|
|
|
|
|
|
ההצגה הכי טובה בעיר
אבי סבג
|
|
הדבר הבסיסי ביותר המשותף לכולנו היא היכולת ליהנות מסיפור טוב, ולא משנה הדרך בה אנו חווים אותו - כספר סרט, קומיקס או מחזה. כולנו נהנים מהתופעה הקסומה הזו המתרחשת ברגעי השיא של הסיפור, כשאנחנו ממש מרותקים למסך, לספר או לשחקן שעומד מולנו. תחושת ההזדהות עם הגיבורים, ההתנתקות הרגעית מהמציאות והמעבר הזמני לעולם הדמיוני שבו מתרחשת העלילה. התופעות הללו שגורמות לנו לפחד, לבכות ולצחוק עם הדמויות, לנסות לצעוק להם להביט לאחור כי הרוצח מתגנב מאחוריהם, אלו דברים ממכרים. כעת קחו את כל זה והכפילו פי 1000 כי במשחק תפקידים טוב אתם הכותבים של הסיפור האהוב עליכם, אתם הבמאים של הסרט הטוב ביותר שאפשר לחשוב עליו ואתם הגיבורים של העלילה הכי מסעירה שניתן לתאר.
|
במאמר קצר זה נסביר איך יוצרים משחק תפקידים טוב: איך בונים עלילה מעניינת, דמויות בעלות עומק ואיך משלבים הכול לכדי סיפור מרתק. הצעד הראשון הוא לבחור, באופן כללי, את הרקע להתרחשות. באיזה מן עולם אתם רוצים לשחק? הבסיס יכול להיות ספר או סרט קיימים כמו שר הטבעות של טולקין, מסע בן כוכבים, באטמן או ראיון עם ערפד לחילופין, ניתן לבחור משהו מקורי לגמרי שחברי הקבוצה יצרו. מתוך בסיס זה יוצר המנחה את המערכה: בונה את העולם והכוחות הפועלים בו (אלים או תאגידים כלכליים עצומים), רמת הטכנולוגיה בעולם, הגיאוגרפיה, הגזעים (קלינגונים, הוביטים או נבלי על מטורפים), העמים, המדינות, התרבויות, הדתות והפוליטיקה המאפיינים את העולם. ככל שרקע בסיסי זה נבנה בפרוט ובדיוק רב יותר כך יקבלו השחקנים תחושת מציאות ורציפות שלמה יותר וההרפתקאות תהינה מוצלחות יותר.
לאחר סיום בניית העולם מגיעה השלב של בניית הדמויות. כל שחקן יוצר לו אישיות דמיונית אותה הוא הולך לשחק (במובן הזהה לזה ששחקן קולנוע או שחקן תיאטרון משחקים). הצעד הראשון בבניית דמות הוא בחירת הגזע או התרבות ממנה מגיעה הדמות, האם היא אנושית או וולקנית? מהו הרקע התרבותי הכללי שלה? עירוני? אנשי יערות? האם הוא מגיע מפלנטה מנותקת ורחוקה? וכדומה. אח"כ יש להחליט על האופי הכללי של הדמות, האם היא לוחמנית? ואם כן האם תשתמש בכלי נשק (חרבות, עוזי או פייזר) או בקרטה? אם קיים קסם בעולם, מה מידת הקרבה שלה אליו, מלאה או חלקית? במה הדמות מצטיינת? האם זה לשון חלקלקה, ידיים זריזות, כשרון מסחר מדהים או יכולת ניווט טובה ביערות? מתוך שאלות אלה תעלה בחירה טעית יותר של המקצוע אליו תשתייך הדמות: לוחם, קוסם, אביר, טייס חללית או סוכן חשאי. חשוב קודם לחשוב על רעיון בראש ואז למצוא את המקצוע המתאים ולא לעבור על רשימת המקצועות שבספר החוקים ולבחור אחד. אחרי בחירת המקצוע יש להעמיק את אופי הדמות. מהם העקרונות והאמונות שלה? היחס שלה לחוק לדת ולמי נתונה נאמנותה? עד כמה הדמות חברותית והאם היא טיפוס של מנהיג? מהם האהבות והשנאות שלה וממה היא פוחדת? מה מניע אותה? רדיפת בצע, עוצמה, תהילה, שאיפה להגן על החלשים וללחום למען הצדק או אולי נקמה? אחרי שענינו על כל השאלות הללו יש ליצור לדמות ביוגרפיה מלאה, סיפור חיים מהילדות ועד למצבה הנוכחי של הדמות שדרכו תובן האישיות והאופי שלה. חשוב להשקיע מחשבה דווקא בחולשות ובחסרונות של הדמות כי זה מה שיוסיף עניין למשחק.
כעת מתחילים את בניית הדמות ממש, מוצאים את התכונות המייצגות עד כמה הדמות טובה בתחומים כללים כמו חוכמה, כוח או כושר ומציבים את הערכים המתאמים לפי תפיסתנו את הדמות. לדוגמה אם מדובר בנוכל קטן זריז ידיים וחכם נציב את הערכים הגבוהים בחוכמה ובזריזות וערכים נמוכים יותר בכוח ונתונים הפיזיים האחרים. בסיום שלב זה נבחר את הכישרונות המיצגים את היכולות הנרכשות שהדמות למדה ויודעת לבצע כמו לירות באקדח, לתכנת מחשבים, לרכב על סוסים ולתקן מנועי סילון וזאת בהתאם לביוגרפיה שבנינו. ככל שבניית הדמות תהיה עמוקה יותר ומפורטת יותר כך נוכל לשחק אותה באופן מציאותי ומשכנע יותר, בצורה כזו נהנה יותר מחווית משחק התפקידים, תהיה לנו אישיות שלמה ואמיתית אליה אנחנו הופכים לזמן המשחק. השלב הבא הוא בניית ההרפתקה שהיא העלילה בה לוקחים השחקנים חלק. כמו בכל תחום במשחקי התפקידים גם כאן האפשריות הן בלתי מוגבלות אך יש מספר אלמנטים שהם משותפים לכל ההרפתקאות הטובות. האלמנט הראשון הוא התעלומה: השחקנים לעולם (עד לסיום הרפתקה) אינם יודעים את כל הפרטים או אף מוטעים בכוונה (הזקן החביב שעזר להם או למעשה הכהן הרשע והוא מנצל את הדמויות לאינטרסים הזדוניים שלו). חלק ממהלך ההרפתקה הוא איסוף של פרטים ורמזים במטרה להרכיב את התמונה הכוללת וכל שלב מוצלח מקרב את הדמיות למטרה זו. הדמויות נדרשות להסיק מסקנות מהנתונים והרמזים ולהגיע לתשובות בעצמן.
דבר נוסף שקשור הוא ההפתעה, פיסת מידע חדשה שמשנה את פני העלילה, מארב של מתנקשים רצחניים או בגידה פתאומית של בן ברית שהדמיות נתנו בו אמון. הרפתקה צפויה ושגרתית מידי היא מתכון בטוח לשעמום לכן בתור מנחה חשוב לחדש, להיות מקורי ותמיד לשמור עוד שפן אחד בכובע כדי להשאיר את השחקנים דרוכים. אלמנט שני הוא המתח, תחושת הסכנה והחשש מהבלתי צפוי. ההרפתקה צריכה לאתגר את הדמויות בצורה כזו שברור שאם לא יפעלו בחוכמה הם צפויים לכישלון שעלול לעלות להם בחייהם או אף יותר מזה. זה צריך להיות נכון לא רק להרפתקה באופן כללי אל גם לכל משימה או פעולה שהדמיות מנסות לבצע, חשוב ליצור מציאות שבה לכל מעשה יש השלכות ושעל טעיות משלמים. השחקן חייב להרגיש שבקרב זה הדמות שלו עלולה להפסיד ושכשלון בפריצת המנעול יגרור גילוי והשמדה של הקבוצה, אחרת, בלי הבנה זו, חסרים האדרנלין והעניין שהופכים את המשחק למהנה. יסוד שלישי הוא הצגת יריבים ראויים, יריבים שידרשו ריכוז, מקוריות ותחכום מצד הדמיות כדי לשרוד את ההרפתקה או להצליח במשימה. יצירת נבל טוב היא חשובה מאד להרפתקה טובה ולכן צריך לבנות אותו לעומק ובצורה מלאה כמו שבונים דמות של שחקן. מהם מניעיו? אופיו? וכמובן מהן יכולותיו? כדי שיהיה מעניין עוצמת האויבים צריכה להיות כזו שהדמויות ינצחו רק בקושי בקרב או שהסיכוי היחיד לנצח את האויב יהיה באמצעות תחבולה כלשהי או גילוי של נקודת תורפה חשובה (שהרי לכל אכילס יש עקב).
דבר חשוב נוסף הוא שילוב הדמיות בעלילה. לא מספיק ליצור סיפור מרתק, הכרחי שלדמויות יהיה מרחב פעולה בתוכו כדי שיוכלו להשפיע על התקדמות העלילה. השחקנים לא באו לשמוע סיפור הם באו כדי לעשות סיפור ולכן המנחה צריך לדאוג לבנות עלילות שבהם הדמיות הם העיקר ושמעשיהם הם גורם מרכזי. לכן חשוב להשקיע מחשבה על קנה המידה שבו מתנהלים האירועים, אם מדובר בהתרחשויות כלל עולמיות המערבות אלים ונבואות או כוחות ענק אחרים (בהתאם לסגנון המשחק) קשה להשפיע על רצף ההתרחשות והדמויות נסחפות עם הסיפור והופכות לפעמים לצופות מהצד, מצד שני דווקא עלילות שכאלה יכולות להיות המהנות ביותר אם מוצאים דרך לערב את הדמיות. לאחר בניית ההרפתקה והדמיות מגיע שלב הרצת ההרפתקה, שלב משחק התפקידים עצמו. מנחה המשחק הוא הקשר היחיד של השחקנים עם אותה מציאות דמיונית שהוא יצר ואסור לו לשכוח שמה שהוא לא מתאר או מספר לשחקנים הדמויות לא יודעות. רמת התיאורים, התיאטרליות והאווירה שהמנחה משרה במהלך המשחק היא זו שתקבע עד כמה השחקנים יכלו "להיכנס" לסיפור וליהנות מהמשחק, לכן חשוב להקדיש מחשבה לאופן שבו המנחה מספר את הסיפור, לצורה בה הוא משחק את האנשים (דמויות ללא שחקן) והיצורים האחרים אותן פוגשות הדמיות ולדרך בה הוא מעביר להם את האווירה הנכונה.
דגש נוסף הוא התמודדות עם רצונות השחקנים, אחד הדברים היפים ביותר במשחקי תפקידים היא העובדה שדמות יכולה לעשות ככל העולה על רוחה (או על רוחו של השחקן יותר נכון) כולל דברים בלתי צפויים או רצויים למנחה. מנחה טוב צריך לדעת להתמודד עם הפתעות שכאלה מצד השחקנים. הצד השני של המטבע הוא כמובן השחקנים. מה שחשוב להם הוא "הכניסה" לדמות, ההתנהגות השונה בהתאם לאופי המיוחד לדמות אותה השחקן משחק. ולכן אחרי שהכנת דמות מלאה ועמוקה אל תשכח לשחק אותה. נסה לחשוב כמוה, לדבר בצורה המתאימה לה ובהתאם לאוצר המילים שייצג אותה (רעיון מצוין הוא לחשוב על מספר ציטוטים אופייניים לדמות) ולפעול בהתאם לתכונותיה ואופייה, אם הדמות היא אביר אמיץ היא תקפוץ לתוך הסכנה גם אם יש סיכוי שתיהרג, אפילו אם השחקן עצמו יודע שאין לה סיכוי. אם תקפידו על כל הכללים אלו מובטח לכם משחק מרתק מעבר למה שניסיתם עד כה, כי משחקי תפקידים הם באמת הדרך האולטימטיבית לחוות סיפור.
|
|
|
לידיעה זו התפרסמו 1 תגובות
|
תגובות
|
1 אחלה כתבה :)
|
|
16:27:00 25/01/2006
|
מיכאל
|
md081279@GMAIL.com
|
כן ירבו!
|
|
|
|
|
|
חדשות אחרונות
|
קולנוע
|
19/11/2010
|
זה שיר פרידה – ISF סוגר את שעריו
|
11/09/2010
|
עיבודים לרוב - והפעם המגדל האפל מאת סטפן קינג
|
14/08/2010
|
חרב אור הכחולה תגיע לקרן הכחולה
|
08/08/2010
|
הצצה בלעדית לטיזר של האוונג'רס
|
30/07/2010
|
הנוסע השמיני : ההתחלה
|
|
טלויזיה
|
17/10/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 76 והאחרון
|
30/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 75
|
27/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן - פרק 74
|
20/09/2010
|
פרק השבוע של האקס-מן פרק 73
|
10/09/2010
|
פרק השבוע של האקס מן- פרק 72
|
|
ספרים
|
06/09/2010
|
הוצאה מחודשת לצלל-אלף
|
30/07/2010
|
אן רייס משתגעת סופית
|
25/07/2010
|
ספר הנופלים של מאלאזן נסגר.
|
14/07/2010
|
הכבוד המיצרי
|
27/06/2010
|
והמנצח במדלית זהב... ניל גיימן
|
|
סיפורים
|
04/06/2010
|
נפתחה תחרות הסיפורים הקצרים על שם עינת פלג ז"ל לשנת 2010
|
02/05/2008
|
סקופ בלעדי ! פנטסיה 2000 ב-2008
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
09/08/2007
|
פרס גפן 2007 – הצבעה לשלב א'
|
06/08/2007
|
תחרות סיפורים שנתית – פרס עינת
|
|
קומיקס
|
22/07/2010
|
האם היו ערפדים בתורה?
|
13/07/2010
|
הארווי פארקר נפטר בגיל 70
|
15/07/2009
|
קומיקס וירקות לפרס אייזנר
|
05/07/2009
|
מייקל ג'קסון הקומיקס
|
03/06/2009
|
אלכס רוס ומייק קארי חוברים למען ה-Human Torch
|
|
מקומי
|
02/09/2010
|
להפחיד בעברית
|
26/07/2010
|
פסטביל אייקון מחפש כריש מכירות
|
24/05/2010
|
קול קורא להגשת אירועים לפסטיבל אייקון
|
28/11/2009
|
כנס מאורות בנושא אסטרונומיה ומדע בדיוני יוצא לדרך!
|
15/08/2009
|
מכרז לפעילות דוכן יד-שנייה באייקון
|
|
מסע בין כוכבים
|
15/05/2009
|
Q כאן
|
12/05/2009
|
צוות שחקני פרייזר עושים כבוד לסדרת וויאג'
|
11/05/2009
|
קפטן גים טי קרי דור ההמשך
|
05/05/2009
|
אבודים במסע בין כוכבים
|
17/04/2009
|
וכך זה התחיל
|
|
אנימה
|
02/09/2008
|
Voltron בדרך למסך הגדול
|
17/04/2008
|
Ghost in the Shell -3D
|
20/03/2008
|
פוניו לא סתם על הצוק
|
19/03/2008
|
'ננה' בין המועמדים לפרס טזוקה
|
16/03/2008
|
קיטארו למבוגרים
|
|
אימה
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
13/11/2006
|
הצצה ראשונה ל- The Hills Have Eyes 2
|
06/11/2006
|
מסורת לא שוברים - בהאלווין הבא - מסור 4
|
25/10/2006
|
זומבים זומבים ועוד זומבים ב''יום המתים''
|
24/10/2006
|
פינהד כפי שמעולם לא ראינו אותו
|
|
משחקי תפקידים
|
05/02/2010
|
כנס מבוכים ודרקונים, 28 בפברואר 2010
|
27/09/2007
|
טקטיקה - חנות משחקים חדשה בדיזינגוף סנטר
|
12/09/2007
|
שנה טובה
|
24/07/2007
|
כנס "קרא-קון" לשיטות משחקי תפקידים
|
26/02/2007
|
כנס ביגור
|
|
עתידנות
|
11/12/2008
|
הלו, שומעים אותי?
|
23/11/2008
|
פריצת דרך בהשתלות
|
05/11/2008
|
אנרגיה סולארית
|
31/10/2008
|
מטוסים גרעיניים?
|
24/10/2008
|
שמש נצחית בראש צלול
|
|
משחקי מחשב
|
25/07/2010
|
הטריילר החדש של DC universe
|
26/06/2009
|
מלחמת הכוכבים לגו
|
19/02/2009
|
Counter-Strike המשחק האהוב ביותר בישראל של 2008
|
18/07/2008
|
DC משיקה את DC Universe Online, משחק רשת מרובה משתתפים
|
14/06/2008
|
Old Republic 3?
|
כתבות אחרונות
|
קולנוע
|
איך למדתי להפסיק לדאוג ולאהוב את אבודים זהו.
חגי אלקיים
27/06/2010
שש שנים עברו-חלפו להן. שש שנים של שאלות, של תיאוריות, ובעיקר – של דמויות.
|
|
טלויזיה
|
פרק ראשון מ''בן אלמוות מאת רוג'ר זילאזני''
רוג'ר זילאזני (1937-1995)
25/12/2008
במהלך "שלושת הימים" נחרב כדור הארץ. בני האדם עזבו כבר מזמן את הערבות הרדיואקטיביות השוממות והפכו לנוודים, בני בלי בית, המתגוררים ביקום לא להם. רק מתי מעט, אידיאליסטים, מוזחים, שארית הפליטה, עושים את דרכם בין הצללים בחיפוש אחר אתמול שלעולם לא יחזור.
|
|
ספרים
|
ג'ובניק: סיפור אישי -רקע לאומי
עופר ברנשטיין
06/10/2008
כתבה חדשה ומעניינת של לא אחר מעופר ברנשטיין.
|
|
סיפורים
|
פנטזי.קון 2009
יוליה שנרר
11/08/2009
מציאות או פנטזיה?
|
|
קומיקס
|
צריך סוף לסיפור אהבה? ביקורת סרט
רז גרינברג
18/04/2008
מאז יצירת המופת הראשונה שלו, "Voices of Distant Star", נשמע קולה של חבורה צעקנית ונרגשת שהכתירה את הבמאי מקוטו שינקאי בתואר "מיאזאקי הבא". אם לשפוט על פי סרטו האחרון, "5 סנטימטרים בשניה", בקרוב מאוד נצטרך להודות שהם צדקו.
|
|
מקומי
|
אז למה להם פוליטיקה עכשיו? ז'אנר האימה כמבטא הלך רוח פוליטי
איתן גפני
16/05/2007
מאמרו החדש של איתן גפני על הזוועתונים החדשים של הקולנוע
|
טינה לאמריקנים: ביקורת על הטינה 2
איתן גפני
16/05/2007
איתן גפני חוזר עם ביקורת על הטינה 2 וסרטי אימה המבוססים על סרטי אימה יפנים
|
|
מסע בין כוכבים
|
Fuzion- the generic rules
אבי סבג
01/12/2006
חברת hero games יחד עם R. Talsorian איחדו כוחות כדי ליצור שיטת משחק אוניברסלית שתנצל את היסודות העקרונות שבשיטות הגיבור וב- Interlock (שיטת המשחק של R. Talsorian) ותתיך אותם לכדי שיטה פשוטה, גמישה, פתוחה אוניברסלית וחופשית, כלומר שתופץ חינם ברשת. התוצאה, כפי שנראה, היתה טובה משקיוו.
|
|
אנימה
|
כוח המחץ- התמונות
עומרי בר-לב
30/01/2009
|
|
אימה
|
מטאל גיר סוליד 4
עומרי בר-לב
20/07/2010
מטאל גיר סוליד, היא אחת מסדרות המשחקים הנחשבות ביותר שיש היום. הסדרה התחילה לפני יותר מעשרים שנה ועדיין רצה בהצלחה גדולה.
|
|
משחקי תפקידים
|
|
עתידנות
|
|
משחקי מחשב
|
|
|