ספיידרמן 3: הנצרות מעולם לא לבשה טייטס צמוד כל כך
איתן גפני

שלחנו את כתבנו איתן גפני לראות את הסרט החדש של ספיידרמן. הוא חזר נפעם עם רשומיו האוהבים של הסרט החדש
אפתח בטריוויה משעשעת: כמה במאים אתם מכירים שעשו שני המשכים לפחות לסרטם המקורי, מבלי שיהיה מדובר בטרילוגיה?
התשובה – שניים בלבד. הראשון הוא סטיבן שפילברג, עם סדרת "אינדיאנה ג'ונס". השני הוא סם ריימי, שעשה זאת פעמיים(!!): הסדרה הראשונה שלו היא the evil dead, קלאסיקות האימה והסלפסטיק, והסדרה השנייה היא כמובן "ספיידרמן".
ואולי בעצם אני טועה, כי מצפייה ב"ספיידרמן 3", מתקבלת התחושה ש"הנה, ריימי חתם את השלישייה הראשונה בסדרה".
עוד לא ברור אם ריימי יביים גם את הרביעי, ואם טובי מגווייר יככב בו, אבל מה שברור, ריימי ניסה לתת לסרט השלישי בסדרה ניחוח של אקורד מסיים לטרילוגיה, ועוד אקורד אפי במיוחד.
ומה שהכי חשוב – הסרט השלישי הוא הסרט הטוב בסדרה. ללא ספק.

לפני שנתחיל – בחינה קצרה של השניים הקודמים:
בסרט הראשון, פיטר פארקר מגלה את יכולותיו המופלאות (במקביל לגילוי המיניות), ומספר לנו שהסיפור שלו הוא בעצם סיפור על בחורה. לא פחות ולא יותר. קווי העלילה הטלנובליים שיאפיינו את שלושת הסרטים נפרשו בפנינו – משולש רומנטי המורכב מפיטר, מרי ג'יין ווטסון (קירסטין דאנסט) והארי אוסבורן (ג'יימס פרנקו), שהוא גם בנו של הנבל הראשון מולו מתמודד פיטר – הגובלין הירוק (ווילם דפו).
בין לבין, דודו של פיטר נרצח, ופיטר שחש אחריות (מכיוון שהוא מאמין שנתן לרוצח לברוח), עוטה על עצמו תחפושת של עכביש, ויוצא להציל את מנהטן.
בסרט השני, פיטר נלחם בעצמו בעיקר – הוא מאוהב במרי ג'יין אך לא מצליח לאזן בין אישיותו כספיידרמן לבין רצונו להיות איתה. מרי ג'יין אמורה להתחתן עם גבר אחר, ואילו הארי משקיע את הונו בניסיונות להרוג את ספיידרמן, רק בשביל לגלות בסוף כי אותו ספיידרמן (שנראה כי הרג את אביו) הוא לא פחות מחברו הטוב ביותר, פיטר פארקר.
בין לבין, הנבל התורן הוא דוקטור אוקטביוס (אלפרד מולינה), אלילו של פיטר, שהופך לדוקטור אוקטיפוס, עקב תאונה מצערת, שהרגה את אשתו.
ובסרט השלישי, פיטר נאלץ להתמודד עם לא פחות משלושה נבלים בו זמנית – איש החול (תומס היידן צ'רץ' הנפלא), פושע נמלט שהרג את דודו של פיטר שהוא בעצם אב אוהב שלא מצליח לתת לילדתו חיים שקטים, הארי אוסבורן שעוטה על עצמו את תחפושת הגובלין מתוך תחושת נקמה, ולא אחר מאשר פיטר עצמו: טפיל מהחלל החיצון גורם לפיטר להיחשף לצד האפל שבתוכו, ולצאת לאוויר העולם בתור ספיידרמן בחליפה שחורה. מאוחר יותר, הטפיל יעבור לאדי ברוק (טופר גרייס, שמפליא בתפקיד הנבל) וכך יווצר ונום – האלטר אגו של ספיידרמן, שהוא כידוע – האלטר אגו של פיטר.

מסובך?
אני מסכים.

וזוהי בעצם הגדולה של "ספיידרמן 3", ומה שהופך אותו לסרט הטוב מבין השלושה: סוף סוף מצליח סם ריימי ליצור סרט אחיד ברמתו, מאוזן מבחינת כל הפרמטרים הקולנועיים שמרכיבים אותו.
הקיטש הכמעט מביך שאפיין את הסרט שני נבלם מעט. האפקטים טובים הרבה יותר מאלו שבשניים הקודמים (בסרט השני כל קטעי האקשן נראו ממוחשבים במיוחד, ואילו הפעם ריימי עושה בחכמה ומשלב המון שוטים "רגילים" בתוך עבודת המחשב). העלילה, רבת תפניות ככל שתהיה, נראית הרבה יותר זורמת – הסרט לא מרגיש ארוך (למרות שאורכו 140 דק'), והמעברים החדים בין כל קו עלילה לא מרגישים תלושים.
ובעיקר, ריימי מצליח להביא לידי ביטוי ממצה את הרעיון שספיידרמן הוא לא סתם דמות גדולה מהחיים, אלא הוא בעצם התגלמות הנצרות במאה ה21.
המון גבות הורמו במערכה השלישית של הסרט השני, כשספיידרמן נישא על כתפיהם של יושבי הרכבת, באקט נוצרי במיוחד ש"החזיר אותו לחיים". ריימי כנראה הבין שהוא הולך לכיוון מסוים, אך לא ממצה אותו. שהרי הקורים הראשונים נטוו כבר בסרט הראשון – הסרט עוסק באדם צעיר שמתקשה לקבל עצמו את האחריות הכבדה, שתותיר אותו מצולק נפשית, בודד, אבל במקביל תהפוך אותו לסמל של תקווה בקרב העם. מי אמר ישו?
בסרט השני ריימי כבר השווה את ספיידרמן לקדוש המזוקן בצורה הרבה יותר בוטה, בסצנת הרכבת המדוברת. והפעם, ריימי מחליט ללכת לכיוון המיתולוגיה הנוצרית עד הסוף – החל מדמותו של הארי שמתפקד במעין יהודה איש קריות, דרך סטן לי שכרגיל מפציע לכמה שניות (אבל הפעם אומר משפט חשוב במיוחד), ועד הסיום המפעים, שמשאיר אותנו פעורי פה לנוכח עבודת האפקטים המדהימה, אבל בעיקר בגלל שג'יזוס, סליחה – ספיידרמן, מגלה את ייעודו האמיתי : מנהיג רוחני, כזה שמאחד את העם בעיתות משבר, אחד שסכנה על ראשו גורמת לעם להתכווץ במושבו באימה. ספיידרמן הוא התשובה. בספיידרמן אנו שמים מבטחינו.
רק נציין אלמנט חשוב – ספיידרמן מפנה את הלחי השנייה, בתור אסטרטגיית לחימה מועדפת. הוא סולח, והוא מקבל בהבנה את הקורבנות שהוא נאלץ להקריב על מנת למלא את תפקידו הייעודי.




אין זה פלא שהפעם ריימי מצליח להגיע להישג קולנועי כל כך מפעים, ומאוזן מבחינת הקיטש מול האקשן. בסדרת evil dead ראינו את ריימי במלוא כוחו כיוצר אקשן/אימה/קומדיה משובח.
ב"דארקמן" משנת 1990 קיבלנו אותו כיוצר סרטי קומיקס מהדרגה הראשונה, שמצליח לשלב אקשן משובח ביחד עם סיפור מעניין ודמות לא שטוחה כפי שהיינו מצפים.
ובין לבין הספקנו להכיר את הצד הרך של ריימי, הצד שהביא לנו דרמות ספורט עם קווין קוסטנר וסרט קאמרי יפיפייה בשם "תכנית פשוטה" (1998).
ובל נשכח את יצירת המופת שלו "המהירים והמתים" (1995), שם הוכיח לנו ריימי כי הוא יכול לביים קאסט גדול של כוכבים, ועדיין לצאת הכוכב הכי גדול בסרט, כי אין המון במאים שיודעים להזיז מצלמה כמוהו.

ריימי הגיע לפסגת היצירה שלו עם "ספיידרמן 3", שהוא סרט הקיץ המושלם – ארוך במידה, מענג במיוחד, כמעט מושלם מבחינה טכנית, מצויד בכוכבים מצודדים לצד שחקנים מובחרים (ושוב – היידן צ'רץ' וטופר גרייס עושים עבודה מעולה). סרט פופקורן מושלם, אבל עם צדדים עמוקים יותר.
למרות שהמסרים הנוצריים של הסרט אינם כל כך חבויים, ההנאה לא נפגמת. להיפך:
סוף סוף ריימי מצליח לספר סיפור על גיבור על שמגלה את הדרך הכואבת לגדולה. שלא כמו ב evil dead, שם אש (ברוס קמפבל האחד והיחיד) הופך למעין גיבור על מכיוון שהוא נתקע במקום הלא נכון ובזמן הלא נכון, אבל רק לקראת סוף הסרט השני, פיטר פארקר מבין את אחריותו בסרט הראשון, ועושה דרכו במהלך שלושה סרטים עד שהוא מבין את תפקידו בסוף הסרט השלישי.
ובכך, ריימי נותן חופש לבמאי הסרט הרביעי (אם זה לא יהיה הוא) לצאת לעלילה חדשה, שאינה כוללת את משולש האהבה שמתפקד כמעין שילוש קדוש: פיטר בתפקיד הבן, מרי ג'יין בתפקיד רוח הקודש והארי (שהוא גילום של נורמן, הנבל היחיד שאינו מגלה חרטה) בתפקיד האב.

ומילה אחרונה לסיום – כמה מענג היה זה למצוא את שמו של ברוס קמפבל ברשימת הקרדיטים בתחילת הסרט. השחקן הנפלא הזה, שהופיע בכל אחד מסרטי ספיידרמן בתפקיד מפתח (בראשון הוא מעניק לפיטר את שמו כגיבול על, בשני הוא התגלמות החברה שלא נותנת לפיטר ליהנות משני העולמות), מקבל בסרט זה עוד תפקיד חשוב, והפעם בתור צרפתי שכרגיל אצל צרפתים, לא מבין מה קורה מול העיניים שלו. אותו קמפבל, שהיה הגיבול על הראשון של ריימי, מוביל את ספיידרמן אל סרטו הטוב ביותר, ומקבל חותם של כבוד.

כמה חבל שלספיידרמן אין מסור חשמלי במקום יד.



לידיעה זו התפרסמו  9  תגובות
תגובות
1   תגידו, מישהו קורא את הכתבות האלו לפני שהן מתפרסמות???
10:37:00  07/05/2007 איציק   
אני כבר לא מדבר על כתבה שאומרת בעברית פשוטה שסרט הקיץ המושלם זה שילוב מאוזן בין קיטש לאקשן (צר לי לדווח אבל לקולנוע יש כמה פרמטרים לאיכות - וקיטש או אקשן לא ממש נכללים בהם) אבל זה:

ובכך, ריימי נותן חופש לבמאי הסרט הרביעי (אם זה לא יהיה הוא) לצאת לעלילה חדשה, שאינה כוללת את משולש האהבה שמתפקד כמעין שילוש קדוש: פיטר בתפקיד הבן, מרי ג'יין בתפקיד רוח הקודש והארי (שהוא גילום של נורמן, הנבל היחיד שאינו מגלה חרטה) בתפקיד האב.

???????

האב בשילוש הקדוש הוא אלוהים - כלומר הכותב המחונן שלכם משווה (ברצינות מלאה) את הארי אוסבורן לאלוהים בשילוש הקדוש? ומרי ג'יין היא רוח הקודש? - ממש הבנה מעמיקה של הברית החדשה - פרשנות שממש ראויה לפרס נובל.

בקיצור - כדאי מאוד שמישהו יערוך כאן את הכתבות כי ממש לא ראוי שכל דבר שטות שפולט כל כותב יגיע גם לעמוד הראשי של האתר.

2   פרט טריביה מעניין
10:55:00  07/05/2007 the one   
במאים שעשו שלושה סרטים לפחות שהם לא טרילוגייה?

בואו נראה, סתם דוגמא שקופצת לי לראש מייד - שרק השלישי, גם הוא חלק שלישי של סרט וזו לא טרילוגייה - והאמת אני בטוח שיש עוד.


3   מה הקשר שרק?
15:23:00  07/05/2007 tv_eye  tveye79@gmail.com 
לא משנה שזה סרט אנימציה וזה משהו אחר לגמרי !
בשרק בשלושת הסרטים אין את אותם במאים!!!
בשניים הראשנים, באמת אנדרו אדמסון פיקח, והיה מעיין במאי על. אבל שוב בשלישי הוא פרש מכיסא הבמאי ורק מפיק את הסרט

4   ל 1
17:29:00  07/05/2007 איתן  eitangafni@hotmail.com 
אם ראית את הסרט, זכור לך השוט המסיים את סצנת הקרב בין ספיידרמן + הארי לבין איש החול +ונום - השוט הזה מעתיק ציורי רנסאנס של השילוש הקדוש.
ואם הארי הוא גילום של נורמן, הרי שנורמן הוא התגלמות האלוהים (ובסרט הראשון, זהו נורמן שמתמודד בפעם הראשונה מול ספיידרמן, ובעצם מכריח אותו להתחיל להפוך לגבר, כמעין דמות אב מעוותת). אני מבין את הביקורת שלך, אבל תן לי קצת קרדיט. לא כתבתי את הביקורת שעתיים אחרי שראיתי את הסרט...

5   אני היחידי?
13:18:00  08/05/2007 chogall   
ראיתי את הסרט , ציפיתי לו שנתיים וחצי או 3 אני כבר לא זוכר...
אבל עד כמה שאני שמח שהסרט שובר קופות אני חייב לומר שקצת התאכזבתי ממנו...למה?

א.ציפיתי לסרט קצת יותר אפל בגלל וונום וקיבלתי "הארכה" של הקטעים הקומיים עד למצב של ריקודים ותנועות שלא נגמרות..ופשוט חשבתי לעצמי: מה?!

ב.זמן המסך של וונום הוא הקטן ביותר ומאכזב במיוחד מאחר והוא ה"נמסיס" של ספידרמן..לא הרבה לאחר שוונום נוצר במלואו הוא מובס במהירות ע"י ספידרמן..

ג. הבכי..., כמה פעמים אפשר לראות את ספידי בוכה? אפילו הקהל באולם כבר לא יכל יותר ופשוט צחק בסצינת המוות של הארי שבו הוא בוכה שוב...

ואחרון ד.זה אולי רק אני כי ראיתי את כל הטריילרים שלו אבל כמעט ואין יותר סצנות אקשן ואפקטים בסרט מאשר בטריילר של דקה..פשוט לא ראיתי משהוא חדש..כל סצנות הקרב אחד לאחד..ולא הרבה יותר..

אני מצטער , אולי אני היחידי שחושב כך, אבל אני אשמח לדעת שאני שייך למעוט שלא נספר בכלל..
כי באמת אני שמח לשמוע ביקורות טובות והצלחות בקופות לכל סרטי הקומיקס.

6   ל-5
16:25:00  08/05/2007 אריאל מיאסניקוב  arimis@012.net.il 
אנחנו באמת מיעוט שלא נחשב כלל. הסרט מתחיל לגרוף מליונים (ולא נראה לי שמפסיק), וכנראה אנשים אוהבים רמות גבוהות של קיטשיות. ולגבי האפקטים? מילא אם הסרט היה מאוזן היטב בין עלילה (עד כמה שיש עלילה בקומיקס של ספיידר-מן) לנבלים הראשיים, והיה מקצץ יותר מאופרת הסבון הלעוסה שהתגלתה לעינינו (חבר טוב שהופך לרע רק בשביל להבין את טעותו ולחזור לטוב ולמות בסוף? נו באמת). מילא אם וונום היה מקבל את הבימה הראויה וזוכה ליותר מחמש דקות פירסום. מילא אם היו משאירים את הסרט הזה בגבול הזמן הסביר ולא מערבבים יותר מדי נושאים, במיוחד אם יש כוונה להוציא סרט רביעי. זה יוצר אצלנו עומס יתר.
כמו שציינתי בפורום אחר, הסרט הזה הולך בעקבות אקס מן 3 בסירחון שנודף ממנו, ורק כמה סיבות מנעו ממני לשלול אותו לגמרי: ג'יי ג'ונה ג'יימסון, ברוס קמפבל (שניהם בקטעים מטורפים), וונום (במעט מאוד שראינו אותו), וקטעי ספיידי (ע"ע אפקטים) מעולים, שמראים שהגרפיקה משתפרת מסרט לסרט (וזו הסיבה - וגם הטעות - שאני רואה סרטים כאלה).

לסיום, רואים שהשתלט על פארקר חייזר, כי אם הריקוד ההוא (וההתנהגות שלו ברחוב) לא פריקית מספיק, אולי כדאי לתלות את האשמה בבמאי שהשתן קצת עלה לו לראש. נו טוב, האמריקאים אוכלים קיטשיות לארוחת בוקר, אז למה שזה יפריע?
ואגב, בטח נראה גם גרסת 3.1 לסרט הזה (כמה נוח זה יהיה, לא) שבו יוסיפו קטעי קרבות ועוד קצת אקשן.

7   שיר\
22:10:00  02/06/2007 זוהר שמען   סימחןו 

8   אני נידהם
13:56:00  11/06/2007 אפרים   
אני ממש נידהם למה חבל שלספיידרמן אין מסור חשמלי במקום יד? הרי הוא מוציא קורים מהיד?

9   נדיר
19:17:00  31/10/2007 דניאל  walla@denial_100.com 
זה אחד הסרטים היפים ביותר שריתי


לתחילת הכתבה
 
קישורים
לערך השלם על ונום באינציקלופדיה לתרבות ותרבות פופלרית

לדף הסרט באתר IMDB

הצדש השני של המטבע מאת אלי הירשטיין (ביקורת מאוכזבת מהסרט)


חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב