מלחמת האדם הזקן - פרק מתוך ספר
ג'ון סקאלזי      עברית   רז גרינברג

פרק ראשון מתוך ספר חדש בהוצאת ינשוף
מהכריכה האחורית:

"חכם ומבדר לכל אורכו, 'מלחמת האדם הזקן' הוא ספר נפלא".
-קליבלנד פליין דילר

ביום הולדתו השבעים וחמישה עשה ג'ון פרי שני דברים. ראשית, הוא ביקר בקברה של אשתו. לאחר מכן הצטרף לצבא, כשהוא אינו יודע לאן מועדות פניו או מה יעלה בגורלו.

המין האנושי פרץ אל הכוכבים, אך מושבות האדם נמצאות בעימות צבאי מתמיד ואכזרי על קיומן. בכדור הארץ שנותר מאחור לא השתנה הרבה. מבחינת רוב יושבי הארץ, המושבות בחלל הן משאת לב רחוקה, והדבר היחיד הידוע הוא שכאשר אתה מגיע לגיל פרישה, אתה יכול להצטרף לצבא הגנת המושבות. אך איש מעולם לא חזר כדי לספר את קורותיו במושבות הרחוקות.
בצה"מ לא רוצים אנשים צעירים; הם רוצים אנשים שנושאים את הידע והמיומנות של עשרות שנות חיים. אתה תילקח מכדור הארץ, ולעולם לא תורשה לחזור אליו. אתה תשרת לפחות שנתיים בחזית. ואם תשרוד, תינתן לך נחלה נדיבה באחת מההתיישבויות שלחמנו קשה כל-כך כדי לזכות בהן.
ג'ון פרי מחליט להיענות להצעה. יש לו רק מושג קלוש מה מצפה לו. כי הקרב האמיתי, במרחק שנות אור מהבית, קשה ואכזרי הרבה יותר מכפי שהוא יכול לתאר לעצמו – והוא עצמו עתיד לעבור שינוי מרחיק לכת עוד יותר.

מלחמת האדם הזקן הוא רומן אקשן סוחף וחסר פשרות, הנקרא בנשימה עצורה. סיפור של נאמנות ושל גבורה, של עוז נפש ושל הקרבה, סיפורם של לוחמים החיים על הקו הדק המפריד בין דיראון עולם ובין תהילת נצח. זהו משל על דרך החיים האנושית, שבו מעמת אותנו סקאלזי עם פחדינו הגדולים ביותר ועם שאיפתנו להפוך לבני אלמוות.


"אף שסופרי מד"ב רבים מנסים להמשיך את המסורת של רוברט א' היינליין, הרומן הראשון הנפלא והכתוב היטב של סקאלזי באמת נקרא כמו אחת היצירות של הרב-אומן המנוח."
-פבלישרס וויקלי

"מרשים... (סקאלזי) נמנע מרוב הקלישאות של המד"ב הצבאי, מספק סצנות קרב מהירות ומקדיש תשומת לב למדע המצוי בבסיסו של הספר שלו."
-סאן פרנסיסקו כרוניקל




משבחי הביקורת לספר הביכורים של ג'ון סקאלזי, "מלחמת האדם הזקן"

"אף שסופרי מד"ב רבים מנסים להמשיך את המסורת של רוברט א' היינליין, הרומן הראשון הנפלא והכתוב במיומנות של סקאלזי באמת נקרא כמו אחת היצירות של הרב-אומן המנוח. ג'ון פרי בן השבעים וחמש מצטרף לצבא הגנת המושבות כי לא נותר לו דבר להישאר בשבילו בכדור הארץ. לפתע הוא מוצא את עצמו בגוף צעיר חדש, ולצד חבריו לנשק יוצא להילחם בחייזרים בפלנטות הראויות ליישוב בגלקסיה. ככל שהוא צובר ניסיון בקרבות העקובים מדם, מתחיל פרי לתהות אם מעשי האכזריות הללו מוצדקים; האם להיות לוחם זה באמת דבר טוב, שלא לומר אנושי? הגדרת המושג 'אנושי' הולכת ומתרחבת בזמן שפרי חושף סדרה של תגליות המערערות את תפישת עולמו. הסיפור דומה בבירור לספרים, כגון 'לוחמי החלל' ו'די זמן לאהבה', אך סקאלזי אינו רק ממחזר את ספריו הקלאסיים של היינליין. הוא מציג חידושים שמצליחים לספק ולהפתיע."
-פבלישרס וויקלי

"מרתק ומקורי. כמו 'לוחמי החלל' בלי ההרצאות הפוליטיות. כמו 'מלחמה לנצח' עם סקס טוב יותר. מצחיק, עצוב ואמיתי."
-קורי דוקטוראו

"נהניתי מאוד מ'מלחמת האדם הזקן'. סיפור מלחמה בחלל עם אקשן מהיר, דמויות מלאות חיים, מורכבות מוסרית ופיזיקה ספקולטיבית מרשימה, המתרחש בעתיד שכמעט תרצו לחיות בו וביקום שתקוו שכבר אינכם חיים בו."
-קן מקלאוד

"ג'ון סקלאזי הוא קול חדש ומרתק, ו'מלחמת האדם הזקן' הוא מד"ב קלאסי כפי שהוא נראה מנקודת מבט מודרנית – מסע בקצב מהיר ביקום מפחיד ועוין."
-רוברט צ'ארלס ווילסון




אחת

שני דברים עשיתי ביום הולדתי השבעים וחמישה. ראשית ביקרתי בקברה של אשתי. לאחר מכן הצטרפתי לצבא.
הביקור בקברה של קאתי היה העניין הדרמתי פחות מבין השניים. היא נקברה בבית העלמין "אגם האריס", לא יותר ממייל בהמשך הרחוב שבו אני גר ושבו גידלנו את משפחתנו. מציאת מקום בשבילה בבית הקברות כנראה הייתה משימה קשה מכפי שהייתה אמורה להיות; איש מאיתנו לא ציפה שנזדקק לקבורה, ולכן איש מאיתנו לא ערך את הסידורים הדרושים. יש משהו רקוב, אם להשתמש במלה המתאימה, בצורך להתווכח עם מנהל בית הקברות על העובדה שאשתך לא הזמינה לעצמה מראש מקום קבורה. בסופו של דבר בני צ'ארלי, שהוא במקרה גם ראש העיר, דפק על כמה שולחנות וסידר את העניין. ישנם יתרונות בלהיות אביו של ראש העיר.
אם כן, הקבר פשוט ולא בולט לעין, עם אחד מאותם שלטי ציון קטנים במקום מצבה גדולה. לשם השוואה, קאתי נטמנה לצד סנדרה קיין, שהמצבה הענקית שלה הייתה עשויה מאבן גרניט שחורה נוצצת, שבחזיתה הוטבעו תמונה שלה מימי התיכון וציטוט כלשהו של קיטס על מות הנעורים והיופי. סנדי בהחלט הייתה שם. קאתי הייתה משועשעת אילו ידעה שסנדרה הובאה למנוחות לידה, עם המצבה הענקית והדרמתית שלה; במהלך כל חייה ניהלה איתה סנדי תחרות שקטה אך תוקפנית. קאתי הייתה מגיע ליריד המאפים המקומי עם עוגה, וסנדי הייתה מביאה שלוש וכועסת, באופן מופגן למדי, אם העוגה של קאתי הייתה נמכרת ראשונה. קאתי הייתה מנסה לפתור את הבעיה על-ידי קנייה מוקדמת של אחת מהעוגות של סנדי. קשה לומר אם זה שיפר או החמיר את מצב העניינים מבחינתה של סנדי.
אני מניח שהמצבה יכולה להיחשב כמילה אחרונה בנושא, הדרן אחרון שאי אפשר להתעלות עליו, כי אחרי הכול קאתי כבר הייתה מתה. עם זאת לא זכורים לי ביקורים כלשהם בקברה של סנדי. שלושה חודשים לאחר שנפטרה מכר סטיב קיין את הבית ועבר לאריזונה עם חיוך ברוחב של כביש 10 מרוח על פניו. הוא שלח לי גלויה זמן-מה לאחר מכן; הוא התגורר שם עם אישה שהייתה כוכבת פורנו לפני חמישים שנה. הרגשתי מלוכלך במשך שבוע אחרי שקיבלתי את פיסת המידע הזאת. ילדיה ונכדיה של סנדי התגוררו בעיירה הסמוכה, אך מבחינת תדירות הביקורים שלהם בבית הקברות, הם יכלו באותה המידה לחיות באריזונה. הציטוט של קיטס על קברה של סנדי כנראה לא נקרא על-ידי איש מלבדי מאז ההלוויה. קראתי אותו בחטף, בעודי צועד לקברה הסמוך של אשתי.
השלט של קאתי נשא את שמה (קתרין רבקה פרי), את תאריכי הלידה והמוות ואת הכיתוב: "רעיה ואם אהובה". אני קורא את המילים הללו שוב ושוב בכל פעם שאני מבקר כאן. איני יכול להתאפק; אלה שלוש מילים המסכמות את חייה באופן כל-כך לא הולם ועם זאת כל-כך מושלם. מילים שאינן מספרות לך דבר עליה, כיצד התעוררה מדי יום או כיצד עבדה, תחומי העניין שלה או לאן אהבה לטייל. לעולם לא תדע מה היה הצבע האהוב עליה, או מה הייתה התסרוקת המועדפת עליה, או למי הצביעה, או איזה חוש הומור היה לה. לעולם לא תדע עליה דבר, מלבד העובדה שהייתה אהובה. והיא אכן הייתה כזאת. התיאור הזה היה מספק אותה.
אני שונא לבקר כאן. שונא את העובדה שאשתי זה ארבעים ושתיים שנה מתה, את אותו רגע באחת השבתות, שבו היא עמדה במטבח ובחשה בתערובת האפיפיות, דיברה אתי על הוויכוח האחרון במפגש מנהלי הספרייה שהתנהל בלילה הקודם, ורגע לאחר מכן היא שכבה על הרצפה, מתפתלת בעוויתות בעוד השבץ תוקף את מוחה. אני שונא להיזכר במילותיה האחרונות – "איפה לעזאזל שמתי את הווניל?"
אני שונא את העובדה שהפכתי לאחד מאותם אנשים זקנים שמבקרים בבית הקברות כדי להיות עם נשותיהם המתות. כאשר הייתי צעיר (הרבה) יותר, נהגתי לשאול את קאתי מה הטעם בזה. ערֵמה של בשר נרקב ועצמות שהיו פעם אדם כבר אינה אדם; זוהי סתם ערמה של בשר נרקב ועצמות. האדם כבר איננו – הוא בגן עדן, בגיהינום, במקום אחר או בשום-מקום. אתה יכול באותה מידה לבקר צלע בקר. כאשר אתה מזדקן, אתה מבין שזה עדיין נכון. פשוט לא אכפת לך. זה כל מה שנשאר לך.
כי ככל שאני שונא את בית הקברות, הייתי אסיר תודה על עצם קיומו. אני מתגעגע לאשתי. קל יותר להתגעגע אליה בבית הקברות, במקום שבו הייתה תמיד אך ורק מתה, מאשר בכל המקומות שבהם הייתה חיה.
לא השתהיתי זמן רב; לעולם איני עושה זאת. הייתי שם פרק זמן ארוך מספיק כדי לחוש את הדקירה בלבי, שעודנה חדה דיה לאחר שמונה שנים, זאת שמזכירה לי שיש לי עוד דברים לעשות מלעמוד בבית הקברות כמו שוטה זקן ארור. כאשר חשתי בה, עזבתי בלי לטרוח להביט סביב. זו הייתה הפעם האחרונה אי-פעם שאבקר בבית הקברות או בקברה של אשתי, אבל לא רציתי להקדיש מאמץ מיוחד לזכור אותם. כפי שציינתי, זה המקום שבו הייתה תמיד רק מתה. אין יותר מדי טעם לזכור משהו כזה.

אם כי כאשר אני מהרהר בנושא, גם ההצטרפות לצבא לא הייתה עניין דרמתי כל-כך.
העיירה שלי הייתה קטנה מדי ללשכת גיוס משלה. היה עליי לנסוע לגרינוויל, בירת המחוז, כדי להתגייס. הלשכה הייתה משרד קטן בשדרת חנויות, מצדה האחד חנות למשקאות אלכוהוליים ומצדה האחר מכון קעקועים. ההחלטה לאיזה מהם להיכנס קודם הייתה יכולה לגרום לך להתעורר בבוקר שלמחרת ולגלות שאתה בצרות צרורות.
פנים הלשכה היה מזמין עוד פחות מהחוץ, ככל שהדבר אפשרי. הוא הכיל שולחן ועליו מחשב ומדפסת, אדם שישב מאחורי השולחן, שני כיסאות מול השולחן ועוד שישה כיסאות לאורך הקיר. על שולחן קטן יותר מול הכיסאות האלו היו מונחים עלוני גיוס וגיליונות ישנים של "טיים" ו"ניוזוויק". קאתי ואני היינו כאן לפני עשור, כמובן; אני חושד שדבר לא זז ממקומו ובוודאי לא השתנה, כולל כתבי העת. האדם שמאחורי השולחן היה כנראה חדש. לפחות לא זכור לי שלקודמו בתפקיד היה שיער שופע כל-כך. או חזה שופע כל-כך.
המגייסת הייתה עסוקה בהקלדת משהו במחשב, ולא טרחה להרים את מבטה כשנכנסתי. "מיד אתפנה אליך," היא רטנה בתגובה פאבלובית פחות או יותר על פתיחת הדלת.
"קחי את הזמן," אמרתי. "אני יודע שהמקום מפוצץ." הניסיון לבדיחה סרקסטית עבר ללא תגובה, דבר שהיה עניין שבשגרה בשנים האחרונות; היה טוב לדעת שלא איבדתי את הכושר. התיישבתי מול השולחן וחיכיתי שהמגייסת תסיים את מה שעשתה.
"אתה נכנס או יוצא?" היא שאלה, עדיין בלי להתבונן בי.
"סליחה?" אמרתי.
"נכנס או יוצא," היא חזרה. "נכנס כדי להתגייס או יוצא להתחיל את תקופת השירות שלך?"
"אה. יוצא, בבקשה."
זה גרם לה סוף-סוף לפזול לעברי דרך זוג משקפיים ששיוו לה הבעה חמורה. "אתה ג'ון פרי."
"זה אני. איך ניחשת?"
היא התבוננה שוב במחשב. "רוב האנשים שרוצים להתגייס באים ביום ההולדת שלהם, אף-על-פי שיש להם שלושים יום כדי להתגייס רשמית. יש לנו רק שלושה ימי הולדת היום. מארי ואלורי כבר התקשרה והודיעה שלא תבוא. ואתה לא נראה כמו סינתיה סמית".
"אני שמח לשמוע," אמרתי.
"ומאחר שאתה לא כאן לגיוס הראשוני," היא המשיכה, מתעלמת מעוד ניסיון להתבדח, "אתה יכול להיות רק ג'ון פרי."
"אני יכול להיות סתם איש זקן בודד שמסתובב ומחפש חֶברה," אמרתי.
"אנחנו לא פוגשים הרבה כאלה פה," היא אמרה, "רובם פוחדים מהילדים שמסתובבים אצל השכנים עם קעקועי שטן." היא דחפה את המקלדת ממנה והלאה וסוף-סוף הקדישה לי את מלוא תשומת לבה. "אני צריכה לראות תעודת זהות."
"אבל את כבר יודעת מי אני," הזכרתי לה.
"בוא נהיה בטוחים," אמרה. לא היה אפילו רמז לחיוך על פניה. ההתמודדות היומית עם נאדים זקנים וקשקשנים כנראה גובה את מחירה.
הושטתי לה את רישיון הנהיגה, תעודת הלידה ותעודת הזהות. היא לקחה אותם, הוציאה לוחית זיהוי ממגירת השולחן, חיברה אותה למחשב והעבירה אותה אליי. הנחתי עליה את ידי והמתנתי עד שהסריקה הסתיימה. היא לקחה את הלוחית והכניסה את תעודת הזהות אל החריץ שבצדה כדי לאמת את הנתונים. "אתה ג'ון פרי," היא אמרה לבסוף.
"וחזרנו למקום שבו התחלנו," אמרתי.
היא שוב התעלמה ממני. "לפני עשר שנים, במהלך תדריך הגיוס, סופק לך מידע על צבא הגנת המושבות ועל ההתחייבויות והמחויבויות שתידרש להן מעצם הצטרפותך לצה"מ," היא אמרה בטון שהבהיר כי היא חזרה על כך לפחות פעם ביום, בכל יום, במשך רוב שנותיה בעבודה. "כמו כן בתקופת הביניים נשלחו אליך חומרי רענון כדי להזכיר לך את ההתחייבויות והמחויבויות שתידרש להן.
"האם בשלב זה אתה זקוק למידע נוסף או להצגה מחודשת, או שאתה מצהיר כי אתה מבין במלואן את ההתחייבויות והמחויבויות שתידרש להן? לתשומת לבך, לא מוטל עונש בגין בקשה להצגה מחודשת או החלטה שלא להצטרף לצה"מ בשלב זה."
זכרתי את תדריך הגיוס. בחלקו הראשון היינו חבורת אזרחים ותיקים שישבו על כיסאות מתקפלים במרכז הקהילתי של גרינוויל, אוכלים דונאטס ושותים קפה, מאזינים לזמזום המתמשך של איזה אפאראטצ'יק מצה"מ על ההיסטוריה של ההתיישבות. אחר כך הוא חילק עלונים על חיי השירות בצה"מ, שנראו כמו חיי שירות צבאי בכל מקום אחר. כשהגענו לשלב השאלות והתשובות, גילינו שהוא לא שירת בכלל בצה"מ; הוא רק נשכר כדי להעביר מצגות באזור מיאמי-ואלי.
החלק השני של התדריך היה בדיקה רפואית קצרה – רופא נכנס ובדק דם, העביר מברשת בתוך הפה שלי כדי להוציא כמה תאים וביצע סריקת מוח. כנראה עברתי. מאז העלון שקיבלתי בתדריך נשלח אליי מדי שנה בדואר. התחלתי לזרוק אותו אחרי השנה השנייה. לא קראתי אותו מאז.
"אני מבין," אמרתי.
היא הנהנה, פנתה אל השולחן, הוציאה פיסת נייר ועט והושיטה לי אותם. על הנייר הופיעו כמה פסקאות, בתחתית כל אחת מהן היה מקום לחתימה. זיהיתי את הנייר; חתמתי על אחד דומה מאוד לפני עשר שנים כדי לציין שאני מבין למה אני עתיד להיכנס עשור אחר כך.
"אני עומדת להקריא לך את הסעיפים הבאים," היא אמרה. "בסופו של כל סעיף, אם אתה מבין את מה שנאמר לך ומסכים לכך, אנא חתום וציין את התאריך במרווח המופיע מיד אחריו. אם יש לך שאלות, אנא שאל אותן בסוף כל הקראת סעיף. אם אינך מבין או אינך מקבל את מה שהוקרא והוסבר לך, אל תחתום. האם אתה מבין?"
"אני מבין," אמרתי.
"טוב מאוד," היא אמרה. "סעיף ראשון: אני החתום מטה מבין ומצהיר בזאת, כי מרצוני החופשי וללא כפייה אני מתנדב לשירות בצבא הגנת המושבות לתקופת שירות של לא פחות משנתיים. אני מבין גם כי תקופת השירות יכולה להתארך באופן חד-צדדי על-ידי צבא הגנת המושבות עד לשמונה שנים נוספות בעתות מלחמה ואילוצים אחרים."
ההארכה ל"עשר שנים בסך הכל" לא היוותה חידוש בשבילי – קראתי את המידע שנשלח לי פעם או פעמיים – אך תהיתי כמה אנשים עברו עליה ברפרוף, ומאלה שלא - כמה חשבו שהם אכן ייתקעו עם עשר שנות שירות. לדעתי, צה"מ לא היה מבקש שירות של עשר שנים אם לא היה זקוק להן. בגלל חוקי ההסגר אנחנו לא שומעים הרבה על המלחמות שמתנהלות במושבות. אך המידע שכן מגיע אלינו מספיק כדי להבין שלא שורר שלום ביקום.
חתמתי.
"סעיף שני: מובן לי כי בעצם הצטרפותי לצבא הגנת המושבות אני מסכים לשאת נשק ולעשות בו שימוש נגד אויבי ברית המושבות, העשויים לכלול כוחות אנושיים אחרים. במהלך השירות איני רשאי לסרב לשאת את הנשק ולעשות בו שימוש כפי שפקדו עליי או להביע התנגדות דתית או מוסרית לפעולות מסוג זה כדי להימנע משירות קרבי."
כמה אנשים מתנדבים לשירות צבאי ואז מכריזים על סירוב מטעמי מצפון? חתמתי.
"סעיף שלישי: אני מבין ומסכים למלא בנאמנות ובמהירות האפשרית כל פקודה והוראה שייתנו לי הממונים עליי כפי שנקבע בקוד ההתנהגות של צבא הגנת המושבות."
חתמתי.
"סעיף רביעי: מובן לי כי בעצם התנדבותי לצבא הגנת המושבות אני מסכים לכל טיפול תרופתי, משטר טיפולי או ניתוח שייקבעו כהכרחיים על-ידי צבא הגנת המושבות לצורך הגברת המוכנות לקרב."
הנה זה: הסיבה שבגללה אני ואינספור אנשים אחרים בגיל שבעים וחמש התגייסו מדי שנה.
אמרתי פעם לסבי כי עד שאגיע לגילו, תימצא דרך להאריך באופן דרמתי את תוחלת החיים. הוא צחק ואמר לי כי זה גם מה שהוא הניח, ובכל זאת הנה הוא – אדם זקן. והנה אני באותו מצב. הבעיה עם הזדקנות אינה שהיא מביאה עליך צרות בזו אחר זו – היא מביאה עליך את כל הצרות יחד.
אי אפשר לעצור את ההזדקנות. רפואה גנטית, איברים חלופיים וניתוחים פלסטיים משיבים לה מלחמה הגונה. אבל היא תתפוס אותך בסופו של דבר. תשיג ריאה חדשה, ובלב שלך יתפוצץ שסתום. תשיג לב חדש, והכבד שלך יתנפח לגודל של ברֵכת ילדים מגומי. תחליף את הכבד, ותחטוף שבץ. זה היה הקלף המנצח של הזקנה: עדיין לא מצאו דרך להחליף את המוח.
תוחלת החיים טיפסה כמעט עד גיל תשעים לפני לא מעט זמן, ושם היא נשארה מאז. הוספנו שני עשורים לגיל הזהב, ואז נראה שאלוהים החליט להתערב. אנשים יכולים לחיות יותר שנים, והם אכן חיים יותר שנים – אך הם חיים אותן כאנשים זקנים. לא הרבה השתנה בנדון.
ראה: כאשר אתה בן עשרים וחמש, שלושים וחמש, ארבעים וחמש או אפילו חמישים וחמש, עדיין יש לך תחושה טובה בנוגע לסיכוייך להתמודד עם העולם. בגיל שישים וחמש, כאשר הגוף שלך מצפה לחורבנו הבלתי נמנע, כל אותם "טיפולים תרופתיים, משטרים טיפוליים וניתוחים" מסתוריים מתחילים להישמע מעניינים. בגיל שבעים וחמש, כאשר ידידך מתים, הספקת להחליף איבר חשוב אחד לפחות, אתה צריך לקום להשתין ארבע פעמים במהלך הלילה, ואתה לא יכול לעלות במדרגות בלי להתנדנד קצת – אומרים לך שאתה במצב טוב לגילך.
יציאה מהמצב הזה בתמורה לעשר שנות שירות באזור הקרבות מתחילה להיראות עסקה מצוינת. במיוחד בהתחשב בכך שאם תסרב, בעוד עשור תהיה בן שמונים וחמש, ואז תיראה כמו צימוק – מלא קמטים וחסר ערמונית, כאשר ההבדל היחיד הוא שלצימוק לא הייתה ערמונית מלכתחילה.
אז איך הצליח צה"מ להפוך את תהליך הזקנה? איש כאן לא ידע. מדעני כדור הארץ לא יכלו להסביר את ההצלחה או לשחזר אותה, ולא מפני שלא ניסו. צה"מ אינו פועל בכדור הארץ, כך שאינך יכול לשאול אף אחד מהוותיקים שלו. עם זאת צה"מ מגייס רק מקרב אוכלוסיית כדור הארץ, כך שגם המתיישבים לא היו יכולים לספר לך אילו הייתה לך דרך לשאול אותם, ולא הייתה. הטיפולים שצה"מ ביצע, יהיו אשר יהיו, בוצעו מחוץ לעולמנו, באזורים שבשליטת צה"מ, הרחק מתחום השיפוט של ממשלות עולמיות או לאומיות. כך שלא הדוד סם ולא אף אחד אחר היה יכול לעזור.
מדי פעם היו מחוקק, נשיא או דיקטטור כלשהם מכריזים על כוונתם לאסור את הגיוס לצה"מ עד שזה יחשוף את סודותיו. צה"מ לעולם אינו מתווכח; הוא פשוט עוזב. בשלב זה היו כל בני השבעים וחמש במדינה לוקחים חופשות ארוכות בחו"ל, ולא היו שבים מהן לעולם. צה"מ אינו מציע שום הסברים, הצדקות או רמזים. אם אתה רוצה לגלות כיצד הם הופכים אנשים לצעירים שוב, עליך להתגייס.
חתמתי.
"סעיף חמישי: מובן לי כי בהתנדבותי לצבא הגנת המושבות אני מוותר בזאת על אזרחותי בישות הפוליטית-מדינית שבה אני חבר, ארצות-הברית של אמריקה במקרה הנדון, כמו גם על זיכיון המגורים המאפשר לי להתגורר בכדור הארץ. מובן לי כי אזרחותי תועבר לברית המושבות באופן כללי ולצבא הגנת המושבות באופן פרטני. יתר על כן מובן לי ואני מכיר בעובדה כי בעצם הוויתור על האזרחות וזיכיון המגורים, נשללת ממני הזכות לחזור לכדור הארץ, וכי בתום תקופת השירות שלי אסופח למושבה שעליה יחליטו ברית המושבות ו/או צבא הגנת המושבות."
או במילים פשוטות יותר: לעולם לא תוכל לשוב הביתה. זה חלק בלתי נפרד מחוקי ההסגר שכפו ברית המושבות וצה"מ, לפחות באופן רשמי – כדי להגן על כדור הארץ מאיומים חוץ-ארציים נוספים דוגמת הקרימפ. בתחילה הביעו תושבי כדור הארץ תמיכה נלהבת. מדהים עד כמה מתבודד יכול כוכב להפוך כאשר שליש מאוכלוסיית הגברים בו מאבדת את הפוריות שלה בתוך שנה. היום פחתה ההתלהבות – האנשים התעייפו מכדור הארץ, והם רוצים לראות את שאר היקום, הם שכחו את הדוד וולט חשוך הילדים. אך ברית המושבות וצה"מ הם היחידים שברשותם ספינות בעלות הינע-דילוג, שהופכות את הטיסה הבין-כוכבית לאפשרית. אז זה המצב.
(כל זה הופך למיותרת את ההסכמה להתיישב היכן שברית המושבות אומרת לך להתיישב – מאחר שהם היחידים שיש ברשותם ספינות, אתה הולך למקום שאליו הם לוקחים אותך בכל מקרה. זה לא שהם ייתנו לך להטיס ספינת חלל).
אחת מתופעות הלוואי של חוקי ההסגר והמונופול על הינע-הדילוג היא הפיכת הקשר בין כדור הארץ למושבות (כמו גם בין המושבות לבין עצמן) בלתי אפשרי כמעט. הדרך היחידה לקבל תגובה בזמן ממושבה היא להעביר את המסר בעזרת חללית המצוידת בהינע-דילוג; צה"מ מעביר בחוסר רצון מסרים ונתונים מממשלה כוכבית אחת לאחרת, אבל לכל השאר אין סיכוי. יכולת להציב אנטנת רדיו ולחכות שהאותות מהמושבות יעברו, אבל אלפא, המושבה הקרובה ביותר לכדור הארץ, היא במרחק שמונים ושלוש שנות אור. זה מקשה חילופי רכילות עסיסית בין המושבות.
מעולם לא שאלתי, אך אני מניח שהסעיף הזה גרם לרוב האנשים לוותר. לחשוב שאתה רוצה להיות שוב צעיר זה דבר אחד; להפנות עורף לכל מה שאתה מכיר, לכל מי שאי-פעם פגשת או אהבת, לכל חוויה שחווית לאורך שבעה עשורים וחצי זה דבר אחר לגמרי. להיפרד לשלום מכל חייך זה צעד גדול מאוד.
חתמתי.
"סעיף שישי – הסעיף האחרון," אמרה המגייסת. "מובן לי ומקובל עליי כי בתוך שבעים ושתיים שעות מרגע החתימה האחרונה על מסמך זה, או מרגע העברָתי אל מחוץ לכדור הארץ על-ידי צבא הגנת המושבות – המוקדם שבהם – אהיה מוכרז כנפטר בעיני החוק בכל הישויות הפוליטיות הרלבנטיות, במקרה הנדון מדינת אוהיו וארצות-הברית של אמריקה. כל הרכוש שאותיר אחריי יחולק על-פי חוק. כל ההתחייבויות והמחויבויות שעל-פי חוק פג תוקפן עם המוות לא יחולו עליי. כל רישום ציבורי, חיובי או שלילי, יימחק וכל חובותיי ישוחררו על-פי חוק. מובן לי ומקובל עליי כי אם טרם דאגתי לחלוקת נכסיי, צבא הגנת המושבות יספק לי ייעוץ חוקי ופיננסי כיצד לעשות זאת בתוך שבעים ושתיים שעות."
חתמתי. נותרו לי כעת שבעים ושתיים שעות לחיות, במובן כזה או אחר.
"מה יקרה אם לא אעזוב את הכוכב בתוך שבעים ושתיים שעות?" שאלתי בעודי מושיט את המסמך בחזרה אל המגייסת.
"שום דבר," אמרה, לוקחת ממני את המסמך. "מלבד העובדה שבשל היותך מוכרז כנפטר, כל רכושך מחולק על-פי הצוואה, הטבות הביטוח והפנסיה שלך יבוטלו או יועברו ליורשיך, ובהיותך נפטר בעיני החוק, נשללת ממך זכות ההגנה שהחוק מספק – מלשון הרע ועד לרצח."
"אז אם מישהו בא והורג אותי, לא יהיו לכך השלכות משפטיות?"
"לא," היא אמרה. "אם מישהו היה רוצח אותך בזמן שאתה מוכרז חוקית כמת, אני מאמינה שכאן באוהיו הוא היה נשפט על 'הפרעת מנוחתה של גופה'."
"מרתק," אמרתי.
"מכל מקום," היא המשיכה בטון האגבי המטריד שלה, "הדברים בדרך כלל לא מסתבכים ככה. בכל נקודה במהלך שבעים ושתיים השעות הקרובות אתה יכול להתחרט ולא להתגייס. פשוט תתקשר אליי. אם אני לא כאן, משיבון אוטומטי ייקח את הפרטים שלך. ברגע שנוודא שאכן מדובר בך, תהיה משוחרר מכל מחויבות נוספת. לתשומת לבך, ביטול מסוג זה חוסם אותך לצמיתות מכל גיוס בעתיד. זה חד-פעמי."
"הבנתי," אמרתי. "את צריכה להשביע אותי?"
"לא," היא אמרה. "אני פשוט צריכה לעבד את נתוני הטופס הזה ולתת לך את הכרטיס שלך." היא חזרה אל המחשב שלה, הקלידה במשך כמה דקות ולחצה על מקש "אנטר". "המחשב מדפיס את הכרטיס שלך", אמרה. "זה יארך דקה."
"בסדר," אמרתי. "אפשר לשאול שאלה?"
"אני נשואה," היא אמרה.
"זה לא מה שעמדתי לשאול," אמרתי. "אנשים באמת מציעים לך להתחתן איתם?"
"כל הזמן," היא אמרה. "זה באמת מעצבן."
"מצטער לשמוע," אמרתי. היא הנהנה. "מה שעמדתי לשאול זה אם אי-פעם פגשת מישהו מצה"מ."
"אתה מתכוון, מלבד המתגייסים?" הנהנתי. "לא. צה"מ מחזיק פה בתאגיד שמטפל בגיוס, אבל אף אחד מאיתנו לא ממש שייך לצה"מ. אנחנו מקבלים את כל המידע והחומר מצוות שגרירות ברית המושבות, ולא ישירות מצה"מ. אני לא חושבת שהם מגיעים לכדור הארץ בכלל."
"לא מטריד אותך לעבוד בארגון שמעולם לא פגשת בנציגיו?"
"לא," אמרה. "העבודה בסדר והשכר גבוה להפתיע, בהתחשב בכמה מעט כסף הם השקיעו בעיצוב המקום. בכל מקרה אתה עומד להצטרף לארגון שמעולם לא פגשת בנציגיו. זה לא מטריד אותך?"
"לא," הודיתי. "אני זקן. אשתי מתה ואין לי יותר מדי סיבות להישאר פה. את עומדת להתגייס בבוא הזמן?"
היא משכה בכתפיה. "לא אכפת לי להזדקן."
"גם לי לא היה אכפת כשהייתי צעיר," אמרתי. "להיות זקן עכשיו, זה מה שמטריד אותי."
המדפסת שלה השמיעה זמזום חלש, ומשהו בצורת כרטיס ביקור יצא מתוכה. "זה הכרטיס שלך," היא אמרה לי. "הוא מזהה אותך כג'ון פרי וכמגויס לצה"מ. אל תאבד אותו. המעבורת שלך עוזבת מכאן, בדיוק מול המשרד, בעוד שלושה ימים, והיא תיקח אותך לנמל התעופה דייטון. היא יוצאת בשמונה וחצי בבוקר; אנו מציעים שתגיע מוקדם. אתה זכאי לקחת איתך רק תיק נשיאה אחד, אז אנא בחר בקפדנות את הדברים שאתה לוקח איתך.
"מדייטון תיקח את הטיסה של אחת-עשרה בבוקר לשיקאגו, ומשם את הדלטה של שתיים בצהריים לניירובי. הם מקדימים אותנו בתשע שעות בניירובי, כך שתגיע לשם בערך בחצות לפי השעון המקומי. נציג צה"מ יפגוש אותך שם, ותוכל לבחור לעלות על גבעול-האפונה בשעה שתיים בבוקר לתחנת המושבות, או לנוח ולאחר מכן לעלות על גבעול-האפונה של תשע בבוקר. מנקודה זו ואילך אתה נתון ברשות צה"מ."
לקחתי את הכרטיס. "מה אני עושה אם אחת הטיסות האלה מאחרת או מתעכבת?"
"אף אחת מהטיסות האלה מעולם לא איחרה או התעכבה בחמש השנים שאני עובדת פה," היא אמרה.
"וואו," אמרתי. "אני מתערב שגם הרכבות של צה"מ מגיעות בזמן."
היא התבוננה בי במבט אטום.
"את יודעת," אמרתי, "ניסיתי להתבדח איתך במשך כל הזמן שהייתי פה."
"אני יודעת," היא אמרה. "אני מצטערת. חוש ההומור שלי הוסר בניתוח כאשר הייתי ילדה."
"אה," אמרתי.
"זו הייתה בדיחה," היא אמרה וקמה ממקומה, מושיטה לי את ידה.
"אה," אמרתי ולחצתי אותה.
"ברכותיי, מגויס," היא אמרה. "בהצלחה בדרכך בין הכוכבים. אני באמת מתכוונת לזה," הוסיפה.
"תודה," אמרתי, "אני מעריך את זה." היא הנהנה, חזרה לשבת והחזירה את עיניה אל צג המחשב. שוחררתי.
בדרך החוצה ראיתי אישה זקנה חוצה את מגרש החנייה בדרכה אל לשכת הגיוס. ניגשתי אליה. "סינתיה סמית?" שאלתי.
"כן," היא אמרה. "איך ידעת?"
"רציתי רק לאחל לך יום הולדת שמח," אמרתי ואז הצבעתי לעבר השמים. "ואולי ניפגש שוב שם למעלה."
היא חייכה בהבנה. גרמתי למישהו לחייך היום. מצב העניינים כנראה משתפר.





עוד על הספר:


הספר מלחמת האדם הזקן הוא אמנם ספר מדע בדיוני אך עם זאת הוא כל כך קרוב בימים אלה למציאות שלנו. הספר הנקרא בנשימה עצורה הוא סיפור של נאמנות ושל גבורה, של עוז נפש ושל הקרבה, סיפורם של לוחמים החיים על הקו הדק המפריד בין דיראון עולם ובין תהילת נצח. זהו משל על דרך החיים האנושית, שבו מעמת אותנו סקאלזי עם פחדינו הגדולים ביותר ועם שאיפתנו להפוך לבני אלמוות.

הספר מלחמת האדם הזקן נכתב לראשונה בהמשכים בבלוג של סקאלזי עד שנקנה ע"י הוצאת הספרים. זהו ספר מד"ב ראשון שלו לאחר ארבעה ספרי פרוזה פרי עטו. סקאלזי עובד כבלוגר בשכר בקהילת IOL, הוא מבקר המדיה הראשי של Official US Playstation ובעל הטור הפופולארי "כלב שמירה", שבו הוא דן בנושאים חברתיים וחוקיים הנוגעים למשחקי וידאו.
מלחמת האדם הזקן מתחיל ביום הולדתו השבעים וחמישה של ג'ון פרי, בו הוא עושה שני דברים - מבקר בקברה של אשתו ומצטרף לצבא, כשהוא אינו יודע לאן מועדות פניו או מה יעלה בגורלו. בזמן שלכדור הארץ רוטינה משלו, החוקים והקיום מחוצה לו שונים ואכזריים. במסגרת הצטרפותו של פרי לצבא הגנת המושבות, הוא יוצא למסע מרתק במרחק שנות אור מן הבית, מסע שמעביר אותו שינויים מרחיקי לכת.





לידיעה זו התפרסמו  13  תגובות
תגובות
1   יצירת מופת
0:45:00  31/08/2006 רונפו   
עבר זמן רב, מאז שנהנתי כל כך מספר. הוא חדשני, מרתק, כתוב ומתורגם מצוין... בקיצור חויה מדהימה!!!

2   אכזבה מISF
4:23:00  07/09/2006 מאוכזב מ ISF   
לא מצאתי מקום אחר לפרסם את התגובה הזו אז אני מפרסם אותה כאן. קודם כל בנוגע ל"מלחמת האדם הזקן": הספר מצוין ומהנה. התרגום והעריכה לעומת זאת מאכזבים ביותר. קיימת הרגשה של תרגום חובבני, מילולי ומאונגלז שעושה עוול לשפה העברית. לא צריך לפתוח את הספר כדי לראות את זה, מספיק לקרוא כאן את הכיתוב על הכריכה האחורית. למשל: "מלחמת האדם הזקן הוא רומן אקשן..." איפה העברית? האם אי אפשר היה לכתוב, למשל, שזהו רומן עתיר קטעי פעולה (המלה העברית לאקשן)?

דוגמה נוספת: "בזמן שלכדור הארץ רוטינה משלו, החוקים והקיום מחוצה לו שונים ואכזריים" רוטינה? רוטינה??? האמנם אין מילה עברית למלה הלועזית הזו? (יש ויש, אניח לכם למצוא אותה לבדכם, חברי מערכת הוצאת ינשוף המהוללת).

טענה נוספת: תרגום שם הספר. לאחר קריאת הספר אין ספק שהשם העברי היה צריך להיות: "מלחמתו של אדם זקן" ולא "מלחמת האדם הזקן", שם שקולע הרבה יותר לעלילתו של הספר. לצערי אלה רק דוגמאות ספורות לכשלים שנתקלתי בהם במהלך הקריאה (עד כדי כך שטרחתי לקנות את הספר באנגלית ולהשוות. ההשוואה אינה מחמיאה לתרגום. אשמח להביא דוגמאות נוספות אם אדרש לכך).

ועכשיו לטרוניה כלפי אתר ISF: אין זה סוד שהאתר נערך ומנוהל על ידי אלי הרשטיין, המו"ל והעורך של ינשוף. יחד עם זאת ציפיתי שהאתר יעניק משקל שווה לידיעות הקשורות להוצאת ינשוף ולידיעות שאינן קשורות אליה ולו רק כדי להעניק מראית עין של הגינות כלשהי. אלא שלצערי קיימת תחושה שלאחרונה האתר הפך לבמת פרסום להוצאת ינשוף על חשבון שאר הגופים הפועלים בתחום. האתר אמנם אתר פרטי ובעליו רשאים לעשות ככל העולה על רוחם, אבל היה נחמד והוגן אם היו מיידעים את הקוראים שהם מעניקים משקל יתר להוצאה השייכת לבעלי האתר ולו רק כדי שהקוראים יוכלו להחליט בכוחות עצמם איזה משקל יש לתת לידיעות המתפרסמות כאן.

זה כבר זמן רב שקטעים מספרים של הוצאת ינשוף נשארים זמן רב בעמוד הראשי של האתר בעוד שקטעים מספרים של הוצאות אחרות שפורסמו מאוחר יותר נעלמים אל הארכיון תוך זמן קצר יותר, וזאת בניגוד לכללים הנהוגים באתרים אחרים, כאלה שאין להם אינטרס מסחרי הצלחתם הכלכלית של הוצאות כאלה ואחרות. כך גם עם ידיעות חדשותיות.

הדוגמה האחרונה, והמקוממת מכולן היא זו הנוגעת לפרס ההוגו. ניתן היה לצפות מאתר העוסק בחדשות מדע בדיוני ופנטסיה שימהר לפרסם את תוצאות הפרס החשוב ביותר בתחום בעולם כולו מיד עם פרסום התוצאות. אלא שבעוד שבאתרי חדשות כגון וואלה, YNET, ואחרים כמו גם בעיתונות המודפסת (הארץ, ידיעות, מעריב) התפרסמה הידיעה על זכיית "סחרור" (שיצא בהוצאת גרף המתחרה) בתוך ימים ספורים מרגע הזכייה, הרי שב ISF לא התפרסמה על כך ידיעה עד לרגע זה, כמעט שבועיים לאחר הזכייה. לעומת זאת, הידיעה על שיבוץ ספרו האחרון של טרי גודקינד (שספר אחר שלו יצא בהוצאת ינשוף) ברשימת רבי המכר של הניו יורק טיימס מצויה בראש הידיעות באתר כבר כמעט חודש ימים. קשה לי להאמין שלו מלחמת האדם הזקן היה זוכה בהוגו (לו היה מועמד) גם אז הידיעה על כך לא היתה מופיעה. הדבר דומה לאתר המדווח על סרטים שהיה נמנע מלדווח על זכייתו של סרט כלשהו בפרס האוסקר.

חבל שאתר שהחל את דרכו בצורה מוצלחת הפך לשופר פרסומי של גוף אחד בלבד, וחבל כי קנאתו העזה של מו"ל אחד בזכייתו של מו"ל אחר משפיעה על שיקולים חדשותיים .

ראוי כי מעתה תופיע כותרת בראש דף הבית של ISF כי זהו מדור פרסומי להוצאת ינשוף. כך, לפחות, יוכלו הקוראים להחליט לבדם בנוגע לאמינותו של האתר.

כולי תקווה כי תקחו את טענותיי לתשומת לב.

בתודה מראש!

3   אמנם אני לא אלי אבל
8:22:00  07/09/2006 זיו קיטרו  zivkitaro@gmail.com 
לגבי הטרוניה שלך.
האתר פועל ע"י צוות של מתנדבים ובעזרתם של הקוראים. מה שהציק ליב אופן אישי מכל המכתב הזה (ולא אכנס לעובדה שאני חבר של אלי ונעלב בשמו) הוא שאתה מפתח פה קונספירציה האומרת שבכוונה תחילה לא פרסמנו את העובדה שסחרור זכה.

הוצאת גרף זוכה למקום של כבוד ב ISF, רני (הבעלים של ההוצאה) הוא חבר טוב שלי. סחרור הוא אחד הספרים שאני אוהב יותר מכל ספר אחר שיצא במד"ב בשנים האחרונות. האמת המרה היא שלא ידעתי בכלל שהוכרזו הזוכים וכנראה שאיש מהאנשים המתנדבים כאן לא עשו זאת.

להבא, אם אתה חושב שיש חדשה שלא פרוסמה והיית רוצה לראותה אתה יכול לשלוח אלי לאימייל והיא תתפרסם יחד עם קרדיט מלא לך בתור האיש שסיפק את החדשה.

נוסף לכך, תביט במדור הספרים ותראה שיש שם שלוה ספרים - ינשו, עם עובד ואחוזת בית.
לא ברור לי איזו עדיפות יש לינשוף פה.
אנחנו מפרסמים פרקים מתוך ספרים שמגיעים אלינו מההוצאות. אלי עוזר לי בתור העורך הראשי ועל מנת לדאוג שהאתר ימשיך לפעול ומספק פרקים מספריו שלו. נכון יש פה עניין פרסומי (וזה לגיטימי) אבל יש פה ענין של דאגה לאתר שיקבל חומר ויתעדכן על הזמן.

4   אגב
8:24:00  07/09/2006 זיו קיטרו  zivkitaro@gmail.com 
מאחר ואנחנו לו נוהגים להרוג חברי קהילה שמתלוננים, למרות שאנחנו יכולים, לרוב על מנת שיתייחסו ברצינות למה שנכתב ראוי לחתום בשם.
בכל זמן אחר לא הייתי מתייחס בכלל להודעה שלך ואולי אפילו מוחק אותה כי יש בה שמץ של האשמה לצורך האשמה ולא מתוך ביקורת הוגנת.
יחד עם זאת, בגלל שחשתי שיש כאב אמיתי הרגשתי צורך להגיב.

5   אבל
9:35:00  07/09/2006 לא קראתי את הספר   
אני מכיר את רז גרינברג שתרגם אותו ובטוח שהוא עשה עבודה טובה.

חוץ מזה, המילה רוטינה (כן רוטינה!!) מופיעה בכל מילון עברי, ושם הספר? יש הוצאות שבכלל משנות את השם לשם אחר שלא קשור למקור, ולכן זו נראית לי סמנטיקה לשמה.

6   אכזבה מתגובה מספר 2
12:05:00  07/09/2006 איציק   
אני קורא את האתר הזה מאז הוקם לפני כמה שנים וראיתי כבר הרבה התקפות על העורכים אבל כל כך נמוך עוד לא ראיתי.

עם כל הכבוד, אם לא אכפט לך, מלחמת האדם הזקן כן היה מועמד. לא רק היה מועמד אלא שהסופר של מלחמת האדם הזקן ג'ון סקלאזי זכה בפרס קמפבל השנה כסופר הצעיר הטוב ביותר וגם זה לא פורסם כאן. אבל על זה אתה לא מתלונן כי זה לא כל כך מסתדר עם התאוריה שלך.

חוץ מזה, בשנה שעברה זכה הספר ג'ונתן סטריינג' ומיסטר נורל שעד כמה שאני יודע צריך לצאת בהוצאת ינשוף. בדקתי בארכיון וגם על הזכייה שלו לא היתה ידיעה באתר הזה.

אז מה? על זה לא ראיתי אותך מתבכיין. אולי כי זה לא מסתדר עם תאוריית הקונספירציה שלך? ואולי כי אתה זה ע המניעים האישיים והקנאה?

אני מרשה לעצמי להיעלב באופן אישי בשם כל הצוות של האתר שעובד בהתנדבות כבר כמה שנים וכל מה שיש לאנשים להגיד זה קטנוניות מהסוג של תגובה מספר 2 שאפילו בשמו אינו מזדהה.

בקשר לספר - עוד לא קראתי אבל לפי הפרק התרגום נראה טוב והדוגמאות שנתת פשוט טפשיות לגמרי. מתי פעם אחרונה אמרת למישהו בוא נראה סרט פעולה? מה לעשות, גם בעברית אומרים סרט אקשן. לדעתי זה אפילו במילון.

כל מה שיש לי להגיד זה תבייש. תגובות כמו אלו שלך שמלאות באי דיוקים צריכות להימחק מייד והאכזבה שלי מעורכי האתר שהם לא עושים את זה.


7   אז הנה, לטובתכם, הנה קישורים לידיעה על ההוגו:
13:38:00  07/09/2006 מאוכזב מ ISF  shahar.carmel@gmail.com 
ב YNET הידיעה התפרסמה כבר למחרת ההכרזה על הזוכים:
http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3296799,00.html

והידיעה שהתפרסמה בלוקוס כמה שעות לאחר ההכרזה:
http://www.locusmag.com/2006/News/08_HugoCampbellWinners.html

עכשיו כבר ניתן לפרסם את הידיעה ב ISF.

שחר כרמל

8   לזיו בתגובה 3:
16:31:00  07/09/2006 רויטל   
אני מסכימה חלקית עם הטענה של שחר מתגובה מספר 2. גם אם כל מה שאמרת נכון, ואני מאמינה שכך הוא, הדברים אינם נראים כך לקוראים מן הצד שאינם מכירים את מערכות היחסים הפנימיות בין ההוצאות. ומהצד זה נראה כאילו ISF משמש שופר פרסומי לינשוף. כאשר האתר אינו מדווח על זכיה בפרס יוקרתי שזכה בו ספר מהוצאה מתחרה בשעה שאתרי חדשות "רגילים" עושים זאת בתוך זמן קצר לאחר האירוע, התחושה המתקבלת היא של איפה ואיפה, גם אם התחושה הזו אינה נכונה. שים לב גם עתה, כמעט יום לאחר שכבר נודע לכם על זכייתו של סחרור בפרס ההוגו עדיין אין באתר כל ידיעה על כך כאשר הידיעה על פנטום עדיין מתנוססת בראש הידיעות החדשותיות, כמעט חודש לאחר שעלתה לאוויר. עורכי האתר צריכים גם לחשוב על הדרך בה נראה האתר בעיניים חיצוניות. כרגע נראה שאמינות אינה הצד החזק שלכם.

9   לרויטל
18:22:00  07/09/2006 זיו קיטרו  zivkitaro@gmail.com 
אמרתי זאת קודם לכן ואומר זאת שוב - אנשי ISF הם מתנדבים. במקרה כרגע יש לי זמן והמאוכזב היקר סיפר לי קישור כך שאני עומד להעלות את הידיעה.
בזמן אחר - את או כל אדם שקורה את ISF יותר ממוזמן לשלוח לנו אימיילים עם ידיעות שנראות להם חשובות.

זה, או להתחיל לתרום כספים לאתר שיאפשרו לנו לשלם למתנדבים שלנו, להפוך אותם לעובדים ואז הם יוכלו לעבוד סביב השעון על האתר.

העובדה שאתרים אחרים הספיקו לעדכן אומרת שבמקרה להם יש יותר זמן כרגע מאיתנו - תקופות אחרות של ISF היו פעילות יותר ומהירות יותר מול האתרים האחרים. אם את או המאוכזב רוצים להיות מנהלי ערוץ הספרים נשמח לקבל אתכם - כבר הוצאנו קול קורא מספר רב של פעמים לעורך/ת חדש/ה לאחר שהעורכת היקרה הקודמת שלנו נאלצה לעזוב.

אני רציני - המשרה פתוחה וממתינה לכל מתנדב שהאתר חשוב לו מספיק כדי להתאכזב ממנו ורוצה להביא חדשות ללא משוא פנים.

10   ספר ממש מצויין וגם התרגום טוב מאוד
11:15:00  11/09/2006 ג'וני   
אחד הטובים של הזמן האחרון

11   למאוכזב מ-2 ולרויטל מ-8
20:02:00  07/10/2006 רונפו   
לפעמים אני שואל את עצמי, "תגיד רונפו" בשביל כאלה אנשים קרעת את ה XXת שלושה חודשים לכתוב את האתר הראשון של ISF? אתם יודעים מה התשובה שלי לעצמי? "לא, זה עבור כל האחרים". לשני המוזכרים בכותרת, ולא כ"מערכת האתר", כי אם כבונה האתר הראשון, "לכו חפשו... ותשארו שם, לי נמאס לראות תגובות של מתחסדים שתולים כמותכם".

12   מדהים
18:48:00  22/10/2006 יודה   
אחד הספרים הטובים שקראתי במדע בדיוני! שנון ומצחיק כמו שצריך,יש או יהיה ספר המשך?

13   לוחמי החלל
15:48:00  25/10/2010 קורא1   
תקראו את לוחמי החלל של רוברט היינליין מ1959.

הספר הזה הוא מעין חידוש לספר ההוא.


לתחילת הכתבה
 
קישורים
לרכישת הספר ב-IBOOKS


חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב