אגדת חמשת הטבעות - סקירת משחק
אבי סבג

בארץ הררית, על אדמת טרשים, בצד ים סוער ובוגדני, תחת שמיים חסרי ענן ושמש יוקדת התפתחה תרבות זרה לחלוטין ושונה מכל המוכר לנו, ארץ קשה הולידה אנשים קשים.
חברה שבה אין דבר חשוב מהכבוד, הדבר היחידי שנוקשה יותר מלהב החרב היא המסורת, כשלון אינו בה בחשבון ודברים, הם לעיתים נדירות, מה שהם נראים.

LOTFR - הוא משחק תפקידים המבוסס על יפן הפאודלית ועל המיתוסים והמיתולוגיה היפנית. התרבות ומבנה השלטון שהתפתח בארצות המזרח הרחוק בכלל, וביפן בפרט, שונים בתכלית מכל המוכר לנו מתרבויות המערב. משחק תפקידים זה מציג בפנינו את העולם המוזר והמרתק של רקוגן (Rokugan) ומציע לנו לשחק דמויות באימפריית הברקת.

אלת השמש ואל הירח ילדו את שבעת אבות האומה. בניהם ירדו אל הארץ ובמגעם עימה איבדו את אלוהותם. הם פגשו את בני האנוש, שהיו באותה העת עירומים ותמימים כילדים רכים והחליטו שהם ילמדו אותם את דרכי העולם. שמונת בני הירח והשמש לחמו בניהם כדי לקבוע מי יהיה השליט העליון. ברצף הקרבות האדיר ניצח הנטאי הוא מונה לקיסר אשר שושלתו תשלוט לנצח. שבעה מהאחים הקימו את השבטים הגדולים של האימפריה: הסרטן, העגור, הדרקון, האריה, הפניקס, העקרב וחד הקרן.

השבטים התפזרו ברחבי הארץ שמטרתם אחת - להקים אימפריה אדירה שתוכיח את נאמנותם לאבותיהם האלים.

במשך שנים ארוכות האימפריה הצעירה גדלה ושגשגה עד שיום אחד הותקפה ע"י צבא של יצורי אופל שבראשם עמד פו לאנג, בן האלים התשיעי שהתרחק מאחיו ואחיותיו. כל שבעת השבטים נאספו הקימו צבא גדול ויצאו ללחום בעדרי האופל אך לא הצליחו להתמודד עם כוחות הרשע. צבאות האימפריה הלכו ונסוגו ואויבם הלך והתחזק עם כל קרב. לקראת הקרב הסופי, כשצבא האימפריה חנה בהמתנה, הופיע אדם נמוך, עטוף גלימות שראשו מגולח. הוא הציג עצמו כסונסאי, שם שמשמעותו היא "הדרך החדשה", והוא הבטיח לקיסר שהוא יביס את כוחות האופל. הנטאי לא התרשם וביקש מהשומרים לסלקו אך סונסאי הביס אותם בידים ריקות. "תן לי שבעה לוחמים ואני אעצור את הצבא הפולש לאדמותיך" טען באוזני הקיסר. כעת כבר התעוררה סקרנותו של הקיסר והוא שוחח עמו, שיחה זו תועדה ונשמרה בספריית הקיסר. תיעוד זה נקרה הטאו של סנסואי.

כל שבט שלח לוחם אחד שיצטרף לסנסואי, הוא קרא להם סמוראים, כלומר משרתים. שבועות רבים עברו מאז סנסואי ולוחמיו יצאו למשימתם וצבאות האופל רק הלכו והתחזקו עד שיום אחד כוחות הקסם שהגנו עליהם נעלמו באורך מסתורי. הנטאי הנהיג את צבאו אלי קרב ולהפתעתו כוחות הרשע ברחו מפניו. סנסואי מילא את הבטחתו. הנטאי ואנשיו המתינו לשובם של הלוחמים ואף הכינו משתה אולם רק הלוחם משבט העקרב חזר ובידיו 12 מגילות. לפני מותו אמר שיש לשמור על המגילות מפני שהן סוד חורבנו של פו לאנג.

לאחר קרב זה החל העידן שכונה אלף שנות שלום. עדיין זה היה רחוק מלהיות שליו ורגוע, השבטים לחמו זה בזה על שטחים ושליטה אך בכל זאת האימפריה הלכה ושגשגה. הפילוסופיה של סנסואי שולבה בכל היבטי החברה והשלטון באימפריה.

עם השנים כל שבט פיתח לעצמו אופי ייחודי ומקום מפוליטיקה המורכבת של האימפריה.

הסרטן- נבחרו להיות המגינים על גבולות האימפריה מפני ארצות הצל ולכן הפכו לשבט קשוח ואמיץ במיוחד אך גם מרוחק יותר מחצר הקיסר ולכן פחות בקי ברזי המשחק הפוליטי.

העגור - אשתו של הנטאי הייתה משבט העגור והתחילה מסורת שקבעה שתמיד הקיסר יינשא לבת שבט העגור. קרבה זו לקיסר הקנתה לשבט עמדת כוח משמעותית במאבקי השליטה באימפריה.

הדרקון- שבט זה בחר להתבודד ולהתייחד עם כתביו סנסואי וללמוד אותם לעומק. מעטים מכירים את דרכיהם של אנשי השבט בשל החשאיות הרבה בה הם נוהגים, אך ידוע לכל שקוסמיהם מאומנים בשימוש בחרב ולוחמיהם מלומדים באומנות הקסם.

האריה- שבט זה נבחר כמגנו של הקיסר בשל נאמנותו הטוטאלית. אנשיו מתפקדים כמפקדי הצבאות בעיתות המלחמה ומהווים טקטיקנים מעולים. אולם רבים אומרים שהם כבולים מידי ע"י המסורת.

הפניקס - גם הם לקחו את כתביו של סנסואי ולמדו אותם אך הם התמקדו בעיקר באומנות הקסם. קוסמי שבט זה הם ללא ספק העוצמתים ביותר. הם מצטיינים בלמדנותם וביעד הרחב והמעמיק שלהם אולם זהו גם החסרון של הלוחמים שלהם מפני שיום שעבר בלימודים הוא יום שלא עבר באימוני חרב.

עקרב - שבט המתמחה בריגול ועורמה, אם יש סוד כלשהו במוקדם או במאוחר אנשי העקרב יגלו אותו. אנשי השבט הם מרגלים וסוחרים במידע.

המבנה החברתי באימפריה מושטטת על היררכיה נוקשה: מעל כולם עומד הקיסר, הוא השליט העליון, הבעלים של כל שטחי האדמה וממחוקק החוקים. תחתיו עומדים אדוני השבטים הגדולים. הקיסר אמנם עומד מעל כולם אולם כוחו נובע מהיוקרה והמסורת ולא מכוח צבאי או פוליטי אמיתי. למעשה אדוני השבט הדאימיו הם בעלי השפעה הרבה ביותר על חיי היום יום של האימפריה. תחתם נמצאות משפחות בשבט ויחד כולם מרכיבים את מעמד הסמוראים - אנשי המלחמה. מעמד הסמוראים הוא המעמד העליון בחברה. כל בן למשפת סמוראי נחשב סמוראי בעצמו גם אם לא למד את אומנות הלחימה והוא מקבל את כל זכויות הנובעות מכך. דמויות השחקנים ישתייכו למעמד זה. המעמד השני בחשיבותו הוא מעמד ההאימין - חצי אנשים בשפת האימפריה. אלו הם האנשים הפשוטים האיכרים, אומנים (נגרים, נפחים וכו') והסוחרים. המעמד הנחות מכולם הוא ההינין - לא אנשים הכוללים את הפושעים הבדרנים והעובדים בעבודות הבזויות.

הסמוראי חי את חייו לפי קוד ברור ומוגדר - הבושידו. הבושידו מפרט עקרונות וערכי המוסר לאורם פועל הסמוראי והקודים המכתיבים את התנהגותו בכל תחום. העקרונות הם: אומץ- סמוראי לעולם לא יפגין פחד או יחשוש לחייו. נאמנות - נאמנותו של הסמוראי לאדונו היא מוחלטת. כנות - הסמוראי צריך להיתפס כדובר אמת למרות שמצופה ממנו לשקר כדי להגן על כבוד האדון שלו. מצוינות - על הסמוראי לשאוף להיות הטוב ביותר בכל התחומים. מעמד - הכבוד שרוחשים לך אנשי השבט, סמוראי מאד מוטרד מאיך יתפסו מעשיו ע"י אחרים. דו-קרב - דרך מקובלת לפתירת סכסוכים, חשוב להדגיש כי הקרבות לא תמיד מובילים לשפיכות דמים ויכולים לערב תחרות כל שהיא או קרב עם חרבות עץ. נקמה- סמוראי מחויב לנקום את מותו של בן משפחה. התרברבות- מקובל להפגין את ביטחונך לפני הקרב גם כדי להפחיד את היריב וגם כדי להכריז על נוכחותך בקרב. חרבות - רק הסמוראים רשאים לשאת את זוג החרבות המסורתיות קטנה (חרב ארוכה) ווו'קיזשי (חרב קצרה), הם לעולם לא יראו בלעדיהם.

הפוליטיקה הפנימית האימפריה היא מאבק אין סופי בן השבטים על כוח והשפעה, לעיתים ע"י תככים בחצר הקיסר ולעיתים ע"י מלחמות ממש. כל ייעודם של הסמוראים הוא להילחם ולהשיג כבוד ועוצמה עבור אדונם וכבוד ומעמד עבור עצמם. החברה היא מאד מילטנטית ומעריכה את הלוחם יותר מכל אדם אחר. מלבד הלוחם יש גם קוסמים קוסם נקרא בשפה המקומית shugenja, תקראו את זה איך שתרצו. גם הם משתייכים למעמד הסמוראי וזוכים לכבוד דומה אך כמובן שהם משגים את מטרותיהם באמצעים אחרים.

השיטה עצמה פשטנית ביותר ואף לא מחייבת. במספר הזדמנויות מודגש חוק הזהב של השיטה - אם החוקים מפריעים להנאה התעלם מהם. זה תמיד נכון אבל כאן יש ממש עידוד להתעלם מהחוקים וללכת לכיוון של משחק חופשי כמעת ללא קוביות.

בניית הדמות מתחילה בגיבוש תפיסה ורקע. השיטה מציעה תהליך פשוט ויעיל למטרה זו. לפני הכל שאל את עצמך רצף של 20 שאלות שיעזרו לגבש את הדמות הרצויה לך. כלי נוסף לעזרה בעיצוב הדמות הוא בחירת טיפוס: אציל, איש חצר, נוכל, מלומד עוד. בחירת הטיפוס עוזרת לתחום את הדמות ולתת כיוון לבנייתה.

שלב ראשון הטבעות והתכונות. הדמות מיוצגת ע"י 5 טבעות (מכאן שם המשחק כמובן, המבוסס למעשה על ספר פילוסופי בעל אותו שם, העוסק בקוד הסמוראי) תחת כל טבעת יש שתי תכונות המקושרות אליה. כל טבעת ותכונה מתחילה מערך קבוע של 2, מתוך 5, אותו ניתן להעלות ולהוריד ע"י שימוש בנקודות (פירוט בהמשך). ערך הטבעת שווה לערך התכונה הנמוכה מבן השתיים הנובעות ממנה. התכונות משפיעות על סיכויי ההצלחה בכשרונות.

אדמה - המייצגת את העוצמה הפסיבית והפנימית, והעמידות של הדמות. הטבעת מכילה שתי תכונות: סיבולת וכוח רצון. מים - טבעת המייצגת את הכוח הפיזי וכן את צלילות המחשבה. התכונות הנכללות בטבעת זו הן כוח ותפיסה. אש - מייצגת את התנועה והפעלתנות וכן את הבהירות ההבנה. זריזות ואינטליגנציה הן התכנות המקושרות לטבעת. אויר - מייצג את האינטואיציה והרגישות והדריכות. התכונות הנובעות ממנה הן רפלקסים ומודעות. הטבעת האחרונה היא טבעת הריק והיא שונה מכל האחרות. טבעת זו מייצגת את יכולתה של הדמות לשלוט בכל הטבעות האחרות כלומר להביא לידי מימוש את יכולותיהן.

השלב הבא הוא בחירת כשרונות והוא דומה למה שמוכר לנו מה שיטות אחרות, כל כשרון עולה נקודות ויש לרכוש אותם. השלב השלישי הוא בחירת שבט משפחה ובית ספר. למעשה למרות ששלב זה מצוין כשלב שלישי ע"י השיטה הוא למעשה הדבר הראשון שיש לעשות לאחר גיבוש התפיסה מפני השבט אליו הדמות משתייכות יקבע את הנקודות העומדות לזכות הדמות, את הפעלות שהוא יכול לעשות איתן (לעלות תכונות, לקנות כשרונות, יתרונות וחסרונות), בונוסים לתכונות וטכניקות קרב מיוחדות וכן משפיעים על המחיר של יתרונות.

שלב רביעי הוא בחירת יתרונות וחסרונות יתרונות עולים נקודות, חסרונות לעומת זאת מקנים נקודות. בעל ברית, חוש כיוון, מזל ומעמד מיוחד הן דוגמאות ליתרונות, מוניטין רע, סוד אפל, התמכרות לאלכוהול או אופיום ואויב מושבע הן דוגמאות לחסרונות.

בשלב החמישי מגדירים מידת העמידות שלך בפני פגיעות (הגדרה שנקראת wounds בשיטה). העמידות נקבעת ע"י הכפלת טבעת האדמה בשתיים.

שלב שישי הוא הגדרת רמת הכבוד של הדמות. כבוד הוא ערך עליון החברה וכל פעולה מושפעת ממנו, מהרצון המגדיר את הכבוד שרוכשים לך ומהחשש מפני פחיתות כבוד. תכונת הכבוד מייצגת את מידת האמינות שלך, מידת מחויבותך לבושידו ונאמנותך לחבריך. רמת הכבוד של הדמות נקבעת ע"פ השבט אליו הוא שייך. מלבד רמת הכבוד ישנן נקודות כבוד כל שחקן מתחיל עם 5 נקודות, הוא צובר נקודות ע"י הצלחות, השלמת משימות ומאבד נקודות ע"י כישלונות ומעשים המובילים לפחיתות כבוד. גם סמוראי עם רמת כבוד נמוכה, כלומר אדם בוגדני ואינטרסנט עדיין מעוניין לצבור לעצמו מעמד כלומר נקודות כבוד.

בשלב השביעי מגדרות רמתה ניסיון והמוניטין של הדמות בעולם (תכונה שנקראת insight בשיטה). מין שילוב מוזר של נקודות ניסיון כפי שהן מכרות לנו משיטות אחרות עם עליה במעמד מקצועי. הגדרה נוספת הנקבעת בשלב זה היא רמת ההכשרה (school rank), המקבילה בערך לדרגות, ומייצגת את מידת ההכשרה שקיבלת בבית ספר. כל רמה משפרת את הטכניקה שלך בתור לוחם או את מאגר הקסמים המוכר לך בתור קוסם. יש לצבור כמות מוגדרת של נקודות insight כדי לעלות ברמת הכשרה בבית הספר שלך. מלבד זאת יש גם נקודות ניסיון המחולקות ע"י השה"ם בהן ניתן רכוש ולשפר כשרונות ללא כל קשר לרמת ההכשרה.

שלב שמיני ואחרון - התהילה. תכונת התהילה מגדירה את רמת ההשפעה שיש לך על אחרים, עד כמה אתה מוכר בעולם ומה מעמדך בהיררכיה החברתית פוליטית. לדוגמה לקיסר (ולקיסר בלבד) יש תהילה 10, לאדוני השבטים הגדולים יש 8. רמת התהילה שלך שווה לרמת ההכשרה שלך. התקדמות בתחום זה היא או ע"י השיפור רמת ההכשרה או ע"י קבלת נקודות מאדון שלך, מעשה המייצג מינוי לתפקיד או מעמד. כל זה מסורבל אבל מדגיש את חשיבות הכבוד והמעמד בעולם.

השיטה עצמה פשוטה למדי לכל פעולה המנחה קובע מספר מטלה לפי מידת הקושי. סכום הכשרון + תכונה רלוונטית קובעים את מספר קוביות ה- 10 שתזרוק, מתוכן הוא בוחר כמות קוביות השווה לערך התכונה שלו, סוכם אותם ומשווה למספר המטרה. תוצאה של 10 בקוביה מקנה זכות לגלגול נוסף ממנו ניתן לבחור, ניתן להשתמש בנקודה מטבעת הריק כדי להעלות תכונה או כישרון למשך תור אחד, וזהו פחות או יותר.

שיטת הקרב מחולקת לשתי רמות, קרבות קטנים (עד 12 משתתפים בערך) וקרבות גדולים המערבים צבאות. קרב קטן מתחיל בקביעת יוזמה ע"י גלגול קוביה והוספת תכונת הרפלקס. אח"כ כל שחקן מכריז אל הפעולה שברצונו לעשות מתוך האפשרויות הבאות: התקפה רגילה - גלגול זהה לגלגול כשרון, מספר קוביות השווה לתכונה + הכשרון בנשק כשמתוכם בחורים קוביות לפי רמת התכונה. מספר המטרה הוא הרפלקס של האויב כפול חמש עם השפעות שונות של שריון ותנאי סביבה.

התקפה מלאה - מקנה לתוקף זכות לגלגל עוד שתי קוביות (אך עדיין לבחור מתוכן את אותו מספר) אך מצד שני נותן +5 להתקפה עליו מפני שהוא לא מנסה להתגונן.

הגנה מלאה - כלומר התחמקות מהתקפות השחקן מוסיף את כשרון ההתחמקות שלו למספר המטרה שנדרש מיריבו כדי לפוגע בו.

שלב שלישי קביעת התוצאה. לכל נשק יש ערך מגדיר כמה קוביות נזק מגלגלים וכמה מתוכן בוחרים. לערך המייצג את כמות הקוביות מוסיפים את הכוח וזה מספר הקוביות שמגלגלים, כמות הקוביות שבוחרים קבוע ולא מושפעת מכוח. סכום הקוביות הוא כמובן גודל הנזק שנגרם אותו מחסירים מהעמידות (wounds)של האויב. ניתן להגדיל את השפעת ההתקפה ע"י העלאת מספר המטרה (ניסיון לבצע נזק גדול יותר, מכות לאזורים מסוימים בגוף או מהלכים מורכבים כמו לחרות את שימך על שריון האויב).

קרבות גדולים מנוהלים ע"י טבלה שקובעת התוצאה באותו סיבוב. השחקן מחליט על מידת מעורבותו בקרב, נמצא בעתודה, לא מעורב, מעורב או עמוק בפנים השה"ם מגדיר למי נוטה הקרב באותו סיבוב האם הצד של הדמות מנצח מפסיד או שיש שוויון. השחקן מגלגל סוכם את ערך טבעת המים שלו, כשרון הלחימה ותוצאת גלגול קוביה אחת ובודק בטבלה. התוצאות מגוונות מפציעה, השגת נקודות התהילה או התפתחות מצבים מיוחדים כמו דו קרב או הזדמנות למעשה הרואי. מצבים מיוחדים אלו נפתרים ע"י משחק תפקידים רגיל.

הקוסמים בעולם זה שונים מההגדרה הסטנדרטית בפנטזיה, הם מהווים למעשה גם את אנשי הדת והכהונה. כוח הקסם נשאב מארבעת היסודות וכן מהאלים והרוחות (של אבותיהם או רוחות המזל). הטלת הקסם היא שילוב של תפילה וקריאה מתוך מגילות. מבחינת השיטה תאור הקסם פשוט יחסית, הקסמים מבוססים על היסודות לכל קסם יש מספר מטרה המצוין בתיאור הקסם, הקוסם מגלגל קוביות כסכום הטבעת הרלוונטית + הכשרון שלו בקסם ובוחר קוביות לפי ערך הטבעת. זה הבסיס, מלבד זה החוקים בספר מתוארים כ- 65 קסמים מיוחדים ומעניינים.

הפרק האחרון בספר מוקדש למנחה יש בו טיפים רבים על יצירת מערכות והרפתקות בעולם. בנוסף יש פרוט של אישים חשובים בעולם, רשימת מפלצות, חפצים קסומים, תאור של הנינג'ה וכן הרפתקה לדוגמה. בסוף הספר מופיעה מפה של העולם עם הסברים קצרים על הגיאוגרפיה והערים. מלבד זאת לכל אורך ספר יש קטעים קצרים המתארים סיפורים ואגדות לגבי העולם ועוזרים להיכנס לאווירה המיוחדת ולהבין את רוח הדברים.

לסיכום מדובר בעולם מאד מיוחד ושונה מהפנטזיה המוכרת שתמיד מבוססת על תרבויות המערב. בניית העולם היא עמוקה ומאד מעניינת הספר מצליח להעביר את התחושה של יפן הפאודלית עם כל התככים והמאביקים שאפינו את חצר המלוכה שלה. המשחק הוא באוריינטציה מלחמתית מאד ומכוון להרפתקאות עשירות בקרבות, אך ניתן להוסיף תחכום ועומק אם מקפידים על משחק תפקידים טוב, בשל כל הקודים החברתיים, ערך הכבוד והפוליטיקה המורכבת של האימפריה. מי שיש לו משיכה לתרבות היפנית ולמיסטיקה המזרחית ימצא כן מקור מצוין למידע ורעיונות, השיטה עצמה די פשטנית בכל מה שקשור לניהול הפעולות אך יחסית מורכבת בבניית ובניהול הדמות. בסך הכול עולם מעניין שבהחלט יכול להוביל למשחקים מעניינים למי שהתת- ז'אנר הזה מוצא חן בעיניו.





לידיעה זו התפרסמו  0  תגובות
תגובות

לתחילת הכתבה
 

חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב