על רובוטים ואנשים
רז גרינברג

שוג'י קוואמורי הוא אחד היוצרים המובילים והמרתקים ביותר של האנימציה היפאנית (אנימה) כיום. בכל אחד משלל התפקידים בהם עסק - עיצוב, כתיבה ובימוי - הצליח להותיר חותם עמוק ומשמעותי על התפתחות המדיום.
קוואמורי נולד ב-1960. בסוף שנות ה-70 הוא למד הנדסה באוניברסיטת קייו, ובזמן לימודיו החל לגלות עניין באנימציה, בעקבות ביקורים תכופים בכנסי חובבים של מד'ב. באחד מאותם כנסים הוא הצליח להרשים את אנשי סטודיו האנימציה Nue, וקיבל עבודה כמעצב בסדרת הרובוטים הענקיים של אותו סטודיו - Daimos.שיגעון הרובוטים הענקיים ביפאן היה אז בשיאו, בעיקר בזכות סדרת הטלוויזיה Mobile Suit Gundam, ששילבה סיפורי מלחמה אפיים עם עלילות אופרת-סבון מהסוג של 'בחור פוגש/נפרד מבחורה'. Daimos לא זכתה לפופולאריות גדולה מדי בז'אנר, אבל הכישרון אותו הפגין שקוואמורי תוך כדי עבודה על הסדרה, שכנע את מנהלי הסטודיו לתת לילד הפלא תפקיד בכיר בסדרת רובוטים ענקיים אחרת שלהם, שהייתה באותו זמן בפיתוח - Macross. בידיו של קוואמורי הופקד לא רק עיצוב הסדרה, אלא גם פיתוח הסיפור ובימוי חלק נכבד מהפרקים.Macross העלתה לשיאים חדשים את עלילות ה-'שני בחורים, בחורה ורובוטים ענקיים' על רקע סיפור מאבק בין האנושות לגזע חייזרים. למעשה, החל משלב מסוים נראה היה כי אותו מאבק הפסיק לעניין את יוצרי הסדרה, שהעדיפו להתמקד באינטריגות הרומנטיות בין הגיבורים והגיבורות... הסדרה הייתה, כאמור, בית הספר של קוואמורי בכל הנוגע לכתיבה ובימוי, ובמסגרת עבודה זו הוא הוכיח את עצמו כבמאי אקשן מוכשר המסוגל לטפל גם ביחסים מורכבים בין דמויות. אך תרומתו הגדולה של קוואמורי, במסגרת העבודה על הסדרה - לאנימה בכלל, ולז'אנר הרובוטים הענקיים בפרט - הייתה בתחום בו הצטיין מלכתחילה, תחום העיצוב. עד ל-Macross היה לרובוטים הענקיים של האנימציה היפאנית מראה פנטסטי ו-'רובוטריקי' למדי. קוואמורי, כנראה בזכות הרקע שלו בהנדסה, הצליח לתת לרובוטים הענקיים בסדרה מראה ריאליסטי יותר, בהשראת מטוסי F-14 של הצי האמריקאי. עבודה זו הפכה את קוואמורי לאחד המעצבים המובילים של האנימציה היפאנית. בשנים שלאחר העבודה על Macross הוא התפרסם בזכות עיצובים אותם תרם לסדרות וסרטים אחרים - במיוחד עבודותיו עם הבמאי ממורו אושי על הסרטים Patlabor 2 ו-Ghost in the Shell.Macross Plusקוואמורי היה מעורב גם בניסיונות - כושלים ברובם - להחייאת הזכיון של Macross לאחר שנסתיימה הסדרה המקורית. ב-1994 נטל על עצמו קוואמורי את בימוי אחד ההמשכים לסדרה - סדרת OVA (סדרה המופצת ישירות לוידאו) בשם Macross Plus. הסדרה התרחשה שנים לאחר הסדרה המקורית, ועסקה במשולש רומנטי בין שני טייסי ניסוי של רובוטים ענקיים וידידת-נעורים שלהם, כאשר ברקע ישנו פרויקט מסתורי הקשור לכוכבת פופ וירטואלית. הסדרה הייתה מבט מפוכח ומבוגר יותר על הגורמים שהפכו את הסדרה המקורית למצליחה כל-כך, ולמרות זאת קוואמורי שמר בה על האידיאל הרומנטי שהנחה את הסדרה המקורית: מוסיקה ואהבה יכולים להציל את העולם. קוואמורי הוכיח בסדרה לא רק כשרון יוצא מגדר הרגיל לכתיבה ובימוי, אלא גם יכולת לאתר כישרונות. בבימוי הסדרה סייע לו אנימטור בשם שינצ'ירו ווטאנבה, לימים במאי סדרת מופת אחרת - Cowboy Bebop. את פס הקול של הסדרה הלחינה יוקו קאנו, קלדנית צעירה ואלמונית בלהקות פופ שונות, שהפכה בעקבות עבודתה בסדרה למלחינת פסי הקול המובילה של האנימציה היפאנית כיום. ביצוע פס הקול, אגב, בניצוחה של קאנו, הופקד בידי התזמורת הפילהרמונית של ישראל.Vision of Escaflowne ההצלחה של Macross Plus אפשרה לקוואמורי להוציא לפועל, באמצע שנות ה-90, את פרויקט החלום שלו: סדרת הפנטסיה Vision of Escaflowne.
את הרעיון לעלילת הסדרה קיבל קוואמורי מספר שנים קודם לכן, בעת טיול רגלי בנפאל. הוא סיפר כיצד, באותו טיול, נזדמן לו לפגוש אנשים בעלי 'כוחות על-טבעיים' של ראייה ושמיעה, טובים בהרבה מאלה של האדם המודרני הממוצע. 'כוחות' אלה נבעו, לדעתו, מהניתוק של אותם אנשים מה-'רעש' הקולי והחזותי המאפיין את מרבית מדינות המערב המודרניות. חוויה זו שכנעה אותו למקם את הסדרה בעולם פנטסיה מסוג זה - עולם שתושביו נאלצים להסתמך על יכולותיהם הפיזיות והרוחניות במקום על טכנולוגיה. כישוריו ויכולותיו של קוואמורי כמעצב הגיעו לשיא בעת העבודה על Escaflowne: 'גאיה', העולם בו מתרחשת הסדרה, הוא אחד מעולמות הפנטסיה המפורטים והמרתקים ביותר שנראו אי-פעם על המסך הגדול או הקטן, באנימציה או בכל מדיום אחר. הסדרה הצליחה לתת תחושה של מסע מופלא בין הממלכות השונות של אותו עולם, שלכל אחת מהן היה אופי ומראה שונה, החל מאדריכלות ועד לניואנסים דקים של לבוש. הממלכה פאנליה למשל, בה החל הסיפור, עוצבה בהשראת יפאן הפיאודלית. ממלכה אחרת, אסטוריה, שאבה השראה מאיטליה של הרנסאנס. הממלכה פרייד היא הומאז' למדינות מרכז אסיה כגון קמבודיה ותאילנד. האימפריה המרושעת זאליבך היא גרסא מסוייטת של אנגליה התעשייתית. גם מרכיבי הפנטסיה לא נזנחו. החל מגזעים לא-אנושיים ששיחקו בסדרה תפקיד משני אך מהותי, ועד ל-'גאימלף' - הרובוטים הענקיים בהם התמחה קוואמורי, שהפכו בסדרה לשריונות אימתניים של אבירים. את האווירה המרשימה של הסדרה השלימה יוקו קאנו, אשר נקראה להלחין גם את פסקול הסדרה הזאת, ושילבה בו מקהלה ווקאלית כנסייתית.
קוואמורי רצה ליצור סדרה חוצת-ז'אנרים, שתפנה הן לקהל סדרות ה-Shonen (סדרות המיועדות לנערים, המכילות בעיקר אקשן) והן לקהל סדרות ה-Shojo (סדרות המכוונות לנערות, המכילות בעיקר סיפורים רומנטיים). שתי דמויות משנה בסדרה - מושאי אהבתה של הגיבורה - ביטאו היטב את חציית הז'אנרים הזאת: ואן פאנל, לוחם עז נפש וחמום-מוח בעל מראה 'זרוק', הוא דמות אופיינית לסדרות ה-Shonen בעוד שאלן שזאר, הגיבור האצילי המתוסבך הלבוש בקפידה, נראה כאילו יצא מסדרות ה-Shojo.דמותה של גיבורת הסדרה, היטומי, עברה מספר שינויים לפני שקוואמורי הגיע לדמות הסופית אשר מופיעה בסדרה. בתחילה היא הייתה אמורה להיות נסיכה של אחת הממלכות בגאיה, אך קוואמורי החליט שהוא מעוניין בגיבורה מעולמנו אנו, המגיעה לאותו עולם. הגיבורה הבאה אותה ניסה קוואמורי ליצור עבור הסדרה הייתה אכן אשה שברירית מעולמנו, בשנות ה-20 לחייה, אך גם רעיון זה לא השתלב יפה בתוכניות שלו לגבי אופייה של הסדרה. לבסוף הוא החליט להפוך את הגיבורה לצעירה וחזקה יותר - תלמידת תיכון בשם היטומי, אצנית מצטיינת עם מראה 'נערי' במקצת, בעלת חלומות רומנטיים ויכולת לקרוא את העתיד בקלפים. יכולת זו הפכה לנקודת המשען עליה התבססה הסדרה כולה ולשאלה המרכזית בה היא עסקה - האם 'גורל' הוא משהו שנקבע מראש, או משהו שניתן לשלוט בו?הסדרה, בת 24 הפרקים, החלה כסיפור פשוט למדי, אך הסתעפה מהר מאוד לכיוונים רבים וסבוכים, שהכילו אקשן, רומנטיקה ותככים פוליטיים בכמויות גדושות. למרבה הצער, לקראת סופה של הסדרה, התקשה קוואמורי לקשור את כל הקצוות אותם פתח במהלכה, וכדי לעשות זאת הוא נאלץ 'להשליך את המטבע באוויר', יותר מדי פעמים. כמעט כל אחד מהפרקים האחרונים של הסדרה הכיל אירוע ששינה את ההתרחשויות בה מן הקצה אל הקצה, והדבר פגע קשות באמינות העלילה. גם פרק הסיום עצמו היה מאכזב למדי.קוואמורי היה מודע, כנראה, לחיסרון זה, וניסה לתקן אותו בסרט קולנוע שהתבסס על הסדרה. הסרט היה ניסיון לספר את עלילת הסדרה מתחילתה ועד סופה, בגרסא שונה במעט. ניסיון זה נחל כישלון חרוץ - למרות שהסרט התאפיין בעיצוב החזותי ובפס הקול היפיפיים שעיטרו גם את סדרת הטלוויזיה, העלילה שלו הייתה מבולבלת ולא אחידה (לא מפתיע, בהתחשב בעובדה שהיא ניסתה לדחוס למעלה מ-20 פרקים בני חצי שעה לתוך סרט הנמשך מעט יותר משעתיים), משעממת למדי ומה שהכי גרוע - הדמויות הבלתי-נשכחות ושוברות הלב מהסדרה הפכו לדמויות קרות ואנמיות בסרט עצמו. הסרט היה אקורד סיום מביך במיוחד עבור אחת מהסדרות הטובות ביותר של האנימציה היפאנית בשנות ה-90.Earth Girl Arjuna בשנה האחרונה קוואמורי הפיק וביים סדרה חדשה, קצרה יותר (12 פרקים) מה-'מגנום אופוס' שלו, Escaflowne. הסדרה, Earth Girl Arjuna, היא סיפורה של נערה מטוקיו, המגויסת על ידי סוכנות ממשלתית ומקבלת כוחות-על כדי להגן על כדור הארץ מפני אסונות אקולוגיים. פרקי הסדרה הראשונים נראו מבטיחים - שילוב בין דרמה צבאית, פנטסיה אודות כוחות-על ופסיונים, וסיפורה של נערה שלא ממש יודעת מה תעשה בחייה (בדומה למרבית הגיבורות של קוואמורי). אך החל מהפרק הרביעי הפכה הסדרה להטפה אקולוגית יבשה, נטולת עלילה כמעט. הסדרה אמנם נראית ונשמעת נהדר (יוקו קאנו הלחינה שוב את הפסקול), ומשולבת בה אנימציה תלת-מימדית מתקדמת, אך קשה להימנע מהתחושה כי היצירתיות שאפיינה את עיצוב 'אסקפלונה' אינה מורגשת כאן - עולמנו שלנו, מתברר, אינו עומד בכבוד בתחרות מול עולם הפנטסיה גאיה...למרות זאת, Arjuna הייתה להיט גדול למדי בטלוויזיה ביפאן ואפשר להמר בבטחה כי עוד נשמע מקוואמורי בשנים הקרובות.



לידיעה זו התפרסמו  6  תגובות
תגובות
1   כרגיל רז, כתבה מצוינת.
00:00:00  27/05/2002 אורן   

2   אכן מצויינת, האם יש לך אתר?
00:00:00  28/05/2002 מיקי גבל   
אחלה כתבה.
האם יש לך אתר (משלך) שבו מאוגדות כל הכתבות והביקורות אנימה שכתבת? אלה ביקורות טובות ומלאות מידע חדש, והיה נחמד אם הן היו מקובצות במקום אחד, אולי עם אינדקס אלפאבתי, ולא כרונולוגי ומבולגן כמו פה...

3   תודה לשניכם :-)
00:00:00  28/05/2002 רז  saabhfd@hotmail.com 
יש לי אתר, אבל אין בו אינדקס כתבות שלי. אפשר למצוא את האתר בכתובת:

http://www.geocities.com/trvlfd/

לגבי רשימה של כתבות נסו את הלינקים הבאים:

http://www.fisheye.co.il/author.php3?id=2

ו-

http://www.sf-f.org.il/author.php3?id=9

לא רשומות שם כל הכתבות שלי, אבל רשומות שם רובן.

4   כתבה טובה
00:00:00  29/05/2002 עידן  SHINJI@HOTMAIL.CO.IL 
אבל לא שכחת את העובדה שקוואמורי גם הפיק חלקית וכתב את הקונספט הראשוני של קאובוי ביבופ? כמו כן מסקרן אותי לדעת מה היה תפקידו בGITS ,עיצוב מכאני,אולי?

5   קוואמורי אכן היה (תגובה לעידן)
00:00:00  29/05/2002 רז  saabhfd@hotmail.com 
של Ghost in the Shell, ועבד שם על העיצוב המכאני.
כן, הוא עבד גם על "ביבופ". יש עוד לא-מעט פרוייקטים שלו שלא הזכרתי, מי שרוצה פילמוגרפיה מלאה יכול למצוא אותה ב-

http://www.anime.net/escaflowne/production/creators/kawamori_shoji/

אגב, למישהו כבר יצא לראות את הסדרה החדשה שלו, Earth Defence Family?

6   צה בנוגע למעט לינקים למתעניינים?
00:00:00  29/05/2002 מיצקה  ns_erne@bezeqint.net 


לתחילת הכתבה
 
קישורים
Daimos - אתר מעריצים

המדריך ל-'מקרוס'

המדריך ל-'אסקפלונה'


חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב