|
|
|
|
|
|
לוחמת עלומה אך מרתקת
יוליה שנרר
|
|
הספר שלוקח אתכם להרפתקאות בעבר ובעתיד במקביל.
|
ספרו של כריס וודינג, בהוצאת קדמת עדן, מתרגם: יונתן בר, 304 עמ'.
בתהליך אבולוציוני לא יותר מדיי ברור, השמשות הופכות להיות קטלניות לאנושות ורובה יורד אל מתחת לפני הקרקע. כדרכם של בני אדם ועל רקע חילוקי דעות בלתי ניתנים לגישור הם מתפלגים לשני עמים עיקריים שלא יכולים לעשות דבר מלבד המתבקש מאליו – להילחם אחד בשני. הפתיחה אכן צפויה והגיבורה אינה מפתיעה במיוחד גם היא – לוחמת, מרגלת, מתנקשת ועוד אוסף מגוון של תפקידים שמציב אותה אי שם בין זינה לסופרמן. אך אורנה היא כל אלו ויותר – היא אישה, אם וצמיתה, צירוף קצת פחות צפוי בשביל האמזונה הכוכבת. בתרבות בה מחצית האוכלוסייה משועבדת לחצי השני לאורנה יש תפקיד נחשק, היא קאדר. אלו הם לוחמים קשוחים המאומנים לכל מצב ובכל סוגי כלי הנשק, הם חיים ומתים על פי גחמותיהם של הבעלים שלהם, וללא שום צורך בהסברים מוקדמים. נוסח ההודעה שהקאדר מקבלים הוא שהשבט זקוק לשירותיהם ואיפה עליהם להתייצב לצורך כל משימה ללא שום פירוט מיותר, כאשר מאחורי הזימון יכולה להיות כל משימה החל מהעברת מטען של סוחרים ועד להתאבדות המונית כי השבט החליט כך. במקביל לתפקידה בשבט אורנה גם מנסה לנהל חיי משפחה רגילים, אשר כצפוי לא ממש מצליחים לה אבל תורמים למסת האומללות שלה.
זהו הבסיס לספר אך ההתרחשויות בו מתפתחות לשני כיוונים שונים ומסקרנים כל אחד בדרכו – לעבר ולעתיד. איך בדיוק המנגנון עובד, אתם תבינו לבד כבר אחרי כמה פרקים ואין שום סיבה למנוע מכם את התענוג, דיי אם נאמר שהשימוש שוודינג עושה בקפיצות הזמן הללו הוא על סף הגאונות. זה אומנם לא אומר שהספר ראוי לאותו התואר, אבל השימוש של הסופר בבואו נכנה זאת "תחבולה ספרותית" הוא מבריק. זה מקנה לספר מעין מקצב שונה, הקורא מוצא את עצמו בחוויית קריאה שונה. ההתמקדות בפרטים והצורך לוודא כל מיני אירועים על פי רצף הזמן הופכים להיות צורך ראשי, שגם מנחה את הקורא והופך את הקריאה להרבה יותר פעילה (רק תספרו את כמות הפעמים שאתם קוראים מחדש קטעים מסוימים) וממוקדת עד לפרטים הקטנים ביותר. כתוצאה מכך הקורא גם מעריך יותר משחקים קטנים שוודינג משחק איתו, כך למשל בשם הספר "לוחמת עלומה" שלכאורה מוסבר כבר במאת העמודים הראשונים אבל בפועל מקבל עוד שתי משמעויות שונות לאורך הספר. אומנם זה לא הספר הראשון שדורש ממי שלקח אותו לידיים לקרוא את הסיפור במהופך או בסדר שונה מהרגיל, אך כאן וודינג יוצר אפקט כפול; מצד אחד יש התמקדות בשני המימדים השונים של הזמן, המסע לגילויי העבר של אורנה, והחיים אליהם אנחנו מצטרפים שזורמים לעתיד. ומצד שני הסיפור עצמו מבחינת עקרונות עלילתיים כמו התחלה, סיבוך ופתרון הולכים על פי הרצף המקובל מה שמביא לכך שהקורא פשוט כמשמעו הולך לאיבוד במימדים. נשמע מסובך? ובצדק. כפי שאמרנו את עקרון הקריאה קדימה ואחורה קולטים אחרי כמה פרקים, אבל את מהות הספר שמשתמש במבנה שלו כדי לקדם עלילה שגרתית בצורה מאוד מעניינת לוקח הרבה יותר זמן לקלוט.
הסיפור של אורנה חוץ מכמה אירועים הוא דיי צפוי, מתנקשת העוברת מסע נפשי שנועד ליישב את הקושי של אדם שפוי לבצע את כל מה שהיא מבצעת ולהישאר בצד הזה של דלת בית המשוגעים. לאורך הדרך המפרכת אורנה פוגשת בחברים חדשים, נמלטת מכלא שמור ביותר ומגלה כמה אמיתות שנועדו לערער את כל הערכים על פיהם היא בנתה את חייה. כל הדברים הרגילים שהקורא מצפה למצוא במסע מעין זה, וזו הסיבה שהנקודה הכי מעניינת במסע היא לפני שהוא מתחיל. אורנה, שמתגברת על המכות הפיזיות והמנטאליות הנוחתות עליה בתחילת הספר, יוצאת לדרך עם מטרה מוצהרת שעוזרת לה לא לאבד את השפיות. המסע נגמר כשהיא מבינה מה הוביל אותה לנקודה שבה היא נמצאת והיא מחליטה לעשות משהו בנידון. זוהי הדרך שאורנה עוברת, אך הנושא המסקרן ביותר הוא נקודת ההנחה ממנה אורנה יוצאת, ושאליה אנחנו מתוודעים כבר מתחילת הספר, הבסיס המנטאלי של אורנה הוא העבדות בתור עובדה קיימת – ובתור חברה נאורה, מערבית ועוד כהנה וכהנה תיאורים שהולמים אותנו, זה משהו שקשה לנו מאוד להזדהות איתו. זוהי הנקודה הכי מעניינת בכל המסע ולכן אל תדלגו על כל הקטעים שנראים לכם לא מתקבלים על הדעת אלא תקראו אותם בקפידה רבה, קסם רב טמון ביכולת להזדהות עם הגיבורה, למרות שההתנהגות שלה יכולה לקומם ואינה מובנת לשכל המערבי שלנו בקלות. לעיתים זה מה שהופך אתכם לקוראים מרוצים יותר, כי זה מה שגורם לכם להבין למה הדמות עשתה את מה שהיא עשתה. וכמובן זה גם עוזר לנטרל זמנית את הציניות של כולנו ולהתמכר להנאה של ספר שכתוב טוב ושמצליח באמצעות תחבולות לתעתע בקורא כמעט עד הסוף.
לוחמת עלומה הוא ספר יחסית חדש (2008) ולכן הביקורות עד כה לא הספיקו להלל או לקלל אותו יותר מדיי, חוץ מנקודה שחזרה על עצמה לא אחת בביקורות שונות, שהספר מזכיר בסגנון שלו את "ילד מלחמה". אך ראוי שנציין כי קיים דמיון רב גם לספר נוסף, את הסופר אולי תזכרו כי הוא ביקר פה בארץ ממש לא מזמן, אחד בשם – סטיבן בראסט (Brust). ומדובר כמובן בגיבור הראשי שלו, ולאד טאלטוס. ולאד הוא גם רוצח להשכיר שחי בחברה המבוססת על מעמדות מאוד נוקשים עם משפחות שולטות האחריות כל אחת לתחומים מאוד מוגדרים מסך מארג החיים. ולמרות שאצל בראסט הדגש העיקרי מושם על המעמדות ועל המשפחות השולטות וכאן הדגש הוא להפך על מה שקורה בעולמן של הדמויות מהמעמד הנמוך, ניתן לדמיין יחסית בקלות איך שני הספרים מחליקים אחד לצד השני לתוך אותו עולם ומתארים אותו מזוויות מבט שונות ולפעמים אפילו משלימות (ישנן נקודות של חוסר התאמה אבל הן מעטות מאלו של הדמיון). אנקדוטה אחרונה לסיום, לכל אורך הספר המעמד השליט נקרא "אריסטוקרטים". מצד אחד זה שימוש דיי צפוי למילה שמקורה בהיסטוריה הקיבוצית שלנו, ומצד שני אחרי שתקראו איזה כוח יש למעמד האריסטוקרטים (לא מוגבל), אילו אפשרויות יש להם (להרוג במילה, תמורת תשלום לשנות את כל המראה החיצוני שלהם), ייתכן וזה יעורר בכם כמה מחשבות לא מעודדות בכלל שקשורות למצב בעולמינו אנו. בלי לנסות לעורר פה דיון פוליטי מסוג זה או אחר, אולי מין הראוי פשוט להקדיש מחשבה מסוימת לרגשות שמתעוררים בכם כשאתם קוראים ספר כמו לוחמת עלומה.
|
|
|
לידיעה זו התפרסמו 0 תגובות
|
תגובות
|
|
|
|
|
חדשות אחרונות
|
קולנוע
|
19/11/2010
|
זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
|
11/09/2010
|
עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
|
14/08/2010
|
חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
|
08/08/2010
|
הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
|
30/07/2010
|
הנוסע השמיני : ההתחלה
|
|
טלויזיה
|
17/10/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
|
30/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
|
27/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
|
20/09/2010
|
פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
|
10/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן- פרק 72
|
|
ספרים
|
06/09/2010
|
הוצאה מחודשת לצלל-אלף
|
30/07/2010
|
אן רייס משתגעת סופית
|
25/07/2010
|
ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
|
14/07/2010
|
הכבוד המיצרי
|
27/06/2010
|
והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן
|
|
סיפורים
|
04/06/2010
|
נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
|
02/05/2008
|
סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
09/08/2007
|
פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
|
06/08/2007
|
תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת
|
|
קומיקס
|
22/07/2010
|
האם היו ערפדים בתורה?
|
13/07/2010
|
הארווי פארקר נפטר בגיל 70
|
15/07/2009
|
קומיקס וירקות לפרס אייזנר
|
05/07/2009
|
מייקל ג'קסון הקומיקס
|
03/06/2009
|
אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch
|
|
מקומי
|
02/09/2010
|
להפחיד בעברית
|
26/07/2010
|
פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
|
24/05/2010
|
קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
|
28/11/2009
|
כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
|
15/08/2009
|
מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון
|
|
מסע בין כוכבים
|
15/05/2009
|
Q כאן
|
12/05/2009
|
צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
|
11/05/2009
|
קפטן גים טי קרי דור ההמשך
|
05/05/2009
|
אבודים במסע בין כוכבים
|
17/04/2009
|
וכך זה התחיל
|
|
אנימה
|
02/09/2008
|
Voltron בדרך למסך הגדול
|
17/04/2008
|
Ghost in the Shell -3D
|
20/03/2008
|
פוניו לא סתם על הצוק
|
19/03/2008
|
'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
|
16/03/2008
|
קיטארו למבוגרים
|
|
אימה
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
13/11/2006
|
הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
|
06/11/2006
|
מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
|
25/10/2006
|
זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
|
24/10/2006
|
פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו
|
|
משחקי תפקידים
|
05/02/2010
|
כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
|
27/09/2007
|
טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
24/07/2007
|
כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
|
26/02/2007
|
כנס ביגור
|
|
עתידנות
|
11/12/2008
|
הלו, שומעים אותי?
|
23/11/2008
|
פריצת דרך בהשתלות
|
05/11/2008
|
אנרגיה סולארית
|
31/10/2008
|
מטוסים גרעיניים?
|
24/10/2008
|
שמש נצחית בראש צלול
|
|
משחקי מחשב
|
25/07/2010
|
הטריילר החדש של DC universe
|
26/06/2009
|
מלחמת הכוכבים לגו
|
19/02/2009
|
Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
|
18/07/2008
|
DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
|
14/06/2008
|
Old Republic 3?
|
כתבות אחרונות
|
קולנוע
|
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.
|
|
טלויזיה
|
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.
|
|
ספרים
|
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.
|
|
סיפורים
|
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?
|
|
קומיקס
|
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.
|
|
מקומי
|
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
|
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים
|
|
מסע בין כוכבים
|
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.
|
|
אנימה
|
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009
|
|
אימה
|
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.
|
|
משחקי תפקידים
|
|
עתידנות
|
|
משחקי מחשב
|
|
|