|
|
|
|
|
|
המשך המסע - ביקורת ספר ודיסק
רז גרינברג
|
|
ביחד עם "המסע המופלא", המוקרן כעת על מסכי הקולנוע בארץ, מגיעים גם ספר אודות הכנת הסרט, ודיסק המכיל את הפסקול שלו. האם הם תורמים לחוויית הצפייה או גורעים ממנה?
|
_________________________________________________________ תשומת הלב המלווה את ההפצה המערבית של סרטיו של גדול במאי האנימה הייאו מיאזאקי, ובמיוחד זו המלווה את סרטו האחרון "המסע המופלא" (שהגיע גם למקומותינו), אפילו לאחר זכיית הסרט באוסקר, נראית אפסית ממש לעומת זו המתלווה אליהם ביפאן. לא רק בגלל הסכומים המרשימים אותם מכניסים הסרטים האלה בקופות, אלא גם בזכות גל המוצרים הנלווים שבא בעקבותיהם: בובות-הפרווה שנוצרו בהשראת סרטו של מיאזאקי "השכן שלי טוטורו", למשל, הפכו ללהיט היסטרי בקרב הילדים ביפאן (ובקרב אלה שנשארו ילדים ברוחם). אנשי סטודיו ג'יבלי, ומיאזאקי בראשם, עדיין לא הסכימו לאשר הפצה מערבית של מוצרים נלווים שכאלה במקביל להפצת הסרטים שלהם - להוציא כמה יוצאי דופן בודדים. שני מוצרים נלווים שזכו להפצה ותרגום מערבי בעקבות הסרט "המסע המופלא" הם הספר "The Art of Spirited Away" והדיסק המכיל את פסקול הסרט, אותו הלחין היסאישי ג'ו. "The Art of Spirited Away" ("האומנות של המסע המופלא" בתרגום חופשי) הוא מה שנהוג לכנות "ספר שולחן קפה" - כרך עב-כרס, בפורמט גדול וכריכה קשה, מודפס בצבע על נייר איכותי. כפי שמרמז שמו, הספר עוסק בתהליך הכנת הסרט, ובמיוחד בעיצוב הדמויות והנופים המדהימים הנראים בו. ההפתעה הגדולה ביותר הממתינה לקוראים נובעת מהעובדה שמיאזאקי עצמו, למרות ששמו מופיע כמחבר, כמעט ולא תרם דבר - לפחות לא מבחינת טקסט - לספר עצמו. דבריו של מיאזאקי אודות הסרט מוגבלים להקדמה, הארוכה למדי, המופיעה בפתחו של הספר. גם ההקדמה הזו, בניגוד למה שמשתמע מכותרתו של הספר, כמעט ואינה עוסקת ב-"אומנות" של הסרט; היא מתמקדת יותר בעלילה שלו ובפילוסופיה שמאחוריה.
מרבית הטקסט בספר - וזוהי בפירוש הנקודה החזקה בו - נכתב על ידי מסאשי אנדו, ויוג'י טקשיגה, מבכירי הצוות שעבד על הסרט. ההערות שלהם לגבי עיצוב הסרט - במיוחד ההערות של אנדו בנוגע לעיצוב הדמויות - מספקות שפע של מידע מעניין. מסתבר כי לאנדו הייתה תרומה חשובה לא פחות מזו של מיאזאקי עצמו בכל הנוגע לצורה בה נראות הדמויות בסרט - גיבורת הסרט, צ'יהירו, לדוגמא, עוצבה בתחילה על ידי מיאזאקי כילדה שמנמנה למדי, אך בסופו של דבר הוחלט להציג אותה בסרט על פי החזון של אנדו - רזה מאוד, אך גם מגושמת למדי. עדיין, לפרק המכיל את הטקסט של אנדו וטקשיגה (שהוא למעשה לב-לבו של הספר) ישנה בעיה מציקה, הקשורה - שוב - למטרתו המוצהרת של הספר: אין בו מספיק מה-"אומנות" של הסרט. הפרק אכן מכיל המון תמונות, אך מדובר בעיקר בצילומי-מסכים מתוך הסרט עצמו, ופחות בסקיצות ורישומים שהיו יכולים להמחיש טוב יותר את התפתחות המראה של הסרט, כפי שהיא מתוארת בפרק. הפרק הבא בספר הוא נפילה של ממש - פרק המתאר את העבודה אותה ביצעה מחלקת המחשב של הסטודיו על הסרט. מדובר בפרק טכני, מעיק וטרחני בצורה לא רגילה. ספק אם הוא יעניין קוראים רבים - מלבד, אולי, אלו שממש מתעניינים בתהליכי העבודה על אנימציה ממוחשבת. את הספר חותם בונוס חביב למדי - התסריט של הסרט, בגרסתו המדובבת לאנגלית. בסך הכל, יש לשער שחובבים שרופים של "המסע המופלא" ושל מיאזאקי (ככותב שורות אלה), לא ירשו לעצמם לוותר על רכישת הספר, למרות שהמחיר הגבוה מאוד שלו (למעלה מ-30 דולר!) לא ממש מוצדק על ידי תוכנו. הספר כנראה לא יתאים לקוראים מחוץ לאוכלוסיה הזו, גם אם הם חובבי אנימה. הפצת סרטיו של מיאזאקי במערב חשפה את הצופים מחוץ ליפאן לאדם נוסף - הפסקולן היסאישי ג'ו. היסאישי ג'ו הוא עבור מיאזאקי מה שג'ון וויליאמס הוא עבור שפילברג, ולמעשה ניתן לומר כי הוא המקבילה היפאנית של וויליאמס, גולדסמית', זימר, כמו גם פסקולנים-כוכבים הוליוודיים אחרים. צופים רבים במערב כבר נחשפו לעבודתו של היסאישי דרך סרטיו של במאי מוערך אחר מיפאן - במאי סרטי הגנגסטרים טקשי "ביט" קיטאנו ("זיקוקי די-נור", "קיקוז'ירו"). אך עבודתו של היסאישי עם מיאזאקי היא עולם בפני עצמו - תוך שילוב של סגנונות מוסיקליים שונים, הוא מצליח להחיות כל פריים בסרטים עליהם הוא עובד, לא פחות מצוות האנימטורים. הדיסק המכיל את פסקול "המסע המופלא" זוכה כעת להפצה מערבית, בעקבות ההצלחה היחסית לה זכתה הפצת פסקול "הנסיכה מונונוקי" (בשתי גרסאות - רגילה ובביצוע תזמורת). למרבה הצער, הדיסק הזה מאשש הנחה שאפשר היה להגיע אליה כבר בעקבות ההאזנה לפס-הקול של "מונונוקי": הלחנים של היסאישי נשמעים הרבה יותר טוב כאשר הם מלווים את הסרט ופחות טוב כאשר הם צריכים לעמוד בפני עצמם. פס-הקול של "מונונוקי", למרות התחלה מבטיחה, גלש במהירות לבליל של תופי-מלחמה שנדמה היה כאילו הם חוזרים על עצמם שוב ושוב. בסרט עצמו זה עבד מצוין - בעיקר בגלל שחציו השני של הסרט היה, ברובו, מלחמה מתמשכת - על הדיסק זה נשמע הרבה פחות מרשים. ב-"המסע המופלא" היסאישי לקח על עצמו אתגר גדול יותר מהלחנים האפיים המסורתיים של "מונונוקי" - שילוב של כלי נשיפה מערביים, כלי הקשה אסייתיים, וכלי מיתר משני צדי האוקיינוס - כדי ליצור אווירה של קרקס או תיאטרון יפאני. הקוקטייל הזה אכן נשמע נפלא - בפעמיים הראשונות ששומעים אותו. לקראת אמצע הדיסק הוא מתחיל לחזור על עצמו. שוב, בסרט עצמו זה עבד נהדר: הצורך להציג כל דמות מוזרה חדשה שמופיעה (ומופיעות בסרט לא מעט דמויות כאלה) חייב דגש מוסיקלי מתאים. בדיסק לעומת זאת, המכות האלימות על התופים והפסנתרים הרועמים הופכים לעיתים קרובות את ההאזנה לחוויה לא-נעימה. בכל זאת קיימים על הדיסק כמה רצועות חביבות למדי: נעימת הפתיחה (המזכירה מאוד את הנעימה של אשיטקה וסאן ב-"מונונוקי"), הנעימה המלווה את היצורים השחורים הקטנים בחדר הדודים, נעימת ה-"עבודה הקשה" (גם היא מזכירה מעט רצועה מ-"מונונוקי" - "שיר פועלות הברזל"), הנעימה הקודרת והמהורהרת של תחנת-הרכבת, הנעימה Reprise (שהיא הדבר היחיד המזכיר את סרטי וולט-דיסני בסרט כולו) וכמובן שיר הנושא - "תמיד איתי" - בביצוע של קימורה יומי. האזנה לרצועות הבודדות בפירוש עדיפה על האזנה לדיסק כולו מתחילתו ועד סופו - השלם שווה הרבה פחות מסכום חלקיו. דיסק הפסקול, כמו הספר, נופל לקטגוריה של "פריט אספנים" יותר מאשר משהו שעשוי לעניין את הקהל הרחב. מצד שני, אפשר לקוות שהמכירות של שניהם יצדיקו הוצאה של עוד פריטים כאלה. הייתי שמח לקבל יום אחד בובת "טוטורו" מפרווה.
|
|
|
לידיעה זו התפרסמו 3 תגובות
|
תגובות
|
1 איזו אכזבה
|
|
00:00:00 03/07/2003
|
איציק
|
|
ואני דוקא תיכננתי על הדיסק...
|
|
2 חולק עליך לחלוטין
|
|
00:00:00 04/07/2003
|
lord sketch
|
|
המוזיקה נפלאה בעיני וחלקה עומדת בפני עצמה. מי אמר שצריך לשמוע דיסק מתחילתו ועד סופו? אני אישית לא עושה את זה אף פעם עם פסקולים ולא רואה סיבה לעשות את זה, ולא חושב שדיסק נמדד בזה. בדיסק יש מספיק טרקים נפלאים (Chirio's theme ו-The day to return למשל) שמצדיקים האזנה. מוזיקה מכשפת ומרגשת.
|
|
3 סקץ', כאשר אני קונה דיסק
|
|
00:00:00 04/07/2003
|
רז מסביר
|
|
(כל דיסק) אני מאזין לו מתחילתו ועד סופו, לפחות פעם אחת. השאלה איך הדיסק מחזיק בהאזנה כזו היא בפירוש שיקול מכריע עבורי בשאלת האיכות שלו. לא אמרתי שאין רצועות טובות בדיסק, יש כאלה. כן אמרתי שהן לא מצליחות להחזיק את העסק בכללותו.
|
|
|
|
|
קישורים
|
|
|
חדשות אחרונות
|
קולנוע
|
19/11/2010
|
זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
|
11/09/2010
|
עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
|
14/08/2010
|
חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
|
08/08/2010
|
הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
|
30/07/2010
|
הנוסע השמיני : ההתחלה
|
|
טלויזיה
|
17/10/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
|
30/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
|
27/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
|
20/09/2010
|
פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
|
10/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן- פרק 72
|
|
ספרים
|
06/09/2010
|
הוצאה מחודשת לצלל-אלף
|
30/07/2010
|
אן רייס משתגעת סופית
|
25/07/2010
|
ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
|
14/07/2010
|
הכבוד המיצרי
|
27/06/2010
|
והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן
|
|
סיפורים
|
04/06/2010
|
נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
|
02/05/2008
|
סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
09/08/2007
|
פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
|
06/08/2007
|
תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת
|
|
קומיקס
|
22/07/2010
|
האם היו ערפדים בתורה?
|
13/07/2010
|
הארווי פארקר נפטר בגיל 70
|
15/07/2009
|
קומיקס וירקות לפרס אייזנר
|
05/07/2009
|
מייקל ג'קסון הקומיקס
|
03/06/2009
|
אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch
|
|
מקומי
|
02/09/2010
|
להפחיד בעברית
|
26/07/2010
|
פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
|
24/05/2010
|
קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
|
28/11/2009
|
כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
|
15/08/2009
|
מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון
|
|
מסע בין כוכבים
|
15/05/2009
|
Q כאן
|
12/05/2009
|
צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
|
11/05/2009
|
קפטן גים טי קרי דור ההמשך
|
05/05/2009
|
אבודים במסע בין כוכבים
|
17/04/2009
|
וכך זה התחיל
|
|
אנימה
|
02/09/2008
|
Voltron בדרך למסך הגדול
|
17/04/2008
|
Ghost in the Shell -3D
|
20/03/2008
|
פוניו לא סתם על הצוק
|
19/03/2008
|
'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
|
16/03/2008
|
קיטארו למבוגרים
|
|
אימה
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
13/11/2006
|
הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
|
06/11/2006
|
מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
|
25/10/2006
|
זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
|
24/10/2006
|
פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו
|
|
משחקי תפקידים
|
05/02/2010
|
כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
|
27/09/2007
|
טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
24/07/2007
|
כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
|
26/02/2007
|
כנס ביגור
|
|
עתידנות
|
11/12/2008
|
הלו, שומעים אותי?
|
23/11/2008
|
פריצת דרך בהשתלות
|
05/11/2008
|
אנרגיה סולארית
|
31/10/2008
|
מטוסים גרעיניים?
|
24/10/2008
|
שמש נצחית בראש צלול
|
|
משחקי מחשב
|
25/07/2010
|
הטריילר החדש של DC universe
|
26/06/2009
|
מלחמת הכוכבים לגו
|
19/02/2009
|
Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
|
18/07/2008
|
DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
|
14/06/2008
|
Old Republic 3?
|
כתבות אחרונות
|
קולנוע
|
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.
|
|
טלויזיה
|
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.
|
|
ספרים
|
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.
|
|
סיפורים
|
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?
|
|
קומיקס
|
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.
|
|
מקומי
|
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
|
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים
|
|
מסע בין כוכבים
|
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.
|
|
אנימה
|
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009
|
|
אימה
|
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.
|
|
משחקי תפקידים
|
|
עתידנות
|
|
משחקי מחשב
|
|
|