איש יובל השבעים וארבע
אלי אשד

ג'ק ויליאמסון הוא וותיק כותבי הספרים הפעילים, החי כיום על כוכב הלכת ארץ. אלי אשד מביא סקירה מקיפה על חייו ופועלו של האיש אשר השפיע, אולי יותר מכל אדם אחר, על דורות רבים של סופרי מד'ב ופנטסיה כאחד.
_________________________________________________________ במשך מאה שבעים ושלוש שנים תרמתי רבות לחברה בצורה זאת או אחרת & עתה אינני חייב דבר. המצב הפוך עתה ואני רוצה לקבל את מה שחייבים לי ................ מתוך איש יובל המאתיים מאת איזק אסימוב. ________________________________________________________________ לפני מספר חודשים זיכה ארגון סופרי המד'ב של ארצות הברית את הסיפור EARTH ULTIMATE THE של ג'ק ויליאמסון בפרס הנבולה היוקרתי כסיפור הארוך הטוב ביותר לשנה זו. אותו סיפור כבר זכה בכנס האחרון של חובבי המדע הבדיוני בארה'ב, בפרס ההוגו היוקרתי לנובלה הטובה ביותר. בימים אלה זכה ספרו האחרון של ויליאמסון TERRARFORMING EARTH בפרס ג'ון קמפבל לספרות מדע בדיוני. לכאורה עוד בחירות שגרתיות של סופרים וחובבים בסיפורים החביבים עליהם. למעשה לא כך בדיוק היו הפעם פני הדברים. הסיפורים נבחרו הפעם גם (ואולי בעיקר) מאחר שכתב אותם ג'ק ויליאמסון, סופר המד'ב הפעיל והוותיק ביותר בעולם כולו, וייתכן מאוד כי אחד השיקולים היה הרצון להעניק לו את הפרס באודו בחיים שכן ג'ק ויליאמסון הוא כותב פעיל מזה (החזיקו חזק) שבעים וארבע שנה !! למיטב ידיעתי, רק סופר אחר ויחיד בהיסטוריה האנושית היה פעיל במשך זמן רב יותר, זהו סופר הילדים העברי לוין קיפניס (מחבר 'אליעזר והגזר' ועוד יצירות מרובות ובינהם גם כמה וכמה סיפורי פנטסיה) שהיה פעיל במשך לא פחות משמונים ואחת שנים רצופות (בין השנים 1909-1990) ועדיין לא מן הנמנע שויליאמסון ישבור לבסוף אפילו שיא עולמי זה. ג'ק ויליאמסון החל לפרסם סיפורים בשנת 1928 באותה השנה שבה התפרסמו הסיפור הראשון על באק רוג'רס וסיפור 'סקיילארק ' הראשון של דוק סמית הנחשב ליוצר סוגת 'אופרת החלל'. מרבית סופרי המד'ב של היום ומרבית הסופרים הפעילים כיום בכלל, עוד לא נולדו אז. סופרים ידועים לעתיד כמו אייזק אסימוב ופול אנדרסון כמו גם רבים רבים אחרים, קראו אותו בילדותם וסיפרו בהתפעמות בזיכרונותיהם ובראיונות שנערכו עמם על ההשפעה וההשראה ששימש להם כאשר היו ילדים. כעת הם מתים לאחר קריירה ארוכה מאוד בכל קנה מידה אחר, בעוד שג'ק ויליאמסון חי וממשיך לכתוב ולהתפתח. במהלך שבעים וארבע השנים שחלפו מאז החל לכתוב, קמה גרמניה הנאצית והנהגתה המטורפת ניסתה להישתלט על העולם בטרם הושמדה. מלחמת עולם התחוללה, מלחמה שבה הוטלו פצצות אטום (אותם חזה ויליאמסון שנים רבות לפני שהפכו למציאות), ברית המועצות הפכה למעצמת העל השניה בגודלה, התמוטטה ואת מקומה תפסה סין, מדינה שהייתה באנרכיה מוחלטת בשנת 1928. המסע לחלל, שנחשב לרעיון מטורף לחלוטין ב-1928 התגשם, והאדם נחת על הירח ולא שב אליו, הקים תחנת חלל ושלח חלליות אל מחוץ למערכת השמש. טכנולוגיות תקשורת ההמונים והמחשבים שינו לחלוטין את אורח חייו של העולם המערבי לטובה ולרעה, בעוד טכנולוגיות ההנדסה הגנטית מאיימות לעשות זאת שוב כבר בעתיד המידי. מדינת ישראל הוקמה בידי היהודים וכעת נמצאת שוב במלחמה על קיומה. הערבים והאיסלאם, שאיש לא התייחס אליהם יותר מידי ברצינות כאיום על שלום העולם, בעת שויליאמסון החל לכתוב, מהווים כיום איום על עצם קיומו באמצעות טרוריסטים כמו בן לאדן והטכנולוגיה בה הם עושים שימוש כאילו יצאה מסיפורי המד'ב של שנות העשרים והשלושים, ובינהם כאלה שויליאמסון עצמו היה נוהג אז לכתוב. כל זה בתקופת הפעילות של סופר מד'ב אחד. ג'ק ויליאמסון נולד למשפחת בוקרים ענייה ב-1908 וחי בילדותו בחוות בטקסס ובניו מקסיקו שעדיין היו 'המערב הפרוע' בילדותו. כאשר היה נער באמצע שנות העשרים של המאה הקודמת נתקל בחוברות הראשונות של המגזין הראשון למד'ב 'אמאזינג סטוריס'. למגזין עם התמונות האקזוטיות והסיפורים המדהימים, על ארצות וכוכבים מרוחקים, נסיכות יפיפיות וחייזרים מרושעים הייתה השפעה עצומה על דמיונו של נער החווה שעד כה, כל שהיה רגיל לראות סביבו היה בעיקר בוקרים, פרות ומדבר. המגזין הזה שינה את חייו של ויליאמסון לעד. הוא לא הסתפק בקריאה פסיבית וניסה את כוחו בכתיבה. תחילה פרסם מאמר על נפלאות העתיד ולאחר מכן, בשנת 1928, סיפור קצר בשםThe Metal Man . מהר מאוד הפך ויליאמסון לאחד הסופרים הפוריים והידועים ביותר של המד'ב. אחד הסיפורים שפרסם נקראThe Green Girl (1930) בו תבע את משפט הפתיחה הדרמטי והמפורסם 'בצהרים של הרביעי במאי 1999 החשיכה השמש!'. הסיפור עצמו התרחש בישוב תת מימי, נושא שימשיך להעסיק אותו במשך שנים רבות מאוד ויהפוך אותו לאחד הסופרים הבולטים ביותר (והמעטים) שעסקו בנושא זה. ויליאמסון גם כתב באותה עת בשיתוף פעולה עם סופר מבוגר יותר בשם מיילס ברואר, ממנו למד הרבה בשטח הכתיבה. הוא כתב רומן בשם The Birth of A new Republic (1931) שדן בהקמת הרפובליקה של תושבי הירח לאחר שהתמרדו כנגד כדור הארץ, מרד המקביל למרד של תושבי המושבות הבריטיות באמריקה. ניתן למצוא יותר משמץ מסיפור זה בספר 'עריצה היא הלבנה ' של רוברט היינליין העוסק באותו הנושא. סיפור אחר שזכה לפרסום רב היה Born of the Sun מ-1934, בו התגלה, בסיום מפתיע מאוד, כי השמש היא יצור חי וכוכבי הלכת הם הביצים שלה העומדות לבקוע! ואכן כדור הארץ מתבקע לבסוף וממנו יוצא יצור אש מעופף שנעלם אי שם במרחבי החלל... וויליאמסון זכה לפרסומו הודות לסדרת סיפורי 'אופרות החלל', דהיינו סיפורי הרפתקאות גרנדיוזיים המתרחשים ברחבי הגלקסיה, בסגנון של הסופר המפורסם ביותר מסוג זה אי. אי. 'דוק ' סמית . מכולם בלטה במיוחד סדרת סיפורי 'לגיון החלל ' אשר עסקה בעלילותיהם של ארבעה לגיונרים בחיל החלל של כדור הארץ. שלושה מהם, לוחמים הרואיים עשויים ללא חת שדמויותיהם התבססו על שלושת המוסקטרים של אלכסנדר דיומא האב, ואילו הרביעי, גנב לשעבר, שמן ושתיין, מבוסס על דמותו הקומית של פלסטאף הזללן ממחזותיו של שקספיר. לגיונרים אלה נאלצים להתמודד בכל אחד מסיפורי הסדרה באיום חדש על בטחונו של כדור הארץ ושל מערכת השמש כולה . בסיפור הראשון והמפורסם בכולם The Legion of Space שפורסם ב-1934 הם גוברים על גזע של חייזרים זוועתיים בשם 'המדוזות ' בעזרת כלי נשק אולטימטיבי שמזכיר מאוד את הפצצה האטומית. ויליאמסון פרסם עוד שני סיפורים ארוכים בסדרה זאת בשנות השלושים אך הם היו כבר פחות מוצלחים . בסיפור השני, The Cometeers (1936), נאבקים הלגיונרים בעוד גזע חייזרי שטני ובלתי מנוצח, הנע בכוכבי שביט מקצה הגלקסיה לקצה השני, כשהם ניזונים על כוח החיים של היצורים אותם הם פוגשים בדרכם. הסיפור השלישי, One Against the Legion , ראה אור ב 1938. הפעם נאבקו הלגיונרים רק בפושע על אחד, מדען בעל כלי נשק מדהימים. יריב קצת נחות ביחס לגזעי החייזרים המפלצתיים של הספרים הקודמים, שהיווה סיום מאכזב לסדרה כולה. אולי משום כך חזר ויליאמסון לסדרה זו ב-1983 ,50 שנה לאחר שהחלה, כדי לסיים אותה כמו שצריך. Queen of the legion הוא החלק המסיים של הסדרה ובו נאלצים הלגיונרים הזקנים לשוב ולהיאבק בסכנה קוסמית של חייזרים כל יכולים, ובפעם הראשונה בשיתוף פעולה עם אישה לגיונרית, בתו של אחד מהם. אבל זה כבר לא היה זה. בכל אופן הסיפורים הישנים האלה מזכירים לא במעט ובכלל לא במקרה, סרטים מודרניים כמו סדרת 'מלחמת הכוכבים' של לוקאס. בסיפור אחר שאינו קשור קשור בסדרת לגיון החלל, יצר ויליאמסון את אחד הסיפורים הראשונים שעסקו בנושא של היסטוריות חלופיות. 'לגיון הזמן ' מ-1938, תיאר לראשונה בספרות, מאבק בין עולמות מקבילים. אחד מהם הוא דמוקרטיה נפלאה והשני דיקטטורה מרושעת, הנאבקים בניהם על עיצוב האירוע ההיסטורי שבו הוכרע קיומם כדי שההיסטוריה ה'אמיתית' שלהם תהפוך ל'יחידה'. גיבור הסיפור הוא האיש בן 'זמננו', שבמעשיו יכול להכריע מי מהצדדים יזכה ויהפוך למציאות. שני הצדדים נאבקים על ליבו של הגיבור באמצעות נציגותיהן, שתי נשים יפהפיות. בסיום הספר, סוף טוב הכל טוב, המציאות הטובה מנצחת ושתי הנשים היפהפיות מתמזגות לאישה אחת עבור גיבורנו כך שהוא זוכה בשתיהן בגוף אחד. מאז סיפור זה, הופיע הרעיון של ניסיונות לשנות את ההיסטוריה בסיפורים של סופרים ידועים כמו פול אנדרסון בסדרת 'פטרול הזמן', פריץ לייבר בסדרת 'מלחמת השינוי' ורבים אחרים. לאחרונה זהו נושא מרכזי בסדרה החדשה של 'מסע בין כוכבים' - 'אנטרפרייז', שם מוצג מאבק דומה בין נוסעים שונים בזמן.לויליאמסון שמורה זכות ראשונים גם על כמה וכמה רעיונות אחרים במד'ב . הוא הממציא של המילה טרה-פורמינג (הארצה) שפירושה שינוי מבוקר ומתוכנן של כוכב לכת והתאמתו לתנאים של כדור הארץ. הוא עשה זאת בסדרה של שני הספרים אותה כתב בשנות ה-40 בשם Seetee , סדרה המספרת על כורים שחיים בחגורת האסטרואידים ולומדים כיצד להשתמש באנטי חומר המצוי שם, כאנרגיה. סדרה זאת הוגדרה בידי מבקר עוין כ'רק מעט גבוהה יותר ברמתה מסיפור קומיקס'. התוצאה של הביקורת הלעגנית הזו הייתה, שעורכי עיתון אשר קראו את אותה, החליטו שויליאמסון יהיה סופר קומיקס מצויין ומעל לממוצע, ופנו אליו שיכתוב עבורם סדרת קומיקס. סדרת הסיפורים הזאת הפכה בסיס לסדרת הקומיקס החביבה 'מעבר למרס', אותה חיבר ויליאמסון בשנים 1952-1955 ביחד עם האמן לי אליאס. עלילותיו של מהנדס הרפתקן הלוחם למען החוק והסדר באסטרואידים, כנגד עבריינים שונים. למרבית הצער סדרה זו לא האריכה ימים. פרסומו האמיתי הגיע בזכות כמה יצירות שחיבר בשנות ה-40 הנחשבות עד היום ליצירות מופת של הז'אנר. בתקופה זו שלח ויליאמסון את ידו גם בפנטסיות בין אלה יש לציין את Reign of Wizardry ) 1940), סיפור פנטסיה היסטורי על עלילות הגיבור היווני תזאוס ומאבקו במפלצת המינוטאור. הסיפור מתרחש באי כרתים שבו יש מדע קדום שהיוונים הברברים מפרשים בטעות ככישוף. סיפור חשוב לעין ערוך ביצירתו הואDarker then you think (1940), סיפור פנטסיה שעסק בנושא הישן של אנשי זאב. הטיפול של ויליאמסון בנושא זה היה חדשני לחלוטין. הוא הציג את אנשי הזאב כגזע החי לצד המין האנושי מהתקופה הפרהיסטורית, בעל מנהגים משלו ותפיסת עולם מיוחדת, גזע שאינו בהכרח מרושע מעצם טבעו. לאמתו של דבר ניתן לראות באנשי הזאב הקטלניים את נציגי הטבע והחופש בעולמנו המכאני. ( למי שזה נשמע קצת מוכר ,הסופרת אן רייס הפכה את הערפדים לנושא 'חם' בתרבות הפופולארית בעת שתיארה את הערפדים בצורה זהה, עשרות שנים לאחר ויליאמסון, וגרמה בכך ליצירת 'תת -תרבות' שלמה של חובבי ערפדים ). הספר נחשב עד היום ליצירת מופת של ספרות הפנטסיה והאימה, והסופר ויטלי שטרייבר אף חיקה אותו בספר 'אנשי הזאב' שתורגם לעברית בהוצאת אלישר (כיום אסטרולוג). זהו ספרו הטוב ביותר של ויליאמסון ומן הראוי שיתורגם לעברית.יצירתו המפורסמת ביותר של וויליאמסון היא סיפור קצר שנמשך ברומאן, אשר עסקו בנושא - שנחשב כמעט לרכושו הפרטי של סופר שקרא את ויליאמסון בילדותו, איזאק אסימוב - הרובוטים. בסיפור בשם With folded hands והמשכו ספרו היחיד שתורגם לעברית , 'האנשואידים ' (1948 תורגם לעברית בידי משה גנן ב-1981 בהוצאת 'לדורי') תיאר ויליאמסון את יצירתם של רובוטים שמשימתם האחת והיחידה היא ''לשרת את האדם, להגן עליו מפני כל פגיעה ולעשות את האדם למאושר על כל המשתמע מכך' (ומשתמע מכך הרבה מאוד). הרובוטים הם כה מושלמים עד שהם לא משאירים לבני האדם שום דבר לעשותו. הם מקפידים למנוע מבני האדם לעשות כל דבר שעלול חלילה לפגוע בהם או באחרים, איסור שמשמעותו המעשית היא שיתוק. בסיפור המקורי משתלטים הרובוטים על כדור הארץ, בספר ההמשך הם משתלטים על כל שאר העולמות המיושבים של הגלקסיה. בני האדם מנסים למרוד ברובוטים אך מכיוון שאלה כה מושלמים, המרד נכשל, הגם שבראשו עומדים אנשים בעלי כוחות על טבעיים שלכאורה מסוגלים להתגבר על הטכנולוגיה של האנשואידים. ספרו של ויליאמסון מסתיים בצורה שניתנת לפירושים שונים. לכאורה דומה כי בני האדם המורדים מבינים לבסוף שהם שגו וכי בני האדם והמכונות יכולים לחיות ולעבוד בהרמוניה. וכך מי שרוצה יכול לראות בסיום ובכישלון המורדים, נימה אופטימית לעתיד. למעשה לא כך הוא הדבר. המדובר בטרגדיה ובשטיפת מוח, כפי שגילה ספר המשך שאותו כתב ויליאמסון ב-1980 בשם The Hunanohids Thouch. בסיפור זה חוזרת הסיטואציה הבסיסית של הרובוטים שמגיעים לעולם מרוחק, אליו נמלטו צאצאי המורדים, מציעים את שירותיהם ושוב אי אפשר להתגבר עליהם. המסר של הסדרה הזאת הוא בסופו של דבר פסימי מאוד. הטכנולוגיה בצורת האנשואידים מהווה איום על הרוח האנושית. מסר זה אפקטיבי במיוחד דווקא משום שהמחבר הוא כה אמביבלנטי לגביו. שכן ויליאמסון הוא מטבעו אדם אופטימי שאינו מתנגד לטכנולוגיה אלא משתדל להתייחס אליה באובייקטיביות אוהדת. אופייני הדבר שבאותה העת בה כתב את סיפורי האנשואידים ב-1947, כתב ויליאמסון גם סיפור בשם The Equalizer שבו תיאר את גילויה של טכנולוגיה הפותחת אפשרויות אין סופיות בפני המין האנושי ולא משעבדת אותו כמו האנשואידים שבאים אם אותה ההבטחה. האמביוולנטיות הזאת מסמלת את כלל יצירתו. אלה הן יצירותיו המפורסמות ביותר של ויליאמסון. לאחר מכן חלה ירידה ברמת יצירתו או אולי נכון יותר לומר שהוא התקשה יותר ויותר להתמודד עם הסופרים החדשים והצעירים (כמו רוברט היינלין ואיזאק אסימוב) שנכנסו לתחום שבו בלט עוד מאז סוף שנות העשרים. עם זאת המשיך ויליאמסון להמציא מילים ורעיונות חדשים שנכנסו לז'רגון של המד'ב . הוא המציא של המונח 'הנדסה גנטית' בספר בשם 'אי הדרקון' שפירסם ב-1951. מלבד זאת הוא החל לכתוב ספרים עם סופרים צעירים יותר. ג'ימס גאן, עמו כתב את הספרStar Bridge ( 1955 ), סיפורה של אימפריה גלקטית שנמצאת בשקיעה ושל בן אלמוות ממוצא סיני המנסה לשנות את ההיסטוריה באמצעים שונים. בין השאר הוא עושה שימוש במתנקש שתפקידו לפגוע בפוליטיקאים שונים וכך לכוון את ההיסטוריה, בכיוון הרצוי לבן האלמוות. בעיקר עבד עם פרדריק פול ('שער', 'אדם פלוס', 'ג'ם') שביחד עימו חיבר טרילוגיות שונות. בניהן, טרילוגיה לילדים על ההתנחלות מתחת לים ( נושא שכיום שוב אינו אופנתי משום מה) וטרילוגית StarChild שבה מתברר (שוב) שכוכבים הם יצורים חיים ושכל היקום כולו הוא למעשה מעין יצור חי. סדרה נוספת שכתבו השניים, בת שני ספרים, היא ' הסאגה של CUCKOO ' (1975-1982) שבה מגלה פדרציה של גזעים (שהמין האנושי הוא אחד הפחות נחשבים בה) ספינה ענקית שהגיעה מגלקסיה אחרת אשר הושמדה בעבר הרחוק. בספינה חיים ביחד גזעים שונים כולל כאלה שחיים בגלקסיה שלנו כולל בני אדם. מסתבר הספינה (למעשה עולם מלאכותי) נבנתה בידי חייזרים מאותה גלקסיה שהושמדה, על מנת לשמר את תרבות הגלקסיה שלהם על גזעיה השונים. גיבור הסדרה הוא לינגויסט אנושי שרק הוא יכול להבין את שפת הספינה ולפענח את סודה, ובכך להעלות את קרנו של המין האנושי בעיני שאר גזעי הגלקסיה. הסדרה מזכירה במקצת את סדרת 'הרימום ' של דיויד ברין. ספרים נחמדים אבל שום דבר שמעל לממוצע. ויליאמסון בשלב זה כבר נחשב לסופר מיושן למדי.בתקופה זאת של ירידה, נטש ויליאמסון את הכתיבה כמעט לחלוטין והפך למרצה באקדמיה על מד'ב (זאת הייתה התקופה שבה האקדמיה גילתה את המד'ב שעד אז היה מוקצה מחמת מיאוס, מלבוא בשעריה), ובין השאר כתב מחקר נחשב על ה. ג. וולס. בשנות ה-80 כאשר הרטרו הפך אופנתי והמשכים שונים נכתבו לסדרות קלאסיות שונות כמו 'המוסד' של אסימוב ו'חולית' של הרברט נזכר גם ויליאמסון בסדרות הישנות שלו משנות ה-30 וה-40. כאמור הוא כתב המשכים לסדרות אלו אלא שהמשכים אלה כבר לא הגיעו לרמה של יצירות המקור. נראה היה שבכך מסתיימת הקריירה הארוכה של הסופר ג'ק ויליאמסון. ב-1984 הוא פרסם את האוטוביוגרפיה שלו ונראה היה שהוא מכיר בכך שהקריירה שלו הגיעה לקיצה. אלא שדווקא בתקופה הזו של שנות השמונים והתשעים, כאשר מרבית האנשים בגילו כבר פורשים לגמלאות, דווקא אז החל ויליאמסון לפרסם ספרים באיכות טובה מאי פעם.השינוי החל כבר בספר Brother to Demons, Brother to Gods (1979) שסיפר על עתיד רחוק, בו מחולקת אוכלוסיית העולם לאנשים רגילים, כאלה שעברו שינויים בהנדסה גנטית ו'אלים ' ששולטים על כולם ומנהלים את המאבק בניהם. בספר זה ניתן לחוש שוב ובאופן בולט למדי, את העניין הרב שמגלה ויליאמסון בהנדסה גנטית. ב-1982, 55 שנים לאחר שהחל לכתוב, פרסם ויליאמסון ספר בשם Manseed , שוב באותו נושא שהוא חתום על שמו - 'ההנדסה הגנטית'. סיפורו של אדם שכתוצאה מהנדסה הגנטית, רוכש את הפוטנציאל להפוך ל'סופרמן', ואשר נאבק לגלות את היכולות שלו ואת מגבלותיהם. ב-1984 פירסם את הספר Lifeburst שהוכר כספרו הטוב ביותר מזה שנים רבות מאוד, למעשה מאז 'האנושואידים'. בספר זה תוארו מאבקי כוח פוליטים על רקע גלקטי בעת יציאתו של המין האנושי לכיבוש מערכות כוכבים אחרות. ויליאמסון הוכיח כי על אף גילו המתקדם, הוא כותב וחושב טוב מאי פעם, וכי הוא, בניגוד למרבית הסופרים בני גילו, אינו מתקשה כלל להתאים את עצמו לזמנים החדשים של הסייבר פאנק, מהפכת התקשורת והמחשוב, או אפילו אותו נושא רגיש - סקס, נושא שהוצג ב Lifeburst באופן מתוחכם ומודרני. ב-1990 כתב ויליאמסון המשך בשםMazaway שהיה מוצלח פחות אבל עדיין מרתק, המשך שתיאר את המבחן הגלקטי שגיבוריו הצעירים צריכים לעבור כדי להוכיח שהמין האנושי ראוי לחדור למעמקי הגלקסיה. בספר בשם Firechild מ-1986 חזר שוב ויליאמסון לנושא של סופרמן הנוצר בידי - מה שהפך עם השנים החולפות לעכשווי כל כך - הנדסה גנטית. הוא המשיך לכתוב ספרים עם פרדריק פול וגם אלו השתבחו עם השנים. בספר בשם Land`s End ((1988) מתואר כדור הארץ בו משמיד כוכב שביט את שכבת האוזון ושרידי האנושות נאלצים לחפש מפלט בישובים תת ימיים. אלא שהניצולים נאלצים להתמודד גם עם חייזר בעל כוחות אלוהיים, המאיים להשתלט על מוחות הניצולים ולהתאחד עמם... בשיתוף הפעולה האחרון בניהם (עד היום) חזרו ויליאמסון ופול לנושא שבו עסק ויליאמסון עוד בשנות ה-30, נושא ריבוי המציאויות שמתקיימות זה לצד זה. את הספרThe Singers of Time (1991) ביססו השניים על הממצאים המודרניים ביותר של המדע ושל תורת הקוונטים. ב-1992 כתב ויליאמסון לבדו ספר בשם Beachead , בו תיאר את סיפורו של המסע הראשון למאדים. הסיפור היה בנוי על הפרטים הטכנולוגיים העדכניים ביותר אבל הזכיר בעלילתו הפרימיטיבית, את הסיפורים אותם כתב ויליאמסון 60 שנה קודם לכן. ב-1994הופיע Demon moon על עתיד רחוק בו צאצא של האיש שהציל את העולם מהירח, חייב לגלות מחדש את סודות הטכנולוגיה המדהימה של העבר. ב-1997 הוא פרסם את The Black Sun , סיפורה של ספינה שנוסעיה נשלחים לישב כוכב לכת אחר במסגרת מאמציה הבלתי נלאים של האנושות ליישב את היקום, אך כוכב הלכת שבו היא ניתקלת לבסוף הוא מת. גם ספר זה נקרא כאילו נכתב בשנות השלושים. האם הגיע ויליאמסון לבסוף לסוף דרכו? לא! הוא המשיך לפרסם ספרים עדכניים ברמה גבוהה מאוד. בספרו משנת 1999, The Silicon Dagger , נטש ויליאמסון, לראשונה מזה שנים רבות, את העתיד הרחוק ועסק בעתיד המיידי והמאיים. הספר עסק במיליציות ימניות שפרחו בחלקים שונים של ארה'ב, בעקבות מעשה הטרור באוקלהומה של ימני קיצוני. בסיפור, עיירה שנשלטת בידי המיליציות הללו, משתמשת בשדה כוח כדי להפריד את עצמה משאר ארה'ב ומכריזה על עצמאות. מהפכת המידע גורמת בספר להרס כל המבנים הישנים של החברה. בראיון שנערך עם ויליאמסון, חיווה הסופר את דעתו כי המיליציות מהוות תגובה למהפכת המידע שאנשים שונים אינם מסוגלים להתמודד עמה.במציאות הלא בדיונית, רבות מהמיליציות הללו מבססות את האידיאולוגיה הרצחנית שלהן על ספר מד'ב בעל אופי נאצי בשם 'יומני טרנר', שהוא בעצמו פלגיאט של ספר מד'ב בשם 'ארמגדון 2419' - הבסיס לסדרת 'באק רוג'רס' הידועה שהופיע לראשונה ב- 1928 - אותה השנה בה החל ויליאמסון לכתוב, ואשר נכתב בידי סופר מד'ב עמית ופורסם באותו מגזין מד'ב בו פרסם ויליאמסון עצמו. בספרו האחרון לעת עתה והטוב ביותר מזה שנים רבות - Terraforming Earth (2001) יש חזרה לעתיד הרחוק ולנושא הטרפורמינג שויליאמסון יצר לפני שנים כה רבות . ספר זה, שסיפורו זוכה ההוגו והנבולה של ויליאמסון משמש לו כמעין הקדמה, מתאר כיצד כדור הארץ מושמד בידי אסטרואיד. מי שנשאר היא קבוצה אנושית על הירח שהועברה לשם בידי מיליונר מרחיק ראות. עתה, תפקידם לאורך מאות ואלפי שנים, לבצע הארצה של כדור הארץ ולהחזיר אותו למצבו המקורי. על כך הם עובדים בעקשנות במשך מאות שנים, הם ויורשיהם השיבוטים, למרות פלישה של חייזרים, למרות מלחמות עולמיות ולמרות פגיעות אסטרואידים נוספות (!). בינתיים הם מתמודדים עם השינויים הגדולים שאותם עברה אוכלוסיית כדור הארץ כתוצאה מהפגיעה, שינויים המביאים ליצירת מינים חדשים. במציאות אגב, אמר ויליאמסון ברעיונות, שאינו בטוח כלל וכלל שטרפורמינג הוא רעיון כה טוב כפי שחשב לפני שנים רבות שכן אנו יודעים כה מעט על המערכות המסובכות של כדור הארץ שלא לדבר על כוכבים אחרים. זהו בברור עניין לעתיד הרחוק בלבד. ברור שג'ק ויליאמסון החזיק מעמד זמן רב יותר והסתגל לתנאים החדשים, יותר מכל סופר מד'ב אחר, עושה זאת תוך שהוא ממשיך לפתח את נושאיו הישנים שהפכו במרוצת הזמן מדמיון טהור למדע רלוונטי ועכשוי. משום כך חבל שכה מעט מיצירתו תורגם לעברית. פרט ל'אנשואידים' תורגם רק סיפור ארוך אחד שלו בשם 'תחנה בפרסייד ' שהופיע במגזין 'קוסמוס -המבחר של אסימוב מספר 1 ' והשייך לקבוצת סיפורים שנוצרו בידי סופרים שונים כמו האל קלמנט, אשר כתבו על ההתיישבות האנושית בכוכב המרוחק מדיאה. ראוי הדבר, שסופר זה, שחייו מגלמים ומבטאים את ההיסטוריה של ז'אנר המדע הבדיוני כולו, זכה בפרסים החשובים ביותר של ספרות המדע הבדיוני בראשית המאה ה-21, המאה עליה כתב וחלם מזה עשרות רבות של שנים, יותר מכל אדם אחר.



לידיעה זו התפרסמו  4  תגובות
תגובות
1   טץת הסיפור זוכה ההוגו והנבולה
00:00:00  25/10/2002 אלי    
של ויליאמסון THE ULTIMATE EARTH אפשר
למצוא כאן :
http://www.analogsf.com/0202/TheUltimateEarth_.html

2   איש יובל ה-75
00:00:00  26/10/2002 אלי    
בתוך כמה חודשים ימלאו כבר 75 שנים ליובל הכתיבה של ויליאמסון .
בראיון שנתן למגזין החדשות "לוקוס" הוא אמר שאינו מצפה להמשיך לכתוב יותר רומאנים .
מצד שני בראיון שנתן לפני כמה שבועות הצהיר שהוא ימשיך לכתוב כל זמן שהוא חי .
בראיון זה יש גם כמה הבחנות מעניינות לגבי דעתו לגבי עתיד האנושות (דעה של אדם שחושב ברצינות על העתיד מזה 75 שנה )
את הראיון אפשר למצוא כאן :
http://www.scifi.com/sfw/issue284/interview.html

3   איש יובל ה-75
00:00:00  26/10/2002 אלי    
במאמר שפירסם ויליאמסון בכתב העט "אסימוב " הוא נותן סקירה מפורטת על חייו ועל דעותיו על המד"ב של היום ושל העתיד.
אמנם האיש הצהיר שאינו מרבה לקרוא כיום ספרי מד"ב מודרניים והוא בכלל מעדיף לקרוא ספרי בלשים אבל בכך אינו שונה מסופרי מד"ב אחרים צעירים יותר.
http://www.asimovs.com/_issue_0003/survival.html

4   כתבה אינפורמטיבית. אבל למה כל כך
00:00:00  26/10/2002 צפריר   
הרבה שגיאות כתיב והגהה? לא עברט עליה לפני שפרסמו?


לתחילת הכתבה
 
קישורים
ראיון מ-1999 עם ויליאמסון

סופרי מד'ב שונים מצדיעים לג'ק ויליאמסון

המבקר ג'ון קלוט על ויליאמסון

ביבליוגרפיה של יצירותיו


חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב