|
|
|
|
|
|
מלחמת המלאכים
אלי אשד
|
|
אלי אשד וירון ליבוביץ' כתבו על ספר החדש של אסף אשרי "סימנטוב", מלאכים שדים וכל מה שבינהם
|
ספר הפנטזיה של אסף אשרי "סימנטוב " עורר תשומת לב ביקורתית גדולה כאשר יצא לאור לפני זמן מה בעיקר בחוגי המד"ב והפנטזיה אבל לא רק. הספר משתייך למה שניתן לכנות כ"גל החדש" של ספרי "הפנטזיה היהודית" מסוגם של "הלב הקבור " של שמעון אדף או יצר לב האדמה " של שהרה בלאו השואבים את השראתם ממסורות אגדות מעשיות ומיתוסים יהודיים ותנכיים קדומים כפי שתוארו בספרו של חגי דגן "המיתולוגיה היהודית " ( להבדיל מספרי פנטזיה מקוריים כלליים ששואבים את השראתם מסופרים זרים לא יהודיים בבירור כמו טולקיין ויש כמה וכמה וכאלו אם כי בכל למקרה הם זכו להרבה פחות תשומת לב תקשורתית גם מחוגי המד"ב וזה נושא מעניין בפני עצמו למה ) שתוקף אותנו כעת ומן הסתם עומד להיות ז'אנר פעיל ביותר בשנים הקרובות. ולכן ראוי מאוד לתת לו כינוי מיוחד משלו . ז'אנר שאני מציע לכנות אותו כאן בכינוי " סיפורי. "גלמים ודיבוקים "( הצעות נוספות טובות יותר יתקבלו בברכה). ספרו של אסף אשרי היה מועמד רציני ביותר לזכות בפרס הגפן של האגודה הישראלית למדע בדיוני ופנטזיה השנה ולעניות דעתי לא המועמד הנכון זכה בפרס זה במקומו השנה.
אסף אשרי ידוע כאחד העורכים המומחים ביותר למד"ב ופנטזיה בארץ והתבלט גם ככותב במד"ב הקצר . לפני "סימנטוב " הוא כבר פירסם שני ספרים נוספים .
הוא פירסם שני ספרים קובץ הסיפורים ''משמאל למונה ליזה' סיפורים פנטסטיים מסוגים שונים שאינם נשארים בזיכרון כלל לאחר הקריאה ' והרומן '' '' דיכאון אחרי לידה מחדש'' העוסק בכתיבה של מותחן שמשתלט על המציאות.ספר שהרעיון מעניין בו הרבה יותר מהביצוע .
היה זה רק עם "סימנטוב" שהוא הספר "פורץ הדרך" שלו שהוא הראה את עצמו כקול בעל משמעות בתחום הפנטזיה המקומית ולהלן ביקורת עליו של ירון ליבוביץ'.
. מלחמת המלאכים : על "סימנטוב" מאת אסף אשרי
מאת ירון ליבוביץ'
זכור לי רב שיח של מבקרי קולנוע באחת מתוכניות הרדיו שדברו בו על סרט מתח ידוע. השיחה בין המבקרים נסבה על כל מיני נושאים עמוקים שלדעתם ניתן היה ללמוד מן הסרט. נושאים כמו טוב ורע, חיים ומוות, המשמעות ההרסנית שיש להרג כדי לכפות על חטא; כמו כן, המבקרים הזכירו סרטי קולנוע חשובים, שהיוו, אולי, השראה לאותו סרט. לאחר עשרים דקות בקירוב שהשיחה הדי מרתקת הזאת נמשכה הפטיר אחד המבקרים, "אני מקווה שלא הברחנו את מאזינינו. בסופו של דבר זהו סרט מתח מרתק, שאין בו רגע משעמם".
הספר "סימנטוב " של אסף אשרי הוא, עם כל הרבדים שיש בו, הוא בסופו של דבר, ספר מתח מרתק, קולח, מטלטל לא פעם בתיאורים המאד לא צמחוניים שלו, שהעלילה שלו מזכירה מאד ספרי מתח טיפוסיים. הגיבור הוא בלש או שוטר, במקרה שלנו מדבר בשוטרת בשם מזי סימנטוב העומדת בפני תעלומה של חטיפה של מספר נשים מתחומי חיים שונים זה מזה. היא נעזרת בשיטות לא קונבנציונאליות, דבר שמעלה עליה את ביקורתם של הממונים עליה. בנוסף לזה היא מתמודדת עם קרבות קטנים בחייה האישיים. בתה בת השנתיים עדיין אינה מדברת. היא איננה מסתדרת עם בעלה המחושב מדי, אמה הדומיננטית מידי, ושותפה לעבודה שהיה אהובה ועדיין קוסם לה מידי. אבל בסופו של דבר אין זה ספר מתח רגיל כי אין הוא עוסק בעניינים רגילים. מזי סימנטוב היא שוטרת המפקדת על יחידה קטנה בשם "ידעונית" העוסקת בפשעים שקשורים בעניינים של תורת הנסתר, בין חברי היחידה נמצאת קוראת בקלפים, מומחית להילות וגבישים ומומחה בקבלה ובגימטריות, אמה היא ידעונית, ליתר דיוק קוראת בקפה שהפכה לשם דבר בקרב עמיתיה למקצוע. החשוב ביותר מבחינת סיפור העלילה, מזי מגלה תוך כדי העבודה שלה ותוך כדי וויכוחיה עם אמהּ מזי מגלה שהנשים הנחטפות נחטפות על ידי בני אדם מאד לא רגילים. בעצם, לפי הנתונים לבני אדם שהם אינם בני אדם כלל ועיקר אלא מלאכים.
כאן הרשו לי להזכיר סצינה מיוחדת הלקוחה מן הספר "תחנת דרכים" מאת קליפורד סימאק, המזכירה לי את מה שנגלה לנו, הקוראים בספר זה של אשרי. כוונתי המפגש בין אנוך וולאס לחייזר שמציע לו לנהל תחנת דרכים שתשמש אכסניה לתושבי היקום בטיוליהם בו, שעה שהם יעצרו ללון בכדור הארץ. בסצינת המפגש אותו חייזר מבקש מאנוך להסתכל בו היטב וזה הרגע שבו אנוך וואלס מגלה מי עומד לפניו ובעצם לאיזה עולם הוא נכנס. לדעתי, אנחנו הקוראים חווים את ההלם של הכניסה לעולם שאינו מוכר לנו כבר בסצינת הפתיחה של הספר ושם, אם ניתן לומר זאת, נאמר לנו להסתכל היטב. ואכן סצינת הפתיחה היא מרשימה ובאמת איננה אופיינית לספר מתח טיפוסי.
אנו, כקוראים, אכן נדחפים לתוך עולם שאינו מוכר לנו כבר באותה סצינה הפותחת את הספר שבה אליהו הנביא, שלפי כמה מסורות הפך להיות מלאך, מגיע אל בית מבוצר בצורה בלתי רגילה שבו שוכנים מלאכים נופלים כדי להודיע להם, לאחר שהוא זורע הרס בקרב טבעות המאבטחים המקיפים את הבית, שהאל רוצה שיחזרו אליו. כדי שיצליחו לעשות זאת אליהו אומר להם שהאיזון בינם לבין בנות הלילית הופר והן אינן חסינות עוד מפניהם. במהלך הספר אנו מגלים מה השלכותיה של הודעה זאת. לא ניכנס לפרטים כאן אולם ההשלכות הן הרות גורל לגבי היחסים בין המינים גם בעולמנו זה. בניגוד לאווירה ב"תחנת דרכים", ששם בני האדם בטיפשוטם מפרים את האיזון הרוגע ביקום ועלולים, בהתנהגותם הנלוזה להצית את היקום באש המלחמה, בני האדם בספרו של אסף אשרי עומדים בפני דברים הגדולים מהם עשרות מונים. העולם שעולה מתוך ספרו של אשרי הוא עולם השרוי במלחמה מתמדת שבו האדם הוא גורם קטן שלכאורה הוא חסר אונים וכל מה שיעשה לא ישנה. אולם דווקא עקב כך, וכאן בא הפרדוקס הגדול, האדם יכול, לפעמים, לשנות את יחסי הכוחות הגדולים.
ואכן הכוחות הפועלים ביקום הם אדירים. אנחנו מוצאים את עצמנו בתוך עולם שנשלט על ידי כוחות מיתיים, כמו מלאכים נופלים ובני לילית, וגם מלאך אשר חי במערות בשם ישראל שאנו יודעים עליו שהוא אביה של מזי, כלומר שמזי היא בתו של מלאך, אם כי רחל אמה, ככל הנראה אינה בת לילית. אסף אשרי ללא ספק מעורה במיתולוגיה היהודית הקדומה, כמו גם בזאת הקבלית. הוא משכיל להטמיע היטב בתוך סיפור העלילה מסורות אנלוגיות שונות, שלעיתים אולי סותרות זו את זו אבל איך שהוא המארג המיתולוגי שנפרש בפנינו הוא קוהרנטי למדי והוא עובר את דף הספר.
אהבתי את הדרך שבה אסף אשרי שלב מוטיבים מקראיים, כמו פסוקים מהמקרא בתוך הדו שיח של המלאכים וכמו השימוש שלו בדימויים מקראיים המשובצים לכל אורך הספר. אני גם אהבתי את היחסים בין חברי היחידה האזוטרית שמזי מנהלת בצורה מאד לא אופיינית בדרך כלל בקרב היחידות המשטרתיות. מערכת היחסים בין חברי היחידה היא לבבית מאד. אולם הנימה הקודרת שעולה מן הספר הייתה לי קשה לעיכול. האווירה המלחמתית היא זאת ששוררת לאורך דפי הספר והיא קיימת למשל בין מזי לבין רחל אמה, בין מזי לבין גבי בעלה, בין מזי לבין יריב שותפה לעבודה וחברה לשעבר. מערכות יחסים אלה מאופיינות במאבקי כוח שחורגות מאווירה תחרותית בלבד. אין זה אומר שהכמיהה לחיי שיתוף מתוך כבוד הדדי בין גבר לאישה איננה קיימת בספר, אלא שאיני יודע איך אפשר להגיע לכך באווירה הדי נוקשה שבה הספר מתאר את החיים הבין אישיים והחיים בכלל.
הייתי ממליץ לעיין בספר"המיתולוגיה היהודית" מאת חגי דגן ובספרו של משה אידל "עולם המלאכים בין התגלות להתעלות" כדי לקבל מידע כלשהו על הסיפורים של המלאכים והנופלים ועל לילית סיפורים שמבצבצים בין דפי הספר הזה. אני מוצא את זה מצער שהפכו סיפור על אישה שלא קבלה את התפקיד שייעדו לה למודל לכל מה שמשוקץ במסורת היהודית. אבל זה אינו העיקר. בספר מותח זה של אשרי עולה תמונה של עולם אלוהות שדומה, תסלחו לי, למשרד ממשלתי טיפוסי שבה יד ימין לא יודעת מה עושה יד שמאל. ויותר מכך, האל עצמו נראה כעוד גורם בתוך העולם השמימי וזה קצת מעציב אותי. בכל מקרה, על אף שלטיפוס דה – מיתולוגי כמוני קשה לקבל את זה שאי אפשר לפרש בצורה אלגורית את הספר הרה- מיתולוגי הזה, אני נאלץ להודות שהספר, שאני מנוע להרחיב יותר על העלילה שלו, הוא מותח מרתק ומעורר מחשבה..
|
|
|
לידיעה זו התפרסמו 3 תגובות
|
תגובות
|
1 מישהו ערך את הכתבה הזאת? עשו הגהה?
|
|
11:54:00 31/12/2008
|
רונן
|
|
אם כן זה לא מורגש
|
|
2 אלי אשד לא יודע לכתוב
|
|
9:21:00 04/01/2009
|
לא אלי אשד
|
|
רק לדבר! הייתה תקופה שהיה ממש נעים לקרוא כתבות שהוא פרסם אצלכם אבל נראה שלאחרונה אף אחד לא טורח לערוך אותו! או שזה לא אותו אלי אשד או שהוא כותב כל כך גרוע שרק עריכה טובה מתקנת אותו כהלכה. מבחינת ידע והעברת נושא פרונטלי הוא בהחלט מוכשר אבל אם זו הכתיבה שלו - אלוהים ישמור!
|
|
3 תיקון
|
|
12:34:00 17/01/2009
|
מספר 666
|
|
המאמר נכתב ידי ירון ליבוביץ' והופיע במקור באתר של אלי אשד רק ההקדמה היא של אלי אשד.
|
|
|
|
|
|
חדשות אחרונות
|
קולנוע
|
19/11/2010
|
זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
|
11/09/2010
|
עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
|
14/08/2010
|
חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
|
08/08/2010
|
הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
|
30/07/2010
|
הנוסע השמיני : ההתחלה
|
|
טלויזיה
|
17/10/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
|
30/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
|
27/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
|
20/09/2010
|
פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
|
10/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן- פרק 72
|
|
ספרים
|
06/09/2010
|
הוצאה מחודשת לצלל-אלף
|
30/07/2010
|
אן רייס משתגעת סופית
|
25/07/2010
|
ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
|
14/07/2010
|
הכבוד המיצרי
|
27/06/2010
|
והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן
|
|
סיפורים
|
04/06/2010
|
נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
|
02/05/2008
|
סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
09/08/2007
|
פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
|
06/08/2007
|
תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת
|
|
קומיקס
|
22/07/2010
|
האם היו ערפדים בתורה?
|
13/07/2010
|
הארווי פארקר נפטר בגיל 70
|
15/07/2009
|
קומיקס וירקות לפרס אייזנר
|
05/07/2009
|
מייקל ג'קסון הקומיקס
|
03/06/2009
|
אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch
|
|
מקומי
|
02/09/2010
|
להפחיד בעברית
|
26/07/2010
|
פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
|
24/05/2010
|
קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
|
28/11/2009
|
כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
|
15/08/2009
|
מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון
|
|
מסע בין כוכבים
|
15/05/2009
|
Q כאן
|
12/05/2009
|
צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
|
11/05/2009
|
קפטן גים טי קרי דור ההמשך
|
05/05/2009
|
אבודים במסע בין כוכבים
|
17/04/2009
|
וכך זה התחיל
|
|
אנימה
|
02/09/2008
|
Voltron בדרך למסך הגדול
|
17/04/2008
|
Ghost in the Shell -3D
|
20/03/2008
|
פוניו לא סתם על הצוק
|
19/03/2008
|
'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
|
16/03/2008
|
קיטארו למבוגרים
|
|
אימה
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
13/11/2006
|
הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
|
06/11/2006
|
מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
|
25/10/2006
|
זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
|
24/10/2006
|
פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו
|
|
משחקי תפקידים
|
05/02/2010
|
כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
|
27/09/2007
|
טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
24/07/2007
|
כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
|
26/02/2007
|
כנס ביגור
|
|
עתידנות
|
11/12/2008
|
הלו, שומעים אותי?
|
23/11/2008
|
פריצת דרך בהשתלות
|
05/11/2008
|
אנרגיה סולארית
|
31/10/2008
|
מטוסים גרעיניים?
|
24/10/2008
|
שמש נצחית בראש צלול
|
|
משחקי מחשב
|
25/07/2010
|
הטריילר החדש של DC universe
|
26/06/2009
|
מלחמת הכוכבים לגו
|
19/02/2009
|
Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
|
18/07/2008
|
DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
|
14/06/2008
|
Old Republic 3?
|
כתבות אחרונות
|
קולנוע
|
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.
|
|
טלויזיה
|
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.
|
|
ספרים
|
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.
|
|
סיפורים
|
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?
|
|
קומיקס
|
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.
|
|
מקומי
|
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
|
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים
|
|
מסע בין כוכבים
|
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.
|
|
אנימה
|
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009
|
|
אימה
|
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.
|
|
משחקי תפקידים
|
|
עתידנות
|
|
משחקי מחשב
|
|
|