|
|
|
|
|
|
הפנים הרבות של קוארטרמאס - ביקורת סדרה
אלי אשד
|
|
בכתבה ראשונה ב ISF, מביא לנו אלי אשד, חוקר תרבות ישראלי ומומחה למדע בדיוני, סקירה מקיפה על תולדות הסדרה הטלוויזיונית \ קולנועית - קוארטרמאס.
|
מהו סרט המד'ב הטוב ביותר של שנות השישים? שאלה קלה - '2001 אודיסיאה בחלל' כמובן. למי שלא זוכר, סרט זה עוסק בין השאר בניסויים של חייזרים בבני אדם בתקופה הפרהיסטורית, שמובילים אותם להפוך ליצורים לוחמניים ותוקפניים כפי שהם כיום ובעתיד הרחוק (בעת בה נוצר הסרט) של שנת 2001. מהו הסרט השני הטוב של שנות השישים? סרט שכיום כמעט שאינו ידוע כלל בשם 'חמישה מליון שנים לכדור הארץ' שגם בסיומו מתברר לרשויות, שהמין האנושי הוא למעשה יציר כפיהם של חייזרים מכוכב מאדים שמהווים בראש ובראשונה סכנה לסביבה ולעצמם. אלא שקשה לחשוב על סרט שונה יותר מ-'2001 אודיסיאה בחלל', שכן בניגוד לסרטו של קובריק שמתרחש בעבר הפרה-היסטורי ובעתיד הרחוק של שנת 2001, הרי 'חמישה מליון שנים לכדור הארץ' מתרחש כאן ועכשיו (כאשר נוצר הסרט). סרט קלאסי זה החל את חייו כסדרה בהמשכים של הטלוויזיה הבריטית, סדרה משנות החמישים - לא פחות, ולאמיתו של דבר חלק שלישי לטרילוגיה של סדרות.בראשית שנת 1953 יצרו עבור הבי בי סי, התסריטאי הבריטי ניג'ל קניל והבמאי רנדולף קרטיאר, סדרה בהמשכים בשם 'הניסוי של קוארטרמאס'. סדרת המד'ב הראשונה בטלוויזיה הבריטית ובה האנשים הראשונים בחלל הם (כמובן) בריטים. אלא שבחלל הם מותקפים בידי צמח חייזרי מוזר, הרקטה שלהם מתרסקת בעת חזרתה לכדור הארץ ושורד ממנה רק אדם אחד. לגיבור הסדרה וראש תוכנית החלל הבריטית, פרופסור קוארטרמאס (בגילומו של רג'ינאלד טאט) מסתבר כי האסטרונאוט נאכל מבפנים בידי גידול מוזר שהופך אותו ליצור חייזרי מוזר ומאיים, המסוגל לשכפל את עצמו באופן אין סופי. בינתיים ממשיך האסטרונאוט להסתובב לו בלונדון כשהגידול הולך ומתפתח, עד שלבסוף הוא הופך לצמח חי וגורם לאימה והרס ברחבי לונדון. הוא מושמד בידי קוארטרמאס רק ברגע האחרון לפני שהוא מייצר עוד גידולים אחרים מסוגו שיציפו את כל העולם.זוהי תחילתו של המד'ב בטלוויזיה הבריטית. מפליא ככל שיהיה, סדרה זו עדיין נחשבת לאחת הטובות מסוגה וזאת למרות שהוקרנה בשידור חי (!). הסדרה הייתה כה מפחידה וכה מצליחה עד שחברת המר (שהתמחתה בסרטי אימים) מיהרה להפוך אותה לסרט קולנוע ב-1955, עם תסריטאי שונה ועם שחקנים שונים, ובראשם בריאן דונלבי בתפקיד הפרופסור. תקדים נוסף שיצרה הסדרה הוא הוצאתו לאור של התסריט כספר, דבר שלא היה מקובל באותה תקופה בכל הנוגע לסדרות טלוויזיה. רשת הבי בי סי ראתה כי טוב ויצרה בשנית 1955 סדרה שנייה אודות פרופסור קוארטרמאס שנקראה פשוט 'קוארטרמאס 2'. את הפרופסור גילם הפעם ג'ון רובינסון אבל התסריטאי והבמאי נשארו קניל וקרטיאר. גם הפעם נאבק הפרופסור בפלישה מהחלל אלא שבמקרה זה המדובר בפלישה מתוכננת ומאורגנת היטב. קוארטרמאס חושף, שנים רבות לפני מאלדר, סקאלי ו'תיקים באפלה', את קיומה של קונספירציה בממשלה הבריטית, קונספירציה המנוהלת בידי יצורים מהחלל החיצון. אלה השתלטו על גופותיהם של מרבית אנשי הממשלה וכעת הם מתכננים להשתלט על כל העולם. השלב הראשון בתוכניתם השטנית הוא חיסולה של תוכנית החלל של בריטניה. מזכיר למדי את 'פלישת חוטפי הגופות', שנעשה כסרט שנה מאוחר יותר והיה מפחיד לא פחות בדרכו שלו. שוב הייתה זו הצלחה גדולה ושוב הסדרה הפכה לסרט בשנת 1957. גם הפעם שב השחקן בריאן דונלבי לגלם את הפרופסור בעל הפנים הרבות.הבי בי סי ראה שוב כי טוב והזמין סדרה שלישית של קוארטרמאס. סדרה זו הייתה, מכל בחינה, הטובה שבכולן ונחשבת עדיין לאחת הקלאסיקות הגדולות של הטלוויזיה הבריטית. היא הוצגה בשנים 1958-1959 תחת השם 'קוארטרמאס והמנהרה'. את המדען גילם שוב שחקן חדש - אנדראה מורל, אך הבמאי והתסריטאי נשארו כשהיו. סדרה זו נחשבת כה קלאסית עד שניתן להשיגה גם כיום בוידיאו. כמובן שגם היא הפכה לסרט קולנוע מופתי לא פחות, שנקרא 'חמישה מליון שנים לכדור הארץ', בבימוי של רוי וארד בקר. הפרופסור השתנה שוב והפעם גילם אותו אנדרו קיר. העלילה קוצרה מעט אך נשארה כשהיתה והפעם בניגוד לסרטי הקולנוע הקודמים היה זה קניל התסריטאי הטלווזיוני שיצר גם את התסריט הקולנועי - תסריט שנשאר אפקטיבי מאוד כבעבר. (אזהרה: מכאן ואילך מכילה הכתבה ספוילרים שעלולים לקלקל לרגישים שביניכם את חווית הצפייה - ראו הוזהרתם). העלילה היא כלדקלמן: בזמן בנית הרכבת התת קרקעית החדשה של לונדון, מגלים העובדים שרידים של אנשי קוף ואת החלקים של מה שנראה ככלי מתכתי גדול. אנשי הצבא (המוצגים כמו אנשי צבא בכל מקום: אידיוטים קולניים שחושבים שהם מבינים הכל יותר טוב מכל אחד אחר ואין צורך לומר שהם כמובן טועים) מניחים אוטומטית שאלה הם שרידים של הרקטה הגרמנית וי 2 ממלחמת העולם השנייה. בדיקה במסמכים היסטוריים מגלה שלמקום בו התגלו הממצאים יש היסטוריה עשירה בתופעות על טבעיות ובהתגלויות (על פי האמונה הרווחת) של שדים ורוחות. פרופסור קוארטרמאס מבין שלחפץ הגדול אין כל קשר למלחמת העולם השניה או לכל אירוע אחר בהיסטוריה האנושית. הוא מוצא בתוך החפץ מאובנים של גולגלות שמתוארכים כבני חמישה מליון שנה. חלק מהגולגלות כלל אינן אנושיות והן שייכות ליצורים דמויי חרקים. קוארטרמאס משער שהיצורים דמויי החרקים הם חייזרים ממאדים שהגיעו לכדור הארץ כשעולמם החל להתקרר לפני כחמישה מליון שנים במטרה לחיות כאן. מכיוון שלא היו מותאמים לחיות בתנאי כדור הארץ הם לכדו כמה מהקופים שחיו כאן, שינו את המטען הגנטי שלהם והאיצו בכך את האבולוציה שלהם, כדי שיוכלו לשמש כעבדים לבני המאדים. למעשה הם הופכים את הקופים הללו למעין צאצאים של בני המאדים ותרבותם. מבחינה רוחנית ומנטאלית, המאדים ימשיך לחיות דרכם. קופי האדם ששונו נשלחים להתרבות עם קופי האדם האחרים וכך נוצר המין האנושי המוכר לנו. 'רבותי', אומר הפרופסור כאשר מתבררת לו האמת, 'אנחנו בני המאדים!...' ואיך נראו בני המאדים, מגלה קוארטרמאס? כמו השדים מסיפורי המיתוסים שלנו. אנחנו לא רק בני מאדים אנחנו גם בני השדים. אנשי הצבא צרי המוחין מסרבים להאמין. לדעתם זוהי מזימה נאצית מימי מלחמת העולם שנועדה לשגע את הבריטים. בינתיים ספינת החלל 'קמה לתחייה'. זו היא ספינה אורגנית היורה קרני חום בעלות השפעה מדהימה. הקרניים מתחילות להשפיע על מליוני אנשים ברחבי בריטניה ובעולם כולו. כל אלה הנושאים את הגנים של בני המאדים מתחילים להשתולל ולהרוג את כל מי שאין נושא את הגנים הללו ולכן אינו 'טהור'. מסתבר שמעשי רצח המוניים אלה הם רק חזרה על אירועים שקרו במאדים לפני חמישה מליון שנים, אירועים בהם טיהרו בני המאדים את גזעם מהחברים 'החלשים והלא מתאימים', בנוסח אדולף היטלר, וכך הביאו להשמדתו הסופית של גזע אנשי המאדים. קוארטרמאס פותח במרוץ נגד הזמן להציל את המין האנושי מפני עצמו ומהמורשת המאדימאית הרצחנית שלו. הספינה יוצרת תמונה ענקית של נופים מהמאדים (לפחות כפי שנראה לפני חמישה מליון שנים) ובשמי לונדון מופיע ראש ענקי של איש מאדים בדמות השטן. תמונות ענק אלו משמשות כ'טריגרים'. כל מי שנושא את הגנים של בני המאדים מושפע מהתמונות הללו, מגלה בעצמו כוחות על טבעיים ופותח באורגיה של רצח. בני האדם זקוקים כעת לגירוש קולקטיבי של השדים, בהם שוכנים זיכרונות אנשי המאדים. בסרט יש שילוב מוצלח מאוד של אמונות כישוף עתיקות על השטן, השדים ורוחות רפאים, כולם מוסברים באמצעות תיאוריות מדעיות חדשות, בדיוק כפי שעשה אריך פון דניקן באותה התקופה. קניל מסביר את קיומם של כל התופעות העל טבעיות כגון פולטרגייסט וראיה על חושית, בשימור של גנים מאדימאיים בתודעה הקולקטיבית האנושית.בהשוואה בין הסרט משנות השישים לבין הגרסה הטלוויזיונית המקורית (שניתנת להשגה בחנות 'האוזן השלישית') טובים שניהם מהממוצע באותה תקופה, ולו רק בגלל סיפור העלילה שהוא מקורי ורב עוצמה באמת. עוצמתה של הסידרה היא בכך שיש לאירועים זמן להתפתח באיטיות ובכך הם הופכים אפקטיביים יותר כאשר משמעותם מתבררת לבסוף לצופה ההמום. הסרט מטבע הדברים, אינו יכול להרשות לעצמו את הבניה האיטית הזו ולכן הוא פחות אפקטיבי, אם כי גם הוא בדרכו שלו מרשים מאוד.את רעיון 'השטן - כחייזר ששרד במודעות הקולקטיבית של המין האנושי' שאב קניל מספרו הידוע של ארתור סי קלארק 'קץ הילדות' (עם עובד, 1976, עברית ע. שם) שפורסם באנגלית כמה שנים לפני שהוקרנה הסדרה בטלוויזיה (1953). שם מתגלים החייזרים המגיעים לכדור הארץ כדמויי השטן. קלארק עשה בדיוק באותו הזמן את '2001 אודיסיאה בחלל' שעסק גם הוא בהשפעה של חייזרים על המין האנושי בעבר הפרה-היסטורי. ככל הנראה, היה הפירסום הגדול של '2001 אודיסיאה בחלל' בעוכריו של 'חמישה מליון שנים לכדור הארץ', ששקע לחלוטין בצלו של 'האח הגדול'. מבין סרטי שנות השישים, זהו אחד מהסרטים שהשתמרו היטב ונותר גם מבחינת נושאיו - אחד המקוריים והמרשימים ביותר. זה, בכל אופן, לא היה סוף פסוק עבור פרופסור קוארטרמאס. הוא חזר ב-1979 (26 שנים לאחר הסדרה הראשונה) בסדרת טלוויזיה רביעית שאותה כתב קניל תחת השם 'קוארטרמאס: הסיום'. קניל כתב את הסדרה הזו עוד בסוף שנות השישים, אך היא נדחתה בידי הבי בי סי כיקרה מדי, ועובדת היותו של התסריט בן שנות השישים ברורה מאוד. בסרט זה, המתרחש בעתיד, חיה וקיימת תרבות ההיפים של שנות השישים. בעתיד הקרוב שבו התרבות, החוק והסדר בבריטניה מתמוטטים, וכנופיות רחוב אלימות נלחמות זו כנגד זו ברחובות, מיליוני צעירים היפיים ברחבי העולם נמשכים בידי כוח מסתורי לאתרי פולחן קדומים ברחבי העולם דוגמת הסטונהנג'. שם הם מאמינים כי יילקחו בידי חייזרים לגלקסיה אחרת ואכן, שם הם נעלמים באמצעות קרן, נלקחים בידי חייזרים שמשתמשים בהם כמזון. אך קוארטרמאס וידידיו (כולם אנשים זקנים שרק הם חסינים להשפעות חייזריות, הצעירים הם כולם אידיוטים, מטומטמים, מסוכנים לחברה ומסוכנים לעצמם בסדרה הזאת) מכינים מלכודת לחייזרים, יוצרים הדמיה של קהל אנושי גדול, שמאחוריה חבויה פצצה גרעינית, המתפוצצת לאחר שנלקחה בידי החייזרים.בתפקיד קוארטרמאס הזקן והעייף, שמציל פעם אחת נוספת את המין האנושי מידי חייזרים, מופיע הפעם השחקן ג'ון מילס (אביה של היילי מילס) והוא השחקן השישי שגילם את הדמות. גם כאן, כמו בסרט הקודם בסדרה, שילב קניל בין אמונות מיסטיות קדומות לתיאוריות חדשניות ביותר על חייזרים, כאשר הוא מראה שהאחת קשורה ומסבירה את השנייה. סיום זה לסדרת קוארטרמאס נוצר בשתי גרסאות, הראשונה כסדרה בת ארבעה חלקים וארבע שעות, ואילו השנייה כסרט טלוויזיה בן 105 דקות. על הגרסה הארוכה העיר קניל עצמו שהיא הייתה ארוכה מדי, ועל הגרסה הקצרה העיר שהייתה קצרה מדי. הדעה הכללית היא שהעלילה הייתה מאכזבת ולא הגיעה לשיאים כפי שעשו הסדרות הקודמות בסדרה. זאת למרות שההפקה הייתה יקרה הרבה יותר וכמובן למרות שהטכנולוגיה הטלוויזיונית השתפרה באופן רדיקלי מאז שנות החמישים כאשר נוצרו הסדרות הקודמות. אבל כנראה שטכנולוגיה נוצצת אינה עוזרת בהרבה אם אין מאחוריה סיפור אפקטיבי, ומצד שני, הסדרות הוותיקות משנות החמישים הוכיחו שאינך צריך טכנולוגיה נוצצת אם יש לך סיפור חזק מספיק. קוארטרמאס חזר במה שנראה כפעם האחרונה ב-1996 והפעם בסדרת רדיו בשם 'זיכרונות קוארטרמאס' שבה מעלה המדען הזקן (הפעם אנדרו קיר מ'חמישה מליון שנים לכדור הארץ') את זיכרונותיו. בכל פרק נזכר קוארטרמאס בפלישה אחרת אותה עצר מהחלל ובאירועים אחרים מאותה תקופה בשנות החמישים. משום מה סיפור הפלישה הרביעית משנות השבעים לא הוזכר שם.יש לציין כי לא מעט אנשים טוענים כי יש דמיון מדהים בין כמה וכמה מעלילותיהם של צוות הסוכנים מאלדר וסקאלי בסדרה 'תיקים באפילה' לבין עלילותיו הישנות של פרופסור קוארטרמאס. כך או כך, 'חמישה מליון שנים לכדור הארץ', הן בגרסתו הטלוויזיונית והן בגרסה הקולנועית, נשאר יצירת מופתית ויחודית של ז'אנר המד'ב בשיאו, כאשר הוא מניח לנו להסתכל על המין האנושי וההיסטוריה שלו מפרספקטיבה שונה, פרספקטיבה שאינה נעימה כל עיקר, ובכך עוצמתו.
|
|
|
לידיעה זו התפרסמו 5 תגובות
|
תגובות
|
1 התאריך של הסרט
|
|
00:00:00 31/08/2002
|
אלי
|
|
"חמישה מליון שנים לכדור הארץ " לא צויין ובכן בניגוד לשאר העיבודים הקולנועיים שנעשו כמעט מייד לאחר סדרות הטלוויזיה הוא נעשה רק עשד שנים לאחר הסדרה המקורית ( אולי בגלל שבשנות החמישים הנושא בכל זאת נחשב קצת נועז מדי לקולנוע?) ,הוא הוסרט ב-1967. הוא יצא למסכים מעט לפני "2001 אודיסיאה בחלל" אבל עדיין אותו הסרט האפיל עליו לחלוטין.
|
|
2 קידוד גנטי המופעל בצאצאים לאחר טריגר
|
|
00:00:00 31/08/2002
|
זאב מחוק
|
|
הנושא הזה חזר במספר סופרי מד"ב בריטיים, מהם אזכיר רק את סטיבן בקסטר. ייתכן והוא הושפע מהסדרה?
|
|
3 את נושא החזרה הגנטית לדורות קדומים
|
|
00:00:00 31/08/2002
|
אלי
|
|
אפשר למצוא עוןד הרב הלפני קניל בסיפורים שבהם משנות העשרים והשלושים אנשים חוזרים להיות אנשים קדמונים . אתה יכול למצוא משהו מקביל גם ביצירה מודרנית יותר של פאדי צ'אייבסקי בשם" מצבים משתנים " שגם נעשתה לסרט על מדען שהופך את עצמו לאדם קדמון . אבל יכול להיות שבמקרה של הסופרים האנגליים מקור ההשראה העיקרי הוא אכן קוארטרמאס.
|
|
4 כאן אפשר להוריד קטעים מהסידרה.
|
|
00:00:00 01/09/2002
|
ארז לנדוור
|
erez521@bezeqint.net
|
http://www.tv-ark-cultpages.abelgratis.co.uk/cultl-z.html
|
|
5 נדמה לי שראיתי חלק מהסדרה
|
|
00:00:00 07/09/2002
|
איציק
|
|
והיא ממש לא משהו. האמת שהכתבה הרבה יותר מעניינת מהסדרה
|
|
|
|
|
קישורים
|
|
|
חדשות אחרונות
|
קולנוע
|
19/11/2010
|
זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
|
11/09/2010
|
עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
|
14/08/2010
|
חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
|
08/08/2010
|
הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
|
30/07/2010
|
הנוסע השמיני : ההתחלה
|
|
טלויזיה
|
17/10/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
|
30/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
|
27/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
|
20/09/2010
|
פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
|
10/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן- פרק 72
|
|
ספרים
|
06/09/2010
|
הוצאה מחודשת לצלל-אלף
|
30/07/2010
|
אן רייס משתגעת סופית
|
25/07/2010
|
ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
|
14/07/2010
|
הכבוד המיצרי
|
27/06/2010
|
והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן
|
|
סיפורים
|
04/06/2010
|
נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
|
02/05/2008
|
סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
09/08/2007
|
פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
|
06/08/2007
|
תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת
|
|
קומיקס
|
22/07/2010
|
האם היו ערפדים בתורה?
|
13/07/2010
|
הארווי פארקר נפטר בגיל 70
|
15/07/2009
|
קומיקס וירקות לפרס אייזנר
|
05/07/2009
|
מייקל ג'קסון הקומיקס
|
03/06/2009
|
אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch
|
|
מקומי
|
02/09/2010
|
להפחיד בעברית
|
26/07/2010
|
פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
|
24/05/2010
|
קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
|
28/11/2009
|
כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
|
15/08/2009
|
מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון
|
|
מסע בין כוכבים
|
15/05/2009
|
Q כאן
|
12/05/2009
|
צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
|
11/05/2009
|
קפטן גים טי קרי דור ההמשך
|
05/05/2009
|
אבודים במסע בין כוכבים
|
17/04/2009
|
וכך זה התחיל
|
|
אנימה
|
02/09/2008
|
Voltron בדרך למסך הגדול
|
17/04/2008
|
Ghost in the Shell -3D
|
20/03/2008
|
פוניו לא סתם על הצוק
|
19/03/2008
|
'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
|
16/03/2008
|
קיטארו למבוגרים
|
|
אימה
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
13/11/2006
|
הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
|
06/11/2006
|
מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
|
25/10/2006
|
זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
|
24/10/2006
|
פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו
|
|
משחקי תפקידים
|
05/02/2010
|
כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
|
27/09/2007
|
טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
24/07/2007
|
כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
|
26/02/2007
|
כנס ביגור
|
|
עתידנות
|
11/12/2008
|
הלו, שומעים אותי?
|
23/11/2008
|
פריצת דרך בהשתלות
|
05/11/2008
|
אנרגיה סולארית
|
31/10/2008
|
מטוסים גרעיניים?
|
24/10/2008
|
שמש נצחית בראש צלול
|
|
משחקי מחשב
|
25/07/2010
|
הטריילר החדש של DC universe
|
26/06/2009
|
מלחמת הכוכבים לגו
|
19/02/2009
|
Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
|
18/07/2008
|
DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
|
14/06/2008
|
Old Republic 3?
|
כתבות אחרונות
|
קולנוע
|
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.
|
|
טלויזיה
|
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.
|
|
ספרים
|
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.
|
|
סיפורים
|
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?
|
|
קומיקס
|
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.
|
|
מקומי
|
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
|
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים
|
|
מסע בין כוכבים
|
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.
|
|
אנימה
|
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009
|
|
אימה
|
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.
|
|
משחקי תפקידים
|
|
עתידנות
|
|
משחקי מחשב
|
|
|