הכוכב הירוק, הסרט הרביעי שיצא לסדרת הקאלט של פיוצ'רמה, מקבל ביקור מאביעד שמיר.
מאז ירדה הסדרה פיוצ'רמה ממסכי הטלויזיה בתום עונתה הרביעית, צצו ועלו שמועות והשערות שונות לגבי קיומה של עונה חדשה. לבסוף, הוסכם כי יופקו ארבעה סרטי די.וי.די אשר יערכו לאחר מכן באופן שיאפשר להפוך אותם לעונה החמישית של הסדרה. פשרה זו הושגה בעקבות לחץ מעריצים ורצונם של יוצרי הסדרה להמשיך ולפתח את המותג ואת העולם הבדיוני בו הוא שוכן, חרף חוסר סיפוקם של ראשי פוקס מנתוני הרייטינג.
למי שלא היה בסביבה במילניום האחרון, פיוצ'רמה מספרת על פריי, שליח פיצה שמוקפא בשלהי המאה ה-20 ומתעורר כעבור אלף שנה, בעולם זר ועתידני. הוא מתחיל לעבוד בחברת השליחויות פלאנט אקספרס, בניהולו של קרוב משפחתו המרוחק והשפוי חלקית, פרופסור יוברט פארנסוורת'. יחד איתו עובדים לילה, מושא אהבתו הציקלופית של פריי, בנדר הרובוט שעושה כל מה שהרופא/שופט/כומר אומר שאסור ואיימי, שלא ממש ברור מה היא עושה חוץ מלהיות חמודה וללבוש בגדים חושפניים.
"עידן חדש וירוק" הוא סרט פיוצ'רמה הרביעי שהופק לדי.וי.די. כנהוג בסדרה, העלילה מורכבת ממספר סיפורים קטנים המובילים בשלב מסוים לקו עלילה עיקרי. זה מתחיל כאשר אביה של איימי, מר וונג העשיר כקורח, מחפש הזדמנויות עסקיות נוספות על מאדים. לאחר שהוא פותח מחדש את עיר ההימורים מארס וגאס, הוא עוסק במרץ בבניית מסלול מיני גולף ענק (אוקסימורון?), אשר יחייב את הריסתם של מספר גופים חלליים לשם התקנת מכשולים כמו טחנת רוח ורובוט של קינג קונג.
לילה מתנגדת להרס הסביבתי שגורמים מיזמיו של מר וונג ומצטרפת לקבוצת פמיניסטיות זועמות שהופכות בהנהגתה מחבורת פוסטמות עם שלטים ובגדים ורודים, לארגון מחאה אקטיביסטי, שאף מוגדר כארגון טרור בידי יריביו הפוליטיים (קרי: גברים). בינתיים, מפתח פריי יכולת קריאת מחשבות ומגויס בידי מחתרת של אנשים מוזרים לשם הצלת היקום מגזע קדום בשם "החשוכים". מתברר כי החשוכים מכחידים באופן שיטתי זנים חלשים מהם ופריי חייב להציל כוכב לכת סגול ננסי בכדי למנוע את נצחונם.
דבר אחד שבולט גם בסדרה וגם בסרט, הוא ההתיחסות לעתיד כזמן בו ערכי התרבות והמוסר נמצאים בנסיגה. הראש של ריצ'רד ניקסון הוא נשיא כדור הארץ, תעשיינים בעלי עושר מופלג שולטים בגלקסיה ופשע ועוני הם תופעה נפוצה בהרבה מאשר בעולם המודרני (לא כולל חלקים מסוימים של לוד). ב"עידן חדש וירוק", נוסף לקלחת גם המאבק בין המינים. מתברר שלדעת מאט גריינינג ודיוויד אקס. כהן, יוצרי פיוצ'רמה, גם בשנת 3009, נשים לא יצליחו לשבור את תקרת הזכוכית ויופלו לרעה בכל הזדמנות אפשרית. מעבר למאבק הפמיניסטיות הלוחמניות, הדבר מתבטא גם ביחסים במשפחת וונג. מר וונג הוא תעשיין שרק מחפש הזדמנויות עסקיות תחת הרעיון שהכי גדול = הכי טוב. גברת וונג לא עושה דבר מלבד לגבות אותו וללחוץ על איימי שתמצא חתן. גילוי מעברה של איימי הוא הרגע היחיד בו מר וונג מכיר בכך שיש משהו שאישה יכולה לעשות טוב לפחות כמו גבר.
מסר שטחי לכאורה. את זה שנשים לא פחות טובות מגברים, מפמפמים לנו עוד מרכבת ההפתעות. אלא שפיוצ'רמה מאז ומעולם הייתה פלטפורמה לסטירה על העולם המודרני, על ידי הקצנתו ומיקומו בעתיד הרחוק. מאט גריינינג מוגבל במסרים שביכולתו להעביר דרך משפחת סימפסון ולכן, נעזר בפיוצ'רמה להביע ביקורת חריפה בהרבה על עולמם של הצופים. ז'אנר המדע הבדיוני מאפשר להגחיך את הפוליטיקה של תחילת המאה ה-21 ואת הפערים החברתיים והכלכליים באמריקה, על ידי הצגת השלכותיהם הרות האסון בעתיד הרחוק. מכיוון שבכל זאת מדובר בקומדיה, קל לספוג את הביקורת שאינה תוקפנית, אלא פשוט נשמרת בתודעה בקשר אסוציאטיבי לחיים המודרניים.
לגבי הסרט עצמו, אין בו את אותו קצב בדיחות כמו בסדרת הטלויזיה. אולי זו עייפות החומר, אולי הכותבים לא בכושר ואולי פשוט זה ש"עידן חדש וירוק" נוצר כסרט באורך מלא ורק בדיעבד יערך לפורמט של פרקים בני עשרים דקות. בכל מקרה, לא מצאתי את עצמי צוחק הרבה כפי שקיוויתי. בעוד סרט הקולנוע של משפחת סימפסון הכיל כמות מוגברת של פאנץ' ליינים, פיוצ'רמה המוארכת מנסה להיות יותר אפית ולהעביר בצורה חזקה יותר מסרים חברתיים וסביבתיים. זה עובד פחות טוב כי פיוצ'רמה לא נוצרה כסדרה אפית והסרט, שמתפקד לפי חוקיו של אותו עולם, לא לגמרי מסתדר עם הפרופורציות. אני מאוד אוהב את הסדרה ו"עידן חדש וירוק" הוא סרט משעשע בסך הכל.
עדיין, בעיה אחת שמאפיינת את שניהם היא שהם נכתבו על המאה ה-21 ולכן, בדיחות רבות שמתייחסות לעולם המודרני לא משתלבות בעולם העתידני. בתור סרט שעוסק בהשמדת עולמות ומאבק מזוין בין המינים, "עידן חדש וירוק" נתקע על נושאים פחות מעניינים, כמו מאפיית הרובוטים והופעת אורח של סנופ דוג כשופט עליון. נושאים שיכולים לשמש בסיס לפרק בפני עצמו, מטופלים בקלילות ובצורה פארודית שפוגעת באפקט האפי. אף על פי שאני ממליץ בחום לצפות בפיוצ'רמה ובסרטים הנלווים, אני מודה שעיבוד לפיצ'ר באורך מלא יכול לתת הרבה יותר ממה שקיבלנו עד כה.
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני'' רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.
Fuzion- the generic rules אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.
מטאל גיר סוליד 4 עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.