הקומיקס האינטראקטיבי הראשון – ביקורת קומיקס
עופר ברנשטיין

בכל שנה, מהווה עונת הקיץ נקודת שיא בשוק הקומיקס הישראלי. פסטיבל הקומיקס אנימציה וקריקטורה הנערך כל שנה בסוף אוגוסט (השנה הוא יערך בין ה - 26 ל- 29) משמש נקודת עוגן ליוצרים לחשוף את עבודותיהם החדשות והשמחה רבה. סנונית ראשונה, המבשרת את בוא גשמי הקומיקס, נחתה בשווקים כבר בשבוע הספר העברי האחרון בשם "בילי אייקרס ואוצר כורי הזהב".

בילי אייקרס ואוצר כורי הזהב
עלילה וסיפור – לי בלום
80 עמודים בצבע מלא (100 קטעי קריאה שונים)
85 ש"ח מחיר כריכה (64 דרך אתר האינטרנט)

ספר זה מתהדר בשני תארים מכובדים. ראשית, עבודת הביכורים של לי בלום, יוצר ישראלי חדש שיש להאמין שעוד נשמע עליו רבות ושנית - זהו הקומיקס האינטראקטיבי הראשון.

בילי אייקרס הוא אקדוחן, ספק מוכשר, ספק הולך בטל, הרוכב בערבות המערב ותר אחר מזלו. במהלך שיטוטיו הוא נתקל בפונצ'ו – גנב סוסים מקסיקני עלוב, המחזיק בסוד ידע נסתר, הדרך אל אוצר זהב עצום שנקבר אי שם בערבות במכרה זהב נטוש. פונצ'ו משכנע את בילי לצאת עמו למסע להשיג את האוצר והשניים חווים יחדיו רצף אירועים חריג לכל הדעות. שודדי דרכים, שריף נקמן, אינדיאנים, שטפונות ועוד תקלות מופלאות יעכבו את השניים בדרכם אל האוצר. האם יגיעו אליו? זאת יקרה – אם תבחרו אתם בדרך הנכונה עבורם.

צמד הדמויות הראשיות בסיפור שונות זו מזו לחלוטין. 'סניור' קורא פונצ'ו האומלל לבילי כשהוא רוצה דבר מה. 'הומברה' הוא מסנן מבין שיניו כלפי בילי כשהוא כועס. בילי השובב, מחזיק נערה בכל עיירה, אך אבוי – בירי מעשי הוא קצת חלש וחייב עוד קצת תרגול. כן, האקדוחן אינו בדיוק מבריק, והמכסיקני אינו בדיוק כנוע... סטריאוטיפ והיפוכו גם יחד.

הדיאלוגים בין השניים קולחים ברצף, עם בדיחות משובצות על ימין ועל שמאל ו לאחר זמן מה מתרגלים גם לכתיבה העברית של שמות לועזיים.

אז... הכתיבה הסוחפת, הדמויות משעשעות והגימיק האינטראקטיבי נחמד. מה עוד צריך בשביל קומיקס טוב? אומנות!

האומנות בחוברת הינה אפקטיבית ומוצלחת. נעימה לעין ובעיקר משרתת היטב את טובת הסיפור. פרטי רקע מסייעים להבנת מקום ההתרחשות, אבל לא בפירוט יתר, כך שאין עומס על העין. כך גם עם הצביעה – בסיסית ומשרתת את המטרה.

מצד אחד סגנון האיור חופשי וניכרת זרימה באומנות, העיצוב (הן של הדמויות והן של הפנלים) מזכיר מאוד את "לאקי לוק" ותורם לאמינות הרגשת המערב הפרוע בשל כך. מצד שני, ניכר שזהו סגנון ראשוני שעם הזמן והתרגול יהיה מלוטש, מוקפד ושונה מכפי שהוא כיום.

תיאור האומנות הזה מצביע על שתי מסורות אומנותיות שונות. מצד אחד, הניסיון לחקות את האיקונוגרפיה הקלאסית של המערבונים כפי שניסחו אותה אמני הסגנונות הפרנקופילים (צרפתים, בלגים, הולנדים וכד'). מצד שני, רמת הפירוט של רקע התמונות וכן הקו החופשי אינם תואמים את הפדנטיות הזו ומזכירים יותר דווקא את הקריקטורות והקומיקס מז'אנר ה"ספרים המצחיקים" (Funny Books) האמריקאים. לא ניתן לדעת מה מקור ההשפעות האמיתי - זאת ידע להגיד רק היוצר, אך כפי שכבר נכתב בביקורת זו - שינויי סגנון כאלו ואחרים יראו רק בעתיד.

זהו "בילי אייקרס ואוצר כורה הזהב", בקווים כלליים. פה ושם החלטה לא נכונה תוביל אתכם למבול תקלות נוסף ובסוף כל בחירה – ממתינה הפתעה. כאן המקום לדבר על גימיק האינטראקטיביות וההפתעות שהן ייחודו האומנותי של הפרוייקט.

ראשית, אינטראקטיביות - מהי? ובכן, הגדרות מילוניות ואקדמיות רבות ושונות יש למונח אינטראקטיביות. בכולן, בסופו של דבר, מסכימים המגדירים על דבר אחד חשוב – יצירת קשר הדדי בין הצרכן (קורא הספר במקרה שלנו) לבין המוצר התקשורתי (הקומיקס במקרה שלנו). "איך בדיוק מצפים מאתנו (הקוראים) לתקשר עם ספר?" ישאל האדם הפשוט. "מה... הדפים יענו לי חזרה?" ובכן, לא. הדמויות לא עונות לקורא חזרה, אבל הספר כן שואל אותנו שאלה ופועל על פי התשובה שיקבל. מבחינות רבות – ספר זה נותן לנו את הזכות להחליט איזה סיפור נקרא.

יש לנו כאן יחסי הדדיות בין הקורא והספר לכן יש כאן סוג מסוים של אינטראקטיביות. מה גם שזו גישה הרבה יותר טובה מאשר, נניח, העיתון, או הצפייה בטלוויזיה (שם כל שאנו יכולים לעשות הוא לצעוק אל עבר המסך באין אונים). אתם חייבים להודות בכך!

מה זה אומר לנו על "בילי אייקרס ואוצר כורי הזהב"? לכאורה מתקיים כאן הכלל המינימלי של הדדיות בין קורא לבין הספר. אחרי הכל – הוא באמת רוצה לדעת אם לקורא יש רצון להתחיל עם בתו של השריף או לא.. ואם הקורה יבחר באפשרות האחת – בוודאי יהיו לכך השלכות על העתיד לבוא. ניתן לסכם ש"בילי אייקרס ואוצר כורי הזהב" מבטיח אינטראקטיביות – ומקיים!

עכשיו, נשאלת השאלה החשובה באמת – האם כל האינטראקטיביות הזו טובה לקוראים? תשובה על השאלה תהיה עניין קצת בעייתי - זה פשוט עניין של טעם.

יש מי שאוהב לחשוב על הקומיקס שהוא קורא ויש מי שמחפש רק לברוח. יש מי שבחירות וקבלת החלטות הן בעבורו דבר מהנה ויש שצריכים שאמא תגיד להם מה ללבוש לעבודה גם בגיל שלושים...

בואו נסכם להצביע על כמה יתרונות וכמה חסרונות של העניין וכל אחד יוכל להחליט לעצמו.

חסרונות: נתחיל בכך שעיקרון הרצף נפגע מעט. מי שקורא קטע, קופץ לקטע אחר וחוזר אחורה, עלול לאבד את מיקומו במרחב הקריאה וללכת לאיבוד. העסק הזה מבלבל ובמדיום כמו קומיקס שנבנה על עיקרון הרצף – זו עשויה להיות בעיה.

אחד ה'קסמים' הגדולים של הקומיקס הוא שאפשר בעזרתו 'לצלול' לתוך עולם אחר ואם הקומיקס עשוי טוב אפילו לא מרגישים מעברי דפים או עמודים מכיוון שהרצף נשמר והמתח נצבר. ההחלטה לעבור לעמוד זה או אחר כל מספר דקות קוטעת את הרצף והופכת את הקורא מודע לכך שהוא לא בתוך מציאות אחרת, אלא קורא ספר קומיקס.

עניין אחר שנפגע כפועל יוצא של בעיית הרציפות הוא היכולת להפתיע. קומיקס טוב, עושה שימוש במעברי עמודים על מנת להכניס נקודות מתח, הפתעה או עניין. "בילי אייקרס ואוצר כורי הזהב " מפספס מעט את העניין הזה משום שלא כל קטע בו מתחיל ומסתיים באותו עמוד. ישנם לעיתים גם 5 קטעים קצרים באותו עמוד.

דבר זה מוביל גם לבעיית ספויילרים עצמיים (קטנים) מכיוון שקשה שלא לקלוט בעין מה קורא בקטעים אחרים בספר במהלך דפדוף פשוט וחיפוש הקטע הבא (איפה לעזאזל קטע 10?)...

חסרון נוסף לאינטראקטיביות הוא עניין של זמן. לוקח זמן לקבל החלטות. "אני רוצה שבילי יימצא את האוצר", "אני חושב מה כדאי לו לעשות" (לדחוף את פונ'צו המעצבן מעבר לצוק או לא?). הקורא חושב על זה, עוד דקה עוברת, הוא מדפדף לקטע הבא, עוד דקה חולפת. המון זמן לוקח לקרוא את הקומיקס הזה. הרבה יותר מאשר 15 הדקות הבנאליות של חוברת בת 32 עמודים או שעה של אוגדן בן 80 עמודים 'רגילים'.

קיים גם עניין קטנוני וזניח של אספנות (למי שזה רלוונטי בעבורו). דפדוף רב שוחק את השדרה ועלול, לאורך זמן, לפגוע בערך האספני של הקומיקס (וכותב שורות אלה מקווה בשביל לי שהספר שלו יהפוך למוצר בעל ערך אספני כה רב עד שזה יטריד את בעליו).

יתרונות: בקריאת חוברת זו יש הרבה דברים שהם בגדר חוויה אישית, התרשמות והרגשה ופחות יתרונות 'טכניים'.

יש קסם מסוים בהרגשה שאתה קובע את גורל חומר הקריאה שלך. לא משהו עמוק ופילוסופי כמו גורל או השגחה עליונה, אלא משהו קצת ופשוט יותר. קיימת הפתעה מסוימת שקשה לקיים בקומיקס רגיל אבל תופסת טוב באינטראקטיביות, עם כל סיום קטע ובחירה בקטע חדש.

ההתחברות לדמויות אף היא מתחזקת בזכות האינטראקטיביות כי במקום פסיכולוגי מסויים קל לקורא לייצר הזדהות ושותפות גורל עם הדמויות שאת עתידן הוא קובע. אין ספק שזה יתרון עצום. היכולת להזדהות עם הדמויות באופן מהיר ואמין, היא יכולת שיוצרים רבים שואפים אליה ומעטים משיגים אותה במהירות ויעילות.

יתרון אחר הוא שכקורא דעתן – כזה ההולך ובודק מה יקרה בעמ' 10, ומה יקרה בעמ' 72 ואיזה מהשניים מקדם אותי טוב יותר אל המטרה, מתקבלת תמונה שלמה יותר של ההתרחשות. בזכות קטעי העלילה האלטרנטיביים יש תשובה לשאלה "מה עשה בילי בערב אחרי ששם את הסוסים באורווה?" ואין חורי עלילה שקשה להסביר אחר כך. כמעט כל הכיוונים האפשריים מטופלים וזוכים להתייחסות הולמת.

זה קל כשמדובר באקדוחן וגנב סוסים במערב הפרוע ויהיה קצת יותר קשה כשיהיה צורך להסביר את השלכות פגיעת הטפרים של וולברין בצלעות או בכתף...

לסיכום: בילי אייקרס ואוצר כורי הזהב הוא חומר קריאה מוצלח, קולח ומהנה לכל המשפחה. עבודה ראשונה, מבטיחה ביותר, אז שימו לב לשם לי בלום (ולא... אין לכותב שורות אלה אחוזים אצלו)!




לידיעה זו התפרסמו  0  תגובות
תגובות

לתחילת הכתבה
 
קישורים
אתר הבית של בילי אייקרס


חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב