|
|
|
|
|
|
''שמש'' ניצחית בראש אחר
איתן גפני
|
|
איתן גפני ראה את הסרט החדש של דני ביול "שמש" וחזר נפעם.
|
לפני הכל, ברכות למפיצים בארץ הקודש, שלא בחרו לסרטו החדש של דני בויל שם גאוני כמו "שמש קטלנית", "זריחה גורלית", או "השמש מתה מצחוק". במקום להיות מקוריים, הם הלכו על "שמש".
שיהיה ברור דבר אחד – דני בויל יודע לעשות קולנוע. הוא הוכיח לעולם שהוא יודע לגרום לצופים שלו לעשות הרואין ב "טריינספוטינג" (אפילו אם זה מצריך טבילה בתוך אסלה חומה, ולא בגלל שהיא מחלידה). הוא בין הראשונים לגרמו לעולם להתאהב בקמרון דיאז, עוד לפני שבן סטילר גילה אותו לעולם בתור מרי ("בסרטו המשעשע "חיים לא רגילים"). והוא כמובן דאג להבהיר שסרטי זומבים יכולים להפחיד, אבל הם יפחידו אותך הרבה יותר אם הם יצולמו במצלמת וידאו פשוטה, ברחובות לונדון של שבע בבוקר, ועם כומר שמרצד על המסך (ביצירת המופת שלו "28 יום אחרי"). אז אחרי שביססנו בפשטות שדני בויל יודע לעשות סרטים, הגיע הזמן להסביר בכמה מילים למה סרטו החדש, sunshine הוא סרט כל כך טוב, עד שהוא גורם לך לרצות לראות אותו שוב, דקה אחרי שסיימת לראות אותו בפעם הראשונה.
בויל לוקח מרכיבים מכמעט כל סרט מד"ב שנעשה בעשורים האחרונים – החל מ"הנוסע השמיני", דרך "סולאריס", "2001 אודיסאה בחלל" (ואפילו "פיטץ' בלאק") ושוזר אותם בעדינות בתוך סיפור עתידני, אבל לא באמת. הוא יוצר מעין חזון אופטימי על עתיד פסימי, חזון שמנסה להזכיר לנו מה משמעותינו כבני אנוש, דרך רגשות בסיסיים כפחד, חמלה, יראה. וכל זה, בלי להפוך את הסרט שלו ליצירה סתומה על גבול הפלצנית. העלילה פשוטה – בעתיד, השמש שלנו גוססת. מדענים הגיעו למסקנה שניתן להחיות אותה על ידי פיצוץ בתוכה, ושולח צוות המונה שמונה מדענים ואסטרונאוטים על מנת להחדיר את הפצצה. בדרך הם נתקלים במכשולים ומנסים, עד כמה שאפשר, להשלים משימתם, ולהציל את כדור הארץ.
הדבר החשוב ביותר שבויל עושה בסרטו הוא לעבד את התסריט (שכתב אלכס גרלנד, שאחראי על "28 יום אחרי") ליצירה ויזואלית מהממת, כזו שמורכבת מתכסיסים של אור וצל לצד קונספט פשוט אך יעיל של השוואת השמש לעין האנושית. בויל טוען את סרטו במשמעויות פסיכולוגיות ודתיות בקלות, ברגע שאנו רואים את הדימוי שלו לשמש, כפי שהיא נחשפת בסרט. בעוד אני עושה דרכי במבוך הדימויים שבויל זורק למסך, ועושה דרכי בדרך הפתלתלה של הנוסחאות הקולנועיות שמרכיבות את התסריט (צוות של שמונה, עד האמצע לא ברור מי הגיבור של הסרט, החללית כמבוך ללא יציאה) אני מבין את העיקרון המנחה של בויל בעשיית הסרט: יש להבחין בין מה שאנחנו רואים לעומת מה שאנחנו מבינים. המוטו הזה עומד בבסיס 107 הדקות המפעימות של הסרט – מפתיחת הסרט שמבהירה לנו שבויל משווה את אובדן אור השמש לפיגוע בתאומים ומצד שני את הניסיון של האנושות להחיות אותה למעשה לא מוסרי: "הפצצה גודלה כשטח האי מנהטן" הוא משפט שלא רק זורק אסוציאציה ל9/11, אלא מזכיר לנו את פרויקט מנהטן הידוע לשמצה. מחול הדימויים של בויל ממשיך בגן בוטני יפיפה שגודל בלב החללית (בני האדם מול הצמחים, מי ישרוד?), דרך החיפוש אחר גיבור הסרט (שהרי יש לנו שני כוכבים צעירים וכריזמאטיים, בריטי ואמריקאי בסרט), ועד החוויה הדתית שהוא מציע לנו בכל פעם שהצוות מבין לאן הוא מתקדם, ומה עליו להקריב בשביל האנושות במידה והמשימה לא תפעל כמתוכנן. די לשמוע את שם החללית ("איקרוס") בשביל להבין שבויל הולך להכניס אותנו לעולם שאולי מזכיר לנו סרטים אחרים, אבל עושה בזיכרון שלנו כרצונו.
ומדי פעם, בעיקר במערכה השנייה של הסרט, בויל מזכיר לנו שהוא אחראי על אחד מסרטי האימה הטובים של העשור האחרון, אותו סרט זומבים אפקטיבי להחריד. אלה הם הרגעים בהם בויל מתעלה על עצמו כקולנוען: עד אמצע הסרט, קיבלנו בעיקר אוסף של מחוות וציטוטים קולנועיים (בין אם ויזואליים או בין אם תסריטאים), והמון מחשבות פילוסופיות (הכוללות הסבר מקסים על ההבדל בין אור לחושך, מאחת הדמויות שמנווטות אותנו בעולם העתידי תנכ"י של הסרט) . באמצע הסרט, בויל מזכיר לנו למה הוא כל כך אוהב לעשות קולנוע – בשביל למתוח אותך לכסא, גם באמצע דרמה חללית, עם משחקי אור וחושך, המון אבק, ומספיק זיכרון קולנועי בשביל לדעת שאם אתה בחללית, וחשוך, ויש בעיה כלשהי, אז רצוי שלא תתפצל מהצוות שלך. אם יש צופים שמחייכים ברננה לאור העובדה שהסרט הולך לכיוון שהם מכירים, בויל דואג לסנוור אותם שוב, ולזרוק אותם אל עולם חדש, עולם בו אתה כל כך מסונוור מהשמש, עד שאין לך מנוס אלא לראות את העולם כפי שהגיבורים של בויל רואים אותו. והם מפוחדים, מבולבלים, המומים.
הדבר היחיד שמפריע לחוויית הצפייה הם הפיתולים העלילתיים בסרט, שמזכירים לנו שאלכס גרלנד (התסריטאי) פשוט ראה המון סרטים. בכל פעם שהוא נתקע, הוא פשוט קפץ לארון הסרטים שלו ומצא את הפתרון בסרט שהוא אוהב. כך, תוכלו למצוא נפתולי עלילה וסצנות שמזכירים את "הנוסע השמיני", "סולאריס", "המשימה מאדים", ועוד רבים וטובים יותר, וטובים פחות. איך שזה נראה, המערכה השלישית בסרט נכתבה עבור הקהל האמריקאי, חובב הפופקורן והקולה, על מנת שלא יחשבו שהם נפלו על איזה גרסא כושלת נוספת ל"סולאריס". אחת הספיקה להם.
בשורה התחתונה – חזון ויזואלי מהמם, עם מספיק תובנות ולב בשביל להיות אחד מהסרטים המוצלחים של השנה האחרונה, וספתח נפלא לקיץ עמוס מד"ב ואפקטים.
הערה אחרונה לסיום - רצוי לראות בקולנוע, ולא בדי וי די. גם מהסיבות הרגילות, וגם כי הסרט עובד נפלא כשאתה באולם חצי ריק, ואתה יכול לשמוע מסביבך נשימות קצרות אוויר של היושבים באולם. הן קצרות אוויר כי השמש המביטה אליך במהלך חצי סרט מהפנטת, ולא רק כי נגמר לך החמצן.
|
|
|
לידיעה זו התפרסמו 2 תגובות
|
תגובות
|
1 dude
|
|
12:49:00 03/05/2007
|
tahe/orf
|
|
עשרים ושמונה יום היה נחמד, לא הרבה יותר מזה (חוץ מהשימוש הנכון בשיר של גרנדדי בסופר), וגם לייפלס אורדינרי היה רק חמוד. על החשיבות של טיירנספוטינג אין להתווכח. את שמש אני כנראה אראה, אבל אי אפשר שלא לנחש שהערכת אותו יתר על המידה...
|
|
2 נחמד להשוות לכל יצירות המופת הבדיוניות אבל
|
|
19:21:00 07/05/2007
|
יואב
|
|
למרות שמדובר בסרט שולי ביותר, אני חושב שראוי להזכיר שהסרט ש"שמש" הכי מזכיר מבחינת האלמנטים שמרכיבים אותו הוא: "סיוט בקצה האופק" (Event Horizon). ממש עד רמת עיצוב החללית, המפגש עם איקרוס אחד, וכמובן השליש האחרון (והמאכזב אך יעיל ביותר) של הסרט.
|
|
|
|
|
קישורים
|
|
|
חדשות אחרונות
|
קולנוע
|
19/11/2010
|
זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
|
11/09/2010
|
עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
|
14/08/2010
|
חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
|
08/08/2010
|
הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
|
30/07/2010
|
הנוסע השמיני : ההתחלה
|
|
טלויזיה
|
17/10/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
|
30/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
|
27/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
|
20/09/2010
|
פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
|
10/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן- פרק 72
|
|
ספרים
|
06/09/2010
|
הוצאה מחודשת לצלל-אלף
|
30/07/2010
|
אן רייס משתגעת סופית
|
25/07/2010
|
ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
|
14/07/2010
|
הכבוד המיצרי
|
27/06/2010
|
והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן
|
|
סיפורים
|
04/06/2010
|
נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
|
02/05/2008
|
סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
09/08/2007
|
פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
|
06/08/2007
|
תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת
|
|
קומיקס
|
22/07/2010
|
האם היו ערפדים בתורה?
|
13/07/2010
|
הארווי פארקר נפטר בגיל 70
|
15/07/2009
|
קומיקס וירקות לפרס אייזנר
|
05/07/2009
|
מייקל ג'קסון הקומיקס
|
03/06/2009
|
אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch
|
|
מקומי
|
02/09/2010
|
להפחיד בעברית
|
26/07/2010
|
פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
|
24/05/2010
|
קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
|
28/11/2009
|
כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
|
15/08/2009
|
מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון
|
|
מסע בין כוכבים
|
15/05/2009
|
Q כאן
|
12/05/2009
|
צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
|
11/05/2009
|
קפטן גים טי קרי דור ההמשך
|
05/05/2009
|
אבודים במסע בין כוכבים
|
17/04/2009
|
וכך זה התחיל
|
|
אנימה
|
02/09/2008
|
Voltron בדרך למסך הגדול
|
17/04/2008
|
Ghost in the Shell -3D
|
20/03/2008
|
פוניו לא סתם על הצוק
|
19/03/2008
|
'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
|
16/03/2008
|
קיטארו למבוגרים
|
|
אימה
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
13/11/2006
|
הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
|
06/11/2006
|
מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
|
25/10/2006
|
זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
|
24/10/2006
|
פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו
|
|
משחקי תפקידים
|
05/02/2010
|
כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
|
27/09/2007
|
טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
24/07/2007
|
כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
|
26/02/2007
|
כנס ביגור
|
|
עתידנות
|
11/12/2008
|
הלו, שומעים אותי?
|
23/11/2008
|
פריצת דרך בהשתלות
|
05/11/2008
|
אנרגיה סולארית
|
31/10/2008
|
מטוסים גרעיניים?
|
24/10/2008
|
שמש נצחית בראש צלול
|
|
משחקי מחשב
|
25/07/2010
|
הטריילר החדש של DC universe
|
26/06/2009
|
מלחמת הכוכבים לגו
|
19/02/2009
|
Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
|
18/07/2008
|
DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
|
14/06/2008
|
Old Republic 3?
|
כתבות אחרונות
|
קולנוע
|
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.
|
|
טלויזיה
|
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.
|
|
ספרים
|
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.
|
|
סיפורים
|
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?
|
|
קומיקס
|
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.
|
|
מקומי
|
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
|
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים
|
|
מסע בין כוכבים
|
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.
|
|
אנימה
|
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009
|
|
אימה
|
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.
|
|
משחקי תפקידים
|
|
עתידנות
|
|
משחקי מחשב
|
|
|