RISEN ביקורת על המשחק
אילן הירש

אילן החליט להחיות לנו את מדור המשחקים עם ביקורת על המשחק שאט אט צובר לו מעמד של משחק קאלט, RISEN.


במבט ראשון, ריזן לא נראה מרשים במיוחד. בחמש הדקות הראשונות נראה לך שזהו עוד משחק אקשן / RPG בגוף שלישי בו אתה מתחיל עם כמה מטבעות זהב וחרב חלודה. רק לאחר זמן אתה מגלה שהוא שונה מהשאר, עם דגש על תכנון המשחק וירידה לפרטים הרבה יותר משאר המשחקים בז'אנר. הוא גם מתעלה בעוד תחום – לחימה. צריך להתרגל ללחימה-עם-מבט-מלמעלה, אבל זה שווה את הזמן, והמשחק כולו קורץ למשחקי התפקידים הישנים, כמו גם לשחקנים שרוצים חוויה שונה.

אם אתה לא מכיר את המשחקים האחרים של היצרן (Piranha Bytes) אז יש סיכוי שתהיה בשוק מייד בהתחלה. מאחר ו-ריזן הוא RPG פתוח בו אין רמות ואף אחד לא מחזיק לך את היד, הוא מתחיל די בעוינות. במשחק עצמו אתה משחק נווד / פושע חסר שם ששרד טביעת ספינה ומצא את עצמו על חוף זר. אין לך שום יכולות, חברים או מוניטין.
השלבים הראשונים של המשחק הם דוגמא מצוינת לאיך החיים נראים במצב הזה. כולם - פרט ליצורים העלובים ביותר - יכולים לחסל אותך בקלות, וכמעט כולם נגדך. לעולם אתה לא יודע אם אתה חלש מדי בכדי לנצח את הקרב, עד שאתה מברר זאת - בדרך הקשה.
במפגש אחד שכזה השודד מציע לקחת אותך לצייד איתו. במקום זה הוא לוקח אותך למקום מבודד, מכסח אותך במכות ולוקח חצי מהזהב שלך. רק בגלל שאתה חלש כל כך, אתה חייב להשלים עם זה שכולם מעליבים אותך על שאתה לא מצליח לסיים משימות שקשות מדי עבורך. זה אולי קשה לעיכול, אבל ההתחלה הקשה שווה.
ככל שאתה מתחזק ומשיג יותר יכולות וכבוד, המשחק משתנה באופן דרמטי. אתה מרגיש את הכוח שלך גדל בהתמדה כשמפלצות מרושעות שהרגו אתך בקלות הופכות לחלשות מדי מולך. אתה לא חייב יותר לסבול בשקט גסות רוח מדמויות בהן אתה פוגש. לא עוד ליקוקי מגף, עכשיו הזמן לבעיטות מגף בישבן. וכשזה קורה, זה גן עדן.

פן נוסך של המשחק שיכול להראות לך מוזר הוא קוטנו של העולם הפתוח. כיום הטרנד במשחקים הוא עולמות גדולים יותר ויותר. משחקים כמו שיכחה (Oblivion ), Far Cry 2 ואחרים מתחרים זה בזה ומתגאים עד כמה גדולים עם עולמות המשחק שלהם. למרבה הצער לרובם יש כמות רבה של תוכן מועתק שחוזר שוב ושוב, כמו גם תוכן רנדומלי. ריזן לא מתחרה בהם, ומציג לעומתם עולם קטן אך בעל תוכן ועיצוב. האזור בו ניתן לשחק הוא יחסית בינוני בגודלו, ולאזורים רבים יהיה לך קשה מאד להיכנס בשלבים מוקדמים של המשחק. הדגש על העיצוב הופך את ריזן למשחק נפלא, וכל איזור מעוצב נהדר עם שלל ומפלצות שממוקמים באופן מיוחד. אויבים קשים מוקמו בנקודות נבחרות כך שהם חולשים על מעברים, ועל ידי כך הופכים ל"שומרי סף". כך המשחק משתמש למעשה במפלצות ובטופוגרפיה באופן חכם ועדין בכדי לנתב אותך לאזורי המשחק המיועדים לך. ישנם מספר אזורים גבוהים בהם אתה יכול לצפות בנוף היפהפה, וכך תוכל להבין מדוע Piranha Bytes ו- Rockstarנחשבים לשני המפתחים הטובים ביותר בשוק בכל הנוגע לעיצוב עולמות משחק פתוחים.


Photobucket

איכות הבינה המלאכותית היא נקודה חזקה של המשחק. שחקני המחשב (NPC) מתנהגים בטבעיות כמו בכל משחק תפקידים אחר. יש להם מחזוריות של יום ולילה וכשהם לא מדברים איתך הם מבצעים את פעילויות היום שלהם שכוללת עמידה ובהייה בקירות. אם חיות רודפות אחריך לתוך התיישבות, הדמויות הנ"ל שולפות את החרבות ונלחמות בחיות יחד איתך. אם אתה שולף את חרבך לידן, הן תשלופנה את שלהן. אם אתה עוזר להן - הו נוטות להיות ידידותיות, ואם אתה מעצבן אותן – הן הופכות לעוינות. כמעט לכל דמות עם שם יש דיאלוג ותפקיד ייחודיים. כולם נראים כאילו יש להם תפקיד חשוב בהתיישבות שלהם, ושהם לא סתם דמויות שסתם פגשת. ההתיישבויות שבהן נמצא המשחק נראות כמו מקומות אמיתיים והאי הגדול נראה כמו אי אמיתי. תשומת לב לפרטים והמיקוד על האמיתי הם מה שהופך את ריזן לחוויה בלתי נשכחת.

אם שיחקת בגוטיק 1, 2, או 3, אז חווית הרבה ממה שיש לריזן להציע. ריזן הוא, אם נהיה כנים, גוטיק עם שם אחר ו"עור" חדש, שכל דבר בו הוא כמו גוטיק. אתה צריך למצוא שיאמנו אותך כשאתה עולה שלב – כמו בגוטיק. לכל מי שאתה פוגש יש רק שם אחד, כמו לואיס או דומינגו. המפלצות הם בבסיסן כמו בגוטיק, רק שעכשיו יש להן שמות אחרים. כמו בגוטיק, גם פה אתה משחק גיבור ללא שם, וכמו גוטיק אתה משיג חברים ע"י ביצוע משימות עבורם ואז אתה מחליט באיזה צד לתמוך. אתה מבשל בשר בעזרת מחבתות ואתה מוצא מתכונים לרקוח שיקויים. פס הקול הולחן ע"י אותו בחור, ואפילו הפונט של הטקסט במשחק זהה.

לסדרת גוטיק היה פוטנציאל רב, אבל לכל משחק היו לפחות כמה בעיות מעצבנות, ריזן יציב הרבה יותר מהם ורץ חלק יותר. נראה כי המנוע הגרפי הוא כמו של גוטיק 3, אבל הבאג שגרם ללג מטריד בגוטיק 3 תוקן בריזן, אך גם לריזן יש רגעים קופצניים. הממשק של ריזן הוא ממשק משופר של סדרת הגוטיק. הדף של יכולות הדמות הוא פשוט ואינטואיטיבי ועושה עבודה טובה בלהראות לך את יכולותיך ומה כל אחד מהן עושה. ליומן יש סימניות למשימה, כך שגם אם לא שיחקת כמה ימים תוכל לחזור בקלות לנקודה בה עזבת.

בגוטיק 1 ו-2 השליטה הייתה מגושמת והדמות שלך נעה בקלילות ובחן של פרנקנשטיין. בגוטיק 3, לעומת זאת ,הלוחמה היתה מגוחכת. הלוחמה בריזן טובה יותר מאשר בשלושת המשחקים הללו, ולמעשה היא אחת הטובות שיש למשחקים מהסוג הזה להציע. הלוחמה תלויה רבות ביכולות המשחקיות שלך אך גם דורשת תזמון ודיוק רבים, ומהווה איזון בין יכולותיך כשחקן לדרך בה פיתחת את הדמות. לוחמה מהווה אתגר תמיד, גם ברמות הגבוהות. זה יתסכל אותך אם תבוא למשחק כמו לרוב משחקי הפעולה \ תפקידים - החטאה במכת קומבו משולשת יכולה לעלות לך ביוקר כשהאוייבים החזקים שלך יכו בך פעמיים וגם ירוקנו חצי מהבריאות שלך תוך מספר שניות. האויב יכול לתקוף אותך במספר רב של טקטיקות, ובכך מעניק למשחק רמה מפתיעה של עומק. זאבים, לדוגמא, יתקיפו אותך במהירות בלהקות קטנות, ואם תתקוף אותם הם יזנקו הצידה - ואז יתקיפו מהצד. חיות האפר הגדולות, לעומת זאת, יתנו לך מכה אדירה שתעיף אותך, כך שאינך יכול לחסום אותם עם המגן. אויבים מסוימים משתמשים בקסם, אחרים מחזיקים בחרבות קטלניות. תודות לעיצוב המדהים הלחימה מצליחה להישאר מהנה לזמן רב יותר מאשר בשאר משחקי התפקידים.

המשחק פותח ע"י צוות קטן יחסית, וסובל מחסרונות, לדוגמא הדיבוב והדיאלוג שהם ברמה לא קבועה. מבחינה גראפית זה משחק ממוצע של סוף 2009. יש בו כמה סביבות חוץ יפה, אך האנימציה במשחק גסה, ובשיחה תראה שוב ושוב את אותן תנועות. כשהמפלצות זזות הצידה בשעת התקפה זה נראה כאילו הן פשוט הועתקו באורח פלא מטר הצידה, וכשאתה מנחית מכת מוות הן לפעמים קופצות חמישה מטר באוויר. סביבות הפנים וחפצים רבים נראים מכוער, אך ריזן באופן כללי אינו משחק מכוער, ואיכות המשחק מפצה בהרבה על הפגמים הקוסמטיים.

ריזן אינו חזק בנושא משימות הצד כמו המשחק תפקידים פתוח אופייני, אך בכל זאת יש בו תוכן רב. יצר ההרפתקנות שאתה חש כשאתה חוקר פינות ואיזורים חדשים יותר ממחפה על קוטנו היחסי של העולם. המשחק הינו חוויה מהנה ששואבת אותך פנימה והמשחק לא עוזב אותך עד שאתה מסיים אותו. יש לו חן של משחקים מהדור הישן אך הוא עצמו אינו מרגיש ישן, כי הוא מהנה ומלוטש כך שהפגמים הספורים שיש בו לא מפריעים לך ליהנות. לסיכום נאמר שריזן הוא משחק הטוב ביותר של חברה זו, וזה אומר המון בהתחשב בכך שהם נחשבים כאחד ממפתחי משחקי תפקידים הטובים ביותר בשוק.






לידיעה זו התפרסמו  0  תגובות
תגובות

לתחילת הכתבה
 

חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב