אופנת רקעי ה-Air Brush / ביקורת קומיקס
אלי הרשטיין

רמת אביב ג' בגרסת הקומיקס שלה כבשה את מדפי הקומיקס בעת האחרונה.

אדירי תכלת

ציור וכתיבה: עופר זנזורי

הוצאה עצמית, 2003, 28ע'









שלא יהיה לכם ספק, אם החוברת הזו הייתה מתפרסמת ב-1904 היא הייתה נחשבת פורצת דרך בתחומה, איזה רעיונות כבירים, אדם הסופג קרינה רדיואקטיבית והופך לגיבור על - מחשבה מהפכנית ממש, דיאלוגים הכוללים את כל הטיות המילים דביל וטיפש על כל ייחוסיהן - דיאלוג פורץ גבולות. ובכלל, הרעיון הנפלא הזה של סיפור בתמונות...



השנה 2004, מאה שנים מאוחר יותר, הכל נראה אחרת. סוס ועגלה הוחלפו במכוניות, מנועי קיטור במנועי סילון, האדם נחת על הירח אבל הקומיקס של "אדירי תכלת" עושה שימוש במשאביה המוגבלים של מכונת הזמן שלנו כדי לקבוע שיאים חדשים בארכאיות.



הדיאלוג כתוב ברמה של אופרת סבון שאינה עוברת מסך. אמרות השפר ה"שנונות" של רמת אביב ג' מחווירות אל מול ה"הברקות" של "אבירי תכלת". הדמויות מהוות קריקטורות של מושגי ה"קול" וה"חנון", ואילו העלילה מקרטעת. הציורים נעים בין רישום גס לפרטים הנמצאים ברקע (כאשר יש פרטים כאלו) לבין דמויות מעוותות שכלל לא ברור מה הקשר בין הבעות פניהן ל"מרגליות" אותן הן מפיקות מפיהם.



דפים שלמים בחוברת סובלים מבעיה ממנה סבל הקולנוע הישראלי בראשית דרכו. אם לקרוא לילד בשמו: העוני בפרטים ודלות העולם. הפריים ה"קלאסי" של צילומי הפנים בקולנוע הישראלי בואך שנות השבעים, התאפיין בקירות לבנים, נעדרי אופי או עיצוב, חדרים מרוהטים בדלות, נטולי תמונות או סממנים של תקופה או מיקום גיאוגרפי, כולם גרמו לעולם הוויזואלי של הסרט להפוך לשממה צחיחה...

וראה זה פלא, הקומיקס של "אדירי תכלת" סובל מאותה מחלה ממש. חלק מהרקעים סובלים מתסמונת ה-Air Brush , כאשר במקום רקע או עולם, אנו מקבלים דמות הצפה לה בחלל מרוח בצבעים ומרקמים, המופרעים מדי פעם על ידי קו או שרבוט, אשר אינם מצליחים לשבור את השממה.



על עטיפת החוברת מופיעה קבוצה (לא מרשימה במיוחד( של גיבור על, אשר הבעיה העיקרית שלהם היא בעובדה הפעוטה שהם פשוט לא מופיעים בחוברת. ניתן כמובן "לנחש" בסבירות גבוהה של ביטחון (110%) לאן מוליכה העלילה הפשטנית של החוברת הראשונה (אולי בגלל התחושה העזה של "איפה קראתי את זה קודם?" המלווה את החוברת הראשונה של "אדירי תכלת" באופן מעורר השתאות) אך ידיעה זו אינה מוסיפה ל"הנאת" הקריאה או אפילו קושרת את הקצוות, אלא רק מחמירה את המצב.



הסיפור צפוי מראש עד משעמם, הדיאלוגים כאמור אינם מצליחים להמריא ומיקום הסדרה באשדוד אינו מתבטא במאום, מלבד ביחס המזלזל אותו מפגין הכותב כלפי תושבי העיר בה בחר למקם את סיפורו.



אך הבעיה הגדולה ביותר של החוברת היא שפשוט לא מעניין לקרוא בה. הדמויות אינן סקסיות או מפחידות, יפות מאוד או מעוררות חלחלה. אלו הן סתם עוד שני בני טיפש-עשרה, העוסקים סתם בעוד בעיות של אותו גיל ידוע לשמצה. דמויות המסתובבים בעולם שאינו מצליח לצור סגנון או מראה-מקום ייחודי כלשהו, וגם את כל אלו מצליח "אדירי תכלת" לעשות בעידון של קרנף קוראני מורעב.



אם תפקידה של חוברת ראשונה בסדרה הוא למשוך את הקורא אל נבכי העלילה, להפנט אותו ולשכנע אותו שהוא מוכרח, אבל פשוט מוכרח לקרוא את החוברת הבאה, הרי ש"אדירי תכלת" משיגה בדיוק את התוצאה ההפוכה.



בסך הכל המדובר בערב רב של רעיונות ישנים עד שחוקים, משולבים בדיאלוגים מופרחים. התוצאה הכללית היא קומיקס ילדותי, פרימיטיבי, שמכוון לקהל של כיתות ג' עד ז' באשדוד (והעלבון הזה מגיע מכותב הקומיקס ולא מכותב הביקורת הזאת). בתור שכזה, ניתן היה אולי להתייחס ליצירה הקומיקסאית הזו, אך בתור קומיקס רציני, כפי שהלה מתיימר להיות, הרי שהחוברת אינה עוברת כלל את סף הכניסה למדור חוברות הקומיקס דרג ג' של ליגת גיבורי העל.



אם החוברת הזו הייתה מתנוססת על עמודי הסיום של בטאון עירוני ז' בבאר שבע, אולי היה לה צידוק או תכלית. אך כפי שהיא מוצגת כרגע המצב עגום.






לידיעה זו התפרסמו  13  תגובות
תגובות
1   אמממ....
00:00:00  23/04/2004 גל שורץ  emblemcomics@yahoo.com 
אני חשבתי שהעובדה שהחוברת עוסקת ב"סתם עוד שני בני טיפש-עשרה, העוסקים סתם בעוד בעיות של אותו גיל ידוע לשמצה" (כפי שניסחת זאת) היא דווקא התכונה החיובית של התסריט. מצאתי את הדיאלוגים מתיילדים במכוון בכדי לנסות להגיע לעגה ואופן הדיבור הטיפוסי של בני נוער מסויימים. שמחתי שהדמויות לא היו מודלים אידיאליסטיים אלא דמויות עם מגרעות וחולשות שהכותב לא בוחל להשתעשע על חשבונן.

לגבי מה שנתפס כ"קלישאות קומיקס", יכול להיות שהן רק כלי שרת לקידום העלילה (הרבה פעמים משתמשים במכאניקה עלילתית ידועה).

השינויים הגיאוגראפיים וכו' מעניקים להם אופי שונה וניכר שהם לא עיקר העניין ודווקא מציגים את החפיפניקיות הישראלית המפורסמת (הפאשלה הרדיואקטיבית).

2   לגל, כל מה שכתבת שריר ותקף וקיים
00:00:00  23/04/2004 אלי הרשטיין   
אך ורק כאשר הכל מתחבר לדבר מה מעניין או בעל משמעות ולא לחוברת שטחית ורדודה. הדגש בדבריי היה על הסתמיות שממלאת את החוברת הזו. הדמויות הן לא דמויות עמוקות, מורכבות המתחבטות בלבטי גיל ההתבגרות. אלו דמויות שטוחות וריקניות הדנות בסתמיות ובחוסר המשמעות של כל מה שמתרחש מסביבן - ולא זה לא נראה כמו אמירה כלשהי על הנושא. החוברת פשוט לא מעוררת כל חשק להמשיך לחוברת הבאה.

3   מה זאת הירדה הזאת על באר-שבע
00:00:00  25/04/2004 פיני  P_YOSUB@YAHOO.COM 
"אם החוברת הזו הייתה מתנוססת על עמודי הסיום של בטאון עירוני ז' בבאר שבע, אולי היה לה צידוק או תכלית. אך כפי שהיא מוצגת כרגע המצב עגום."
מה הקשר בין איכות הקומיקס לבין באר-שבע.
אני באר-שבעי וזה מעליב שמשווים "זבל" באר-שבע קופצת לראש. נכון אנו דרומיים אבל יש דברים בבאר-שבע, וכול ירידה כזאת או זלזול בעיר לאט-לאט משפיעה על אנשים ובטווח הארוך תפגע בעיר.
מי שלא היה בעיר יותר מפעם אחת או לא חי בה שלא ישפוט. ונ.ב. יש אזורים בארץ יותר גרועים.

4   באותה מידה יכול להיות כתוב תיכון אורט גבעתיים, עמל ב' פ"ת או גימנסיה הרצליה ת"א.
00:00:00  25/04/2004 אלי הרשטיין   
הכוונה הברורה מאוד היא שהקומיקס הזה מתאים אולי ברמתו לבטאון של תיכון ולא כמוצר מדף למכירה בחנויות. אם הבנת כל דבר אחר, הרי שקבל את התנצלותי, ממש לא היתה כוונה אחרת - אבל הרי על כל עיר אותה הייתי מזכיר ניתן היה להתרעם.

5   גם אני מבאר שבע
00:00:00  26/04/2004 רמי   
לא יפה בכלל מה שהולך פה. ברור שהשתמשת בסטריאוטיפ שהדביקו לבאר שבע. כל מה שכתבת שם היה כדי לדבר על מקום שנחשב עגום, כמו שכתבת.
תתבייש לך ואתה גם העורך הראשי של האתר הזה. תתבייש תתבייש תתבייש.
והתירוץ. שלך על זה שיכולת לכתוב גבעתיים הוא גרוע ורק מראה שאתה לא באמת מתנצל. במקום להגיד טעיתי אתה מנסה להראות כאילו לפיני יש רגשי נחיתות בכך שאם היית כותב גבעתיים אז מישהו משם היה מתרעם.
ואם ככה אתה מתייחס למשהו שבא מהדרום אז אולי החוברת הזו היא דווקא בסדר.
תתבייש לך אלי הרשטיין.
פיני אני איתך.

6   כן, כן,
00:00:00  26/04/2004 יוסי   
כנראה באמת שאם באר שבע, שהיא מהדרום כאן בכתבה אז החוברת הזו באמת ממש בסדר.

7   LOL
00:00:00  26/04/2004 איציק   
כן זה נכון, לא משנה איפה היית כותב, להדביק את החוברת הזו לעיר כלשהי זה עלבון. פשוט חוברת שלא היתה נכנסת לשום חוברת תיכון - לא בדימונה, לא בתל אביב ובטח לא אצלנו בבאר שבע. פשוט חוברת גרועה.

8   לא נותר לי, אלא לתהות על קנקנה של ביקורת זו
00:00:00  27/04/2004 שולה שקד   
אם אתייחס לביקורת הזו, ואתעלם לרגע מהעובדה שהיא פשוט שיחזור (גם אם שנון מעט יותר) של הביקורת של ליאה על החוברת, תפסה את עיני הפיסקה המציינת את "הבעיה הגדולה ביותר של החוברת".
ובכן, "הדמויות אינן סקסיות או מפחידות, יפות מאוד או מעוררות חלחלה..."
דווקא בחברה כמו שלנו, המגדירה בעבורינו מהו אידיאל היופי, ומשווקת לנו את האושר בדמותם של אנשים העונים על אידיאל זה (ומנגד כמובן הקיצוניות המפחידה ומעוררת החלחלה...), זה שינוי מרענן למצוא דמויות רגילות, בלי לנסות לחנך אותנו מהו הטוב ומהו הרע.
אני לא רוצה להתעמק בנושא הפילוסופי-חינוכי הטמון בחוברת, החל באופן גלוי ע"י המשפט המופיע על כריכתה - "אתה אף פעם לא יכול לדעת באיזה צד אתה", וכלה באופן סמוי בעיצוב הדמויות (שבעיניך נראות כ"סתם עוד שני בני טיפש עשרה"), משום שנראה כי כותב הביקורת מעוניין יותר להציג לראווה את שנינותו המתנשאת, ולא באמת לבחון את החוברת בהיבטים השונים.
מה שעוד הקשה עליי לראות בביקורת זו כביקורת אמינה, היא הסתירה הפנימית ומשפטי הקישור שנועדו לכוון את הקורא לתגובה רגשית שלילית,
לדוגמה המשפט - "...והעלבון הזה מגיע מכותב הקומיקס, ולא מכותב הביקורת הזאת",
הרי כל משפט שתכתוב לפני המשפט הנ"ל ייראה כבר בעיניי הקורא כאמירה שלילית, ולו רק בגלל המילה "עלבון" שבחרת לנעוץ במשפטך. אך אם נבחן את המשפט המקורי, שלדבריך נאמר ע"י כותב הקומיקס -
"קומיקס שמכוון לקהל של כיתות ג' עד ז'", שהרי אין כאן דבר וחצי דבר המרמז על עלבון כלשהו.
(משום מה, קשה לי להאמין שכותב הקומיקס הוא זה שהדביק את הכינויים "ילדותי" ו-"פרימיטיבי" לחוברת שלו, ועוד יותר קשה לי להאמין שהוא זה שהגביל את קהל היעד שלו לאשדוד בלבד...)
ומיד אחר כך, לא מאחרת להגיע גם הסתירה - "...ובתור שכזה," (רק לשם התזכורת - קומיקס המיועד לכיתות ג' עד ז'), "ניתן היה אולי להתייחס ליצירה הקומיקסאית הזו, אך בתור קומיקס רציני, כפי שהלה מתיימר להיות..."
רגע, הלא לפני משפט אחד או שניים אתה בעצמך ציינת בפירוש שכותב הקומיקס העיד על החוברת שהיא מיועדת לכיתות ג' עד ז'? איך פתאום "הלה" מתיימר להיות קומיקס רציני...?
האם אני המבולבלת כאן, או שמא המידע שאתה כותב כאן אינו מדוייק?
מכיוון שאני לא רוצה לחזור על עצמי יותר מדי, ואת הביקורת האישית שלי כבר כתבתי בתגובתי על הביקורת המקורית של ליאה, הרשה לי רק לאתגר אותך לסיום -
בתקווה ש"אדירי התכלת" 2 יצא בקרוב, האם אתה יכול לחזות את העלילה "הצפויה מראש" ?
(כמובן שבשבילך זה לא ממש אתגר, בתור אחד שהצליח לנחש בסבירות של 110% לאן מוליכה העלילה הפשטנית של החוברת הראשונה...)


9   המטרה של הביקורת הזו?
00:00:00  27/04/2004 אלי הרשטיין   
ובכן המטרה שלי בביקורת הזו בפרט ובאתר הזה בכלל היא לקדם את התחום האהוב עלי, קרי מדע בדיוני, פנטסיה, קומיקס וכו.
אני סבור שיש יוצרים רבים וטובים הארץ המצליחים ליצור קומיקס, סיפורים קצרים ואפילו ספרים ברמה טובה מאוד. לצערי הרב, החוברת שלפנינו פשוט אינה עומדת בשום קריטריון שהוא - כפי שנאמר בהרחבה בביקורת.
אני בהחלט אקרא את החוברת הבאה, לא מתוך עניין, שכן כאמור החוברת הנוכחית הותירה אותי אדיש לחלוטין לגורלם של גיבוריה, אלא מתוך תקווה כנה (למרות שבאמת אינני רואה לכך סיכויים רבים) לשיפור. עם זאת כאמור, המטרה היא לקדם יצירה ומצויינות. לא כל יצירה, לא בכל מחיר, ובוודאי שלא בכל רמה או תת-רמה.

10   יכול להיות
00:00:00  27/04/2004 פיני  P_YOSUB@YAHOO.COM 
תראה אני לא קראתי את החוברת אבל ראיתי את הציורים. יכול להיות שהיוצרים מנסים לגלות את סגנונם האישי והדרך היחידה לעשות זאת היא על ידי ניסוים. אז הגיליון הראשון לא היה מוצלח אז מה, מגיע להם לנסות ומגיע להם מילות עידוד. אז במקום לבקר בטון שלילי כתוב בטון חיובי ותדגיש דברים טובים בחוברת או תן דוגמאות והצעות לשיפור. כמו שנאמר באין ספור תוכניות בארץ, לעודד יצירה ישראלית. אולי בין החוחים שיצרו תופיע שושנה. אין לך מושג כמה יצירות ואנשים הולכים ודועכים רק בגלל שהמבקר קטל יצירה ראשונה. תן לאנשים לצמוח וכך לא יבואו ויגידו אין מקוריות או אין יצירות מקור כחול לבן, הכול מתחיל בעידוד. במיוחד בזמנים אלו.

11   כן?
00:00:00  28/04/2004 ננסק   
שיגלה את סגנונו האישי בסטודיו שלו, בצנעת ביתו. בתור מוצר מסחרי, שיציג את הדבר הטוב ביותר שאפשר, לא ניסויים בשאיפה לביטוי עצמי. אני מאוד בעד עידוד יצירה ישראלית, אבל לא רק בגלל שהיא ישראלית. אולי ביקורות קוטלות זה לא נעים במיוחד, אבל זה רק ביקורת, ואין סיבה לרחם על יוצרים ישראלים רק בגלל שהם ישראלים - שיספגו ביקורת גרועה כמו כולם, גם אם היא לא כתובה באופן נעים ובונה.

12   מה הקשר שהם ישראלים?
00:00:00  29/04/2004 פיני  p_yosub@yahoo.com 
לא אמרתי רחמים או רמזתי בגלל שהם ישראלים צריך לרחם. אני רק אמרתי שיתן ליוצרים לצמוח קצת תן להם להתפתח לפני הקטילה. הם הוציאו חוברת אחת בלבד. אולי החוברת הבאה תראה יותר טוב ותהיה יותר טובה. אי אפשר לצפות להצלחה מהירה. כמובן שכול ההשפעות או הדוגמאות הם מקומיקסים מחו"ל.
ואני מקווה שאפילו חוברת שלא נראית משהו תעודד אחרים שיכולים לעשות יותר. מספיק שהחוברת תגרום לאחרים רצון להוציא חוברות משלהם, אני הודה ליוצרים של חוסרת זו אפילו אם היא לא תמשיך.
ושוב אני אומר לא לרחם אבל לנסות "לקטול" מבלי לגרום ליוצרים להתחרט על כך שיצרו חוברת, וכך למנוע סופרמן או ספיידרמן ישראלים שיצגו את תפארת ישראל.(היכן שהיא). היגיע הזמן שגיבור ישראלי יראה לאמריקאים איך עושים את זה.

13   לפיני (וגם לשולה שקד)
00:00:00  29/04/2004 אלי הרשטיין   
הקשר לכך שהם ישראלים היא העובדה שאתה מבסס את כל טענותיך על קידום יצירת קומיקס ישראלי. מעבר לכך, מכיוון שאני באמת מנסה לקדם יצירה ישראלית באשר היא הרי שהיססתי בטרם כתבתי את הביקורת הזו. עם זאת, הרי שיש עוד קומיקס ישראלי, והחוברת הזו ממש מקוממת באופן בו היא עושה שימוש בקלישאות השחוקות ביותר, עוטפת אותם באומנות שמביישת את שמה ואז מנסה גם לטעון למקוריות. אני מסכים שצריך וחשוב לקדם קומיקס ישראלי אבל במקרה זה, האיכות או יותר נכון חסרונה המוחלט, הכריעו את הכף. החוברת הזו רומסת ברגל גסה כל מה שאני מאמין שצריך להיות ביצירה מקורית ולכן גם הביקורתיות הנוקבת. ואגב, אם מי מהכותבים כאן ישלח לי ביקורת נגדית, המשבחת את החוברת, ביקורת שתהיה כתובה על פי אמות המידה הנהוגות ב-ISF (שולה שקד - הנה אתגר עבורך) אני מתחייב לפרסם אותה כאן אל מול הביקורות שלי ושל ליאה.


לתחילת הכתבה
 
קישורים
פנתרים וסופר-גיבורים

אתר המשחקים של עופר זנזורי


חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב