|
|
|
|
|
|
אופרת החול - ביקורת סדרה
אלי הרשטיין
|
|
ספרו המופתי של פרנק הרברט האב - 'חולית' הפך בחסות ערוץ המדע הבדיוני האמריקני לסדרת טלוויזיה נטולת מעוף ודמיון. אפילו משחקו של אומן הבמה וויליאם הארט משתלב בשיממון הכללי ואינו מצליח להציל את המצב.
|
_________________________________________________________'חולית', תסריט ובימוי ג'ון האריסון על פי ספרו של פרנק הרברט. משחק: וויליאם הארט, אלק ניומן, ססקיה ריבס. ארה"ב 2000, צבע 265ד'. בשנת 1968 יצא לאור אחד מספרי המדע הבדיוני הטובים והמצליחים בכל הזמנים - 'חולית'. הספר היה משל אקולוגי מרתק שהתרחש על פני קיסרות בין כוכבית אדירת ממדים. הספר הפך עם השנים לקלאסיקה תרבותית אמריקנית והרברט כתב לו חמישה המשכים שזכו להצלחה מסחרית גדולה למרות שאף לא אחד מהם הצליח לשחזר את הקסם שנוצר בספר הראשון. 'חולית' הוא סיפורו של כוכב לכת נידח המצוי בלב ליבם של ארועים גלקטיים אליהם הוא נגרר בגלל המרקוח - אותו סם מאריך חיים המאפשר תנועה בגלקסיה - מרקוח אשר מקום מכורתו היחיד ביקום כולו הוא חולית - אראקיס. פול אטראידיס הוא בנו של הדוכס ליטו אטראידיס, מושל קאלאדן, המקבל לידיו את ניהולה של חולית. זהו הטריגר לסיפור חוצה עולמות של מאבק בין טוב ורע, מאבק בין שני בתי אצולה, בית הארקונן ובית אטראידיס הנאבקים על השליטה במרקוח. בשנת 1984 לקח על עצמו הבמאי המוכשר דייוויד לינץ' את המשימה הכבירה של הפיכתו של 'חולית' לסרט קולנוע עתיר תקציב. התוצאה הייתה מרהיבה מבחינה ויזואלית אך ריקנית משהו בחזית התוכן. לינץ' לקח למעשה את תשתית האקשן העלילתי של הסיפור, ובנה מסביבה סרט הרפתקאות לכל המשפחה. כל הרעיונות העמוקים של שימור סביבתי, מוסר, משמעות הטכנולוגיה, הפחד מאינטליגנציה מלאכותית ועוד רבים, נותרו מחוץ לסרטו של לינץ'. מיני סדרת הטלוויזיה 'חולית' הוקרנה לראשונה בארה"ב בשנת 2000 וכגודל התקווה כך גודל האכזבה. הליהוק פשוט אינו עובד ומצוי על סף התמוה. רמת המשחק ירודה, הבימוי סתמי והתוצאה הכללית פשוט לא מעניינת. כמו בסרטו של לינץ', גם כאן נותרת הסיבה לחשיבותו של הסם לוטה בערפל. הסיבה היא כמובן האיסור על שימוש באינטליגנציה מלאכותית לאחר שמכונות חושבות ניסו להשתלט על האנושות לפני למעלה מאלף שנים. מכיוון שטכנולוגיה גבוהה וניווט ממוחשב אינם אופציה, הרי שרק נווטי הגילדה באמצעות המרקוח, מסוגלים לנווט בין הכוכבים ולכן הם לב ליבה של האימפריה הבין כוכבית כמו גם הסם בו הם משתמשים - סם המופק באראקיס בלבד. אך רעיון זה לא מצא את דרכו אל המסך וזה אינו הרעיון היחיד שהושמט. אך גם מבחינת נעשייה הטלוויזיונית כושלת הסדרה 'חולית' בכל החזיתות כאשר הליהוק הוא אולי הבולט שבמגרעותיה. הגבירה ג'סיקה (השחקנית הבריטית ססקייה ריבס) מזכירה יותר מכל את דמותה מעוררת החלחלה של היועצת דיאנה טרוי מהסדרה הנפלאה 'מסע בין כוכבים הדור הבא', פול אטראידיס (השחקן אלק ניומן) נראה כמו נער צופים אמריקני בעל מבע מיוסר כאילו ששכח לקרוא את ההייל מרי היומית שלו, ואילו בני הארקונן נראים ומתנהגים כמו נבלים קלאסיים של הז'אנר הקומי של שנות השלושים - שלומיאלים, מגוחכים ובעיקר מטופשים. הופעתו של פייד ראות'ה (השחקן מאט קיסלאר) לא יכולה אלא לגרום לצופה געגועים קשים לדמות הצבעונית אותה גילם, בכישרון כה רב סטינג, בסרטו של דיוויד לינץ'. להשלמת מצעד הדמויות ה"מרשימות" מגיע הקיסר הפאדישה שאדם קורינו הרביעי (השחקן ג'יאנקארלו ג'יאניני) שמזכיר בהחלטותיו והתנהגותו ה"מתונה" וה"מתוחכמת" את הקיסר מינג מפלאש גורדון. אפילו הופעתו של וויליאם הארט כאב משפחת אטראידיס, הדוכס ליטו אטראידיס, אינה מצליחה להרים את הסדרה או להפיח רוח חיים במפרשיה. ואגב, צ'אני (השחקנית ברבורה קודטובה), אהובתו של פול, מופיעה לראשונה מול עיניו של פול בדמות הנראית כרוצחת סדרתית, ולו אני במקומו הייתי יורה בה מייד, פשוט מתוך בעתה. האפקטים המיוחדים ממוחשבים כולם ומחזירים את הז'אנר אחורנית אל העונה הראשונה של בבילון חמש, שנראתה במקרה הטוב כמו משחק מחשב משוכלל ובמקרה הרע כמו גיבוב של אנימציות מגומגמות המתעקשות שנתייחס אליהן ברצינות. קטעי האקשן גם הם חלשים מאוד ונראים כאילו נלקחו ממערבון זול משנות החמישים ואילו קטעי המרדפים נראים כאילו נלקחו מבאק רוג'רס במאה ה-25. העיצוב של הסדרה לוקה גם הוא בחסר ואינו מצליח להמחיש את ממדי הסיפור והעולם כפי שתוארו על ידי הרברט בספרו, בכישרון כה רב. הצלם הקפיד לצלם את הרעים מלמטה ואת הטובים בגובה העיניים, את העולם המרושע של בני הארקונן בצבעי אדום מרושע ובזווית צילום עקומה, ואילו את עולמם של בני אטריידיס והפרמן באופן ישר וחיובי, אך במקום ליצור תחושות של עולם מעוות אל מול עולם מתוקן, נוצרת אצל הצופה תחושה של פשטנות ויזואלית. עם מעט סגנון יכול היה הבמאי ליצור כאן ז'אנר ויזואלי חדש (עיין ערך דיק טרייסי) אולם בשורה התחתונה - הדלות הויזואלית קשה מנשוא. המערות המדהימות בהן מגדלים בני המדבר את צמחי העתיד שלהם במטרה לשנות את פני המדבר הפכו לערוגת עציצים עלובה ואילו מאגרי המים האדירים שנועדו להפריח את השממה הפכו לבריכות רדודות שמהן עולים באוב חזיונותיו החוזרים על עצמם של פול מואדיב אטראידיס. רק לוחמי המדבר הדררים מגלים שמץ מהאימתניות והחן שאפיינו אותם בספריו של הרברט האב ושעליהם הצליחו לשמור באומץ לב. השאלה היחידה שנותרת פתוחה היא מאיזה פרק של הפאוור ריינג'רס נגנבו המסכות שמשמשות את לוחמי הארקונן. הסדרה הזו היא הוכחה ניצחת לכך שלא די בתסריט טוב או בסיפור משובח כדי להרים סדרת טלוויזיה טובה. הסיפור והתסריט אינם מצליחים להציל את הסדרה מבימוי חסר מעוף, מפגן משולב של משחק רעוע וצילום שבלוני, שמצליחים, במקרה הטוב, שלא להפריע למהלך הסיפור.
כתוצאה מכל אלה נראים בני אטראידיס כמו חבורה של נערי מקהלה ואילו בני הארקונן הם חבורה של אידיוטים מנוונים, ולא בני שטן מטילי מורא כפי שהוצגו בסדרת הספרים. ברור שהמאבק ה"אימתני" בין חבורת נערי מקהלה לבין חבורה של שוטים בתלבושות מטופשות אינו מצליח לספק את הסחורה. התוצאה הסופית היא פשוט אופרת סבון מפוהקת שאינה מותירה את חותמה ואינה מזכירה אפילו את עוצמתו הפנומנאלית של המקור הספרותי. בשנת 1998 לקח בנו של פרנק הרברט, בריאן הרברט את רשימותיו של אביו המנוח והחל לכתוב, בשיתוף פעולה עם קווין ג' אנדרסון, סדרה מקדימה לשישיית הספרים של 'חולית' אותה כתב הרברט האב. טרילוגיית הבתים של חולית זכתה להצלחה גדולה וכעת כותבים השניים טרילוגיה נוספת על הג'יהאד הבטלריאני, שהתרחש כאלף שנים בטרם ארועי חולית ואשר בו מוגרו המכונות החושבות. כל סדרת הספרים של חולית ראתה אור במסגרת סדרת המדע הבדיוני של הוצאת עם עובד. בארה"ב הוקרנה בימים אלו הסדרה 'ילדי חולית', גם היא בהפקת ערוץ המדע הבדיוני, המבוססת על הספר השני והשלישי בסדרת הספרים של הרברט האב. למי שלא הסתפק בכארבע וחצי שעות של השיעמומון הזה, ניתן להזמין באמזון את גרסת הבמאי הכוללת אי אילו דקות נוספות ועוד היד נטוייה. לסיכום, הסדרה 'חולית' אינה מצליחה להתעלות ולהגיע לרמתו של המקור הספרותי ואינה מצליחה אפילו לשחזר את יופיו הויזואלי של סרטו של דיוויד לינץ' משנת 84. המדובר בסדרת טלוויזיה בינונית וחסרת דמיון המצליחה לכל היותר להיות צל חיוור של יצירה גדולה. כל שנותר הוא לקוות שההמשך הטלוויזיוני יהיה טוב מקודמו.
|
|
|
לידיעה זו התפרסמו 3 תגובות
|
תגובות
|
1 אמת ויציב
|
|
00:00:00 16/05/2003
|
אלי בן דוד
|
ebdavid@bezeqint.net
|
כל מילה - גרזן. המקור הספרותי היה ענק. דמותו השנויה במחלוקת של הרברט האב שהטיף לשימוש בסמים (ולא לשכוח שיש גם הקבלה כזאת ב"חולית") והקשר הכמעט ישיר בין אירועי שנות השישים עם ילדי הפרחים לבין השימוש הנינוח שעושה הרברט ז"ל בתכונות הנפלאות של המרקוח עם התכונות הנרכשות מהשימוש בו בסביבה הארצית שלנו, לא מוכרים לקוראים הצעירים. גם לא מוכרים לצופים המעיזים לשכור וידאו או דיוידי כדי לראות את הגרסה המרהיבה ולהשוות אותה עם הגירסה העלובה של הטלויזיה. קורא ממוצע שאיננו בקיא באירועים אלו לא יבין את הרקע לכתיבה ההיא ולא את הרקע של הסרט המקורי. על הגירסה הטלויזיונית חבל להרחיב בכלל איזה מילה.
|
|
2 מסכים, וגם..
|
|
00:00:00 18/05/2003
|
Logan
|
evil@bezeqint.net
|
הסדרה היתה באמת רחוקה מלהרשים. שימו לב גם שהפרמן נראים יותר כמו "יורגן" ו"סרגיי" מאשר ג'אמיס או סטילגר. הם אמורים להיות בדואים! לגבי הסרט, הוא רחוק מלהיות מושלם, אבל לדעתי יש לקבל אותו לא סתם כ"חולית" אלא כסרט של לינץ' עם כל הכרוך בכך. סרט אקשן למשפחה זה בהחלט לא. כסרט של לינץ', ואני בהחלט אוהב את עבודתו, זה סרט מצויין, שניתן להעריכו במיוחד במנותק מהספר. הצדדים החזקים שלו הם בעיצוב ההזוי, בפסקול הנפלא, במשחק, ובגדול- באווירה המהפנטת.
|
|
3 צודק לחלוטין
|
|
00:00:00 02/06/2003
|
מרי האדומה
|
|
|
|
|
|
|
קישורים
|
|
|
חדשות אחרונות
|
קולנוע
|
19/11/2010
|
זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
|
11/09/2010
|
עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
|
14/08/2010
|
חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
|
08/08/2010
|
הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
|
30/07/2010
|
הנוסע השמיני : ההתחלה
|
|
טלויזיה
|
17/10/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
|
30/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
|
27/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
|
20/09/2010
|
פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
|
10/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן- פרק 72
|
|
ספרים
|
06/09/2010
|
הוצאה מחודשת לצלל-אלף
|
30/07/2010
|
אן רייס משתגעת סופית
|
25/07/2010
|
ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
|
14/07/2010
|
הכבוד המיצרי
|
27/06/2010
|
והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן
|
|
סיפורים
|
04/06/2010
|
נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
|
02/05/2008
|
סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
09/08/2007
|
פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
|
06/08/2007
|
תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת
|
|
קומיקס
|
22/07/2010
|
האם היו ערפדים בתורה?
|
13/07/2010
|
הארווי פארקר נפטר בגיל 70
|
15/07/2009
|
קומיקס וירקות לפרס אייזנר
|
05/07/2009
|
מייקל ג'קסון הקומיקס
|
03/06/2009
|
אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch
|
|
מקומי
|
02/09/2010
|
להפחיד בעברית
|
26/07/2010
|
פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
|
24/05/2010
|
קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
|
28/11/2009
|
כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
|
15/08/2009
|
מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון
|
|
מסע בין כוכבים
|
15/05/2009
|
Q כאן
|
12/05/2009
|
צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
|
11/05/2009
|
קפטן גים טי קרי דור ההמשך
|
05/05/2009
|
אבודים במסע בין כוכבים
|
17/04/2009
|
וכך זה התחיל
|
|
אנימה
|
02/09/2008
|
Voltron בדרך למסך הגדול
|
17/04/2008
|
Ghost in the Shell -3D
|
20/03/2008
|
פוניו לא סתם על הצוק
|
19/03/2008
|
'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
|
16/03/2008
|
קיטארו למבוגרים
|
|
אימה
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
13/11/2006
|
הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
|
06/11/2006
|
מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
|
25/10/2006
|
זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
|
24/10/2006
|
פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו
|
|
משחקי תפקידים
|
05/02/2010
|
כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
|
27/09/2007
|
טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
24/07/2007
|
כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
|
26/02/2007
|
כנס ביגור
|
|
עתידנות
|
11/12/2008
|
הלו, שומעים אותי?
|
23/11/2008
|
פריצת דרך בהשתלות
|
05/11/2008
|
אנרגיה סולארית
|
31/10/2008
|
מטוסים גרעיניים?
|
24/10/2008
|
שמש נצחית בראש צלול
|
|
משחקי מחשב
|
25/07/2010
|
הטריילר החדש של DC universe
|
26/06/2009
|
מלחמת הכוכבים לגו
|
19/02/2009
|
Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
|
18/07/2008
|
DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
|
14/06/2008
|
Old Republic 3?
|
כתבות אחרונות
|
קולנוע
|
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.
|
|
טלויזיה
|
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.
|
|
ספרים
|
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.
|
|
סיפורים
|
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?
|
|
קומיקס
|
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.
|
|
מקומי
|
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
|
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים
|
|
מסע בין כוכבים
|
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.
|
|
אנימה
|
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009
|
|
אימה
|
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.
|
|
משחקי תפקידים
|
|
עתידנות
|
|
משחקי מחשב
|
|
|