עתיד ללא עבר - ביקורת סרט
אלי הרשטיין

בן אפלק בתפקיד קרי גראנט וג'ון וו בתפקיד אלפרד היצ'קוק מביאים לנו סרט שהוא תמהיל של סגנונות, המותכים יחדיו לאחד מסרטי המדע הבדיוני הטובים שתראו השנה - צ'ק פתוח, מסוף השבוע בבתי הקולנוע.

צ'ק פתוח (Paycheck)

במאי: ג'ון וו

תסריט: דין ג'ורגאריס ע"פ סיפור קצר מאת פיליפ ק. דיק

משחק: בן אפלק, אהרון אקהארט, אומה תורמן

ארה"ב 2003, צבע 119ד'








רעיונותיו וגיבוריו הפרנואידיים של פיליפ ק. דיק אינם מתאימים באמת לעולם ההוליוודי הראוותני של 2004, שמסתדר מצוין עם גיבורים כגון גאנדלף ופרודו, לוק סקייווקר וקפטן פיקארד או להבדיל אלף אלפי הבדלות שרק, הארי פוטר ודומיו. העולם האניגמאטי והדטרמיניסטי אותו מתאר דיק ברוב ספריו, גיבוריו המלנכוליים, העסוקים בשאלות קיומיות של זהות ושל אובדן, פשוט אינם משתלבים באתוס האקשן ההוליוודי של גיבורים בדמותם של ארנולד שוורצנגר וג'יימס בונד.



זוהי גם הסיבה היחידה לחוסר הצלחתו הקטסטרופאלי של הסרט בארה"ב.



ג'ון וו, במאי סרטי אקשן הונג-קונגי, יליד סין, שהשתלב בתעשייה ההוליוודית עם סרטים כגון "פייס אוף" ו"משימה בלתי אפשרית 2", מביא לנו את עיבודו ההיצ'קוקיאני עם נגיעה שפילברגית וקמצוץ מסגנונו שלו, לסיפורו של מייקל ג'נינגס בגילומו של בן אפלק.



בעולם העתיד, חברות טכנולוגיה מתחרות זו בזו על הדומיננטיות בתחום החומרה והתוכנה כאשר מיליארדים רבים ומאבקי כוח חובקי עולם מונחים על הכף. בעולם זה חי ג'נינגס, מהנדס מוכשר המשכיר את שירותיו לכל המרבה במחיר והמתמחה בעיבוד (או אם תרצו גניבת...) רעיונות מסחריים. כדי לשמר את זכויותיו על המוצר המוגמר וכדי למנוע אפשרות של ריגול תעשייתי או גניבת מידע, מחייבים הלקוחות את ג'נינגס למחוק את זכרונו לאחר כל פיתוח של מוצר מתוחכם באופן שלא יותיר אחריו זכר. הוא מתעורר, מבחינתו שעות ספורות לאחר שחתם על חוזה ההעסקה, חשבון הבנק שלו תפח באי אילו דולרים ואילו בעולם האמיתי חלפו חודשים ספורים עליהם אין הוא זוכר מאום.



בפתיחת הסרט מקבל ג'נינגס חוזה בעל 8 ספרות שיאפשר לו לפרוש מעבודתו אך במקביל יגזול ממנו 3 שנים מחייו. לאחר שלש שנים - או בזמנו של ג'נינגס שלשה ימים, מתעורר ג'נינגס כדי לגלות שהעולם סביבו מתנהג באופן שונה מכפי שציפה. שבועות ספורים בטרם התעורר, כך הוא מגלה, נכנס הוא עצמו לבנק וויתר על התשלום המגיע לו. אם בכך לא די הרי שמישהו החליף את מעטפת החפצים שלו - אותה מסר בעת שגויס לפרויקט - במעטפה אחרת המכילה חפצים שונים ומשונים אותם לא ראה מימיו.



תחושת המתח והמסתורין המלווה את הסרט כולו מזכירה את סרטיו של היצ'קוק. כמו במזימות בינלאומיות, גם כאן נקלע הגיבור לתוך עולם אניגמאטי שאיבד את שפיותו כאשר כל שיש לו הם רמזים ספורים לגבי מה שמתרחש סביבו באמת. כעת עליו לפענח מי הם אויביו, מה מטרתם, מה הם רוצים ממנו, וחשוב מכל, מה לכל הרוחות הוא עושה בלב הפרשה המוזרה הזו.



הדיון הפילוסופי של דיק באשר ליכולתו של אדם לשלוט בגורלו לאחר שהתבונן קדימה וראה את העתיד לבוא, מלווה את הסרט הזה כחוט השני. האם ידיעת העתיד היא החופש המוחלט או השעבוד האולטימטיבי? דיק, אליבא דה ג'ון וו, משוכנע כי ידיעת העתיד היא מבחינת נבואה המגשימה את עצמה. הידיעה על מלחמה העומדת לפרוץ מובילה למתקפת מנע הגורמת את אותה מלחמה שנחזתה. הידיעה על מגיפה העומדת להתרחש גורמת לכליאת כל הנגועים במחלה ועל ידי כך מזרזת את פריצתה בתנאי דגירה טובים יותר.



מעבר לכך, שאלת הפרספקטיבה האישית והיכולת של המתבונן לפענח מתוך זכרונו, שנמחק לחלוטין, את סדר ההתרחשויות והדברים, ממלאים את הסרט בפרדוקסים ובשאלות, שרובן נשארות בלתי פתורות בסיום הסרט ומותירות את הצופה עם מאגר של רעיונות ודיונים פנימיים שנשארים עמו גם לאחר שעזב את בית הקולנוע.



הרעיון המרכזי של הסרט, של גיבור נטול עבר הניחן במעין ראיית הנולד, מוביל את הסרט לכל אורכו ומצליח להעביר את תחושת חוסר האונים של הגיבור אשר בסופו של דבר נרדף על ידי גורלו ויכול לו.



אומה תורמן נפלאה כתמיד בתפקיד העזר כנגדו, ובן אפלק המשתלב להפליא בתפקיד הסהרורי שהוטל עליו משלימים סרט מדע בדיוני מתוחכם ומעניין.








לידיעה זו התפרסמו  11  תגובות
תגובות
1   נגיד כך כול הסרטים ה...........
00:00:00  14/02/2004 בכור   
אחרונים של ג'ון וו נחשלים בקופות.
זה לא משנה אם זה זות תהיה עלילה סוף הדרך,אלה פשוט נמעס מסיגנון הבימוי שלו שחוזר וחוזר וחוזר בכול סרטיו
וגם אגב בפייצ'ק אותו הדבר.
תראו כול סרט אחר של ג'ון וו זאת אומרת שראיתם 90% מפייצ'ק..........

2   זה מעניין
00:00:00  15/02/2004 צפריר   
לכתבה שמלאה בשגיאות כתיב עריכה והגהה (ועוד נכתבה על ידי העורך של האתר) התווספה תגובה שמלאה בכל אלו גם. כמו שנאמר: מצא מין את מינו.

3   ממש מעניין
00:00:00  15/02/2004 איציק   
אני יודע שזה ממש אופנתי לרדת על כל מי שכותב באתרים (ובאתר הזה בפרט) על שגיאות כתיב אבל אולי תוכל צפריר לכתוב קצת יותר בנוגע לשגיאות הרבות שמצאת בכתבה כי אני קראתי אותה בעקבות התגובה שלך שוב ולצערי לא הצלחתי למצוא אותן.

4   אה, ובנוגע לתגובה של בכור
00:00:00  15/02/2004 איציק   
לא ראיתי את הסרט אבל מרמת הכתיבה אני נוטה להאמין יותר לכותב הכתבה מאשר לגיבוב השגיאות שבטעות נקרא תגובה

5   צפריר שלום רב
00:00:00  15/02/2004 אלי הרשטיין  anakin@isf.co.il 
ראשית תודה על התגובה. אני מעריך את האיכפטיות ואת הכוונה לתקן שעומדת מאחורי כל תגובה באתר, במיוחד אלו המופנות אלי באופן אישי. אשמח מאוד אם תשלח לי למייל, או כתגובה כאן באתר, רשימה מסודרת של השגיאות שמצאת כדי שאוכל לתקן אותן ולשפר את העריכה של האתר. אני שוב מודה לך על תגובתך.

6   בכל הכתבה יש שגיאת כתיב אחת
00:00:00  15/02/2004 ניקו   
"מאין" במקום "מעין".

לעומת זאת מבחינת הגהה, בהחלט יש מה לשפר (דוגמאות:
"סרטי אקשן" במקום "סרטי האקשן","חיי" במקום "חי", "דיי" במקום "די").
גם בתחום העריכה יש מקום לשיפור.
ולמרות כל זאת- כתבה מצויינת. אהבתי את הניתוח.

7   לכול המבקרים...............
00:00:00  15/02/2004 בכור   
כמו שהבנתם אני לא יליד הארץ
ואם האמת כואבת בנוגע לבמאי אז לא צריך לרדת עלי....

8   תודה לניקו על ההערות
00:00:00  15/02/2004 אלי הרשטיין   
כפי שתראה - אכן תיקנתי את הדברים עליהם הערת.

כרגע אין ל-ISF הגהה או עריכה לשונית מקצועית ולכן כל הערה תתקבל בברכה.

מעבר לכך, אני מצטרף לבקשתו של ניקו לרדת מהפסים האישיים בכל הנוגע לסגנון הכתיבה של התגובות. בעוד שלגבי הכתבות באתר כדאי ורצוי להגיב בכל הנוגע לסגנון, טעויות וכד' הרי שכל אדם מוזמן להגיב מבלי לקבל על הראש בשל סגנונו או על טעויות כתיב וניסוח. יכול להיות שצפריר ואיציק יודעים לכתוב היטב אבל גם מי שלא נולד בארץ, תגובותיו תתקבלנה בשמחה.

9   בכור, אני איתך
00:00:00  16/02/2004 רות בר שרף   
אני דווקא חושבת שבכור צודק. ג'ון וו היה ונשאר במאי בינוני של סצנות אקשן טובות, אבל מה, קולנוע גם מתעסק, לפעמים, בדמויות, אנשים ורגשות, לג'ון וו אין כל מושג בכל אלו ופייצ'ק הוא עוד הוכחה לזה. ובכור, אל תשים לב למה שכותבים פה באתר יש כאלו שחושבים שהם טובים יותר מאחרים ויודעים יותר (וחס וחלילה שאשתמש במונחים כמו סנובים או יהירים) אל תיקח ללב ותמשיך בדרכך.

10   לי מפריע ש
00:00:00  17/02/2004 פשוט   
כתבת: "גיבוריו המלנכוליים, העסוקים בשאלות קיומיות של זהות ושל אובדן, פשוט אינם משתלבים באתוס האקשן ההוליוודי של גיבורים בדמותם של ארנולד שוורצנגר וג'יימס בונד", באמת? ומי שיחק בזכרון גורלי?


11   פשוט כנראה שב-1990 הם עדיין הסתדרו.
00:00:00  17/02/2004 אלי הרשטיין   
ויותר לעניין, שוורצנגר מוצג בכתבה כרעיון וכדוגמא לסוגה קולנועית הרווחת בימים אלו בהוליווד ומאיימת להשתלט עליה כליל. הוא אינו מופיע בסרט זה וגם לא יעשה סרטים בעתיד הנראה לעין כיוון שיש לו כמה עניינים אחרים לסדר בקליפורניה אבל עדיין מובן וברור הז'אנר הקרוי "סרט של שוורצנגר".


לתחילת הכתבה
 
קישורים
עוד על הסרט ב-IMDB

האתר הרשמי של הסרט

האתר הרשמי של פיליפ ק. דיק


חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב