המקרה המוזר של דיוויד פינצ'ר
איתן גפני

נדמה כי בכל פעם שדיוויד פינצ'ר, אחד הבמאים המוערכים של העשורים האחרונים, מקבל לידיו הפקה גדולה, הוא מצליח ללכת לאיבוד בתוך מאפייני העבודה של עצמו. על "המקרה המוזר של בנג'מין באטן".


בתחילת שנות התשעים דיוויד פינצ'ר היה במאי קליפים מוערך מאד, עם עבודות שכללו קליפים למייקל ג'קסון, מדונה, איירוסמית' וג'ורג' מייקל. כשמפיקי "הנוסע השמיני 3" חיפשו במאי שיחליף את הבמאי המקורי שלהם (שפרש מההפקה), הם החליטו לתת צ'אנס לפינצ'ר, שעד אז מעולם לא עבד על סרט באורך מלא. לימים יספרו חברי ההפקה על הגיהינום שעבר על הבמאי הצעיר, כשישב כל ערב עם השחקנים ושכתב את התסריט לקראת היום הבא, על אילוצי הפקה שגרמו לו (ולשחקניו) לחשוב שהוא לעולם לא יביים עוד סרט. "הנוסע השמיני 3" היה הסרט היחידי בסדרה שנחשב לכישלון קופתי (למרות שאף אחד מהסרטים לא היה הצלחה אדירה, במושגים שאנחנו רגילים אליהם היום), ואלמלא גרסת הבמאי ששוחררה לפני כמה שנים, הוא עדיין היה נחשב לסרט הכי רע בסדרה, בהנחה ולא מתייחסים לגיבובי השטויות שנקראות "הנוסע השמיני נגד הטורף".

שלוש שנים לאחר "הנוסע השמיני" הפתיע פינצ'ר עם סרט קטן, כמעט עצמאי, מותח ומרגש עד אימה, בשם "שבעה חטאים". הסרט היה כרטיס הפריצה של קווין ספייסי לפסגות הקריירה שלו, הניסיון הרציני הראשון של בראד פיט לעשות תפקיד רציני, והכיל הופעה מחשמלת של מורגן פרימן. אבל מעל הכל, הסרט היה מניפסט של פינצ'ר, שהצליח בשעתיים קלאוסטרופובית ומורטות עצבים להסביר לעולם את מהות עבודתו כבמאי: פרטים, פרטים ועוד קצת פרטים לקינוח. סיקוונס הכתוביות המדהים של הסרט היה הצגת התיזה האמנותית של פינצ'ר בשלוש דקות – מחברותו של הרוצח מלאה בשרבוטים והגיגים בכתב כמעט בלתי קריא, המון קלוז אפים על הצבעות וחלקי שרטוטים, כשברקע מוזיקה אלקטרונית מורטת עצבים שגורמת לנו אי נוחות תהומית.
פינצ'ר הוא מאמין גדול במושג "אלוהים הוא בפרטים" – הוא יכול להתעכב רגעים ארוכים על בניית סצנה כמו שצריך, עם השמת דגש על כל רגע מזערי במיזנסצנה, עם בניית מתח דרך ניונאסים של משחק והתרחשויות. שום דבר אינו טריוויאלי בקולנוע של פינצ'ר, ו"שבעה חטאים", כמו "זודיאק" (סרטו הטוב ביותר), מדגים את האמנה הבימאית הזו.

"שבעה חטאים" היה הצלחה אדירה, וסרטו הבא של פינצ'ר היה עליית מדרגה, הן מבחינת תקציב והן מבחינת ציפיות: "המשחק", בכיכובו של מייקל דגלאס, היה מעשיית מתח עם המון השפעות היצ'קוקיאניות, המון אווירת פרנויה, המתאימה לסרטי המתח של שנות השבעים (עשור שהשאיר חותם עמוק על עבודותיו הטובות של הבמאי), אך בסופו של דבר קצת מאכזב, למרות הופעות טובות של השחקנים הראשיים (בין היתר, שון פן ודברה אונגר המדהימה). התסריט של הסרט היה לא הגיוני בעליל, עם המון חורים, ופאנץ' ליין הזוי וקצת תלוש. נדמה כי פינצ'ר החליט להשתפשף כבמאי ויזואלי בשני הסרטים שהוא עשה לאחר "שבעה חטאים", ולהזניח מעט את ההיגיון התסריטאי.
רוב העולם טוען ש"מועדון קרב" הוא סרט מושלם, אני טוען כי מדובר במוצר לקוי, פוזאיסטי וחלול. הויכוח הזה לא יסתיים לעולם, אבל בואו נצא מנק' ההנחה ההגיונית ש"מועדון קרב" הוא סרט מגניב, עם הופעות נהדרות של אדוארד נורטון ובראד פיט, צילום ועריכה על גבול המושלמים, ובגדול – סרט כיף, למרות היותו נגוע בצביעות, חלול, ולרגעים, מעצבן בצורה בלתי רגילה, בעיקר במערכת הסיום הלא הגיונית שלו, שמזכירה תסריטים של סטודנטים לקולנוע בשנה ראשונה.

לאחר ההצלחה האדירה של "מועדון קרב", שכמעט מיד הפך ללהיט קאלט, פינצ'ר נח לשלוש שנים, וחזר עם מותחן פרנואידי קטן וצנוע, בכיכובה של ג'ודי פוסטר, "החדר". דווקא סרט זה, בהיותו סרט קטן וכמעט בלתי מורגש, היה מוצלח הרבה יותר מאשר שני סרטיו האחרונים של הבמאי – התסריט שלו היה מעולה, המשחק מאופק יותר, השילוב בין החוש הוויזואלי הנדיר של הבמאי ביחד עם היכולת שלו לפתח סיפור מותח, כל אלו באו לידי ביטוי בצורה אפקטיבית יותר, ולרגע נוצרה התחושה שכשפינצ'ר עובד "מתחת לרדאר", ללא ציפיות, הוא מצליח להנפיק סרט ממש טוב.

התחושה הזו מוכיחה את עצמה בשני סרטיו האחרונים, כמעט כמו נבואה: "זודיאק" היה סרט צנוע, שלא הרבה היה ידוע על הפקתו עד שהוא יצא לאקרנים, והוא היה הסרט הפינצ'רי המושלם – שלוש דמויות מנסות לפענח את זהותו של רוצח "הזודיאק" שהטיל חיתתו על סן-פרנסיסקו בשנות השבעים, תוך שהוא מפזר אינספור רמזים ופרטים שלא הובילו את רודפיו לשום מסקנה אחת. פינצ'ר מתעכב על כל דמות ואינספור הפרטים שמאכילים את האובססיה שלה בניסיון למצוא ולהבין מי הוא אותו רוצח מתוחכם. בסרט של שעתיים וחצי פינצ'ר הצליח לשמור על אווירת מתח גבוהה, ובאותה נשימה להתיש את הצופים, ולשים אותם בנעליי הדמויות הראשיות בצורה הטובה ביותר. כל זאת בעוד הוא מצלם כמויות אדירות של חומר גלם (השמועות טוענות שהקאט הראשון של הסרט היה חמש שעות!!!!!).



לאחר ההצלחה המינורית של "זודיאק", שהייתה בעיקר הצלחה ביקורתית, הפרויקט הבא של פינצ'ר קיבל המון תשומת לב: "המקרה המוזר של בנג'מין באטן", תסריט שמסתובב מעל 20 שנה בהוליווד ומחפש מפיק ובמאי, התגלגל לידיו של הבמאי המוערך, שהחליט לביים את היצירה הגרנדיוזית הזו, שבמשך שנים לא פותחה לסרט, בעיקר עקב אילוצים ויזואליים. כמה וכמה במאים רצו לעבד את הסיפור הקצר של אף. סקוט. פיצ'גרלד לסרט קולנוע, ביניהם סטיבן שפילברג, ספייק ג'ונס ועוד. את התסריט הסופי כתב אריק רות', מי שכתב את "פורסט גאמפ", והבעיה הכי גדולה של התסריט הזה היא שמדובר במהדורה עדכנית יותר לאותו סרט.

כמו ב"פורסט גאמפ", גם הפעם יש לנו גיבור פאסיבי שמביט בשינויי ארה"ב לאורך כמה עשורים, ודרכו אנו חווים את השינויים הרבים שעברה מעצמת העל מבחינה חברתית לאורך המאה העשרים. את מלחמת וייטנאם מחליפה מלחמת העולם השנייה, ואת ההלם התרבותי שספגה ארה"ב בעקבות גילוי מחלת האיידס מחליפה סופת ההוריקן "קתרינה" האכזרית, שהחריבה את ניו אורלינס, אחת מהערים שעיצבו את ארה"ב כפי שאנו מכירים אותה כיום (ערב רב של מהגרים ותרבויות שמרכיבים ישות אחת גדולה, מלאה בניגודים).

כמו פורסט גאמפ רפה השכל, גם בנג'מין באטן סובל מבעיה פיזית שמרחיקה אותו מהעולם – הוא נולד הפוך, כלומר – מבחינה גופנית הוא נולד כזקן בן שמונים, ובערוב ימיו, על סף המוות, הוא נראה כתינוק בן חודשיים.
כמו פורסט, גם בנג'מין מתדלק את עצמו (ואת עלילת הסרט) ברצון חד משמעי – אהבה לבת זוג נצחית. לפורסט הייתה את ג'ני, לבנג'מין יש את דייזי, אותה פגש כשהיה בן שבע (ונראה בן שבעים). האהבה של בנג'מין מחזיקה אותו בחיים לאורך מלחמה, שינויים חברתיים, ולבסוף – ההזדקנות, או שמא ההיצערות.

המון רבדים קיימים בסיפור המופלא של בנג'מין באטן – החל ממיתוסים יוונים המקבלים ביטוי בן זמננו (אורפאוס הניצב מול הספינקס ועונה על חידתה "מה הולך על ארבע, ואז שתיים ואז שלוש?" והתשובה היא האדם אשר זוחל כתינוק, הולך על שתיים כבוגר ובערוב ימיו נעזר במקל הליכה), ועד ההתחכמות הנראטיבית שמחזיקה את סיפור המסגרת – ביתו של באטן מקריאה מיומנו לאמא שלה, שהיא דייזי, בעוד סערת קתרינה המשתוללת בחוץ מהווה מטאפורה לסערת הרגשות שהיא חווה בעצמה, בעוד היא מגלה את זהותו של אביה.

אך כל הרבדים הללו לא מצליחים לעזור לתחושה הקרירה שעוטפת את הסיפור המופלא הזה. אי אפשר שלא להשוות את "המקרה המוזר של בנג'מין באטן" ל"פורסט גאמפ", ולא רק מכיוון שאותו אדם כתב את שניהם. מדובר באותו סיפור, כשרק הבדלים מזעריים מבדילים בין אחד לשני (אלה שצוינו לעיל והעובדה ש"פורסט גאמפ" מתמקד בחצייה השני של המאה העשרים, בעוד "באטן" מתמקד בחצייה הראשון).

ההבדל המהותי ביותר בין שני הסרטים, והוא מה שפועל לרעתו של "בנג'מין באטן", הוא הבמאי: רוברט זמקיס, שאחראי על "גאמפ", הוא תלמיד נאמן של סטיבן שפילברג, וככזה, הוא אינו מפחד לחלום, עם כל המשתמע מכך – הוא לא מפחד להפגין סנטימנטליות, המון רגש על גבול הקיטש, והוא אינו מפחד לדרוך במקומות עלילתיים שיגרמו לצופים להזיל דמעה.
פינצ'ר עדיין לא שם – הוא עדיין מתייחס לסיפור באנליטיות קרירה, כאילו מביט מלמעלה ושופט את דמויותיו. אז נכון, ב"בנג'מין באטן" אין שיפוטיות, אבל הניכור שכל כך מאפיין את פינצ'ר ניראה בכל שוט ושוט בסרט. הפדנטיות, הדיוק המושלם בהעמדות סצנה, העיצוב הוויזואלי המרתק ועבודת האפקטים הראויה לציון גונבים את הפוקוס מהמרכיב הכי חשוב לסיפור אהבה שחוצה זמנים – רגש.

בשום רגע במהלך הסרט (ומדובר בסרט באורך של כמעט שלוש שעות, מהן לפחות שעה מיותרת) פינצ'ר לא מצליח לעורר שום רגש, פרט להשתאות לנוכח עבודת האפקטים המרשימה שמצליחה להפוך את בראד פיט לזקן בן שמונים.
המעלה של פינצ'ר כבמאי היא גם מה שהופכת את "המקרה המוזר של בנג'מין באטן" לסרט בעייתי. ונדמה כי שוב דיוויד פינצ'ר מוכיח שכשהוא עובד על סרט עם המון באזז וציפיות, הוא לא מצליח להצדיק את המוניטין שלו כבמאי גדול, אלא כושל בדרך, כאילו בתת המודע שלו הוא מנסה להוכיח לעולם שהוא לעולם לא יהיה במאי שכ-ו-ל-ם אוהבים, אלא אנלטיקן מנוכר, אמן בהגדרה, שלא עושה בידור זול, אלא קולנוע בעל משמעות. אותה משמעות פילוסופית ש"המקרה המוזר של בנג'מין באטן" מנסה להיטען על ידה היא מה שיורה לסרט ברגל, וגורמת לו לדדות, כזקן בערוב ימיו, שרק מחפש איזשהו ריגוש שיחזיר את הסומק ללחייו.





לידיעה זו התפרסמו  0  תגובות
תגובות

לתחילת הכתבה
 

חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב