ארבעה סיפורים קצרים בשחור ולבן – ביקורת קומיקס ישראלי - ''רדומים''
עופר ברנשטיין

"רדומים" היא חוברת קומיקס ישראלי קצרה שראתה אור לקראת פסטיבל הקומיקס, אנימציה וקריקטורה ה – 6 שאך הסתיים. היא מכילה ארבעה סיפורים קצרים: פיל, עכביש, דובדבן ורכבת. שלושת הראשונים – סיפורי קומיקס והאחרון - ספק פרוזה ספק שירה בליווי איורי הכותב.

רדומים מאת דותן גולדווסר
28 עמודים בשחור/לבן – כריכה צבעונית

מהסוף להתחלה...

הסיפור האחרון – רכבת: זהו וידוייו המרגש והמורבידי משהו של נהג רכבת, החושף בפני הקוראים את לבטיו לאור חוויותיו הקשות בעבודה. להיות נהג רכבת זה מקצוע על סף המוות. לא מותם של הנהג או הנוסעים חלילה אלא מותם של אנשים שונים ומשונים המבקשים למות (או להתאבד) בעזרת נחשי המתכת האימתניים. ברכבות מוצעים מספר רעיונות פילוסופיים מעניינים כמו גם זווית הסתכלות ייחודית על תפקידו של הפועל השכיר בחברה המודרנית. מכיוון שזה אינו קומיקס בעיקרו של דבר, נצמצם את הדיון בו אך נוסיף רק שהאיורים בו אינם רווי דם או גופות מרוטשים אלא רק מקבץ אמירות מעוצבות במינימליזם.

מינימליזם היא גם מילת מפתח בשלושת סיפורי הקומיקס בהם נתמקד בביקורת זו. נראה, שהצמצום והתמצות הנם נשמת אפה של היצירה "רדומים". האומנות שחורה ולבנה בלבד (אין אפילו גווני אפור – זולת בכריכה). הקווים, בעיקרם קווי מתאר ומעטים מהם קווי עזר או פירוט. בניית הפנלים מצומצמת אף היא. לכל היותר 7 פנלים בעמוד ואף הם מרווחים, בעלי מסגרת שוליים נאה וייחודיות משל עצמם. קווי המינימליזם ניכרים גם בכתיבה, מבחינה עלילתית ואף בעיצוב האותיות והטקסטים בסיפורים. בשני המקרים אין פרטים עודפים, אין אפילו מילות קישור מיותרות וקיצוני מכל אלה הוא הסיפור "דובדבן" בו לא נכתבה אף מילה!

קשירתם של הטקסט המודפס והפרטים העלילתיים נראית מוזרה קצת בתחילה. הרי עיצוב האותיות (lettering), נמנה בדרך כלל יחד עם האומנויות הויזואליות ולא עם הכתיבה. אולם במקרה של "רדומים" נראה שיש קישור הגיוני וישיר בין השניים שכן העלילה היא מעין מונולוגים ארוכים של המספר והיא מובאת לנו הקוראים בחלוקה הנוגדת את ההיגיון הלשוני וקוטעת משפטים באמצע. כדרכו של מי שמספר סיפור באופן רציף ורק תמונות הרקע המלוות את קולו מתחלפות.

אלמנט מינימליסטי נוסף המשותף לשני מרכיבי הקומיקס, הוא בצמצום הן הפונטי והן הויזואלי של הדברים. הסיפורים מורכבים כולם מכמות משפטים מצומצמת יחסית. אפילו "עכביש", בו נאלץ המספר להיגרר לתיאורי רגשותיו באופן מפורט יחסית, אינם משפטים רבים מספרית אלא פשוט ארוכים במבנה התחבירי שלהם. באופן דומה, גם הויזואליות של הטקסט כמעט נעדרת. הגופנים בהם השתמש היוצר הם בנאליים להחריד. במקרה של "פיל" מדובר על 'דויד' ובמקרה של "עכביש" - פונט בלתי מזוהה המנסה לחקות אשליית כתיבת דפוס בכתב יד. בשני המקרים, גודל הגופן קטן יחסית (לא יותר מ-14) וטובע לחלוטין בים של ציורים (אם כי עדיין מצליח להשאר ממוקם בלב קטעים לבנים ועל כן להראות). שילוב זה מאפשר ליצור אווירת מסטיק בקריאה ולכן, על אף הפנלים המתחלפים, הקורא לא חש בכך אלא רק ברצף קריאה ארוך.

כעת נעבור לשאר הסיפורים בחוברת:

"פיל": מתאר זיכרון ילדות רחוק של המספר בו הוא ואביו הולכים יחדיו לגן החיות וזוכים בחוויה ייחודית - לצפות בפילים ברגעים נדירים.

"עכביש": מעיין וריאציה פרועה על סיפור המקור של ספיידרמן/פיטר פארקר, המתאר את קורותיו של אנטי גיבור ישראלי הננשך על ידי עכביש רדיו-אקטיבי בכור בנחל שורק, אך במקום כוחות על זוכה רק בכאב וייסורים.

"דובדבן": סיפורו של זוג מאוהב המבקש להביא ילדים לעולם והקשיים עמם הוא מתמודד.

"פיל", הקצר מבין השלושה, הוא גם הגס והמחוספס ביותר בחוברת. האומנות בו נעה בקיצוניות בין כתמי צבע ומשטחים שחורים אבסטראקטיים לבין משיכות קווים (במכחול ככל הנראה) המייצרות רישומי מבנים, נוף ואנשים. פאנל אחד, ממש לקראת סוף הסיפור, חורג מנורמה זו ובכך מעצים את תחושת התגלות ה'פואנטה' שבבסיס הסיפור.

לעומתו, ב"עכביש", העניינים ברורים מלכתחילה. תיאורי עקיצת העכביש עוד קורצים איך שהוא לכיווני מיינסטרים אמריקאי בזכות עיצוב פאנל בקווי אלכסון ושבירת GRID (הרשת הדמיונית המחלקת את הפנל לריבועים שווים בגודלם), אך דפי ההמשך שווים לקונבנציות הקומיקס הקלאסי עם פנלים רחבים, התאמה ל - GRID ושילוב טקסט כקריינות בין פנלים ולא בתוכם.

"דובדבן", במובנים רבים, כשמו כן הוא - הדובדבן שבסוף חלק הקומיקס של החוברת. זהו סיפור ללא מילים ולמעט שני פנלים, גם ללא בלוני דיבור. אף הפנלים בהם בלונים אינם מכילים טקסט אלא איור ויזואלי של דברי הדמויות. מכיוון שזהו סיפור פואנטה מובהק, אפשר רק להוסיף לגבי סיפור זה, ציטוט של אהוד ברק (כן, זה שהיה ראש הממשלה פעם) על משל הדובדבן: "הדובדבן אינו פורח סתם כך כשמתחיל להיות קר. העץ הענק עומד לו במצבו הטרום פריחתי זמן רב וממתין. גם אם מזג האוויר כבר ממש מתקרר אין זה מספיק לו. על הדובדבן לעבור מכת קור אחת ועוד מכת קור ועוד כמה מכות קור נוספות ואז, בוקר אחד, יוצאים מן הבית ומגלים שהעץ הפך בן לילה לזר פרחים ענק ולבן." כך גם הסיפור הזה – מכה אחר מכה מוטחות בנו הקוראים עד שמגיע הסוף.

באופן כללי, האומנות בסיפור דובדבן היא פסגת היצירה בחוברת. זהו סיפור עשיר ומפורט במיוחד ביחס לשאר חלקי החוברת (כולל אפילו "רכבות" החריג). השקעה רבה ניכרת באיור הרקעים בו, בהבעות הפנים של הדמויות ובאופן הטכני בו נעשו הדברים.

מבחינה אומנותית, סיום הסיפור "עכביש" מתעלה על כולם. הפנלים האחרונים של הסיפור מאוירים באופן מדויק מחד אך זורם מאידך. משוחרר ואמין גם יחד. מלבד זאת, האווירה שמשרה השימוש במכחול (ככל הנראה) לאיור מזכיר באופן חזק במיוחד את העבודות של ירמי פינקוס (מקבוצת 'אקטוס'), אך לא את אלו של ספרי הקומיקס, אלא את הקו שיצר עבור איורי 'עכבר העיר' ו'המורה חווה' (זצ"ל) שיצר יחד עם רוגל אלפר לעיתון 'העיר'.

איפה אם כן הביקורתיות בכל הביקורת? הרי, איך ייתכן שהכול מושלם וללא פגע? הביקורת, היא קטנונית משהו ביחס למוצר הסופי וההנאה האדירה שהוא גרם. זוהי ביקורת יותר פילוסופית על טכניקות העברת הסיפורים ופחות על משמעותם.

הכוונה היא לכך ששלושה מתוך ארבעת הסיפורים הם וידויי גוף ראשון – "פיל", "עכביש" ו"רכבת". שמתם לב וודאי ש"דובדבן" אינו מסופר בגוף ראשון ואכן זוהי סיבה מרכזית בה הוא מתבלט אל מעל לאחרים. הכתיבה מתוך גוף ראשון נחשבת פעמים רבות כקלה יותר, משום שהיא מצריכה פחות דמיון ופחות יצירתיות סיפורית. אף על פי כן, ולמרות הכל אן לחשוב שכתיבה בגוף ראשון פגעה בקומיקס באופן משמעותי. נהפוכו - במקרה של "פיל" היא סייעה לקו הפילוסופי המשמעותי יותר (המינימליזם) לעלות לתודעה. אם הכתיבה הייתה צריכה להסביר את ההתרחשות ב"פיל", כשם שהיא נאלצה להעביר את רגשות האנטי-גיבור ב"עכביש", הסיפור היה נמתח באופן מיותר, מוציא את העוקץ ממנו ופוגע בו יותר מאשר מועיל לו. באופן הפוך בדיוק – ב"עכביש", לולא המונולוג, לא היה ניתן להתחבר לדמות הראשית ולפתח הזדהות עמה. "רכבת" – שוב, מחוץ לתמונה.

כך מגיע כותב שורת אלה למסקנה המתבקשת שעל אף שהחוברת מורכבת מונולוגים בעיקרה, אי אפשר היה להעביר את המסרים שלה אחרת ולכן טוב עשה היוצר שבחר באמצעי ספרותי זה ביצירתו.




לידיעה זו התפרסמו  1  תגובות
תגובות
1   היכן ניתן לרכוש תכתב עת הנ"ל
11:49:00  18/04/2007 שמעון פוטרמן  1shimon@walla.co.il 
שלום, היכן ניתן לרכוש חוברת זו
בתודה,שמעון


לתחילת הכתבה
 

חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב