וולברין שואג ביללה
איתן גפני

יו ג'קמן הוא השחקן השני בהיסטוריה המגלם את אותה דמות קומיקס בארבעה סרטים. לפניו היה רק כריסטופר ריב, הלא הוא סופרמן. יו ג'קמן רוצה לעשות המשך ל"וולברין", ובכך להפוף לשחקן היחיד בהיסטוריה המגלם את אותו גיבור קומיקס בחמישה סרטים. אבל השאלה האמיתית היא - האם בכלל צריך עוד "וולברין"? האם הנוכחי עונה על הציפיות ומצדיק המשך?
מגנטו היה אמור להיות הדמות הראשונה, מבין שלל הדמויות שאכלסו את סדרת "אקס-מן", שיקבל סרט משלו. המאורע היה אמור להיות מרגש – איאן מק'קלן, השחקן הבריטי הוותיק והמוערך, שגילם את מגנטו בשלושת הסרטים האשונים בצורה נפלאה, היה אמור לשאת כל כתפיו סרט שלם שמתעסק בדמותו של אריק לנשר, המוטנט בעל הכוחות לשלוט במתכת, שגודל מנער במחנה ריכוז למנהיג המוטאנטים הרעים שרוצים להלחם עם בני האדם על מקומם בעולם.

אבל מה שמק'קלן שכח, ובעיקר מה שרוב הצופים המופתעים בעולם שכחו, הוא שהדמות הפופולארית ביותר בסדרת הקומיקס הותיקה הזו (ובשלושת סרטי הקולנוע, ובסדרות המונפשות) היא בעצם וולברין.
ואת מה שאנחנו שכחנו, יו ג'קמן זכר היטב.

ג'קמן, השחקן האוסטרלי המצודד שמגלם את וולברין בשלושת סרטי "אקס-מן" הראשונים, הקים בשנים האחרונות חברת הפקה עצמאית וקטנה, שדחפה את הפקת הסרט השלישית בסדרה, למורת רוחו של הבמאי המקורי, בראיין סינגר. התסריט שהתקבל לסרט השלישי לא היה עמוק דיו לדעתו של סינגר, שפרש מהפרויקט בתחילת העבודה, והלך לביים גרסא ראוותנית ומלאה בחשיבות עצמית של "סופרמן".

ברט ראטנר, במאי מקצוען אך חסר השראה לחלוטין, לקח על עצמו את המשימה. התוצאה? תלוי את מי שואלים. "אקס-מן 3" היה אמנם סרט מרהיב עין, אך חלול וריקני. הדמויות רצו ממקום למקום ללא עומק או הגיון, והסיפור לא היה מפותח במיוחד. באופן טבעי, רוב הפוקוס בסרט היה על דמותו של וולברין, וסיפור אהבתו לג'ין גריי.

וזה בעצם המקום לעצור רגע ולנסות לענות על השאלה – למה בעצם וולברין הוא דמות כל כך אהובה? הרי הוא גס רוח, הוא אלים, הוא מעשן, הוא לא זורק על אף אחד חוץ מעצמו, ובעצם, הוא בכלל לא יודע מי הוא. הוא לא זוכר מאין בא ולמה הוא בלתי ניתן להשמדה. כל שהוא יודע הוא שיש לוח את היכולת להירפא, מידיו יוצאים טפרים חדים, ושהשלד שלו מכוסה בפלדה בשם אדמנטיום, שחסינה בפני... ובכן, הכל.
אלו היו בעצם מכלול הסיבות שמרכיבות את התשובה לשאלת הפופולאריות של הדמות: מדובר בפיתוח מוטאנטי של הגיבור האמריקאי הנצחי, זה שנודד ממקום למקום, מציל עלמות חן ומנסה לברר מי הוא ומאין הגיע. הוא ניצב בודד מול העולם, יחיד מול החברה, פרט קטן וחייתי מול הטבע האכזר. כל שיש לו הוא היכולת המופלאה שלו (שליפה מהירה או טפרים, תבחרו אתם) והמצפון האישי שלו. וולברין מציל נערה קופאת מקור ב"אקס-מן 1", וגארי קופר מציל עיירה שלמה שפוחדת להתמודד מול הרעים ב"צהרי היום". וולברין הוא בעצם גיבור המערבון האמריקאי, הז'אנר הקולנועי האמריקאי הראשון. וכן, יו ג'קמן בהחלט דומה לאייקון מערבונים ידוע, הלא הוא קלינט איסטווד.

אבל בין ג'קמן לאיסטווד זורם נהר עמוק מאד. בעוד איסטווד הוא אייקון קולנועי, שחקן, מפיק ובמאי מוכשר במיוחד, ג'קמן רק בתחילת דרכו. סרטי "אקס מן" אמנם הפכו אותו לכוכב, אבל על כל "אקס מן" מצליח יש לו כמה כישלונות קולנועיים ברזומה. ויותר חמור מכל – הוא ממש אוהב את הדמות של וולברין, ומוכן ללכת בשבילה רחוק, עד בכדי להפיק את הסרט הראשון בסדרת "אקס מן: המקורות".

הטעות הראשונה של ג'קמן הייתה להחליט שהוא המחליט.

ההחלטה הראשונה שלו הייתה גם הצרה הצרורה של הסרט הזה: הוא יהיה מתאים לבני נוער, כלומר יקבל מדרוג של PG 13. אין החלטה מטופשת יותר מזו. נכון, סרטי "אקס מן" עד עכשיו לא היו הקולנוע האלים של טרנטינו, אך הם לא חסכו באלימות ומסרים רציניים. וכמובן, בל נשכח, שלשניים הראשונים היה במאי מוצלח במיוחד, בראיין סינגר, שהצליח להפוך את "אקס מן 2" ליותר מוצלח מקודמו.
סינגר, תלמיד אמיתי של המאסטר שפילברג, יודע כיצד להעביר לנו את הרעיון שאנו רואים אלימות גראפית, מבלי בעצם להראות לנו שום דבר, ע"י העמדות מצלמה מתוחכמות ובניית סצנות נכונה.
כך, יכולנו לראות ב"אקס מן 2" סצנה בה וולברין מפרק לבדו פלוגה של חיילים באחוזה של פרופסור אקסבייר, מבלי להראות לנו טיפת דם אחת.

לצער הקהל הבוגר יותר של "וולברין", על כס הבמאי יושב גאווין הוד, שביים עד היום שני סרטים: "צוצי" הבינוני שזכה באוסקר על הסרט הזר לפני כמה שנים, ו"חקירה מעבר לקווים", שהיה סרט מטופש למדי, ומשעמם. הבחירה בגאווין הוד נראתה תמוהה, בעיקר לנוכח העובדה שבראיין סינגר, ברט ראטנר, לן וויסמן וזק סניידר קיבלו הצעה לביים את הסרט. כולם סירבו, וכנראה שרק סניידר היה כן מספיק בשביל לפרט למה – נכון, הוא רצה לביים את Watchmen, אבל יותר מכך, הוא לא רצה לביים גרסא מעודנת לילדים של "וולברין".
גאווין הוד כנראה ראה בכך הזדמנות פז, וקפץ על המציאה. ועל כך נאמר – חבל. חבל שסצנות אקשן שהיו אמורות להיות מפגני אלימות ופירוטכניקה הפכו לגרסא מיוזעת יותר של ה"פאוור ריינג'רס". חרבות וטפרים מאדמנטיום שמשספים אנשים אמורים להיות מוכתמים בדם. ועם זה קשה להתווכח.

רצונו של ג'קמן לכוון את הסרט לקהל רחב ככל האפשר פוגעת בכל אספקט של הסרט – החל מהבימוי חסר המעוף והקצב של הוד, דרך בניית הסיפור הפשטנית במיוחד (החל מדקה 45 מדובר בסרט נקמה שהיה מתאים יותר לסרטי "משאלת מוות" של מנחם גולן), כוללת משחק רע של כמה שחקנים טובים (דני יוסטון הנפלא בתפקיד משמים של סטרייקר, ליב שרייבר מאכזב בתור ויקטור קריד, אחיו של וולברין) ועוד כמה שחקנים לא מנוצלים (ראיין ריינולדס מופיע בדיוק שש דקות מתוך 107 דקות, דומיניק מונהאן מופיע בערך 5 דקות). יש כמה סצנות שמצולמות ומבוימות ברישול, וחלקן חשובות (סיקוונס האקשן המרכזי של הסרט, המציג את וולברין הנלחם במסוק קרב ערוך פשוט רע).
העלילה המפוזרת מתהדרת בכמה חורים די גדולים, ובעיקר בניצול מחופף של דמויות מפתח, שלא ברור למה נכנסו בכלל לסרט לנוכח התפקוד המיותר שלהן – בעיקר הדמות שתמיד רצינו לראות באחד מסרטי אקס מן – גמביט. גם הדמות שלו כתובה רע, וגם טיילור טיץ' המשחק אותו עושה עבודה אנמית במיוחד.
אבל הבעיה הכי גדולה של הסרט היא העובדה שאנחנו יודעים את הסוף שלו, בהנחה וראינו את שלושת סרטי אקס מן הקודמים. וולברין מאבד את הזיכרון, ולמעשה, כל מה שנראה על המסך יימחק מהתודעה שלו. אז השאלה האמיתית היא בעצם: למה אכפת לנו כל כך מה קרה לו קודם? ואם כבר אכפת לנו, למה להציג את כל ההתרחשויות בצורה כל כך משמימה וילדותית?

אבל, ויש לנו אבל די גדול – כזכור לכם, לפני כמה פסקאות הזכרנו שוולברין הוא הדמות הפופולארית ביותר בסדרת אקס מן, ולא בכדי. אז נכון, הוא לא יכול למות (אלא אם עורפים את ראשו, וזה די ברור לכולם שזה לא קורה בסרט הזה). אבל הוא עדיין יכול To Kick Ass, ועוד עם סיגר תקוע בזווית הפה.
ואם יש דבר שמתבגרים אוהבים יותר מג'אנק פוד ופורנו, זה גיבור קולנועי גדול מהחיים, שרירי ומיוזע שמכסח לרעים את הצורה, ויורק פנינות חכמה משעשעות תוך כדי. וזו בדיוק הסיבה המסבירה למה יו ג'קמן הולך להפיק סרט המשך ל"וולברין". הרי המשך לסיפור יש בקומיקס, ונתוני הקופות מוכיחים את עצמם. ומה בעצם מבינים המבקרים? וולברין יושב על כסא נדנדה, מעשן סיגר, שותה וויסקי, מבכה על מר גורלו ואבדן זיכרונו, אבל הדולרים מרפדים את הדמעות.

אז נכון, "וולברין" הוא סרט חצי גמור, עם במאי לא מוכשר במיוחד, ושחקן/מפיק שרוצה יותר מדי.
ונכון, הבעיות בסרט גדולות יותר מהמעלות שלו.
אבל בשורה התחתונה – לא תראו את וולברין מגלה איך דפקו אותו, ועד כמה אחיו למחצה מופרא? לא תרצו לגלות מה קרה לו לפני שאיבד את הזיכרון? לא תרצו להבין את שורש הסכסוך שלו עם עצמו, עם סייברטות' (שלא מכונה כך אפילו פעם אחת במהלך הסרט), ומה קורה לו מיד לפני שהוא פוגש את שאר האקס-מנים? (רמז, הישארו בקולנוע לאחר הכתוביות)?
לא, הא? נו באמת, על מי אתם עובדים?




לידיעה זו התפרסמו  2  תגובות
תגובות
1   אחלה סרט אני מאד נהנתי
0:44:00  30/05/2009 רז   
לא מסכים לגמרי אם הביקורת הזאת,
הסרט מתקדם בקצב טוב,יש אקשן לאורך כל הסרט ,יותר טוב מהאקסמן האחרון

2   סרט מאכזב וגם כמה תובנות על ההערצה שלו
21:48:00  30/05/2009 עירן   
קודם כל אין להכחיש שיו ג'קמן נראה טוב...בנוסף לכך ..מה לעשות הבן אדם כמעט 190....קצת בניגוד לוולברין המקורי שהוא גמד קטן ונרגן...אני אישית תמיד אהבתי הכי אותו בקומיקסים וזה כי לא הייתה בו טיפת צביעות וליקוק....

להבדיל הבדלות שפה כולם אוהבים אותו כי הוא גבוה..ומודל להערצה..בעוד וולברין שלנו היה אפל שזה מה שמשך בו...

ככה שלמרות שתכלס אין לי בעיה עם הליהוק ודווקא אני חושב שיצא סבבה...הסרט עצמו מאכזב בזה שיש מעט מדי מהכל בלי כלום....אין כמעט נגיעה עם יתר המוטאנטים..הקרבות ממש דלים ביניהם..והעלילה לא ממש מושכת חוץ מהחלק הראשון של הסרט ששמה הוא עם היתר..וזה ממש חבל.

אגב אני אישית מחכה בקוצר רוח ליום שיצא סרט עם מגנטו..זה צריך להיות טוב יותר בתקווה


לתחילת הכתבה
 

חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב