_________________________________________________________אלכסנדר (Reign: The Conqueror) במאי יושינורי קנמורי, אנימציה: פיטר צ'אנג, תסריט סדאיוקי מוראי על פי ספרו של הירושי אראמטה. אחד התענוגות הגדולים שלי, בתור חובב אנימציה יפאנית, הוא לגלות התייחסויות, ציטוטים ומחוות של יוצרי אנימציה מערביים לעמיתיהם ביפאן. תענוג גדול עוד יותר הוא לראות איך ההשפעה היפאנית על היוצרים המערביים מעודדת אותם לשבור מוסכמות ולנסות כיוונים חדשים - ב-"לילו וסטיץ'" של דיסני, ב-"ענק הברזל" המופתי של בראד בירד, בכל הסרטים שיצאו מאולפני פיקסאר, ובסדרות טלוויזיה כגון "באטמן: הדור הבא". אחת הדוגמאות היותר מעניינות לתופעה האמורה הוא פיטר צ'אנג. צ'אנג הוא אנימטור אמריקאי, אבל נדמה שההגדרה "בינלאומי" הולמת אותו יותר. צ'אנג נולד בקוריאה, למד אנימציה בארה"ב, ועבד באולפני האנימציה של דיסני ושל ראלף בקשי. הוא שיתף פעולה עם אנשי אנימציה יפאנים וקוריאנים בעבודה על שלל סדרות טלוויזיה, מ-"הרובוטריקים" ועד ה-"ראגראטס", ומעל לכל אלה, ביים את סדרת הפולחן המונפשת Aeon Flux עבור אולפני MTV. Aeon Flux, שהחלה את דרכה כסדרת סרטונים קצרים נטולי דיאלוגים, והתפתחה לסדרה קצרה של פרקים באורך של 25 דקות, עקבה אחר סוכנת חשאית בעולם עתידני מטורף - קוקטייל מרהיב של "מטרופוליס", "בלייד ראנר", "הבריחה מניו-יורק", "1984" ו-"האסיר". לעיצוב הנוירוטי הצטרפו גם תסריטים מורכבים, שדחסו לתוך הפרקים הקצרים עלילות סבוכות ופתלתלות, דיאלוגים מבריקים, וגם קצת סאב-טקסט על חברתנו הנרקבת. אבל צופי ה-MTV העדיפו, למרבה הצער, את "ביווס ובטאהד". למרות זאת, במהלך חייה הקצרים, הצליחה Aeon Flux להוכיח שגם באנימציה בארה"ב אפשר לחדש ולהתחרות בהצלחה רבה בסחורה היפאנית. ולראיה, גם היפאנים התרשמו ממנה, והזמינו את צ'אנג לעבוד איתם על הסדרה "אלכסנדר", או בשמה האנגלי Reign: The Conqueror. גיבורה של הסדרה הוא גיבור היסטורי ידוע - אלכסנדר מוקדון. הסדרה עוקבת ב-13 פרקיה אחר חייו הקצרים של אחד המצביאים הגדולים בהיסטוריה, מילדותו, דרך הקמת האימפריה האדירה שלו, ועד לדמדומי שלטונו. לתוך הסיפור ההיסטורי הידוע אודות אלכסנדר הגדול, מוסיפה הסדרה אינטריגות מורכבות של פוליטיקה, מד"ב ופנטסיה. בסדרה מתברר כי אולימפיאס, אמו של אלכסנדר, הייתה למעשה כוהנת בשירות כוחות האופל, והועידה את בנה למשימה של החרבת העולם. ארבעת הפרקים הראשונים של הסדרה, אשר ניתנים כעת לרכישה על גבי DVD, מתמקדים בנעוריו של הגיבור, בהפיכתו לאסטרטג מבריק, בגיבוש חבורת הגנרלים שליוותה אותו ובמאבקי הכוח של אלכסנדר עם אביו, המלך פיליפוס, אשר חשש כי הפופולאריות של בנו תביא להדחתו שלו. ברקע נרקמות קנוניות הנוגעות לעתידו של הגיבור, המערבות את הפילוסוף אריסטו, מורו של אלכסנדר, ואת קסנדרה, בתו של אריסטו. האטרקציה העיקרית בסדרה היא עיצובי הדמויות של צ'אנג, והם אכן מושכים את העין מהדקה הראשונה. הדמויות של צ'אנג - רזות, אקרובטיות ובעלות תווי-פנים חדות בצורה בלתי אפשרית - והן יפתיעו מאוד את החובבים הרגילים לעיצוב הדמויות המקובל באנימה. מעריציו של צ'אנג יזהו קריצות לכיוון עבודותיו הקודמות, במיוחד Aeon Flux, אבל ניכרת גם השפעה מסרטו של ראלף בקשי "קרח ואש" (שהיה עבודתו הראשונה של צ'אנג כאנימטור). גם העיצוב של העולם בו מתרחשת הסדרה - שילוב בין העולם העתיק לטכנולוגיה עתידנית כפי שנחזתה במוחו של פיתגורס (שילוב המזכיר מעט את "אסקפלונה" המצויינת) הוא מרתק. המוסיקה האפית של ריוג'י סאסאי (שכבר הסתובב בטריטוריה דומה כשהלחין את הסדרה "ערי הזהב הנסתרות") סוחפת. נקודה חזקה נוספת בסדרה היא התסריט של סדאיוקי מוראי, אחד הכותבים המבריקים ביותר של האנימציה היפאנית כיום, שכבר הנפיק תחת מעבד התמלילים שלו כמה יצירות מופת (Perfect Blue, Boogiepop Phantom ופרקים של "קאובוי ביבופ"). התסריט של מוראי, המבוסס על ספר של הירושי אראמטה, תופס את הצופים בגרון כבר מהדקה הראשונה, ולמרות שארבעת הפרקים הראשונים של הסדרה הם לא יותר מפרולוג, הוא מצליח לשמור על עניין לכל אורך הצפייה בפרקים אלו. בקטגוריית הבימוי והאנימציה, למרבה הצער, האיכות הרבה פחות אחידה. האנימציה מוגבלת למדי, ולצד קטעים מרשימים רבים ישנם קטעים בהם אי אפשר שלא לחוש כי חסרה תנועה על המסך. קטעי האנימציה התלת-מימדית שנעשו במחשב הם איומים ונוראים, ומוטב היה אילו יוצרי הסדרה היו נמנעים מלהשתמש בהם. ככלל, הבימוי של יושינורי קנמורי מהוסס מעט, ולא תמיד ממצה את הפוטנציאל הגלום בחומר שעומד לרשותו. הסדרה הופקה באולפני Madhouse, הידועים בתור ממלכת הפנטסיה האפלה של האנימציה היפאנית, ממנה יצאו בין השאר גם Wicked City, Ninja Scroll ו-Doomed Megalopolis (שהתבסס גם הוא, אגב, על ספר אראמטה), ובמילים אחרות - היא ממש לא חומר צפייה לילדים. בסדרה משולבות סצינות סקס ואלימות גראפיות מאוד, אך למען ההגינות יש לציין כי הן ממש משתלבות בעלילה, ולא הוכנסו לשם לצורך הסנסציה לבדה. לסיום יש לשבח את הפקת ה-DVD של חברת Tokyopop, הכולל תפריטים אלגנטיים וקלים לשימוש (המאפשר דילוג על כותרות הפתיחה והפרולוג הארוכים מדי לפני כל פרק), טריילרים, וראיונות עם יוצרי הסדרה. הדיבוב לאנגלית אמנם נופל מהדיבוב היפאני, אבל שיר הנושא האנגלי של הסדרה - הפתעה - מוצלח בהרבה ממקבילו בדיבוב היפאני.
Reign: The Conqueror היא אמנם לא סדרה מושלמת, אבל היא בהחלט מרתקת, ולחובביו של פיטר צ'אנג אסור להחמיץ אותה. לפחות עד שיגיע סרט ה-"אנימאטריקס" הקצר בבימויו.
|