הערפד- יוצאים מארון המתים/ הדינמיקה המינית של הערפדים בקולנוע
עומרי בר-לב

החלק השני בסדרת הכתבות המנתחות את דמות הערפד כהומוסקסאל. והפעם הדינמיקה המינית של הערפדים בקולנוע.
הדינמיקה המינית של הערפדים בקולנוע

בראשית מציין במאמרו כי דמות הערפד כפי שקובע בקולנוע היא בעצם דמות הפאלוס הזקור והמסוגנן אשר מודגש על ידי רזונו של הערפד , הליכתו הזקופה, הגלימה השחורה, שניו החודרניות וההתרחשות המינית המאפינת את פעולתו. (בראשית 165)


הערפדים בסרטים שנבחרו לכתבה זו הם יצורים מינים, אך לרוב אינם מגיעים לכדי ביצוע של האקט המיני הפיזי המקובל. חלקם. נטיתם המינית נשארת מעורפלות לעיטיתם הם מציגים עצמם כהטרוסקסואלים כהומוסקסואלים לעיתים אף ביסקסואלים. בכל אחד מהסרטים שניבחרו המיניות באה לביטוי בצורה שונה, לעיתים בצורה מרומזת ולעיתים בצורה בוטה.
כאמור ,הערפדים הם יצורים בעלי מיניות מעורפלת, כמו בסיפורי דרקולה. לאומת זאת אנו פוגשים ערפדים בעלי מיניות ברורה כמו, סיפור הערפדים הראשון קרמילה (1874 (, וסיפורים אחרים בתחילת שנות ה10 של המאה 20 התפרסמו סיפורי ערפדים קצרים שבכולם היו איזכורים לדמוים הומוסקסואלים. באנסוף טוען במאמרו שהקהל ההטרוסקסואלי מצפה מן הערפד שיהיה הומוסקסואל, על מנת שהוא יוכל לזהותו כ"האחר" ובכך ליצור הפרדה ברורה בין הצופה ההטרוסקסואל לבין הדמיות ההומוסקסואליות ועל ידי כך לסמן שני מחנות ברורים "אנחנו" ו"הם". (בנסוף 65)

בסרט "הרעב" מרים מפתה בצורה מינית את שרה. ואף שוכבת איתה. בסרט ישנו סצנת סקס סוערת וגרפית ביותר בין שתי הנשים. מדובר כאן בסצנת סקס לסבו ארוטית בין 2 הנשים. כאן הבמאי לא חוסך מאיתנו ודואג להדגיש לנו את הקשר בין האקט המיני לבין הערפדות. במהלך האקט המיני מרים נושכת את שרה מוצצת את דמה ואף נותנת לה לשתות מדמה שלה, בכך הופכת אותה לבת זוגה הפוטנציאלית ולערפדית בפני עצמה. בן זוגה הקודם של מרים, ג'ון, היה ערפד זכר. המיניות של מרים היא ביסקסואלית, היא פועלת על פי דחף.

הדמיות הראשויות בסרט משוחקות על ידי כוכבים ידועים. את מרים משחקת השחקנית הצרפתיה קטרין דנב, ואילו את בן זוגה ג'ון משחק הזמר/שחקן דיוויד בואי. כאן אפשר לראות את הבחירה האסטטית של שחקנים זוהרים שיחזקו את הזוהר החומרי של הערפד. מה שגם הבחירה בשחקן כדויד דיוויד בואי אשר הצהיר על נטיותיו הדו מיניות בחילת הקריריה שלו אינה מיקרית. הבחירה בו באה לחזק את העובדה בסרט זה שערפדים הם חסרי העדפה מינית, או בעלי העדפה מינית בי סקסואלית.

מרים היא ערפדה פוסט-אנושית המאופיינת ברעב בלתי נדלה לדם לשינה לנצחיות ולאהבה ניצחית. בצורכה לסיפוק עצמי היא חסרת כל אמפטיה ומשתקפת דרכה הנרקסיסיזים הפוסט אנושי. מרים היא דמות מודרנית אף על פי שהיא קיימת מאז ימי הפרעונים. היא חייה בהווה מתמשך המתוחם ברעב ובוצרך בשינה. יש לה מעט מאוד זכורונות אישיים . חפצי האומנות בביתה הם מרשימים אך מנותקים מהקשרם החברתי ההיסטורי והאנושי. חפצי האומנות כמו המאהבים שלה הם רק אמצעי לחזק את קיומה האסטטי סטליסטי ללא תוכן ממשי. (פטריק 90 עד 92)

"בנשיכות קטנות" חבורת הערפדים מפתה את מייקל בעזרתה של הערפדית היחידיה בחבורת הערפדים. הסרט הוא סרט על "חבורת גברים" שלנשים אין בהם כמעט חלק.

בסרט ישנם רק שני תפקידים נשיים: הערפדית ואימם של מייק וסאם. הדרה של נשים "מסרטי גברים" היא סממן של פחד כמעי מפני סירוס. מלווין טוענת שכאשר גבר צופה האישה על גבי המסך, היא מזכירה לו את העדר האיבר המיני הגברי, הפין, ובאופן תת-מודע זה מעורר אצלו את הפחד מפני סירוס. (מלווי 126)
בסרט זה מסרסים את עמדת האישה כמעט לגמרי. האם אינה דמות מפתה, ואלו הערפדית בסרט זה היא דמות שולית וחלשה. דמות שאינה יכולה לפתות איש מן "הגברים" שבחבורה. כתוצאה ממצב זה מועצם המתח המיני בין הדמיות הגבריות של הסיפור. אין איזכורים מינים מפורשים. אולם מסתבר שמנהיג דיוויד ,מנסה לפתות את מייקל באמצעות קראית תיגר על גבריותו. הסרט מניח כאן תשתית של מאבקי כוחות הומוסקסואלים הבאים לידי ביטוי בין מייקל לדיוויד.

בספו של הסרט ,מייקל מצליח להשתחרר מאחיזתו של דיוויד הערפד, ומפיג מעליו את קללת הערפדות. סיום זה נותן תקווה כאשר מייקל הורג את הערפד הראשי הוא חוזר להיות אנושי. הסרט במקרה הזה מעביר לקהל הצופים שיכול להיות שיש אפשרות למצוא פיתרון לערפדות. מייקל לא הפך עדיין ל"ערפד מלא", לכן עוד היתה אפשרות להציל אותו, נקודה זו מודגשת לאורך הסרט. כלומר אם נקביל ערפדות להומוסקסואליות, כל עוד הדמות לא מגיע לידי מימוש האקט המיני תיתכן דרך חזרה. תפיסה זו מקבילה לרעיון שהומוסקסואליות הוא נגע שניתן להשתחרר ממנו או להכניע אותו.


"בראיון עם הערפד" מערכת היחסים החד מינית נמצאים באופן יותר בולט לאורך הסרט.גם כאן הסרט מתאר לנו את סיפורם של שני ערפדים שמנהלים מערכת זוגית. אף על פי שמעולם לא נאמר לנו שהם זוג, הסרט מבליט לנו את העובדה הזו. הם זוג החי ביחד ואף מחליט לאמץ ילדה ולגדל אותה כשלהם.
דרך "החיזור" שלהם מרמזת זאת, לסטאט שהוא הדמות האקטיבית של זוג עוקב אחרי לואי. הוא בולש אחריו, לסטאט מציץ לחייו של לואי, יש כאן את עונג המציצנות של פרויד, התענוג שלסטט מקבל מלואי הוא עונג הומוסקסואלי.והעונג שהצופה מקבל הוא עונג סקופופילי על שני גברים. (מלווי 123).
גם לאחר תקופת החיזור, שלסטאט מתגלה אל לואי, כאשר לואי הוא עדיין בן-אנוש ואילו לסטאט הוא ערפד מנוסה. לסטאט מאפשר לו את הבחירה להפוך לערפד. הסרט משעין את האחריות על הפיכתו למפלצת על רצונו האישי בלבד. בנוסף אקט ההדבקה עצמו אפשר בהחלט למצוא בו טקסט הומו-אירוטי.בסצנת ההדבקה יש סאבטאקסט מאוד בולט של אקט מיני אוראלי,כאשר לסטאט מאפשר ללואי למצוץ את דמו ישר משורש כף ידו, אפשר לראות את הבעת פניו המסופקת של לסטאט ואת תענוגו של לואי. בסיום הקטע אפשר לראות את 2 הצדדים שוכבים באפיסת כוחות ותנשמים בכבדות. גם העובדה שהם לאורך כל הזמן, חיים ביחד באותו הבית כזוג נשוי, כאשר יש דנימקה ברורה של הדמות "האקטיבית" והדמות "הפסיבית", לואי הוא עדין הנפש ודק הגיזרה ובעל תוי פנים עדינים. בעוד לסטאט הוא גס רוח יומרני וכוחני. בסרט זה משונה נשיכות קטנות ברורה וחד משמעית ומזוהה לחלוטין עם הערפדות, אומנם גם פה ישנה רמיזה לכך שיש אפשרות בחירה בערפדות קרי בהומוסקסואליות.
למרות שהם מנסים לשוות לזוג סמננים של מישפחה נורמטיבית כולל אקט אימוץ קלודיה יש כאן הזרה מוחלטת מקהל הצופים. ובניה של מערכת משפחתית אלטרנטיבית.

ב"דרקולה" של קופולה, הדמות של דרקולה נשארת נאמנה למקור הספרותי שלה. דרקולה של סוטקר הוא יצור מיני מובהק שלא בוחל בגברים או נשים. אפשר לראות זאת בברור בסצנה בה ג'ונתן נחתך באצבעו והרוזן מזנק למצוץ את אצבעו, דבר המסמל על אקט מיני אוראלי.
יש לזכור שהסיפור ניכתב בסוף המאה ה19 תחילת המאה ה20 תקופה שבו הנשים התחילו לקבל חירויות יותר גדולות והתחילו להוות איום על המבנה החברתי הפטריארכאלי והרוזן עצמו היה מי שנתן להם את העוצמה המינית (דמותה של לוסי לדוגמא) האישה הופכת לגרם מאיים. (בראשית 163)
הערפד אשר מפנה זרקור אל המיניות הנשית המתעוררת, שהוותה איום על החברה של סוף המאה ה19, כעט אצל קופולה הזרקור מופנה אל ההומוסקסואלית שמאיימת על המבנה החברתי המשפחתי הקונבנציונלי של סוף המאה 20.

הערפדים על פי הסרטים שנימנו מציגים תאבון מיני גדול שמתורגם לתאווה לדם. בנוסף הערפדים אינם מזוהים עם הקונבנציות המיניות של תוקפתום, הם חיים מחוצה להן. הערפדים הם תופעה מוקעת שביסודה קללה שאין אפשרות להישתחרר מכבליה, הערפדים ועולמם מזוהים עם תופעה שגם היא נתפסת כמכועת ומין של קללה : ההומוסקסואליות.
כפי שהציגנו האיידס היה מקושר בשנות ה80 וה90 עם ההומוסקסואליות. מכאן שיצורים הומוסקסואלים נידנו לקיליה אישית פרטית אך ביכולת ההדבקה שלהם את האחרים הם מאימים על החברה ועל האונושות כולה הערפדות הקשורה בדם אקויולנטית לאידס שגם הוא מחלה שמעוברת באמצעאות הדם, מכאן שהערפדים מהווים בבואה לאיום האידס , ומעלים שיח בנושא אשר היה טאבו באותה עת .
מצב זה של חריגות והזרה נוחה לצפים כיהוא אינו מזוהה איתן וכל אמפתיה שיכול ערפד לעורר, מתבטלת כאשר האחריות המוסרית שלו כלפי נטיותיו המיניות מופנות ישירות כלפיו.

שבוע הבא, "אופן הצגת הערפדים בסרטים והשפעתם על הפרט ועל החברה" ההמשך בשבוע הבא.............



לידיעה זו התפרסמו  0  תגובות
תגובות

לתחילת הכתבה
 
קישורים
לחלק הראשון של הכתבה


חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב