|
|
|
|
|
|
וולברין שואג ביללה
איתן גפני
|
|
יו ג'קמן הוא השחקן השני בהיסטוריה המגלם את אותה דמות קומיקס בארבעה סרטים. לפניו היה רק כריסטופר ריב, הלא הוא סופרמן. יו ג'קמן רוצה לעשות המשך ל"וולברין", ובכך להפוף לשחקן היחיד בהיסטוריה המגלם את אותו גיבור קומיקס בחמישה סרטים. אבל השאלה האמיתית היא - האם בכלל צריך עוד "וולברין"? האם הנוכחי עונה על הציפיות ומצדיק המשך?
|
מגנטו היה אמור להיות הדמות הראשונה, מבין שלל הדמויות שאכלסו את סדרת "אקס-מן", שיקבל סרט משלו. המאורע היה אמור להיות מרגש – איאן מק'קלן, השחקן הבריטי הוותיק והמוערך, שגילם את מגנטו בשלושת הסרטים האשונים בצורה נפלאה, היה אמור לשאת כל כתפיו סרט שלם שמתעסק בדמותו של אריק לנשר, המוטנט בעל הכוחות לשלוט במתכת, שגודל מנער במחנה ריכוז למנהיג המוטאנטים הרעים שרוצים להלחם עם בני האדם על מקומם בעולם.
אבל מה שמק'קלן שכח, ובעיקר מה שרוב הצופים המופתעים בעולם שכחו, הוא שהדמות הפופולארית ביותר בסדרת הקומיקס הותיקה הזו (ובשלושת סרטי הקולנוע, ובסדרות המונפשות) היא בעצם וולברין. ואת מה שאנחנו שכחנו, יו ג'קמן זכר היטב. ג'קמן, השחקן האוסטרלי המצודד שמגלם את וולברין בשלושת סרטי "אקס-מן" הראשונים, הקים בשנים האחרונות חברת הפקה עצמאית וקטנה, שדחפה את הפקת הסרט השלישית בסדרה, למורת רוחו של הבמאי המקורי, בראיין סינגר. התסריט שהתקבל לסרט השלישי לא היה עמוק דיו לדעתו של סינגר, שפרש מהפרויקט בתחילת העבודה, והלך לביים גרסא ראוותנית ומלאה בחשיבות עצמית של "סופרמן".
ברט ראטנר, במאי מקצוען אך חסר השראה לחלוטין, לקח על עצמו את המשימה. התוצאה? תלוי את מי שואלים. "אקס-מן 3" היה אמנם סרט מרהיב עין, אך חלול וריקני. הדמויות רצו ממקום למקום ללא עומק או הגיון, והסיפור לא היה מפותח במיוחד. באופן טבעי, רוב הפוקוס בסרט היה על דמותו של וולברין, וסיפור אהבתו לג'ין גריי.
וזה בעצם המקום לעצור רגע ולנסות לענות על השאלה – למה בעצם וולברין הוא דמות כל כך אהובה? הרי הוא גס רוח, הוא אלים, הוא מעשן, הוא לא זורק על אף אחד חוץ מעצמו, ובעצם, הוא בכלל לא יודע מי הוא. הוא לא זוכר מאין בא ולמה הוא בלתי ניתן להשמדה. כל שהוא יודע הוא שיש לוח את היכולת להירפא, מידיו יוצאים טפרים חדים, ושהשלד שלו מכוסה בפלדה בשם אדמנטיום, שחסינה בפני... ובכן, הכל. אלו היו בעצם מכלול הסיבות שמרכיבות את התשובה לשאלת הפופולאריות של הדמות: מדובר בפיתוח מוטאנטי של הגיבור האמריקאי הנצחי, זה שנודד ממקום למקום, מציל עלמות חן ומנסה לברר מי הוא ומאין הגיע. הוא ניצב בודד מול העולם, יחיד מול החברה, פרט קטן וחייתי מול הטבע האכזר. כל שיש לו הוא היכולת המופלאה שלו (שליפה מהירה או טפרים, תבחרו אתם) והמצפון האישי שלו. וולברין מציל נערה קופאת מקור ב"אקס-מן 1", וגארי קופר מציל עיירה שלמה שפוחדת להתמודד מול הרעים ב"צהרי היום". וולברין הוא בעצם גיבור המערבון האמריקאי, הז'אנר הקולנועי האמריקאי הראשון. וכן, יו ג'קמן בהחלט דומה לאייקון מערבונים ידוע, הלא הוא קלינט איסטווד.
אבל בין ג'קמן לאיסטווד זורם נהר עמוק מאד. בעוד איסטווד הוא אייקון קולנועי, שחקן, מפיק ובמאי מוכשר במיוחד, ג'קמן רק בתחילת דרכו. סרטי "אקס מן" אמנם הפכו אותו לכוכב, אבל על כל "אקס מן" מצליח יש לו כמה כישלונות קולנועיים ברזומה. ויותר חמור מכל – הוא ממש אוהב את הדמות של וולברין, ומוכן ללכת בשבילה רחוק, עד בכדי להפיק את הסרט הראשון בסדרת "אקס מן: המקורות".
הטעות הראשונה של ג'קמן הייתה להחליט שהוא המחליט.
ההחלטה הראשונה שלו הייתה גם הצרה הצרורה של הסרט הזה: הוא יהיה מתאים לבני נוער, כלומר יקבל מדרוג של PG 13. אין החלטה מטופשת יותר מזו. נכון, סרטי "אקס מן" עד עכשיו לא היו הקולנוע האלים של טרנטינו, אך הם לא חסכו באלימות ומסרים רציניים. וכמובן, בל נשכח, שלשניים הראשונים היה במאי מוצלח במיוחד, בראיין סינגר, שהצליח להפוך את "אקס מן 2" ליותר מוצלח מקודמו. סינגר, תלמיד אמיתי של המאסטר שפילברג, יודע כיצד להעביר לנו את הרעיון שאנו רואים אלימות גראפית, מבלי בעצם להראות לנו שום דבר, ע"י העמדות מצלמה מתוחכמות ובניית סצנות נכונה. כך, יכולנו לראות ב"אקס מן 2" סצנה בה וולברין מפרק לבדו פלוגה של חיילים באחוזה של פרופסור אקסבייר, מבלי להראות לנו טיפת דם אחת.
לצער הקהל הבוגר יותר של "וולברין", על כס הבמאי יושב גאווין הוד, שביים עד היום שני סרטים: "צוצי" הבינוני שזכה באוסקר על הסרט הזר לפני כמה שנים, ו"חקירה מעבר לקווים", שהיה סרט מטופש למדי, ומשעמם. הבחירה בגאווין הוד נראתה תמוהה, בעיקר לנוכח העובדה שבראיין סינגר, ברט ראטנר, לן וויסמן וזק סניידר קיבלו הצעה לביים את הסרט. כולם סירבו, וכנראה שרק סניידר היה כן מספיק בשביל לפרט למה – נכון, הוא רצה לביים את Watchmen, אבל יותר מכך, הוא לא רצה לביים גרסא מעודנת לילדים של "וולברין". גאווין הוד כנראה ראה בכך הזדמנות פז, וקפץ על המציאה. ועל כך נאמר – חבל. חבל שסצנות אקשן שהיו אמורות להיות מפגני אלימות ופירוטכניקה הפכו לגרסא מיוזעת יותר של ה"פאוור ריינג'רס". חרבות וטפרים מאדמנטיום שמשספים אנשים אמורים להיות מוכתמים בדם. ועם זה קשה להתווכח.
רצונו של ג'קמן לכוון את הסרט לקהל רחב ככל האפשר פוגעת בכל אספקט של הסרט – החל מהבימוי חסר המעוף והקצב של הוד, דרך בניית הסיפור הפשטנית במיוחד (החל מדקה 45 מדובר בסרט נקמה שהיה מתאים יותר לסרטי "משאלת מוות" של מנחם גולן), כוללת משחק רע של כמה שחקנים טובים (דני יוסטון הנפלא בתפקיד משמים של סטרייקר, ליב שרייבר מאכזב בתור ויקטור קריד, אחיו של וולברין) ועוד כמה שחקנים לא מנוצלים (ראיין ריינולדס מופיע בדיוק שש דקות מתוך 107 דקות, דומיניק מונהאן מופיע בערך 5 דקות). יש כמה סצנות שמצולמות ומבוימות ברישול, וחלקן חשובות (סיקוונס האקשן המרכזי של הסרט, המציג את וולברין הנלחם במסוק קרב ערוך פשוט רע). העלילה המפוזרת מתהדרת בכמה חורים די גדולים, ובעיקר בניצול מחופף של דמויות מפתח, שלא ברור למה נכנסו בכלל לסרט לנוכח התפקוד המיותר שלהן – בעיקר הדמות שתמיד רצינו לראות באחד מסרטי אקס מן – גמביט. גם הדמות שלו כתובה רע, וגם טיילור טיץ' המשחק אותו עושה עבודה אנמית במיוחד. אבל הבעיה הכי גדולה של הסרט היא העובדה שאנחנו יודעים את הסוף שלו, בהנחה וראינו את שלושת סרטי אקס מן הקודמים. וולברין מאבד את הזיכרון, ולמעשה, כל מה שנראה על המסך יימחק מהתודעה שלו. אז השאלה האמיתית היא בעצם: למה אכפת לנו כל כך מה קרה לו קודם? ואם כבר אכפת לנו, למה להציג את כל ההתרחשויות בצורה כל כך משמימה וילדותית?
אבל, ויש לנו אבל די גדול – כזכור לכם, לפני כמה פסקאות הזכרנו שוולברין הוא הדמות הפופולארית ביותר בסדרת אקס מן, ולא בכדי. אז נכון, הוא לא יכול למות (אלא אם עורפים את ראשו, וזה די ברור לכולם שזה לא קורה בסרט הזה). אבל הוא עדיין יכול To Kick Ass, ועוד עם סיגר תקוע בזווית הפה. ואם יש דבר שמתבגרים אוהבים יותר מג'אנק פוד ופורנו, זה גיבור קולנועי גדול מהחיים, שרירי ומיוזע שמכסח לרעים את הצורה, ויורק פנינות חכמה משעשעות תוך כדי. וזו בדיוק הסיבה המסבירה למה יו ג'קמן הולך להפיק סרט המשך ל"וולברין". הרי המשך לסיפור יש בקומיקס, ונתוני הקופות מוכיחים את עצמם. ומה בעצם מבינים המבקרים? וולברין יושב על כסא נדנדה, מעשן סיגר, שותה וויסקי, מבכה על מר גורלו ואבדן זיכרונו, אבל הדולרים מרפדים את הדמעות.
אז נכון, "וולברין" הוא סרט חצי גמור, עם במאי לא מוכשר במיוחד, ושחקן/מפיק שרוצה יותר מדי. ונכון, הבעיות בסרט גדולות יותר מהמעלות שלו. אבל בשורה התחתונה – לא תראו את וולברין מגלה איך דפקו אותו, ועד כמה אחיו למחצה מופרא? לא תרצו לגלות מה קרה לו לפני שאיבד את הזיכרון? לא תרצו להבין את שורש הסכסוך שלו עם עצמו, עם סייברטות' (שלא מכונה כך אפילו פעם אחת במהלך הסרט), ומה קורה לו מיד לפני שהוא פוגש את שאר האקס-מנים? (רמז, הישארו בקולנוע לאחר הכתוביות)? לא, הא? נו באמת, על מי אתם עובדים?
|
|
|
לידיעה זו התפרסמו 2 תגובות
|
תגובות
|
1 אחלה סרט אני מאד נהנתי
|
|
0:44:00 30/05/2009
|
רז
|
|
לא מסכים לגמרי אם הביקורת הזאת, הסרט מתקדם בקצב טוב,יש אקשן לאורך כל הסרט ,יותר טוב מהאקסמן האחרון
|
|
2 סרט מאכזב וגם כמה תובנות על ההערצה שלו
|
|
21:48:00 30/05/2009
|
עירן
|
|
קודם כל אין להכחיש שיו ג'קמן נראה טוב...בנוסף לכך ..מה לעשות הבן אדם כמעט 190....קצת בניגוד לוולברין המקורי שהוא גמד קטן ונרגן...אני אישית תמיד אהבתי הכי אותו בקומיקסים וזה כי לא הייתה בו טיפת צביעות וליקוק....
להבדיל הבדלות שפה כולם אוהבים אותו כי הוא גבוה..ומודל להערצה..בעוד וולברין שלנו היה אפל שזה מה שמשך בו...
ככה שלמרות שתכלס אין לי בעיה עם הליהוק ודווקא אני חושב שיצא סבבה...הסרט עצמו מאכזב בזה שיש מעט מדי מהכל בלי כלום....אין כמעט נגיעה עם יתר המוטאנטים..הקרבות ממש דלים ביניהם..והעלילה לא ממש מושכת חוץ מהחלק הראשון של הסרט ששמה הוא עם היתר..וזה ממש חבל.
אגב אני אישית מחכה בקוצר רוח ליום שיצא סרט עם מגנטו..זה צריך להיות טוב יותר בתקווה
|
|
|
|
|
|
חדשות אחרונות
|
קולנוע
|
19/11/2010
|
זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
|
11/09/2010
|
עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
|
14/08/2010
|
חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
|
08/08/2010
|
הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
|
30/07/2010
|
הנוסע השמיני : ההתחלה
|
|
טלויזיה
|
17/10/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
|
30/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
|
27/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
|
20/09/2010
|
פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
|
10/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן- פרק 72
|
|
ספרים
|
06/09/2010
|
הוצאה מחודשת לצלל-אלף
|
30/07/2010
|
אן רייס משתגעת סופית
|
25/07/2010
|
ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
|
14/07/2010
|
הכבוד המיצרי
|
27/06/2010
|
והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן
|
|
סיפורים
|
04/06/2010
|
נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
|
02/05/2008
|
סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
09/08/2007
|
פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
|
06/08/2007
|
תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת
|
|
קומיקס
|
22/07/2010
|
האם היו ערפדים בתורה?
|
13/07/2010
|
הארווי פארקר נפטר בגיל 70
|
15/07/2009
|
קומיקס וירקות לפרס אייזנר
|
05/07/2009
|
מייקל ג'קסון הקומיקס
|
03/06/2009
|
אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch
|
|
מקומי
|
02/09/2010
|
להפחיד בעברית
|
26/07/2010
|
פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
|
24/05/2010
|
קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
|
28/11/2009
|
כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
|
15/08/2009
|
מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון
|
|
מסע בין כוכבים
|
15/05/2009
|
Q כאן
|
12/05/2009
|
צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
|
11/05/2009
|
קפטן גים טי קרי דור ההמשך
|
05/05/2009
|
אבודים במסע בין כוכבים
|
17/04/2009
|
וכך זה התחיל
|
|
אנימה
|
02/09/2008
|
Voltron בדרך למסך הגדול
|
17/04/2008
|
Ghost in the Shell -3D
|
20/03/2008
|
פוניו לא סתם על הצוק
|
19/03/2008
|
'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
|
16/03/2008
|
קיטארו למבוגרים
|
|
אימה
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
13/11/2006
|
הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
|
06/11/2006
|
מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
|
25/10/2006
|
זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
|
24/10/2006
|
פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו
|
|
משחקי תפקידים
|
05/02/2010
|
כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
|
27/09/2007
|
טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
24/07/2007
|
כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
|
26/02/2007
|
כנס ביגור
|
|
עתידנות
|
11/12/2008
|
הלו, שומעים אותי?
|
23/11/2008
|
פריצת דרך בהשתלות
|
05/11/2008
|
אנרגיה סולארית
|
31/10/2008
|
מטוסים גרעיניים?
|
24/10/2008
|
שמש נצחית בראש צלול
|
|
משחקי מחשב
|
25/07/2010
|
הטריילר החדש של DC universe
|
26/06/2009
|
מלחמת הכוכבים לגו
|
19/02/2009
|
Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
|
18/07/2008
|
DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
|
14/06/2008
|
Old Republic 3?
|
כתבות אחרונות
|
קולנוע
|
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.
|
|
טלויזיה
|
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.
|
|
ספרים
|
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.
|
|
סיפורים
|
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?
|
|
קומיקס
|
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.
|
|
מקומי
|
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
|
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים
|
|
מסע בין כוכבים
|
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.
|
|
אנימה
|
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009
|
|
אימה
|
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.
|
|
משחקי תפקידים
|
|
עתידנות
|
|
משחקי מחשב
|
|
|