300 – משל פוליטי או פאן טהור?
איתן גפני

כתבה חדשה של איתן גפני על סרטו של שניידר "300"
חבורה של גברים מסוקסים, שריריים ומעוצבים לתלפיות, עומדים עם חניתות על צלע הר, השמש מכה בעורפיהם בקדחתנות, ראשיהם מורמים אל על, אגלי זיעה מתגלגלים לאורך צווארם הקשיח, ועיניהם מבשרות קרב. המצלמה מעריצה את הגופניות שלהם, והם מצידם מעריצים את המדינה שלהם.
בפאתוס אין סופי מכריז מנהיגם, ליאונידיס, כי הם הולכים להיכנס לספרי ההיסטוריה. הוא שואג את שם ארץ מולדתם והם, כיחידה אחת, מגיבים לו בקריאת "היי!!" אחידה.
לא, לא מדובר בסצנה מתוך "ניצחון הרצון" של לני ריפנשטאהל, או מכל סרט תעמולה נאצי אחר.
המחזה הכמעט פאשיסטי הזה חוזר על עצמו כמה פעמים במהלך הסרט "300", סרטו החדש של
זאק שניידר (ראה לינק בצד ימין לערך המורחב), במאי הרימייק המוצלח במיוחד של "שחר המתים" מ 2004.
ונשאלת השאלה – האם שניידר חושף את עורו האמיתי, כפאשיסט חסר רחמים, או שמא הוא פשוט לא מבין מה הוא עשה?

מבין וגם מבין. שניידר הוא הגבר החדש של שנות האלפיים, אחרי רוברט רודריגז וקוונטין טרנטינו. אכן הצהרה קצת מפוצצת, אבל צריך לראות את שחר המתים (ומי שלא ראה, כמובן שחייב לראות את הגרסא שלו ליצירת המופת של רומרו) בשביל להבין.
שניידר עיבד לקולנוע את הרומן הגרפי של פרנק מילר (ראה לינק בצד ימין לערך המורחב) (שאחראי גם על sin city ו batman year one וכו..), ועשה מעשה נבון – במקום להיכנס לפרשנויות לקומיקס, ולנסות להציג את המסרים החבויים בין הדפים, הוא העדיף להישאר ברמת פני השטח, תוך מודעות ברורה לחומר הנפץ שבידו. כמו רוברט רודריגז, שעיבד את sin city לסרט מרהיב ויזואלית (אין ספק – אחד הסרטים המהממים שנעשו מעולם) אך חסר אמירה לחלוטין, גם שניידר עיבד את הקומיקס למה שהוא צריך להיות – קולנוע טוטאלי, מרהיב ויזואלית, מושלם מבחינה טכנית, למרות פגמים בתסריט (שלא ממש קיים) וחוסר אמירה.

יהיה זה קצת צולע לומר שב 300 אין אמירה, שכן המראות הפאשיסטיים לא יכולים להתחבא. יש משהו קצת בעייתי בעובדה שהסרט מכוון לבני נוער, ויש המון כאלו שאינם מכירים את הקולנוע הנאצי של שנות ה 30, אותו קולנוע שהציג גברים מיוזעים, מושלמים, אריים, לתפארת הגאווה הנאצית.
יש שיאמרו ששניידר חוטא פעמיים, שכן לא רק שהוא מציג את הדימויים הללו, הוא מהלל אותם בפאתוס ספרטני למהדרין, וגורם לצופה לחייך בכל פעם שליאונידיס (ג'רארד באטלר המעולה) צורח את גאוות המדינה לשמיים.
אך מי שמחליט לבזבז את זמנו בקיטורים על חוסר האחריות של שניידר, נופל בפח ששניידר טמן לו. בדיוק כמו האיראנים, שמחרימים את הסרט, כי הוא מציג את האומות הפרסיות כברבריות, וטוענים כי הסרט טעון במשמעות פוליטית עדכנית.
הרי שניידר יודע בדיוק מה יש לו ביד – סרט מלחמה אלים במיוחד אודות מיתוס עתיק יומין – 300 לוחמים ספרטניים ניצבים מול אלפי לוחמים פרסיים, מסרבים לכיבוש ונלחמים עד טיפת דמם האחרונה עבור החופש בו הם מאמינים. נכון, בספרטה החיים לא בדיוק "חופשיים" (שכן הם חיים תחת משטר סגפני, המהלל כוח גופניות, ודוגל בהשמדת תינוקות בעלי מום כזה או אחר), אך מבחינתם, החופש הוא המטרה הנשגבת.
ונכון, צריך להיות עיוור בשביל לא לראות את הביקורת, אבל הביקורת היא לא כלפי האיראנים הברבריים, כי אם כלפי ממשל בוש - משטר היוצא למלחמה מיותרת להגנה על החופש, כשבו בזמן, בבית, החופש הוא מושג תלוש – האזנות טלפוניות לאזרחים חפים מפשע, מערכת חינוך סגפנית חסרת תקציב, מצב כלכלי רעוע. אך המטרה מקדשת את האמצעים, וארה"ב (הלא היא ספרטה) תעשה הכל בשביל להגן על החופש של אזרחיה, כולל לצאת למלחמה אבודה מראש, וגיוס אמות העולם (המועצה של זקני העם) למלחמה המיותרת, תוך שימוש בכל אמצעי – כשר או לא.

וכך, נברא לו העולם הקולנועי ששניידר מבקש להציג בפנינו – בעייתי, כי אין לך בעצם עם מי להזדהות (הגיבורים שלך אבודים מראש, והם לא ממש נחמדים) אבל מבדר בו בעת. לא מוסרי (הם משליכים תינוקות עם מום למוות כבר הזכרנו?) אבל סוחף באותה מידה (הם בהחלט יודעים להילחם). לא עקבי (מעייף לספור כמה חורים בתסריט יש בסרט) אך נסלח (שהרי הסרט עוסק בהיווצרות מיתוס, ומיתוס לא חייב להישען על הפרטים הקטנים).
שניידר לא בא ליצור סרט פוליטי ששופט צד זה או אחר, הוא פשוט בא לעשות סרט קיץ, וככזה, 300 הוא כמעט מושלם – מדהים ויזואלית, סוחף, מהיר, במשקל נוצה. סרט שרואים בקולנוע בכיף.
האמירה הפוליטית שלו מושלכת הצידה לטובת שוטים מרהיבים של קרבות מדממים, ובאמצע הסרט הפאתוס מפנה מקום לקצת הומור משובח מצידו של ליאונידיס (המלך חמור הסבר של ספרטה) וחייליו, ספק גיבורים, ספק פסיכופטיים (חייל א': "מה אתה מחייך?" חייל ב': "אני סוף סוף הולך למות כמו שצריך, חה חה חה!").
וזה המקום לציין את הבחירה החכמה של שניידר, בכל הנוגע לשחקנים – אין כוכבים בסרט שלו. השחקן הכי מוכר פרט לג'רארד באטלר (גם כן מוכר, מי בכלל זוכר אותו בתור דרקולה, ואני די משוכנע שלא יותר מארבעה אנשים ראו "פרנקי היקר") הוא דיוויד וונהם, שתפקידו המפורסם עד כה היה הסייד קיק של ואן הלסינג, בסרט המטופש משנת 2004.

אם כבר פוליטיקה, בסיום הסרט אמרתי לחברים שלי שחיכיתי לראות מתי בוראט יזנק מהמסך ויתחיל לקרוא במבטא קזחסטני "הלוואי וג'ורג' בוש ימית כל אם ותינוק על אדמת עיראק!". אבל שניידר חכם יותר מזה. הוא יודע שזה מתבקש לשתול עוד אמירות, ואותו זה פשוט לא מעניין. לא מדובר בחוסר אחריות של היוצר, אלא במעשה חכמה, שכן הוא יודע בדיוק מה יש לו בידיים, ומעדיף לא לעשות עם זה כלום, לתת לסרט לדבר בעד עצמו.
אני בטוח שהיו לשניידר עוד כמה סצנות שנחתכו החוצה, סצנות שמיקדו את האמירה של הסרט. ואני משוכנע שכשהוא ראה אותן, מוצמדות לסרט הנוכחי, הוא הבין שהוא עושה טעות. 300 הוא לא סרט שצריך אמירות פוליטיות. 300 הוא חבית חומר נפץ שרק מחכה לדביל שישען עליה עם סיגריה דולקת.

רמזים לאיפוק של שניידר אפשר היה למצוא כבר ב "שחר המתים" שלו מלפני שלוש שנים. גם שם, היה לו סרט עם מטען אמירתי מובהק – זומבים בקניון. אך לעומת המקור של ג'ורג' רומרו, "שחר המתים" של שניידר לא העלה את הטענות החברתיות שלו לפני השטח, ונשאר סרט פאן טהור, על טהרת הראשים המתפוצצים.
ואת אותה בחירה נבונה הוא עשה גם עם 300, סרט שמקום להיות משל על המצב הפוליטי העדין של ימינו אנו, נשאר סרט פופקורן מעולה, על טהרת הגופות המשופדות על חנית.
והתפוח של ליאונידיס.






לידיעה זו התפרסמו  5  תגובות
תגובות
1   סרט אפוס מלחמתי שאין לזלזל בו
12:32:00  10/04/2007 אריאל מיאסניקוב  arimis@012.net.il 
או לצורך העניין, למצוא בו השוואות בנות ימינו. וכביקורת על הסרט, אתה מתמקד יותר מדי בהיסטוריה של הבמאי עצמו מאשר ברקע ההיסטורי למלחמת הספרטנים, שמהווה דווקא עלילה נרחבת ולא "עוד נושא שאפשר למלא בו סרט-עתיר-אפקטים-ובעל-שלל-הקבלות-פוליטיות", שכן כל פרויקט היוצא בימים אלו מקבל השלכות פוליטיות. האם הסרט "לב אמיץ" עסק בהשלכות הפוליטיות של וויליאם וואלאס או שמא עסק במאבקם של הסקוטים לחירות? היינו הך. האירנים מצידי יכולים להחרים את הסרט עד מחר. יופי. זה רק מראה שהם לוקחים את זה אישית וכי זה מה שהם - ברברים.
והערת אגב, ג'רארד באטלר הופיע ב"פנטום האופרה" וכן בתפקיד קטן ב"טומב ריידר 2", ודיוויד ווינהם גם הופיע בסרטי שר הטבעות כפאראמיר, בנו של דנאתור עוצר גונדור.

2   תיקון טעות על דיוויד וונהם
3:42:00  24/04/2007 scfi199   
דיוויד וונהם היה הסייד קיק של ואן הלסינג אבל!!
הוא גם היה פארמיר בשר הטבעות!!
אני חושב שמעז הוא נהיה קצת יותר מפורסם אתה לא חושב??

3   אתה מגזים בחור חביב
7:29:00  03/05/2007 אם יש לך שמש   
בכל הביקורות שלך (גם של מגרש השדים וגם הניסוין הפתטי למצוא קשר בין סרטי אימה כמו 2001 משוגעים ולגבעות יש עיניים לפוליטיקה) אתה מנסה לחבר לפוליטיקה הכושלת בארה"ב.

נחש מה חבוב?
לפעמים סרט הוא פשוט -סרט-
כן כן,
בלי שום מסרים כפולים,
בלי שום מסר חבוי,
פשוט סרט נחמד ללכת עם חברים או עם החברה בערב שישי נחמד.

באמת שזה מיותר מצידך.

אה ואם כבר,
יהיה ממש נחמד אם תקצר את הביקורות שלך קצת,ממש טיפה,כי זה ממש מייגע.
ותאמין לי - גם מי שטורח לקרוא (יש ביקורות יותר קצרות,וגם מלאות בחוש הומור כמו ב"עין הדג") מדלג על מספר שורות.

תודה מראש,
אם יש לך שמש.

4   ל "אם יש לך שמש"
17:34:00  07/05/2007 איתן  eitangafni@hotmail.com 
לא אני המצאתי את הרעיון שסרטי אימה מבטאים מסרים פוליטיים. אני מאמין שמעל חמישים מאמרים אקדמיים נכתבו בנושא, לאורך עשרים השנים האחרונות.
כמו כן, אני חושב שברגע שבמאי הסרט מכריז שזה מה שהוא רצה לעשות, אז די אין לנו ברירה אלא להבין שזה מה שקורה באמת.
סרט, כמו כל יצירת אמנות, הוא לא רק סרט. כלומר - יש סרטים שהם באמת כאלה, אבל הם בדרך כלל נקראים "נינג'ה אמריקאי 12".

5   שמע, איתן, החבר'ה צודקים
22:35:00  29/05/2007 אחד מתוך רבים   
גם אם הבמאי אמר, שיגיד. לא חייבים למקד ביקורת שלמה בזה, מה גם ש99% מההולכים לסרט הזה לא הולכים אליו כדי למצוא את המסרים הפוליטיים האלו. מידע כל כך לא רלוונטי שחבל לבזבז עליו כל כך הרבה שורות במקום ביקורת עניינית על הסרט.
וגם כדאי לברר קצת על העבר של השחקנים (ראה דיוויד ווינהם) במקום להטיח בהם שהם אפסיםלא ידועים.
אני גם מאמין שיותר מ-50 מאמרים אקדמאיים נכתבו בנושא הקשר בין צואה לחלומות של סוסים. לא בטוח, אבל מאמין. So?נ.ב. סלח לי על האיחור העצום בין הביקורת לתגובה


לתחילת הכתבה
 
קישורים
דף הסרט בIMDB

לערך המורחב על פרנק מילר בוויקי לתרבות

לערך המורחב על זאק שניידר


חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב