ההצגה הכי טובה בעיר
אבי סבג

הדבר הבסיסי ביותר המשותף לכולנו היא היכולת ליהנות מסיפור טוב, ולא משנה הדרך בה אנו חווים אותו - כספר סרט, קומיקס או מחזה. כולנו נהנים מהתופעה הקסומה הזו המתרחשת ברגעי השיא של הסיפור, כשאנחנו ממש מרותקים למסך, לספר או לשחקן שעומד מולנו. תחושת ההזדהות עם הגיבורים, ההתנתקות הרגעית מהמציאות והמעבר הזמני לעולם הדמיוני שבו מתרחשת העלילה. התופעות הללו שגורמות לנו לפחד, לבכות ולצחוק עם הדמויות, לנסות לצעוק להם להביט לאחור כי הרוצח מתגנב מאחוריהם, אלו דברים ממכרים. כעת קחו את כל זה והכפילו פי 1000 כי במשחק תפקידים טוב אתם הכותבים של הסיפור האהוב עליכם, אתם הבמאים של הסרט הטוב ביותר שאפשר לחשוב עליו ואתם הגיבורים של העלילה הכי מסעירה שניתן לתאר.

במאמר קצר זה נסביר איך יוצרים משחק תפקידים טוב: איך בונים עלילה מעניינת, דמויות בעלות עומק ואיך משלבים הכול לכדי סיפור מרתק.
הצעד הראשון הוא לבחור, באופן כללי, את הרקע להתרחשות. באיזה מן עולם אתם רוצים לשחק? הבסיס יכול להיות ספר או סרט קיימים כמו שר הטבעות של טולקין, מסע בן כוכבים, באטמן או ראיון עם ערפד לחילופין, ניתן לבחור משהו מקורי לגמרי שחברי הקבוצה יצרו. מתוך בסיס זה יוצר המנחה את המערכה: בונה את העולם והכוחות הפועלים בו (אלים או תאגידים כלכליים עצומים), רמת הטכנולוגיה בעולם, הגיאוגרפיה, הגזעים (קלינגונים, הוביטים או נבלי על מטורפים), העמים, המדינות, התרבויות, הדתות והפוליטיקה המאפיינים את העולם. ככל שרקע בסיסי זה נבנה בפרוט ובדיוק רב יותר כך יקבלו השחקנים תחושת מציאות ורציפות שלמה יותר וההרפתקאות תהינה מוצלחות יותר.

לאחר סיום בניית העולם מגיעה השלב של בניית הדמויות. כל שחקן יוצר לו אישיות דמיונית אותה הוא הולך לשחק (במובן הזהה לזה ששחקן קולנוע או שחקן תיאטרון משחקים). הצעד הראשון בבניית דמות הוא בחירת הגזע או התרבות ממנה מגיעה הדמות, האם היא אנושית או וולקנית? מהו הרקע התרבותי הכללי שלה? עירוני? אנשי יערות? האם הוא מגיע מפלנטה מנותקת ורחוקה? וכדומה. אח"כ יש להחליט על האופי הכללי של הדמות, האם היא לוחמנית? ואם כן האם תשתמש בכלי נשק (חרבות, עוזי או פייזר) או בקרטה? אם קיים קסם בעולם, מה מידת הקרבה שלה אליו, מלאה או חלקית? במה הדמות מצטיינת? האם זה לשון חלקלקה, ידיים זריזות, כשרון מסחר מדהים או יכולת ניווט טובה ביערות? מתוך שאלות אלה תעלה בחירה טעית יותר של המקצוע אליו תשתייך הדמות: לוחם, קוסם, אביר, טייס חללית או סוכן חשאי. חשוב קודם לחשוב על רעיון בראש ואז למצוא את המקצוע המתאים ולא לעבור על רשימת המקצועות שבספר החוקים ולבחור אחד.
אחרי בחירת המקצוע יש להעמיק את אופי הדמות. מהם העקרונות והאמונות שלה? היחס שלה לחוק לדת ולמי נתונה נאמנותה? עד כמה הדמות חברותית והאם היא טיפוס של מנהיג? מהם האהבות והשנאות שלה וממה היא פוחדת? מה מניע אותה? רדיפת בצע, עוצמה, תהילה, שאיפה להגן על החלשים וללחום למען הצדק או אולי נקמה? אחרי שענינו על כל השאלות הללו יש ליצור לדמות ביוגרפיה מלאה, סיפור חיים מהילדות ועד למצבה הנוכחי של הדמות שדרכו תובן האישיות והאופי שלה. חשוב להשקיע מחשבה דווקא בחולשות ובחסרונות של הדמות כי זה מה שיוסיף עניין למשחק.

כעת מתחילים את בניית הדמות ממש, מוצאים את התכונות המייצגות עד כמה הדמות טובה בתחומים כללים כמו חוכמה, כוח או כושר ומציבים את הערכים המתאמים לפי תפיסתנו את הדמות. לדוגמה אם מדובר בנוכל קטן זריז ידיים וחכם נציב את הערכים הגבוהים בחוכמה ובזריזות וערכים נמוכים יותר בכוח ונתונים הפיזיים האחרים. בסיום שלב זה נבחר את הכישרונות המיצגים את היכולות הנרכשות שהדמות למדה ויודעת לבצע כמו לירות באקדח, לתכנת מחשבים, לרכב על סוסים ולתקן מנועי סילון וזאת בהתאם לביוגרפיה שבנינו.
ככל שבניית הדמות תהיה עמוקה יותר ומפורטת יותר כך נוכל לשחק אותה באופן מציאותי ומשכנע יותר, בצורה כזו נהנה יותר מחווית משחק התפקידים, תהיה לנו אישיות שלמה ואמיתית אליה אנחנו הופכים לזמן המשחק.
השלב הבא הוא בניית ההרפתקה שהיא העלילה בה לוקחים השחקנים חלק. כמו בכל תחום במשחקי התפקידים גם כאן האפשריות הן בלתי מוגבלות אך יש מספר אלמנטים שהם משותפים לכל ההרפתקאות הטובות. האלמנט הראשון הוא התעלומה: השחקנים לעולם (עד לסיום הרפתקה) אינם יודעים את כל הפרטים או אף מוטעים בכוונה (הזקן החביב שעזר להם או למעשה הכהן הרשע והוא מנצל את הדמויות לאינטרסים הזדוניים שלו). חלק ממהלך ההרפתקה הוא איסוף של פרטים ורמזים במטרה להרכיב את התמונה הכוללת וכל שלב מוצלח מקרב את הדמיות למטרה זו. הדמויות נדרשות להסיק מסקנות מהנתונים והרמזים ולהגיע לתשובות בעצמן.

דבר נוסף שקשור הוא ההפתעה, פיסת מידע חדשה שמשנה את פני העלילה, מארב של מתנקשים רצחניים או בגידה פתאומית של בן ברית שהדמיות נתנו בו אמון. הרפתקה צפויה ושגרתית מידי היא מתכון בטוח לשעמום לכן בתור מנחה חשוב לחדש, להיות מקורי ותמיד לשמור עוד שפן אחד בכובע כדי להשאיר את השחקנים דרוכים.
אלמנט שני הוא המתח, תחושת הסכנה והחשש מהבלתי צפוי. ההרפתקה צריכה לאתגר את הדמויות בצורה כזו שברור שאם לא יפעלו בחוכמה הם צפויים לכישלון שעלול לעלות להם בחייהם או אף יותר מזה. זה צריך להיות נכון לא רק להרפתקה באופן כללי אל גם לכל משימה או פעולה שהדמיות מנסות לבצע, חשוב ליצור מציאות שבה לכל מעשה יש השלכות ושעל טעיות משלמים. השחקן חייב להרגיש שבקרב זה הדמות שלו עלולה להפסיד ושכשלון בפריצת המנעול יגרור גילוי והשמדה של הקבוצה, אחרת, בלי הבנה זו, חסרים האדרנלין והעניין שהופכים את המשחק למהנה.
יסוד שלישי הוא הצגת יריבים ראויים, יריבים שידרשו ריכוז, מקוריות ותחכום מצד הדמיות כדי לשרוד את ההרפתקה או להצליח במשימה. יצירת נבל טוב היא חשובה מאד להרפתקה טובה ולכן צריך לבנות אותו לעומק ובצורה מלאה כמו שבונים דמות של שחקן. מהם מניעיו? אופיו? וכמובן מהן יכולותיו? כדי שיהיה מעניין עוצמת האויבים צריכה להיות כזו שהדמויות ינצחו רק בקושי בקרב או שהסיכוי היחיד לנצח את האויב יהיה באמצעות תחבולה כלשהי או גילוי של נקודת תורפה חשובה (שהרי לכל אכילס יש עקב).

דבר חשוב נוסף הוא שילוב הדמיות בעלילה. לא מספיק ליצור סיפור מרתק, הכרחי שלדמויות יהיה מרחב פעולה בתוכו כדי שיוכלו להשפיע על התקדמות העלילה. השחקנים לא באו לשמוע סיפור הם באו כדי לעשות סיפור ולכן המנחה צריך לדאוג לבנות עלילות שבהם הדמיות הם העיקר ושמעשיהם הם גורם מרכזי. לכן חשוב להשקיע מחשבה על קנה המידה שבו מתנהלים האירועים, אם מדובר בהתרחשויות כלל עולמיות המערבות אלים ונבואות או כוחות ענק אחרים (בהתאם לסגנון המשחק) קשה להשפיע על רצף ההתרחשות והדמויות נסחפות עם הסיפור והופכות לפעמים לצופות מהצד, מצד שני דווקא עלילות שכאלה יכולות להיות המהנות ביותר אם מוצאים דרך לערב את הדמיות.
לאחר בניית ההרפתקה והדמיות מגיע שלב הרצת ההרפתקה, שלב משחק התפקידים עצמו. מנחה המשחק הוא הקשר היחיד של השחקנים עם אותה מציאות דמיונית שהוא יצר ואסור לו לשכוח שמה שהוא לא מתאר או מספר לשחקנים הדמויות לא יודעות. רמת התיאורים, התיאטרליות והאווירה שהמנחה משרה במהלך המשחק היא זו שתקבע עד כמה השחקנים יכלו "להיכנס" לסיפור וליהנות מהמשחק, לכן חשוב להקדיש מחשבה לאופן שבו המנחה מספר את הסיפור, לצורה בה הוא משחק את האנשים (דמויות ללא שחקן) והיצורים האחרים אותן פוגשות הדמיות ולדרך בה הוא מעביר להם את האווירה הנכונה.

דגש נוסף הוא התמודדות עם רצונות השחקנים, אחד הדברים היפים ביותר במשחקי תפקידים היא העובדה שדמות יכולה לעשות ככל העולה על רוחה (או על רוחו של השחקן יותר נכון) כולל דברים בלתי צפויים או רצויים למנחה. מנחה טוב צריך לדעת להתמודד עם הפתעות שכאלה מצד השחקנים. הצד השני של המטבע הוא כמובן השחקנים. מה שחשוב להם הוא "הכניסה" לדמות, ההתנהגות השונה בהתאם לאופי המיוחד לדמות אותה השחקן משחק. ולכן אחרי שהכנת דמות מלאה ועמוקה אל תשכח לשחק אותה. נסה לחשוב כמוה, לדבר בצורה המתאימה לה ובהתאם לאוצר המילים שייצג אותה (רעיון מצוין הוא לחשוב על מספר ציטוטים אופייניים לדמות) ולפעול בהתאם לתכונותיה ואופייה, אם הדמות היא אביר אמיץ היא תקפוץ לתוך הסכנה גם אם יש סיכוי שתיהרג, אפילו אם השחקן עצמו יודע שאין לה סיכוי.
אם תקפידו על כל הכללים אלו מובטח לכם משחק מרתק מעבר למה שניסיתם עד כה, כי משחקי תפקידים הם באמת הדרך האולטימטיבית לחוות סיפור.




לידיעה זו התפרסמו  1  תגובות
תגובות
1   אחלה כתבה :)
16:27:00  25/01/2006 מיכאל  md081279@GMAIL.com 
כן ירבו!


לתחילת הכתבה
 

חדשות אחרונות
קולנוע
19/11/2010 זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
11/09/2010 עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
14/08/2010 חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
08/08/2010 הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
30/07/2010 הנוסע השמיני : ההתחלה

טלויזיה
17/10/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
30/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
27/09/2010 פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
20/09/2010 פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
10/09/2010 פרק השבוע של האקס מן- פרק 72

ספרים
06/09/2010 הוצאה מחודשת לצלל-אלף
30/07/2010 אן רייס משתגעת סופית
25/07/2010 ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
14/07/2010 הכבוד המיצרי
27/06/2010 והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן

סיפורים
04/06/2010 נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
02/05/2008 סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
12/09/2007 שנה טובה
09/08/2007 פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
06/08/2007 תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת

קומיקס
22/07/2010 האם היו ערפדים בתורה?
13/07/2010 הארווי פארקר נפטר בגיל 70
15/07/2009 קומיקס וירקות לפרס אייזנר
05/07/2009 מייקל ג'קסון הקומיקס
03/06/2009 אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch

מקומי
02/09/2010 להפחיד בעברית
26/07/2010 פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
24/05/2010 קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
28/11/2009 כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
15/08/2009 מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון

מסע בין כוכבים
15/05/2009 Q כאן
12/05/2009 צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
11/05/2009 קפטן גים טי קרי דור ההמשך
05/05/2009 אבודים במסע בין כוכבים
17/04/2009 וכך זה התחיל

אנימה
02/09/2008   Voltron בדרך למסך הגדול
17/04/2008   Ghost in the Shell -3D
20/03/2008   פוניו לא סתם על הצוק
19/03/2008   'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
16/03/2008   קיטארו למבוגרים

אימה
12/09/2007   שנה טובה
13/11/2006   הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
06/11/2006   מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
25/10/2006   זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
24/10/2006   פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו

משחקי תפקידים
05/02/2010   כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
27/09/2007   טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
12/09/2007   שנה טובה
24/07/2007   כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
26/02/2007   כנס ביגור

עתידנות
11/12/2008   הלו, שומעים אותי?
23/11/2008   פריצת דרך בהשתלות
05/11/2008   אנרגיה סולארית
31/10/2008   מטוסים גרעיניים?
24/10/2008   שמש נצחית בראש צלול

משחקי מחשב
25/07/2010   הטריילר החדש של DC universe
26/06/2009   מלחמת הכוכבים לגו
19/02/2009   Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
18/07/2008   DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
14/06/2008   Old Republic 3?
כתבות אחרונות
קולנוע
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.

טלויזיה
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.

ספרים
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.

סיפורים
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?

קומיקס
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.

מקומי
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים

מסע בין כוכבים
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.

אנימה
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009

אימה
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.

משחקי תפקידים

עתידנות

משחקי מחשב