|
|
|
|
|
|
מכון מאנגה למדע – ביקורת קומיקס
רז גרינברג
|
|
הקומיקס היפאני ידוע בסדרות המד"ב המורכבות והעמוקות שהוא מספק לחובבים. סקירה על שלושת הכרכים הראשונים בשלוש סדרות כאלה.
|
מדע בדיוני וקומיקס יפאני תמיד הלכו טוב ביחד. זה לא מפתיע כשמדובר במדינה שמייצרת חלק גדול מהגאדג'טים של העולם כולו, זה עוד פחות מפתיע בהתחשב בעובדה שאחד הגיבורים שהכי מזוהים עם הקומיקס מאותה מדינה הוא רובוט ("אסטרו-בוי", של אוסמו טזוקה) וזה ממש לא מפתיע שעם השנים, הגיע אותו קומיקס לרמות גבוהות במיוחד של תחכום בז'אנר – אפילו מה שניתן לכנות "מדע בדיוני קשה". עד לפני לא הרבה זמן, השם המוכר ביותר בתחום היה אמן הקומיקס מסמונה שירו – הגאון שמאחורי "Appleseed", "Dominion" ו-"Ghost in the Shell", שגם זכו לגרסאות קולנועיות וטלוויזיוניות אהודות. אבל שירו לקח הפסקה מציור קומיקס, שנמשכת כבר כמעט עשור (ובהתחשב באכזבה הגדולה מאוד שהנחילה סדרת ההמשך ל-"Ghost in the Shell", לא בטוח שכדאי לו לחזור מהפנסיה) וזה הזמן לבדוק כמה יצירות אחרות – לא פחות מורכבות ומעניינות – של אמנים אחרים. הכרכים הראשונים של שלוש יצירות כאלה ראו לאחרונה אור בתרגום אנגלי. הראשונה מבין הסדרות האלה, היא המבטיחה מכולן ומתבררת בהתאם גם כאכזבה הגדולה ביותר. Robot היא סדרה של ספרי אנתולוגיה, המופיעים בצבע ובפורמט מהודר על ניר איכותי ומכילים סיפורי מדע בדיוני קצרים. את האנתולוגיה ערך ראנגה מורטה, מעצב גרפי הידוע בזכות עבודותיו הרבות בסדרות אנימציה ("Last Exile", למשל) ויתר האמנים אותם הוא קיבץ לפרויקט גם הם לא הגיעו מתחום הקומיקס – הם עבדו קודם על פרויקטים בתחום האנימציה ומשחקי הוידאו (ההשפעה של משחקי הוידאו ניכרת במיוחד). החדשות הטובות: מבחינה חזותית, האנתולוגיה הראשונה בסדרה פשוט מטמטמת ביופייה. כל אחד מהאמנים המשתתפים הביא אתו סגנון שונה של עיצוב דמויות וסביבה – ירוק ופורח ב-"פיקניק", כמו אגדה קסומה ב-"אבנטיר", מזכיר משחק וידאו ב-"מאבק", אירופאי בסגנון ז'אן "מוביוס" ז'רו ב-"גן עדן לדרקונים" ועוד. הצביעה הדיגיטלית מרשימה עוד יותר, ומצליחה לתת אוירה ייחודית לכל אחד מהסיפורים. החדשות הרעות: מבחינת התסריטים, כמעט כל הסיפורים בספר מקבלים ציון נכשל. חוסר הניסיון של אמנים השונים בעשיית קומיקס ניכר בכל הנוגע לחלוקה התמוהה והלא-ברורה לפאנלים, הדיאלוגים המזעזעים והדמויות המגוחכות. כל זה היה עוד נסלח אילו המשתתפים בפרויקט היו טורחים לפחות לחשוב על הסיפורים שלהם מתחילתם ועד סופם. רוב הסיפורים (מלבד "פיקניק", שבולט לטובה), מתחילים ומסתיימים בשרירותיות מוחלטת שהופכת את הקריאה בהם לחוויה מתסכלת ובסופו של דבר, לא מעניינת. אז מה נשאר? כאמור, הציורים בספר נראים נהדר, שפשוט בא להזיל עליהם ריר. בתור ספר אמנות עתידנית, "Robot" היה עובד נהדר (ואכן, שניים מהאמנים שהשתתפו בפרויקט בכלל לא טרחו לשוות לסיפורים שלהם מראה של קומיקס – מדובר בכל אחד מהם בארבעה תמונות המכסות כל אחת עמוד שלם). אם הוא היה ספר אומנות, אפשר היה אולי להתייחס גם ביותר סלחנות לנטייה המשותפת למרבית העבודות המופיעות בו – הרגע בו הגיבורה מורידה את הבגדים בהפגנתיות יתרה. בספר שמוגדר כקומיקס, אפשר לקרוא לילד הזה בשמו – פורנוגרפיה. בכרכים הבאים של הפרויקט אולי יתחולל שיפור כלשהו, אבל קשה לי להאמין שאני אברר את הנושא.
פוטנציאל גדול יותר מראה הסדרה Eden של האמן הירוקי אנדו. מקריאת הכרך הראשון של הסדרה עולה כי אנדו מנסה למצב את עצמו בתור יורשו של מסמונה שירו שהוזכר בתחילת הכתבה: גם בטקסט וגם בתמונה הוא שם דגש על יצירת עולם עתידני מרהיב ועשיר בפרטים, מוסבר עד רמת הבורג האחרון. גם העלילה מזכירה מאוד את הסדרות של שירו ובמיוחד Appleseed: הסדרה מתרחשת לאחר חורבנו של העולם בשואה ביולוגית – וירוס קטלני שחיסל את מרבית האוכלוסיה האנושית. קבוצות של ניצולים מתרכזות במקומות נידחים ובפרקים הראשונים הקוראים פוגשים שלושה ניצולים כאלה – נער, נערה ומדען מבוגר המשגיח עליהם. לשלושה, מסתבר, ישנו קשר הדוק לאירועים שהביאו את העולם למצבו הנוכחי. האמנות בכרך הראשון של הסדרה מרשימה מאוד. הנופים מפורטים וריאליסטיים וגם המרכיבים העתידניים השונים – רובוטים, כלי מלחמה וצעצועים טכנולוגיים שונים – נראים מאוד משכנעים (אם כי, בכרך הראשון לפחות, אין יותר מדי מהם). עיצוב הדמויות, לעומת זאת, מרשים קצת פחות, אבל הוא סביר בהחלט. הציורים בהחלט נותנים תחושה אמינה של עולם פוסט-אפוקליפטי, אבל עושים את זה באופן מינורי – מבלי להפגיז את הקוראים במראות זוועה כל שני עמודים. ברמת הסיפור, לעומת זאת, הכרך הראשון עדיין נותר ברמת ה-"יש פוטנציאל להמשך" – קשה לומר שהוא מצליח לתפוס את הקוראים מהרגע הראשון. הפרקים הראשונים מלאים בפלאשבקים, הסברים אינסופיים ודיאלוגים מתמשכים (שקצת חוש-הומור היה יכול לשפר אותם פלאים), שברובם מהווים לעיסה וחזרה על דברים שכבר הובהרו. מה גם שלקראת הרבע האחרון של הספר, מתברר לקוראים שכל מה שהתחולל עד כה היה רק בבחינת הקדמה לסיפור האמיתי. יש לציין, למען ההגינות, מנקודה זו ואילך הספר מתחיל לרוץ, אבל נגמר מהר מאוד ב-"המשך יבוא". כדי לברר האם Eden היא סדרה מוצלחת באמת, נצטרך להמתין כנראה לכרך הבא.
על סדרה נוספת, שהחלה להופיע לאחרונה בתרגום אנגלי אפשר לומר את זה כבר מהכרך הראשון. מדובר בסדרה "Blame!" של האמן צוטומו ניהיי. ניהיי, אחד מהאמנים המבריקים ביותר בקומיקס היפאני של העשור האחרון, עשה בדרך אל המערב מסלול הפוך מזה שעושים מרבית האמנים: יצרני הקומיקס האמריקאי גילו אותו הרבה לפני החברות העוסקות בשיווק ותרגום מאנגה בארה"ב, וכך זכו הקוראים האמריקאיים להתרשם מעבודתו בתחום גיבורי-העל (למשל בסדרת "וולברין" של מרוול) הרבה לפני שהם זכו לקרוא תרגום של הסדרות שהפכו אותו לכוכב במולדתו. חבל, כי העבודה שלו בארה"ב רחוקה מאוד מלהיות מזהירה. עכשיו מגיעה סנונית מתורגמת ראשונה (ויש לקוות שלא אחרונה) מעבודותיו של ניהיי במולדתו ובהחלט אפשר להבין על מה היה הרעש המוצדק סביבו. "Blame!" מתרחשת בעולם עתידני שהוא כולו מבוך אחד גדול ומאיים, מלא בקיבורגים רצחניים וסכנות אחרות. בתוך המבוך הזה נודד קילי – אקדוחן שתקן, המסייע מדי פעם לתושבים האנושיים האחרים במקום. לאן מנסה קילי להגיע? מהו מחפש? התשובות לשאלות האלה לא נמצאות בכרך הראשון (ואם יורשה לי לנחש: לא נגלה אותן גם בכרכים הקרובים), אבל המסע שלו הוא מרתק. ניהיי מצליח להעניק לעולם-המבוך בו מתרחשת הסדרה תחושה של ריאליזם מאיים: מקום מלא בחלודה, ריקבון, פסולת טכנולוגית וטיפוסים מעוותים. גם האדריכלות (ניהיי הוא בוגר לימודי ארכיטקטורה) תורמת תחושת ה-"אין לאן לברוח": סבך של גשרים ומעברים נטולי מעקה בין המפלסים השונים, המדגישים את העובדה כי לחסרי המזל שמעדו - מחכה נפילה ארוכה מאוד. העולם הזה נגלה לקוראים לאטו, טפח אחר טפח, דרך הסיפורים אודות דמותו של הגיבור. הסיפורים הללו מתנהלים כמעט ללא כל דיאלוג וניהיי נתן לקוראים לפענח את ההתרחשויות בכוחות עצמם מהציורים. לפעמים זה מתסכל, אבל בהחלט שווה את המאמץ. "Blame!" היא ללא ספק אחת מסדרות המאנגה המקוריות והמאתגרות ביותר שיצאו לאחרונה בתרגום וחוויית הקריאה בה מומלצת מאוד.
|
|
|
לידיעה זו התפרסמו 1 תגובות
|
תגובות
|
1 מה קרה לתמונות?
|
|
17:09:00 29/01/2006
|
מנגאיסט
|
|
|
|
|
|
|
קישורים
|
|
|
חדשות אחרונות
|
קולנוע
|
19/11/2010
|
זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
|
11/09/2010
|
עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
|
14/08/2010
|
חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
|
08/08/2010
|
הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
|
30/07/2010
|
הנוסע השמיני : ההתחלה
|
|
טלויזיה
|
17/10/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
|
30/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
|
27/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
|
20/09/2010
|
פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
|
10/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן- פרק 72
|
|
ספרים
|
06/09/2010
|
הוצאה מחודשת לצלל-אלף
|
30/07/2010
|
אן רייס משתגעת סופית
|
25/07/2010
|
ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
|
14/07/2010
|
הכבוד המיצרי
|
27/06/2010
|
והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן
|
|
סיפורים
|
04/06/2010
|
נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
|
02/05/2008
|
סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
09/08/2007
|
פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
|
06/08/2007
|
תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת
|
|
קומיקס
|
22/07/2010
|
האם היו ערפדים בתורה?
|
13/07/2010
|
הארווי פארקר נפטר בגיל 70
|
15/07/2009
|
קומיקס וירקות לפרס אייזנר
|
05/07/2009
|
מייקל ג'קסון הקומיקס
|
03/06/2009
|
אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch
|
|
מקומי
|
02/09/2010
|
להפחיד בעברית
|
26/07/2010
|
פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
|
24/05/2010
|
קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
|
28/11/2009
|
כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
|
15/08/2009
|
מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון
|
|
מסע בין כוכבים
|
15/05/2009
|
Q כאן
|
12/05/2009
|
צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
|
11/05/2009
|
קפטן גים טי קרי דור ההמשך
|
05/05/2009
|
אבודים במסע בין כוכבים
|
17/04/2009
|
וכך זה התחיל
|
|
אנימה
|
02/09/2008
|
Voltron בדרך למסך הגדול
|
17/04/2008
|
Ghost in the Shell -3D
|
20/03/2008
|
פוניו לא סתם על הצוק
|
19/03/2008
|
'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
|
16/03/2008
|
קיטארו למבוגרים
|
|
אימה
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
13/11/2006
|
הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
|
06/11/2006
|
מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
|
25/10/2006
|
זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
|
24/10/2006
|
פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו
|
|
משחקי תפקידים
|
05/02/2010
|
כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
|
27/09/2007
|
טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
24/07/2007
|
כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
|
26/02/2007
|
כנס ביגור
|
|
עתידנות
|
11/12/2008
|
הלו, שומעים אותי?
|
23/11/2008
|
פריצת דרך בהשתלות
|
05/11/2008
|
אנרגיה סולארית
|
31/10/2008
|
מטוסים גרעיניים?
|
24/10/2008
|
שמש נצחית בראש צלול
|
|
משחקי מחשב
|
25/07/2010
|
הטריילר החדש של DC universe
|
26/06/2009
|
מלחמת הכוכבים לגו
|
19/02/2009
|
Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
|
18/07/2008
|
DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
|
14/06/2008
|
Old Republic 3?
|
כתבות אחרונות
|
קולנוע
|
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.
|
|
טלויזיה
|
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.
|
|
ספרים
|
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.
|
|
סיפורים
|
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?
|
|
קומיקס
|
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.
|
|
מקומי
|
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
|
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים
|
|
מסע בין כוכבים
|
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.
|
|
אנימה
|
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009
|
|
אימה
|
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.
|
|
משחקי תפקידים
|
|
עתידנות
|
|
משחקי מחשב
|
|
|