''שמש'' ניצחית בראש אחר
איתן גפני

איתן גפני ראה את הסרט החדש של דני ביול "שמש" וחזר נפעם.
לפני הכל, ברכות למפיצים בארץ הקודש, שלא בחרו לסרטו החדש של דני בויל שם גאוני כמו "שמש קטלנית", "זריחה גורלית", או "השמש מתה מצחוק". במקום להיות מקוריים, הם הלכו על "שמש".

שיהיה ברור דבר אחד – דני בויל יודע לעשות קולנוע.
הוא הוכיח לעולם שהוא יודע לגרום לצופים שלו לעשות הרואין ב "טריינספוטינג" (אפילו אם זה מצריך טבילה בתוך אסלה חומה, ולא בגלל שהיא מחלידה). הוא בין הראשונים לגרמו לעולם להתאהב בקמרון דיאז, עוד לפני שבן סטילר גילה אותו לעולם בתור מרי ("בסרטו המשעשע "חיים לא רגילים").
והוא כמובן דאג להבהיר שסרטי זומבים יכולים להפחיד, אבל הם יפחידו אותך הרבה יותר אם הם יצולמו במצלמת וידאו פשוטה, ברחובות לונדון של שבע בבוקר, ועם כומר שמרצד על המסך (ביצירת המופת שלו "28 יום אחרי").
אז אחרי שביססנו בפשטות שדני בויל יודע לעשות סרטים, הגיע הזמן להסביר בכמה מילים למה סרטו החדש, sunshine הוא סרט כל כך טוב, עד שהוא גורם לך לרצות לראות אותו שוב, דקה אחרי שסיימת לראות אותו בפעם הראשונה.

בויל לוקח מרכיבים מכמעט כל סרט מד"ב שנעשה בעשורים האחרונים – החל מ"הנוסע השמיני", דרך "סולאריס", "2001 אודיסאה בחלל" (ואפילו "פיטץ' בלאק") ושוזר אותם בעדינות בתוך סיפור עתידני, אבל לא באמת. הוא יוצר מעין חזון אופטימי על עתיד פסימי, חזון שמנסה להזכיר לנו מה משמעותינו כבני אנוש, דרך רגשות בסיסיים כפחד, חמלה, יראה. וכל זה, בלי להפוך את הסרט שלו ליצירה סתומה על גבול הפלצנית.
העלילה פשוטה – בעתיד, השמש שלנו גוססת. מדענים הגיעו למסקנה שניתן להחיות אותה על ידי פיצוץ בתוכה, ושולח צוות המונה שמונה מדענים ואסטרונאוטים על מנת להחדיר את הפצצה. בדרך הם נתקלים במכשולים ומנסים, עד כמה שאפשר, להשלים משימתם, ולהציל את כדור הארץ.

הדבר החשוב ביותר שבויל עושה בסרטו הוא לעבד את התסריט (שכתב אלכס גרלנד, שאחראי על "28 יום אחרי") ליצירה ויזואלית מהממת, כזו שמורכבת מתכסיסים של אור וצל לצד קונספט פשוט אך יעיל של השוואת השמש לעין האנושית. בויל טוען את סרטו במשמעויות פסיכולוגיות ודתיות בקלות, ברגע שאנו רואים את הדימוי שלו לשמש, כפי שהיא נחשפת בסרט.
בעוד אני עושה דרכי במבוך הדימויים שבויל זורק למסך, ועושה דרכי בדרך הפתלתלה של הנוסחאות הקולנועיות שמרכיבות את התסריט (צוות של שמונה, עד האמצע לא ברור מי הגיבור של הסרט, החללית כמבוך ללא יציאה) אני מבין את העיקרון המנחה של בויל בעשיית הסרט:
יש להבחין בין מה שאנחנו רואים לעומת מה שאנחנו מבינים.
המוטו הזה עומד בבסיס 107 הדקות המפעימות של הסרט – מפתיחת הסרט שמבהירה לנו שבויל משווה את אובדן אור השמש לפיגוע בתאומים ומצד שני את הניסיון של האנושות להחיות אותה למעשה לא מוסרי: "הפצצה גודלה כשטח האי מנהטן" הוא משפט שלא רק זורק אסוציאציה ל9/11, אלא מזכיר לנו את פרויקט מנהטן הידוע לשמצה.
מחול הדימויים של בויל ממשיך בגן בוטני יפיפה שגודל בלב החללית (בני האדם מול הצמחים, מי ישרוד?), דרך החיפוש אחר גיבור הסרט (שהרי יש לנו שני כוכבים צעירים וכריזמאטיים, בריטי ואמריקאי בסרט), ועד החוויה הדתית שהוא מציע לנו בכל פעם שהצוות מבין לאן הוא מתקדם, ומה עליו להקריב בשביל האנושות במידה והמשימה לא תפעל כמתוכנן.
די לשמוע את שם החללית ("איקרוס") בשביל להבין שבויל הולך להכניס אותנו לעולם שאולי מזכיר לנו סרטים אחרים, אבל עושה בזיכרון שלנו כרצונו.

ומדי פעם, בעיקר במערכה השנייה של הסרט, בויל מזכיר לנו שהוא אחראי על אחד מסרטי האימה הטובים של העשור האחרון, אותו סרט זומבים אפקטיבי להחריד.
אלה הם הרגעים בהם בויל מתעלה על עצמו כקולנוען: עד אמצע הסרט, קיבלנו בעיקר אוסף של מחוות וציטוטים קולנועיים (בין אם ויזואליים או בין אם תסריטאים), והמון מחשבות פילוסופיות (הכוללות הסבר מקסים על ההבדל בין אור לחושך, מאחת הדמויות שמנווטות אותנו בעולם העתידי תנכ"י של הסרט) .
באמצע הסרט, בויל מזכיר לנו למה הוא כל כך אוהב לעשות קולנוע – בשביל למתוח אותך לכסא, גם באמצע דרמה חללית, עם משחקי אור וחושך, המון אבק, ומספיק זיכרון קולנועי בשביל לדעת שאם אתה בחללית, וחשוך, ויש בעיה כלשהי, אז רצוי שלא תתפצל מהצוות שלך.
אם יש צופים שמחייכים ברננה לאור העובדה שהסרט הולך לכיוון שהם מכירים, בויל דואג לסנוור אותם שוב, ולזרוק אותם אל עולם חדש, עולם בו אתה כל כך מסונוור מהשמש, עד שאין לך מנוס אלא לראות את העולם כפי שהגיבורים של בויל רואים אותו. והם מפוחדים, מבולבלים, המומים.

הדבר היחיד שמפריע לחוויית הצפייה הם הפיתולים העלילתיים בסרט, שמזכירים לנו שאלכס גרלנד (התסריטאי) פשוט ראה המון סרטים. בכל פעם שהוא נתקע, הוא פשוט קפץ לארון הסרטים שלו ומצא את הפתרון בסרט שהוא אוהב. כך, תוכלו למצוא נפתולי עלילה וסצנות שמזכירים את "הנוסע השמיני", "סולאריס", "המשימה מאדים", ועוד רבים וטובים יותר, וטובים פחות.
איך שזה נראה, המערכה השלישית בסרט נכתבה עבור הקהל האמריקאי, חובב הפופקורן והקולה, על מנת שלא יחשבו שהם נפלו על איזה גרסא כושלת נוספת ל"סולאריס". אחת הספיקה להם.

בשורה התחתונה – חזון ויזואלי מהמם, עם מספיק תובנות ולב בשביל להיות אחד מהסרטים המוצלחים של השנה האחרונה, וספתח נפלא לקיץ עמוס מד"ב ואפקטים.

הערה אחרונה לסיום - רצוי לראות בקולנוע, ולא בדי וי די. גם מהסיבות הרגילות, וגם כי הסרט עובד נפלא כשאתה באולם חצי ריק, ואתה יכול לשמוע מסביבך נשימות קצרות אוויר של היושבים באולם.
הן קצרות אוויר כי השמש המביטה אליך במהלך חצי סרט מהפנטת, ולא רק כי נגמר לך החמצן.






לידיעה זו התפרסמו  2  תגובות
תגובות
1   dude
12:49:00  03/05/2007 tahe/orf   
עשרים ושמונה יום היה נחמד, לא הרבה יותר מזה (חוץ מהשימוש הנכון בשיר של גרנדדי בסופר), וגם לייפלס אורדינרי היה רק חמוד. על החשיבות של טיירנספוטינג אין להתווכח. את שמש אני כנראה אראה, אבל אי אפשר שלא לנחש שהערכת אותו יתר על המידה...

2   נחמד להשוות לכל יצירות המופת הבדיוניות אבל
19:21:00  07/05/2007 יואב   
למרות שמדובר בסרט שולי ביותר, אני חושב שראוי להזכיר שהסרט ש"שמש" הכי מזכיר מבחינת האלמנטים שמרכיבים אותו הוא: "סיוט בקצה האופק" (Event Horizon). ממש עד רמת עיצוב החללית, המפגש עם איקרוס אחד, וכמובן השליש האחרון (והמאכזב אך יעיל ביותר) של הסרט.


לתחילת הכתבה
 
קישורים
הסרט בממסד הנתונים של IMDB


חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב