דמיון ומחשבה והתווה את דרכו בזרוע נטויה למעשה עד מותו.



בשנת 1991, שנתה הרביעית של "מסע בין כוכבים - הדור הבא", הלך רודנברי לעולמו ודבר נפל בממלכת העתיד. הרקמה העדינה אותה טווה רודנברי בקפדנות כה רבה החלה להיפרם ועמה הגיעו סיפורים בוטים יותר, תפיסת עולם חדשנית ו"רעה" יותר, ובעיקר נאיבית פחות ואידילית פחות מתפיסתו הבסיסית של רודנברי.



ריק ברמן, מי שתפס את מקומו של רודנברי כ"אבא" של "מסע בין כוכבים", הבין את הבעייתיות הטמונה בעתיד טוב מדי: איך לכל הרוחות יוצרים קונפליקט בחברה אידילית של אחווה ורעות? המפנה הממשי הראשון חל בפרק הכפול, "שרשרת הפיקוד", מתוך העונה השישית של "הדור הבא". בפרק זה נלקח פיקארד בשבי על ידי אויביו הרומולאנים אך בניגוד גמור למקובל בשבי הקלאסי של קפטנים ב"מסע בין כוכבים" הרי שהפעם מעונה פיקארד ומושפל, באחת מהסצנות הקשות שנראו על המסך בתולדות הסדרה, באופן הגובל בחוסר כבוד לדמות - בודאי כשהדבר נוגע בקפטן של צי הכוכבים, מפקד ספינת החלל אנטרפרייז. אין ספק כי לו היה רודנברי בן החיים, לא הייתה סצנת העינויים של פיקארד מגיעה כלל לשלב התכנון.



המחסור בקונפליקטים בין אנשי הצוות, כולם אנשי צי הכוכבים, נאורים ונישאים מעל לקטנוניות של המאה ה-20, הוביל בסופו של דבר למיקומה הייחודי של הסדרה השלישית ביקום של "מסע בין כוכבים". בשנת 1993, יצאה לדרכה "מסע בין כוכבים - חלל עמוק 9". לא עוד ספינת חלל של צי הכוכבים המכופתר כי אם תחנת חלל אזרחית, של גזע פונדמנטליסטי אשר נמצא בסכסוך מר עם הקרדסים צמאי הדם. תחנת חלל עמוק 9 נוהלה על ידי צוות מעורב של אנשי צי הכוכבים ובז'וריאנים מקומיים, כאשר כל כולה מלאה אזרחים ומיני קווארקים ורומים, אשר עשו כל שביכולתם כדי להקשות את מלאכתם של בני האנוש המושלמים שלנו.



ניתן להתווכח עם תפיסתו של רודנברי לגבי העתיד, וניתן גם לומר שהתפיסה השונה של "חלל עמוק 9" היא שהפכה אותה לטובה ולמעניינת שבסדרות "מסע בין כוכבים", אך אין כל ויכוח על כך שזה לא היה חזונו של רודנברי.



גם וויאג'ר שהגיעה בשנת 1996, יצרה צוות מעורב של מאקי (מתנחלים בני אנוש שנלחמו במלחמה פרטית כנגד הקרדסים) ובין אנשי צי הכוכבים. שוב מקור בלתי נדלה לחומר הגלם החשוב ביותר של הדרמה - הקונפליקט. יחד עם זאת, להוציא חריגות יוצאות דופן (דוגמת "שרשרת הפיקוד") הרי שהצוות היוצר של "מסע בין כוכבים" הקפיד להותיר את ההילה הרודנברית הנאיבית והאידילית, לפחות סביב אנשי צי הכוכבים.



בשנת 2001, הגיעה תורה של הסדרה "אנטרפרייז" לעלות לחלל האוויר. כבר מתחילת הדרך ניתן לומר כי רודנברי היה מתהפך בקברו. ראשית החליטו קברניטי הספינה להוליך אותנו במורד הזמן, בניגוד מוחלט לתפיסתו של רודנברי אשר הביט תמיד קדימה, אל העתיד הנועז אותו חזה. מי שהבין ולו במעט את חזונו של רודנברי, תפש כי משהו רקוב בממלכת העתיד. גם ההחלטה ללכת לזמן בו טרם התפתח המין האנושי, זמן בו מניעים של כוח אישי ופוליטיקה זעירה הם המניעים את מאחורי הקלעים של צי הכוכבים שטרם קם, הייתה מקוממת את רודנברי.



אך הכניסה למרחב הדלפי, בו מתרחשת העונה השלישית כולה (עונה שטרם הוקרנה בישראל), הביאה את אנשי האנטרפרייז ואת קפטן ארצ'ר בראשם, לשיא חדש של קונפליקט בין המצפון והערכים הנעלים אותם הם נושאים עמם בדרכם להקמת הפדרציה של העתיד, לבין המציאות האיומה אליה נקלעו.



בסיום העונה השנייה - והנה באה אזהרת הספוילרים שלנו - ראו הוזהרתם - מותקף כדור הארץ בידי נשק קטלני המשמיד חלק ניכר ממנו וגובה מחיר של מליוני הרוגים. חקירה קצרה מעלה כי בני גזע הקזינדי קיבלו מידע מהעתיד, מידע המורה להם כי הגזע האנושי עתיד להשמיד את בני גזע הקזינדי במהלך מאה השנים הקרובות. כדי למנוע זאת, הכריזו כל גזעי הקזינדי מלחמת חורמה על כדור הארץ במטרה להשמידו. רק האנטרפרייז מסוגלת, אוליי, לעמוד בפרץ.



וכעת רבותי, מה מוסרי יותר? עינוי באמצעים קיצוניים של מספר קזינדי או לקיחת הסיכון של השמדת המין האנושי? חיסול כמה חוקרים חפים מפשע או סיכון המשימה הנעלה? שוד של ספינת חלל ניוטראלית שלא פשעה במאום או סכנת הכיליון הממשמש ובא.



העולם של "אנטרפרייז" הוא עולם קודר ודטרמיניסטי המכתיב ליושביו מעשים שהדעת מנועה מלקבלם. אין ספק כי הפרקים האחרונים שמשודרים בימים אלו הם פרקים מעניינים ואנרגטיים, מלאים באקשן ובדילמות מוסריות במיטב המסורת של "מסע בין כוכבים". אך הפתרונות הנלווים לקונפליקטים הללו הם פתרונות של ג'ורג' בוש ולא של פיקארד, קירק או אפילו קפטן ג'יינווי.



נאמר רק כי רודנברי לא היה אוהב את ההחלטות התסריטאיות של הצוות שלו. דמותו המיוסרת של קפטן ארצ'ר וההקבלות הרבות לנשיא אמריקני מכהן, אינן המודל המוסרי עליו יצמחו דורות של קפטנים בצי הכוכבים של הפדרציה. נאמר עוד יותר כי נראה שגם הקהל אינו אוהב את ההחלטות הללו ומצביע ברגליים, או אולי במקרה זה עם קצות האצבעות.



אין ספק כי בעולם שלאחר ה-11 באוקטובר 2001, עולם בו עיראק מסתפחת לדגל הכוכבים והפסים ומחבלים מתאבדים מאיימים על כולנו, קשה הרבה יותר לקבל את תפיסתו הנאיבית של רודנברי באשר לעתיד לבוא. עם זאת נראה, כי דווקא עולם ציני ומנוכר כל כך, זקוק במידה רבה יותר לצניעות ולתמימות שאפיינו זמן כה רב את "מסע בין כוכבים" וכלו מן העולם.





לידיעה זו התפרסמו  15  תגובות
תגובות
1   נכון מאוד!
00:00:00  29/04/2004 powell   
וזו הסיבה שאנטרפרייז למעשה איבדה רייטינג.
אם כבר אקשן אז עד הסוף אם דרמה אז שתהיה אינטליגנטית וברוח רודנברי זו הסיבה שאין מספיק אוהדי מס"ב שרואים את הסידרה(מתוך עניין ולא מתוך נאמנות) או סתם צופים (שכן לדידם אין מספיק אקשן)

2   לא נכון, לדעתי
00:00:00  29/04/2004 מאיה   
צריך להתבגר. להבין שהעולם משתנה ולא נשאר אותו דבר. צריך להתקדם עם הזמן.
כמובן שצריך לשקף את הקונפליקטים העכשווים. אי אפשר להיות מנותק לחלוטין מהמציאות.
לכן לדעתי הסדרה אנטרפרייז היא סדרה טובה מאד, מדגישה את הקונפליקטים ופותרת אותם כמיטב היכולת, כמו במציאות ולא כמו בטלויזיה - במציאות לא כל הפתרונות יפים ונעימים לעין, ולא כל הפצועים קמים בסוף, מה לעשות, זו מציאות. וככל שהסדרה והקונפליקטים המוצגים בה דומים יותר למציאות - כך טוב יותר.
שוב, התבגרנו, גדלנו וצריך להבין שלא הכל ורוד ולא הכל נפתר ב'הגשת הלחי השניה'.
זה אולי נשמע לא טוב, אבל זו האמת - לא תמיד החיים קלים ולא תמיד הבחירות הן בין הטוב לרע. לעיתים יש לבחור בין הרע, לרע פחות.
וזו, לדעתי, גדולתה של הסדרה, שהבחירות והקונפליקטים בה משקפים את המציאות האמיתית - ולא האוטופית - שבה אנחנו לא תמיד צריכים לבחור בין הטוב לרע אלא בין הרע לרע פחות.

3   למאיה,
00:00:00  30/04/2004 אלי הרשטיין   
אפשר להתווכח על הדברים אותם את כותבת ולומר שאת 24 עושים כבר במקום אחר והיתרון של המדע הבדיוני הוא יכולתו לשמור על ריחוק מסויים, ליצור מציאות שונה בעלת סט ערכים שונה כדי לומר אמירה אחרת על המציאות. אבל הויכוח הזה ארוך והטענה של המאמר אינה זו. הטענה היא פשוט שרוחו של רודנברי אינה שורה עוד על מסע בין כוכבים. לדעתי הדבר משתקף באיכות הסדרה כמו גם ברייטינג. במצב זה, יכולה חזרה אל השורשים ואל הקו המנחה של מסע בין כוכבים ההיסטורית, לעזור כדי לשקם את הסדרה.

4   כן, אבל....
00:00:00  30/04/2004 מאיה   
אני מסכימה שחזרה אל השורשים אולי יכולה להועיל לרייטינג של הסדרה, אבל אני עדיין חושבת שהמציאות, וגם אנחנו, קצת (?!) השתנינו, ולכן יש להתקדם עם הזמן ולשנות בהתאם.
השבוע צפיתי שוב ב - 3 פרקים מTOS, ומה שראיתי חיזק את דעתי.
הפרקים מאד מאד תמימים, אמנם יפים בתמימותם, אבל...
טוב, אני כבר חוזרת על עצמי, ואת זה אני לא רוצה לעשות.

5   אה, כן, ורציתי להוסיף....
00:00:00  30/04/2004 מאיה   
אני שואלת את עצמי, אם רודנברי (זצ"ל???) היה חי היום, מה היתה "רוחו"?

6   רודנברי מעולם לא חשב שצריך לקפוא במקום
00:00:00  30/04/2004 אלי הרשטיין   
להפך, הדור הבא למשל לא נראתה כמו הסדרה הקלאסית. רודנברי היה איש עם חזון שהעריך קדמה מעל לכל. עם זאת, אינני מלין על הקדמה של אנטרפרייז ואפילו לא על כך שהיא נראית (מבחינת מראה) כאילו התרחשה מאה שנים אחרי הסדרה הקלאסית ולא לפניה. הבעיה היא במישור הערכי, שם לא היה מוכן רודנברי "להתקדם" עם המוסר המעוות של המאה ה-21. שם היתה "רוחו" נכנסת לפעולה ומונעת את האלימות הגראפית ואת הרעיון שמטרה, גדולה ככל שתהייה, מקדשת את האמצעים.

7   O.K. אתה צודק בנקודה האחרונה
00:00:00  30/04/2004 מאיה   
נכון שהמוסר של המאה ה-21 מעוות (ואפילו מאד), ונכון שרודנברי לא היה מוכן לקבל את ה"מוסר" הזה, לכן השאלה היא האם כל הרעיון המוביל של העונה השלישית היה מוצא לו מקום בסדרה אנטרפרייז אם רודנברי היה חי היום?
אני באמת חושבת, כמוך, שלא.
השאלה הבאה היא האם זה הדבר הנכון לעשות.

8   השאלה היא טוב עבור מה?
00:00:00  30/04/2004 אלי הרשטיין   
24 למשל היא סדרה מצויינת העוסקת בדיוק בבעיות ממין זה. לדעתי, זהו חזון לעתיד קודר למדי, קודר מדי הייתי אומר, מכדי לעסוק בו בסדרה כגון מסע בין כוכבים. הייחוד של מסע בין כוכבים היה תמיד באופטימיות שלה ובערכים אותם היא עודדה. כיום זה לא המצב ולדעתי חבל.

9   
00:00:00  01/05/2004 מאיה   
לדעתי הצנועה מאד (אני לא כזאת מבינה גדולה), זה בדיוק מה שהעונה השלישית מעודדת (אמנם בעקיפין), היא מעודדת אופטימיות וערכים, כי רואים את ארצ'ר מתלבט ומתענה בבחירות מאד קשות, זה לא בא לו בקלות, אך מצד שני הוא לא מוותר ולא מתיאש וממשיך לעשות כל מה שביכולתו על מנת להציל את האנושות.
לכן, אני חושבת שבאיזה שהוא אופן (אמנם קצת פתלתל), הסדרה אכן גורמת לאופטימיות מסוימת, כי אנו רואים שגם במצבים מאד קשים האדם משתדל לשמור על אופטימיות ואנושיות.
אני עדיין חושבת שאנטרפרייז ממשיכה את הקו של קודמותיה (אמנם בגוון קצת שונה).
חבל מאד שערוץ 10 לא משדר את העונה השלישית ואנו נאלצים להסתפק במקורות אחרים.

10   בפרק האחרון אותו ראיתי - והרי ספוילרים - ראו הוזהרתם
00:00:00  01/05/2004 אלי הרשטיין   
האנטרפרייז תוקפת חללית שלא עשתה לה מאום, של גזע שאין לו ריב או מדון עם האנושות, פשוט כיוון שיש לו ליבה של מנוע שאנשי האנטרפרייז צריכים. מאוד אופטימי לאנשי האנטרפרייז הנאצלים אשר כעת יכולים להמשיך במסע ההצלה של האנושות. לא כל כך אופטימי עבור צוות הספינה החייזרית שלפתע נוספו שלוש שנים לא מתוכננות למסעם, באיזור חלל שסביר להניח שישמיד אותם קודם לכן. שוב, אני לא מתווכח עם כך שהדילמה היא אמיתית, חזקה, משכנעת אפילו. אבל זה בניגוד לכל סוג של מוסר שרודנברי חתר להנחיל לדורות הבאים. זה קרוב יותר ל-24 ולשאלה האם ג'ק יורה לשאפל, מנהלו בסוכנות הביון, בראש או לא - מכיוון שכך יימנע שחרור של וירוס על ידי טרוריסטים שרוצים במותו של שאפל. מעניין? כן! מותח? כן! מוסרי? - ????



במסע בין כוכבים 3 חוזר קירק להציל את ספוק כיוון שכלשונו - טובת היחיד, מתעלה לפעמים על טובת הכלל. באנטרפרייז המטרה מקדשת את האמצעים וכמו בוייטנאם, אם בדרך להנחיל שלום ושקט לבני האנוש יש לטבוח בכמה חייזרים - well, so let it be...

11   כל מלה נכונה, אבל: מלת המפתח היא "מציאותיות"
00:00:00  03/05/2004 מאיה   
נכון לא נעים שמוסיפים לך פתאום שלוש שנים למסע, אבל לפחות יש לך אפשרות לערוך מסע....
אם הוא לא היה לוקח את זה, הרי שהיה דן את האנושות לכליה.
ברגע שהוא תקף ולקח, אמנם הוא עשה מעשה שאפשר לומר עליו 'לא מוסרי' (אולי), אבל הוא השאיר להם די אוכל ואספקה על מנת שלא לסכן את חייהם.
כך, הוא השאיר פתח לחיים לשניים - הספינה הזרה והאנטרפרייז
לכן, אפשר לומר, שמתוך המצב הכי בלתי אפשרי שיכול להיות, הוא בחר את הפתרון הכי פחות גרוע.

12   או.קיי, חוזרת בי מהמלה "אולי".
00:00:00  03/05/2004 מאיה   

13   כתבה מצוינת
00:00:00  08/05/2004 רונפו   
תודה, כיף לקרוא. מסכים עם כל מילה.

14   תגובה לאלי הרשטיין-מתגובה 10 ולכתבה.
23:10:00  07/10/2004 משה שבח   
יש להבין פעם אחת ולתמיד אנטרפרייז מתרחשת במאה ה-22 לא במאות הבאות ה23-24 בהן החזון של ג'ין כבר קיים. אנטרפרייז מתרחשת לפני היווצרות הפדרציה ולפני הצבת סולם הערכים של ה-PRIME DIRECTIVE. אנטרפרייז נועדה להראות איך מסולם ערכים שגוי היא מתפתחת לעבר החזון. אנו למעשה צופים בהיסטוריה של עולם מסע בין כוכבים. זו טעות יסודית לבקר את אנטרפרייז על אי מימוש החזון כי היא לא אמורה לממש אותו!!! היא אמורה לייצור אותו!!! אני מקווה שאנשים ילמדו את אנטרפרייז לפני שיבקרו אותה שלא בצדק.

15   משה היקר
12:49:00  08/10/2004 Anakin  anakin@isf.co.il 
כדאי להבין שאנחנו חיים במאה ה-21. לא ה-22, לא ה-23 ואפילו לא ב-24.
החזון של רודנברי מתייחס לכאן ולעכשיו. הדרך בה הוא מוגשם בכל אחת מהסדרות היא שונה אבל תמיד היתה בו אמירה פשוטה לגבי החיים כיום - יכול וצריך להיות טוב יותר. אנטרפרייז לצערי, לא מתחברת לחזון הפשוט הזה בשום אופן וצורה. אתה יכול להינות מהסדרה כרצונך, אני מודה גם אני נהנה לצפות בה ולא מחמיץ אף פרק. אך מכאן ועד לבלבל בין חזונו של יוצר לבין המאה בה מתרחשת הסדרה? - מה לכל הרוחות הקשר? יש אלף דרכים להראות שיכול להיות יותר טוב- יוצרי אנטרפרייז בחרו, שלא בטובתם, שלא לעשות שימוש באף אחת מהדרכים הללו.


לתחילת הכתבה
 
קישורים
עמוד הבית של שבט רודנברי

הפילמוגראפיה של ג'ין רודנברי ב-IMDB

אתר הבית של מסע בין כוכבים


חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב