|
|
|
|
|
|
ארבעה סיפורים קצרים בשחור ולבן – ביקורת קומיקס ישראלי - ''רדומים''
עופר ברנשטיין
|
|
"רדומים" היא חוברת קומיקס ישראלי קצרה שראתה אור לקראת פסטיבל הקומיקס, אנימציה וקריקטורה ה – 6 שאך הסתיים. היא מכילה ארבעה סיפורים קצרים: פיל, עכביש, דובדבן ורכבת. שלושת הראשונים – סיפורי קומיקס והאחרון - ספק פרוזה ספק שירה בליווי איורי הכותב.
|
רדומים מאת דותן גולדווסר 28 עמודים בשחור/לבן – כריכה צבעונית
מהסוף להתחלה...
הסיפור האחרון – רכבת: זהו וידוייו המרגש והמורבידי משהו של נהג רכבת, החושף בפני הקוראים את לבטיו לאור חוויותיו הקשות בעבודה. להיות נהג רכבת זה מקצוע על סף המוות. לא מותם של הנהג או הנוסעים חלילה אלא מותם של אנשים שונים ומשונים המבקשים למות (או להתאבד) בעזרת נחשי המתכת האימתניים. ברכבות מוצעים מספר רעיונות פילוסופיים מעניינים כמו גם זווית הסתכלות ייחודית על תפקידו של הפועל השכיר בחברה המודרנית. מכיוון שזה אינו קומיקס בעיקרו של דבר, נצמצם את הדיון בו אך נוסיף רק שהאיורים בו אינם רווי דם או גופות מרוטשים אלא רק מקבץ אמירות מעוצבות במינימליזם.
מינימליזם היא גם מילת מפתח בשלושת סיפורי הקומיקס בהם נתמקד בביקורת זו. נראה, שהצמצום והתמצות הנם נשמת אפה של היצירה "רדומים". האומנות שחורה ולבנה בלבד (אין אפילו גווני אפור – זולת בכריכה). הקווים, בעיקרם קווי מתאר ומעטים מהם קווי עזר או פירוט. בניית הפנלים מצומצמת אף היא. לכל היותר 7 פנלים בעמוד ואף הם מרווחים, בעלי מסגרת שוליים נאה וייחודיות משל עצמם. קווי המינימליזם ניכרים גם בכתיבה, מבחינה עלילתית ואף בעיצוב האותיות והטקסטים בסיפורים. בשני המקרים אין פרטים עודפים, אין אפילו מילות קישור מיותרות וקיצוני מכל אלה הוא הסיפור "דובדבן" בו לא נכתבה אף מילה!
קשירתם של הטקסט המודפס והפרטים העלילתיים נראית מוזרה קצת בתחילה. הרי עיצוב האותיות (lettering), נמנה בדרך כלל יחד עם האומנויות הויזואליות ולא עם הכתיבה. אולם במקרה של "רדומים" נראה שיש קישור הגיוני וישיר בין השניים שכן העלילה היא מעין מונולוגים ארוכים של המספר והיא מובאת לנו הקוראים בחלוקה הנוגדת את ההיגיון הלשוני וקוטעת משפטים באמצע. כדרכו של מי שמספר סיפור באופן רציף ורק תמונות הרקע המלוות את קולו מתחלפות.
אלמנט מינימליסטי נוסף המשותף לשני מרכיבי הקומיקס, הוא בצמצום הן הפונטי והן הויזואלי של הדברים. הסיפורים מורכבים כולם מכמות משפטים מצומצמת יחסית. אפילו "עכביש", בו נאלץ המספר להיגרר לתיאורי רגשותיו באופן מפורט יחסית, אינם משפטים רבים מספרית אלא פשוט ארוכים במבנה התחבירי שלהם. באופן דומה, גם הויזואליות של הטקסט כמעט נעדרת. הגופנים בהם השתמש היוצר הם בנאליים להחריד. במקרה של "פיל" מדובר על 'דויד' ובמקרה של "עכביש" - פונט בלתי מזוהה המנסה לחקות אשליית כתיבת דפוס בכתב יד. בשני המקרים, גודל הגופן קטן יחסית (לא יותר מ-14) וטובע לחלוטין בים של ציורים (אם כי עדיין מצליח להשאר ממוקם בלב קטעים לבנים ועל כן להראות). שילוב זה מאפשר ליצור אווירת מסטיק בקריאה ולכן, על אף הפנלים המתחלפים, הקורא לא חש בכך אלא רק ברצף קריאה ארוך.
כעת נעבור לשאר הסיפורים בחוברת:
"פיל": מתאר זיכרון ילדות רחוק של המספר בו הוא ואביו הולכים יחדיו לגן החיות וזוכים בחוויה ייחודית - לצפות בפילים ברגעים נדירים.
"עכביש": מעיין וריאציה פרועה על סיפור המקור של ספיידרמן/פיטר פארקר, המתאר את קורותיו של אנטי גיבור ישראלי הננשך על ידי עכביש רדיו-אקטיבי בכור בנחל שורק, אך במקום כוחות על זוכה רק בכאב וייסורים.
"דובדבן": סיפורו של זוג מאוהב המבקש להביא ילדים לעולם והקשיים עמם הוא מתמודד.
"פיל", הקצר מבין השלושה, הוא גם הגס והמחוספס ביותר בחוברת. האומנות בו נעה בקיצוניות בין כתמי צבע ומשטחים שחורים אבסטראקטיים לבין משיכות קווים (במכחול ככל הנראה) המייצרות רישומי מבנים, נוף ואנשים. פאנל אחד, ממש לקראת סוף הסיפור, חורג מנורמה זו ובכך מעצים את תחושת התגלות ה'פואנטה' שבבסיס הסיפור.
לעומתו, ב"עכביש", העניינים ברורים מלכתחילה. תיאורי עקיצת העכביש עוד קורצים איך שהוא לכיווני מיינסטרים אמריקאי בזכות עיצוב פאנל בקווי אלכסון ושבירת GRID (הרשת הדמיונית המחלקת את הפנל לריבועים שווים בגודלם), אך דפי ההמשך שווים לקונבנציות הקומיקס הקלאסי עם פנלים רחבים, התאמה ל - GRID ושילוב טקסט כקריינות בין פנלים ולא בתוכם.
"דובדבן", במובנים רבים, כשמו כן הוא - הדובדבן שבסוף חלק הקומיקס של החוברת. זהו סיפור ללא מילים ולמעט שני פנלים, גם ללא בלוני דיבור. אף הפנלים בהם בלונים אינם מכילים טקסט אלא איור ויזואלי של דברי הדמויות. מכיוון שזהו סיפור פואנטה מובהק, אפשר רק להוסיף לגבי סיפור זה, ציטוט של אהוד ברק (כן, זה שהיה ראש הממשלה פעם) על משל הדובדבן: "הדובדבן אינו פורח סתם כך כשמתחיל להיות קר. העץ הענק עומד לו במצבו הטרום פריחתי זמן רב וממתין. גם אם מזג האוויר כבר ממש מתקרר אין זה מספיק לו. על הדובדבן לעבור מכת קור אחת ועוד מכת קור ועוד כמה מכות קור נוספות ואז, בוקר אחד, יוצאים מן הבית ומגלים שהעץ הפך בן לילה לזר פרחים ענק ולבן." כך גם הסיפור הזה – מכה אחר מכה מוטחות בנו הקוראים עד שמגיע הסוף.
באופן כללי, האומנות בסיפור דובדבן היא פסגת היצירה בחוברת. זהו סיפור עשיר ומפורט במיוחד ביחס לשאר חלקי החוברת (כולל אפילו "רכבות" החריג). השקעה רבה ניכרת באיור הרקעים בו, בהבעות הפנים של הדמויות ובאופן הטכני בו נעשו הדברים.
מבחינה אומנותית, סיום הסיפור "עכביש" מתעלה על כולם. הפנלים האחרונים של הסיפור מאוירים באופן מדויק מחד אך זורם מאידך. משוחרר ואמין גם יחד. מלבד זאת, האווירה שמשרה השימוש במכחול (ככל הנראה) לאיור מזכיר באופן חזק במיוחד את העבודות של ירמי פינקוס (מקבוצת 'אקטוס'), אך לא את אלו של ספרי הקומיקס, אלא את הקו שיצר עבור איורי 'עכבר העיר' ו'המורה חווה' (זצ"ל) שיצר יחד עם רוגל אלפר לעיתון 'העיר'.
איפה אם כן הביקורתיות בכל הביקורת? הרי, איך ייתכן שהכול מושלם וללא פגע? הביקורת, היא קטנונית משהו ביחס למוצר הסופי וההנאה האדירה שהוא גרם. זוהי ביקורת יותר פילוסופית על טכניקות העברת הסיפורים ופחות על משמעותם.
הכוונה היא לכך ששלושה מתוך ארבעת הסיפורים הם וידויי גוף ראשון – "פיל", "עכביש" ו"רכבת". שמתם לב וודאי ש"דובדבן" אינו מסופר בגוף ראשון ואכן זוהי סיבה מרכזית בה הוא מתבלט אל מעל לאחרים. הכתיבה מתוך גוף ראשון נחשבת פעמים רבות כקלה יותר, משום שהיא מצריכה פחות דמיון ופחות יצירתיות סיפורית. אף על פי כן, ולמרות הכל אן לחשוב שכתיבה בגוף ראשון פגעה בקומיקס באופן משמעותי. נהפוכו - במקרה של "פיל" היא סייעה לקו הפילוסופי המשמעותי יותר (המינימליזם) לעלות לתודעה. אם הכתיבה הייתה צריכה להסביר את ההתרחשות ב"פיל", כשם שהיא נאלצה להעביר את רגשות האנטי-גיבור ב"עכביש", הסיפור היה נמתח באופן מיותר, מוציא את העוקץ ממנו ופוגע בו יותר מאשר מועיל לו. באופן הפוך בדיוק – ב"עכביש", לולא המונולוג, לא היה ניתן להתחבר לדמות הראשית ולפתח הזדהות עמה. "רכבת" – שוב, מחוץ לתמונה.
כך מגיע כותב שורת אלה למסקנה המתבקשת שעל אף שהחוברת מורכבת מונולוגים בעיקרה, אי אפשר היה להעביר את המסרים שלה אחרת ולכן טוב עשה היוצר שבחר באמצעי ספרותי זה ביצירתו.
|
|
|
לידיעה זו התפרסמו 1 תגובות
|
תגובות
|
1 היכן ניתן לרכוש תכתב עת הנ"ל
|
|
11:49:00 18/04/2007
|
שמעון פוטרמן
|
1shimon@walla.co.il
|
שלום, היכן ניתן לרכוש חוברת זו בתודה,שמעון
|
|
|
|
|
|
חדשות אחרונות
|
קולנוע
|
19/11/2010
|
זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
|
11/09/2010
|
עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
|
14/08/2010
|
חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
|
08/08/2010
|
הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
|
30/07/2010
|
הנוסע השמיני : ההתחלה
|
|
טלויזיה
|
17/10/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
|
30/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
|
27/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
|
20/09/2010
|
פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
|
10/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן- פרק 72
|
|
ספרים
|
06/09/2010
|
הוצאה מחודשת לצלל-אלף
|
30/07/2010
|
אן רייס משתגעת סופית
|
25/07/2010
|
ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
|
14/07/2010
|
הכבוד המיצרי
|
27/06/2010
|
והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן
|
|
סיפורים
|
04/06/2010
|
נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
|
02/05/2008
|
סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
09/08/2007
|
פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
|
06/08/2007
|
תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת
|
|
קומיקס
|
22/07/2010
|
האם היו ערפדים בתורה?
|
13/07/2010
|
הארווי פארקר נפטר בגיל 70
|
15/07/2009
|
קומיקס וירקות לפרס אייזנר
|
05/07/2009
|
מייקל ג'קסון הקומיקס
|
03/06/2009
|
אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch
|
|
מקומי
|
02/09/2010
|
להפחיד בעברית
|
26/07/2010
|
פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
|
24/05/2010
|
קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
|
28/11/2009
|
כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
|
15/08/2009
|
מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון
|
|
מסע בין כוכבים
|
15/05/2009
|
Q כאן
|
12/05/2009
|
צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
|
11/05/2009
|
קפטן גים טי קרי דור ההמשך
|
05/05/2009
|
אבודים במסע בין כוכבים
|
17/04/2009
|
וכך זה התחיל
|
|
אנימה
|
02/09/2008
|
Voltron בדרך למסך הגדול
|
17/04/2008
|
Ghost in the Shell -3D
|
20/03/2008
|
פוניו לא סתם על הצוק
|
19/03/2008
|
'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
|
16/03/2008
|
קיטארו למבוגרים
|
|
אימה
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
13/11/2006
|
הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
|
06/11/2006
|
מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
|
25/10/2006
|
זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
|
24/10/2006
|
פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו
|
|
משחקי תפקידים
|
05/02/2010
|
כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
|
27/09/2007
|
טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
24/07/2007
|
כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
|
26/02/2007
|
כנס ביגור
|
|
עתידנות
|
11/12/2008
|
הלו, שומעים אותי?
|
23/11/2008
|
פריצת דרך בהשתלות
|
05/11/2008
|
אנרגיה סולארית
|
31/10/2008
|
מטוסים גרעיניים?
|
24/10/2008
|
שמש נצחית בראש צלול
|
|
משחקי מחשב
|
25/07/2010
|
הטריילר החדש של DC universe
|
26/06/2009
|
מלחמת הכוכבים לגו
|
19/02/2009
|
Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
|
18/07/2008
|
DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
|
14/06/2008
|
Old Republic 3?
|
כתבות אחרונות
|
קולנוע
|
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.
|
|
טלויזיה
|
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.
|
|
ספרים
|
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.
|
|
סיפורים
|
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?
|
|
קומיקס
|
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.
|
|
מקומי
|
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
|
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים
|
|
מסע בין כוכבים
|
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.
|
|
אנימה
|
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009
|
|
אימה
|
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.
|
|
משחקי תפקידים
|
|
עתידנות
|
|
משחקי מחשב
|
|
|